PDA

View Full Version : Topkam en hals radius



Sonny
26 februari 2013, 21:01
Ik heb laatst een 7.25 inch radius rosewood hals gekocht waar ik een graphtech topkam in ga zetten.

Er zal uiteraard aan geschuurd moeten worden, maar ik vraag me af wat ik moet doen als de radius van de topkam groter of kleiner is dan de radius in de hals. Moet ik dan zo precies mogelijk dezelfde radius als de hals in de topkam zien te krijgen? Of is de gleuf in de hals (waar uiteindelijk de topkam in moet) van een universele radius, zodat iedere topkam moeiteloos past?

Ik kijk uit naar jullie reacties!

Sonny

Tabula Rasa
26 februari 2013, 21:09
Hangt echt helemaal van de hals af. Sommige hebben een rechte sleuf, andere eentje met een radius. Als je de topkam bekijkt van graphtech, dan zie je dat ie van onderen ook een radius heeft met in het midden een uitstekend stukje. Door dit stukje kan ie in een rechte sleuf, maar dat stukje kan er ook afgevijld worden en dan heb je een radius. De bovenkant, waar de snaren n liggen zal je moeten vijlen en schuren en hierin neem je gewoon de radius van de toets over.

stijnkenens
26 februari 2013, 22:50
Ha, nooit geweten waarom daar zo'n blokje onder zat ...
Heeft er dan nog nooit iemand z'n graphtech topkam gebroken?
Als ik een gebroken benen of plastieken topkam moet vervangen, dan is het vaak omdat er ruimte zat onder de topkam, de topkam brak dus door de druk van de snaar, en waarschijnlijk net een lichte tik op die plaats.

Dus ja: precies de radius in de gleuf volgen.
Te rond: dan staat het open in het midden: bye bye sustain volgens sommigen.
te plat: dans taat het open aan de zijkanten: dat is gewoon lelijk, en niet handig, zo'n schommelende topkam.

Hoe schuur je de radius van de gleuf in de onderkant van je topkam: schuurpapier over de toets en daar voorzichtig met de topkam over, heen en weer.

Snaarhoogte bepaal je uiteindelijk met topkam vijltjes: die liggen ook +/- in dezelfde radius als de toets, enkel van hoog naar laag.



s.

RS-Rik
26 februari 2013, 23:46
Dit is echt een hele goeie vraag. Is de "onderkant topkam radius" universeel ja of nee? Ik weet het antwoord niet.

Bij die graphtecs dacht ik dat het blokje er zat om 'm "plat" te maken en gemakkelijk verwijderbaar indien je de topkam in een fretboard met radius wilt stoppen.

Misschien eens contact opnemen met GS of de Vox? Zouden zij het weten?


@ stijn, hoevaak heb je een gebroken topkam meegemaakt? In de zin die je nu beschrijft? Is dat 1x of komt dat op regelmatige basis voor? Ik neem aan dat dat sporadisch is...? toch?


p.s.

Topkamradius aan de onderkant vul ik op met plakjes papier. Klinkt stom, maar op mn Telemaster was het nodig (Graphtec topkam in Fender hals). De standaard Graphtec topkam was te laag voor het halsje.

De soepelheid van die topkammen is noemenswaardig, maar ze passen eigenlijk nét niet lekker. Ze zijn nét te smal of te breed. Gelukkig verkopen ze ook blanks waar je zelf de snaargleufjes in kunt zetten + precies op maat vijlen.

stijnkenens
27 februari 2013, 00:30
@ stijn, hoevaak heb je een gebroken topkam meegemaakt? In de zin die je nu beschrijft? Is dat 1x of komt dat op regelmatige basis voor? Ik neem aan dat dat sporadisch is...? toch?

Tja, het zijn niet mijn gitaren natuurlijk ...
Maar dat is toch al een 10tal keer voor gevallen.
Dat ik bijna zeker weet: gebroken topkam = geen mooie aansluiting op de bodem van de topkam gleuf.
Komt vooral voor bij die dunne smalle fender kammetjes. Een dikke gibson of akoestische kam heeft daar bijna, tot geen last van. (Waarschijnlijk geldt ook hier: hoger = steviger, n.a.v. de balken discussie in een ander topic)

Het kan zijn dat het graphtech materiaal wel tegen wat druk kan, natuurlijk, anders zouden ze zoiets niet ontwikkelen.
Ik heb ze al een paar keer gemonteerd, maar dan op een ronde bodem, dus dat stukje moest er telkens af.
Als het een vlakke bodem is, zou ik het toch opvullen, i.p.v. dat stukje te laten staan !




s.

RS-Rik
27 februari 2013, 11:19
Die graphtecs zijn wel in allerlei uitvoeringen verkrijgbaar, voor zowel Fender als Gibson style nuts mét en zonder radiusje aan de onderkant. Beste is gewoon de goeie te kopen toch?


Ik had niet verwacht dat gebroken topkammen nog zo vaak voorkwamen! :)

Sonny
27 februari 2013, 11:50
Ik heb nog eens gekeken naar die gleuf in de hals en uiteindelijk met een schuifmaat nagemeten. Hij is over de hele lengte 2 mm diep, dus hij volgt gewoon de radius van het fretboard. Denk dus niet dat het een universele radius is.

Vanavond heb ik die topkam in huis en zal ik waarschijnlijk beginnen met schuren. Ik had inderdaad ook het idee om een stukje schuurpapier op het fretboard te leggen en op deze wijze de onderkant van de topkam te vormen, mocht de radius niet helemaal kloppen.

Het gaat hier om een pre slotted topkam, dus de gleufjes voor de snaren zitten er al in. Ik ga er vanuit dat graphtech deze gleufjes op een goede hoogte heeft ingevijld (of weet ik veel met welke machine ze dit doen). Ik wil dus eigenlijk alleen hoogte afhalen van de onderkant. Is dat ook de bedoeling bij een pre slotted topkam, of moet er zelfs bij deze topkammen van de bovenkant gevijld worden?

Verder wil ik de topkam het liefst niet vastlijmen. Kan dit of zal de kam dan constant gaan verschuiven tijdens het benden van de snaren?

muffstuff
27 februari 2013, 12:09
Het gaat hier om een pre slotted topkam, dus de gleufjes voor de snaren zitten er al in. Ik ga er vanuit dat graphtech deze gleufjes op een goede hoogte heeft ingevijld (of weet ik veel met welke machine ze dit doen). Ik wil dus eigenlijk alleen hoogte afhalen van de onderkant. Is dat ook de bedoeling bij een pre slotted topkam, of moet er zelfs bij deze topkammen van de bovenkant gevijld worden?

Verder wil ik de topkam het liefst niet vastlijmen. Kan dit of zal de kam dan constant gaan verschuiven tijdens het benden van de snaren?
Ik heb laatst een graphtech pre slotted topkam geplaatst in mijn hals met een radius van 12 inch. Ja ik moet hem bijschuren maar dta is logisch, ook heb ik de slots ook moeten bijvijlen. Dit moet ook in theorie voor de middelste twee snaren. want de hoogte van die twee slots op 7 inch radius is anders dan de hoogte van 12 inch.

ik ben ff niet in mijn wiskundige bui, maar neem een circel van een diameter van 14 inch(35,56 cm) en een van een diameter van 24 inche (60,96 cm) dat is nog al een verschil. Neem dan de breedte van 44 mm, dan is de hoogte voor de top, dus de middelste snaren) anders.

Maw wil je de snaren een fractie van een haar over de eerste fret hebben lopen, zal je toch nog wat moeten bijvijlen. Vraag is of je dit wel nodig acht?

als je hier kijkt, zie je dat ze daar dus op inspringen http://www.graphtech.com/products.html?SubCategoryID=4. Kijk vooral naar de height, dat verschilt 1 mm! das best een hoop.

barno
27 februari 2013, 12:11
topkam hoef je niet vast te lijmen

alleen opletten dat ie niet wegflikkert als je alle snaren eraf haalt.

Als je het echt goed wil hebben, zou ik de slots in de kam toch manueel bijvijlen tot je per snaar perfecte hoogte hebt.

Sonny
27 februari 2013, 12:20
[QUOTE=muffstuff;2956817]Ik heb laatst een graphtech pre slotted topkam geplaatst in mijn hals met een radius van 12 inch. Ja ik moet hem bijschuren maar dta is logisch, ook heb ik de slots ook moeten bijvijlen. Dit moet ook in theorie voor de middelste twee snaren. want de hoogte van die twee slots op 7 inch radius is anders dan de hoogte van 12 inch.QUOTE]

Mijn hals heeft een radius van 7.25 inch. Komt dit dan beter uit met die graphtech kammen of eigenlijk juist slechter? De topkam die ik heb besteld is een graphtech pq-5000-00 (linkshandig). Ik neem aan dat jij dezelfde hebt.

Sonny
27 februari 2013, 12:22
Oké beter dat hij niet gelijmd hoeft te worden! Ik wil een zo'n natuurlijk mogelijke verbinding maken, dus als lijm niet nodig is, komt dit heel goed uit :)

muffstuff
27 februari 2013, 13:04
[QUOTE=muffstuff;2956817]Ik heb laatst een graphtech pre slotted topkam geplaatst in mijn hals met een radius van 12 inch. Ja ik moet hem bijschuren maar dta is logisch, ook heb ik de slots ook moeten bijvijlen. Dit moet ook in theorie voor de middelste twee snaren. want de hoogte van die twee slots op 7 inch radius is anders dan de hoogte van 12 inch.QUOTE]

Mijn hals heeft een radius van 7.25 inch. Komt dit dan beter uit met die graphtech kammen of eigenlijk juist slechter? De topkam die ik heb besteld is een graphtech pq-5000-00 (linkshandig). Ik neem aan dat jij dezelfde hebt.
Ik heb rechtshandig en betreft deze Graph tech flat TUSQ XL strat & tele guitar nut white http://www.customworldguitarparts.com/netherlands/topkam/graph-tech-flat-tusq-xl-strat-tele-guitar-nut-white.html

volgens mij is het zo, hoe kleiner de radius, hoe hoger de topkam.

Maar ik ben slecht een amateur, maar ben blij toe dat Barno mijn statement onderstreept, dat je altijd toch zelf nog ff aan de gang moet gaan.

je zou dit kunnen doen met wat voelermaatje die dmv een dremel wat tandjes geeft zodat ze werken als een vijl. Hoewel andere weer beweren dat je een afgeronde vijl nodig hebt wil je de snaar echt goed hebben. Is een techniek op zich hoor, dat topkam vijlen.

check dit topic hierover http://www.tdpri.com/forum/tele-technical/210187-cheap-er-nut-files.html

Sonny
27 februari 2013, 23:16
Maw wil je de snaren een fractie van een haar over de eerste fret hebben lopen, zal je toch nog wat moeten bijvijlen. Vraag is of je dit wel nodig acht?

Die fractie van een haar waar jij het over hebt, is dat dan wanneer je de snaar indrukt op bijvoorbeeld de 12de fret of de laatste fret of gewoon de snaar niet indrukken?


als je hier kijkt, zie je dat ze daar dus op inspringen http://www.graphtech.com/products.html?SubCategoryID=4. Kijk vooral naar de height, dat verschilt 1 mm! das best een hoop.

Waar precies hebben ze het over 1 mm? Ik zie het nergens staan :(