PDA

View Full Version : Vals geluid gitaar



Bram Kremers
26 februari 2013, 18:58
Hey,

Als beginner heb sinds een tijdje een nieuwe gitaar (Fender Stratocaster), daarvoor heb ik ook een nieuwe versterker gekocht (Roland cube). Al een tijdje heb ik problemen met het geluid en ik weet niet waar het aan ligt. Clean is de sound best, clean, en ok. Distortion is niet om aan te horen, vooral niet op de G, B en e snaar en dat wordt alleen maar valser richting de 21e fret. Het is vaak ook zo dat je een fel, hard zoemend geluid hoort als ik m'n snaren open speel of helemaal niet aanraak bijvoorbeeld.

Ik heb een video gemaakt, is misschien iets duidelijker.

http://www.youtube.com/watch?v=ob_1dghhsWA&feature=youtu.be

Verwacht ook geen fantastisch geluid, maar dit is echt om te janken. Oh ja, m'n snaren heb ik een week geleden vervangen dus dat is 't niet (daarvoor was 't ook al).

o0rollo0o
26 februari 2013, 19:09
Gaat het nu om een vals geluid of een zoemand geluid? Of allebei?

da Liks
26 februari 2013, 19:23
holy fak,.. wat een geluid joh.. inderdaad niet om aan te horen..

Bram Kremers
26 februari 2013, 20:05
Gaat het nu om een vals geluid of een zoemand geluid? Of allebei?

Allebei eigenlijk, maar met name het slechte geluid zoals in de video.

roger
26 februari 2013, 22:33
Intonatie niet goed?

muffstuff
27 februari 2013, 10:01
motherfuck zeg, daar knijp je je ogen van samen.

Hard zoemend geluid op disortion bij open snaren of niet aanraken, dat is sowieso logisch bij disortion maar zeker als de boel niet goed geaard is. ik ga voro het gemak uit dat je strat dat wel is maar je versterker niet. Kan het zijn dat je versterker in een stopcontact zit onder aarde?

Valse tonen, dat is intonatie. Stem je gitaar zo goed mogelijk, probeer nu eens te kijken hoeveel de afwijking is als de dezelfde snaar speelt op de 12e fret.

Ps, toffe strat, staat ook nog op mijn lijstje, het is toch een olympic white versie?

smullie
27 februari 2013, 10:09
Kijk eerst en vooral naar de intonatie. Lees er even wat over en probeer het zelf in orde te krijgen. Lukt dat niet, breng hem dan even binnen bij een gitaarwinkel om hem eens goed te laten afstellen. Dat mag de grootste kost niet zijn en je speelplezier gaat enorm toenemen.

muffstuff
27 februari 2013, 10:21
check ook anders gitaarhulp.nl, dat zijn mensen die je gratis willen hebben. Ik woon zelf in amsterdam en wil je er best bij helpen(gratis).

Maar intoneren stelt niets voor, wel wat geduld :)


http://www.youtube.com/watch?v=i6dlN93MGgw

pasqual
27 februari 2013, 21:23
Ik hoor hier vooral een versterker die niet goed is afgesteld en die bespeeld wordt door iemand die nog niet zo goed gitaar kan spelen. Je geeft zelf aan dat het clean allemaal in orde is. Dan is het toch onlogisch als je met distortion allemaal in eens vals is? Dit heeft ( naar aanleiding van het filmpje te oordelen ) niets met de intonatie te maken. Probeer eens wat met de distortion te spelen ( hoeveelheid gain, treble, mid, reverb, etc... ) zodat je geluid al eens wat mooier wordt. Je zult zien dat het dan allemaal beter gaat klinken.

P.s: Het kan natuurlijk best wel zijn dat ook de intonatie niet klopt maar dat is hier niet het probleem naar mijn mening.

Erik70
27 februari 2013, 21:35
Ik hoor hier vooral een versterker die niet goed is afgesteld en die bespeeld wordt door iemand die nog niet zo goed gitaar kan spelen. Je geeft zelf aan dat het clean allemaal in orde is. Dan is het toch onlogisch als je met distortion allemaal in eens vals is? Dit heeft ( naar aanleiding van het filmpje te oordelen ) niets met de intonatie te maken. Probeer eens wat met de distortion te spelen ( hoeveelheid gain, treble, mid, reverb, etc... ) zodat je geluid al eens wat mooier wordt. Je zult zien dat het dan allemaal beter gaat klinken.

P.s: Het kan natuurlijk best wel zijn dat ook de intonatie niet klopt maar dat is hier niet het probleem naar mijn mening.

Mee eens...
Ik denk ook dat zeker je speeltechniek, of eerder (niet lullig bedoeld) het gedeeltelijk ontbreken hiervan mede de oorzaak is. Ik zie dat je je best doet om alle snaren die je niet bespeelt ook vooral niet aan de raken. Met distortion kan dat eigenlijk niet. Je zal met je rechter hand de onbespeelde snaren enigzins moeten afdempen om ongewild meetrillen (versterkt door de distortionsound) te voorkomen.
Komt wel goed, kwestie van tijd/oefenen.
Succes.

rjm
1 maart 2013, 00:13
Hey,

Als beginner heb sinds een tijdje een nieuwe gitaar (Fender Stratocaster), daarvoor heb ik ook een nieuwe versterker gekocht (Roland cube). Al een tijdje heb ik problemen met het geluid en ik weet niet waar het aan ligt. Clean is de sound best, clean, en ok. Distortion is niet om aan te horen, vooral niet op de G, B en e snaar en dat wordt alleen maar valser richting de 21e fret. Het is vaak ook zo dat je een fel, hard zoemend geluid hoort als ik m'n snaren open speel of helemaal niet aanraak bijvoorbeeld.


Hoi Bram,
Ik heb je clipje een aantal malen goed bekeken en beluisterd.
Je oefent er al lekker op los, dus daar ligt het niet aan.
Als beginnend gitarist heb je best veel te leren, en uiteraard willen we zo snel mogelijk een scheurijzer en andere pedalen gebruiken.
Je hebt inmiddels zelf al gemerkt dat terwijl je speelt, de open snaren, (de snaren die je niet indrukt), lekker meetrillen en zoemen.
Met een distortion of overdrive is dit nog veel hoorbaarder dan clean. Speel je op deze manier ook akkoorden dan wordt je geluid een grote lelijke brei.
Dit is dus niet de bedoeling; er is een speeltechniek voor, het zogenaamde afdempen, om deze bijwerkingen te voorkomen.
Afdemptechnieken zijn met beide handen te doen.
Ben je rechtshandig, dan speel je met de zijkant van je rechterhand losjes op de brug.
Pak een akkoord of speel een toonladdertje, en je zult merken dat je geluid al beheersbaarder klinkt.
Het geluid klinkt nu wat “gesmoord” of afgedempt.
De beweging met de rechterhand vraagt best wel oefening, want in het begin denk je dat je hand beperkt wordt in zijn beweging.
Spelen we liedjes met een clean geluid en open akkoorden, of lekkere meezingers, dan kun je gerust met “zwevende” hand en voluit spelen.
De andere afdemptechniek doe je met de vingers van je linkerhand.
Knijp een snaar in met je wijsvinger, sla hem aan en laat vervolgens de wijsvinger iets omhoog komen. (Wel op de snaar houden).
Je krijgt een afgedempte toon. Zo kun je bepalen of je lange vloeiende tonen wilt hebben, of korte afgevlakte tonen. Deze techniek kun je uiteraard voor al je vingers gebruiken.
Dit geintje kun je ook uithalen met akkoorden, op deze manier krijg je weer korte gedempte akkoorden.
Ook hier zul je merken dat bij het gebruik van een distortion of overdrive je geluid veel beheerster klinkt.
Uiteraard zijn beide afdemptechnieken prima in combinatie met elkaar te gebruiken.

Het “vals geluid” waar je over schreef.
Ik zie in je clip dat je vingervibrato gebruikt. (techniek om de klank van je snaar lang aan te kunnen houden).
Je speelt de vibrato te gejaagd. Met gevolg dat je de snaar te ver opduwt en te ver neerhaalt met als gevolg een valse toon, of een neurotisch klinkende toon.
Speel de vingervibrato beheerst. Mooie gelijkmatige op- en neergaande beweging (niet te ver), en je krijgt een prachtige zuivere langaanhoudende toon.

Je geluid: Ik persoonlijk vond het een scherp snijdend geluid. Dit heeft niets met het type snaren of plectrums te maken.
Afhankelijk van de muziek die je wilt gaan spelen (Blues, Rock ’n Roll, Hardrock, etc. etc.): Probeer op je versterker een sound te vinden die je bevalt. Dit vraagt best wat tijd!
Luister hierbij ook goed naar je gitaar: een Stratocasterheeft behoorlijk sustain van zichzelf; het uitgalmen van de tonen (Ik speelzelf ook Fender Stratocaster).
Vind een sound die zowel bij slaggitaar als solo te gebruiken is. Het goed afstellen van een distortion of overdrive vraagt veel geduld.
Het aanvullende afstellen tijdens het spelen kun je doen met de volume- en toonregelaars op je gitaar zelf. Bij Stratocaster zijn ze heel handig binnen vingerbereik aangebracht.
Daarnaast heb je ook de 5-standenschakelaar nog. Midden- en nek- pick-up worden meestal voor slaggitaar gebruikt, en de brug pick-up voorhet solowerk.

Tot slot, ik heb in deze topic ook het woord ”intoneren” zien rondzwerven. Zolang je in je eentje speelt zal je niet merken als je gitaar niet correct is geïntoneerd.
Pas als je met andere muzikanten of met je Cd’s mee gaat spelen ga je merken, dat sommige tonen op je gitaar het “net niet zijn”.
Intoneren: Sluit je stemapparaat aan. Begin met de bovenste dikke E-snaar. Sla de snaar aan, en stem deze.
Vervolgens leg je je wijsvinger heel los precies op de 12e fret (het metalen stripje), sla de snaar aan en haal gelijktijdig je wijsvingerhelemaal van de snaar.
Als je het goed gedaan hebt klinkt er nu een zoemende toon, een flageolet noemen we dat. Deze flageolet hoort exact een octaaf (8 hele tonen) hoger te klinken dan de klank van je losse E-snaar.
Geeft je stemapparaatje de juiste stemming aan bij deze flageolet, dan is je E-snaar correct geïntoneerd.
Wijkt je stemapparaatje af bij de flageolet, dan moet het brugzadeltje in de lengterichting versteld worden.
Je past hiermee de snaarlengte aan totdat de losse snaar en de flageolet exact dezelfde uitslag geven op je stemapparaatje.
Deze controle kun je ook uitvoeren bij de overige snaren.
Durf je het niet aan om zelf aan je gitaar te pielen, ga dan gerust naar je gitaarreparateur.
Ik hoop dat je geholpen bent met deze informatie. Toen ik gitaar begon te spelen heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang geleden hadden we aldeze informatiebronnen en hulpmiddelen niet.
Als beginnend gitarist hebben we allemaal deze problemen gehad…………………………

Rustig blijven, regelmatig oefenen, langzaam aanleren, snelheid van lieverlee opbouwen. Snel en slordig aangeleerd krijg je nooit meer afgeleerd!

Succes, en keep on rockin’, Robert

muffstuff
1 maart 2013, 09:55
robert, wat een top uitleg, ik denk dat Bram nu zeker geholpen is.

pasqual
1 maart 2013, 10:41
Goede en complete uitleg Robert. Ik ben alleen bang dat je een beginner niet moet gaan uitleggen hoe je moet intoneren omdat dat in dit stadium te ver gaat.
Trouwens, ook als je alleen speelt zal een slecht geïntoneerde gitaar vals klinken: heb je net gestemd en klinken de akkoorden dicht bij de topkam goed, is alles hoger op de hals ineens weer vals.....

wireman
1 maart 2013, 12:21
Al een andere gitaar op de betreffende amp geprobeerd? Hoe klinkt de gitaar 'akoestisch'? (DE tip bij aanschaf van ook een electrische gitaar!) Een cube is zo'n effectenampje toch? Is dat ding wel in orde? Gebruik je de overdrive van de amp of heb je daar pedalen voor? Eerst je clean in orde maken en dan pas de dirt toe gaan voegen! Niet andersom! (hoe verleidelijk dat ook is! als je clean, en dus de basis, kut is.. dan is het met overdrive overstuurd kut.. sorry voor mn taalgebruik)

De cube en losse effecten kunnen elkaar ook weer in de weg zitten.. voeding... kortom zoveel factoren!
Overigens is een goede afstelling en intonatie echt wel een must.. Mijn mond viel destijds open! Een mooie dure gitaar kan echt volkomen ruk klinken en spelen door een slechte afstelling. Zowieso moet ie vanuit de winkel nog afgesteld worden ivm klimaat e.d. Een beetje een winkel stelt ze af en zet ze DAN in de winkel.. Meestal worden ze echter zo in de winkel gezet. Zeker het beginners-segment komt van de importeur uit de doos en verdwijnt zo in de winkel.. Jij gaat als beginner af op het kleurtje of glans en koopt dat ding. Thuis kom je erachter dat het niet klinkt zoals gehoopt.. maar hij is wel mooi!.. iets wat we allemaal hebben meegemaakt! al doende leert men..
Laat de afstelling gewoon even doen door een kenner of winkel (gitaar nieuw gekocht? loop even binnen bij de winkel) Ik ben geen beginner meer, maar ik laat het ook nog altijd doen omdat ik niet zelf aan mn gitaar durf te klooien.. (gelukkig leer ik ook nog en durf ik steeds meer.. ik begin er nu eigenlijk pas een beetje aan, dus het is nooit te laat)

Ook speelt aarde aan rol.. probeer eens een geaard stopkontakt.
Ik heb het filmpje niet beluisterd, maar dit is 'what comes to mind'.
voor de rest.. rock on gozert!!

Bram Kremers
1 maart 2013, 12:30
Thanks, Robert (en de rest).

Ik denk dat het probleem inderdaad een beetje bij mezelf ligt aangezien ik gelijk de sound wil hebben van mijn favoriete gitaristen, ik speel pas een maandje of 8-9 dus ja, misschien nog iets te ver gezocht, haha. Bij distortion is 't zo dat ik m'n rechterhand alleen gebruik om snaren aan te slaan maar verder doe ik er weinig mee inderdaad, bedankt voor de tip.

Zal ook wel eens nog wat meer met de knopjes op m'n versterker/gitaar gaan experimenteren. Verder ben ik vooral bezig met akkoorden en het oefenen van pentatonische toonladders. De laatste tijd probeer ik ook m'n pink goed te gebruiken en m'n hand iets beter te plaatsen, komt wel goed. Maar ja, wat meer geduld hebben en gewoon goed blijven oefenen dan maar :)

Dutch66
2 maart 2013, 23:33
Precies Bram, we hebben je resultaten naar slechts 8 maanden spelen gehoord, gaat helemaal goed komen !!

@ RJM (Robert), erg goed verhaal man, daar heeft Bram wat aan !!