PDA

View Full Version : B akkoord vals op 7 snaar



Gitaristje25
26 februari 2013, 17:04
Ik zit met een probleem waar ik zelf even niet uitkom.
Als ik op mijn 7 snaar op de 7e snaar powerchords pak als bijvoorbeeld de E, D of C, dan klinken die gewoon zoals het hoort. Heel strak, met distortion hoor je gewoon een goede brul.
Echter als ik op die snaar een B powerchord pak, dus dan is de B niet ingedrukt, klinkt ie vals.
Ik heb de intonatie nagekeken, die is goed. Ik heb er nieuwe snaren op gegooid, aanvankelijk D'addario 010 en nu Ernie Ball 010. Hoogte van de brug pickup aangepast, heeft ook niet geholpen.
Echter komt nu het vreemdste, als ik die B lichtjes te laag stem, dan klinkt de B powerchord strak. Alleen hoor je dan bij de C,D en E op die snaar dat de B snaar niet helemaal juist is gestemd.

Het gaat om een Mayones Regius met vaste brug.

Ik kan zo even geen andere oplossingen meer bedenken, heeft iemand van jullie een idee?

Jasper.
26 februari 2013, 17:06
Experimenteren met anders aanslaan met het open akkoord. Of een beetje zachter het open akkoord aanslaan. Of die B een fractie lager stemmen en de andere akkoorden steviger aanslaan. Dikkere snaren kan ook nog. Word het allemaal ook wat strakker van.

Gitaristje25
26 februari 2013, 17:53
Nou dat met het aanslaan heb ik geprobeerd, langzaam, zacht, meer nadruk op de E en A snaar. Maar het blijft wringen.
De dikkere snaren ga ik morgen maar eens even proberen.

TuningGamer
26 februari 2013, 20:49
Toch nog een keer intoneren of dikkere snaren proberen. Anders misschien naar de topkam kijken?

Terminus
27 februari 2013, 20:49
Topkam zal het niet zijn, gewoon gevalletje 'normale' 7 snarige setjes met een veel te dunne B-snaar. Een beetje slaggitarist slaat een 054 of 052 in B wel vals, 056 is ook niet zo'n kunst met 25,5". Je slaat blijkbaar wat agressiever dan sommige gitaristen, komt regelmatig voor.


Trouwens, hoe kwam je op het idee de brug hoger/lager te zetten? Ik lees op dit forum regelmatig mensen die dat proberen, maar dat maakt (bijna) geen verschil in snaarspanning. Wordt dat ergens op internet aangeraden?

DemolitionColorScheme
27 februari 2013, 23:07
Inderdaad, dikkere snaren kan weleens de oplossing zijn. Mijn Gibson LP's hebben beiden .068 Baritone snaren. Ik heb dan wel geen 7 strings, maar gewoon 6 strings, maar de lage B is een .068 - zelfs daarmee, met echt lomp aanslaan, krijg je lichtelijke disonantie. Opzich is dat ook wel normaal bij zo'n lage stemming. Ik zou dus sowieso eens een lekkere dikke set proberen.

Gitaristje25
28 februari 2013, 03:01
Ok. Nou ik heb hem nu maar even terug naar de dealer gebracht, hij is per slot van rekening nog nieuw. Dus hij mag er zelf even naar kijken. Hij repareert jaren en jaren gitaren, dus hij kan zelf even kijken.
Nou ik speel met een 010 set met een 059 B snaar op mijn Ibanez S7420 met dimarzio's en dat klinkt lekker strak. Misschien is die gitaar minder gevoelig daarvoor, minder definitie in het geluid wellicht.
Opzich sla ik niet heel hard, ook als ik hem zacht aansla heb je hetzelfde. Merkte dat het daar niet aan lag.
Maar goed, eerst maar eens kijken wat de dealer zegt en anders gaat er gewoon een light top/heavy bottom set op met een extra B snaar van 068.
De brug heb ik trouwens niet aangepast, maar de hoogte van de brughumbucker. Wellicht wat string pull als je de pickup te hoog hebt afgesteld. Hielp ook niet :-P


Thx! :-)

Gitaristje25
28 februari 2013, 17:01
Zo, heb mijn gitaar terug. Was toch een intonatie probleempje. Hij is nu weer helemaal strak :-D

Bedankt voor jullie hulp.