PDA

View Full Version : Flower Booster HUMMM



koentjo
25 februari 2013, 23:04
Beste forumleden,

Een aantal jaar terug heb ik een flowerbooster kit van Newtone besteld en in elkaar gesoldeerd. Helaas zit er een zware HUM op het uitgangssignaal wat niet normaal is voor dit effect.
Deze tegenslag heeft mij op dat moment doen besluiten het effect in de kast te gooien, waarop hij vandaag weer eens tevoorschijn kwam.

Ik heb het hele traject nog eens doorlopen, en het lijkt erop dat de solderingen goed zijn, de banen niet aan elkaar zijn gesoldeerd en de diodes de goede kant op staan.

Helaas is de zware HUM nog steeds niet weg. (deze is alleen aanwezig als het pedaal is ingeschakeld.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Zou het kunnen zijn dat er een bepaald element kapot is? Bijvoorbeeld de transistor.

Ik hoor graag jullie suggesties,
Met vriendelijke groet,
Koen

Buzzel
25 februari 2013, 23:21
bromt ie ook als je hem voed met een batterij?

koentjo
26 februari 2013, 00:31
ik zal het morgen even testen, ik kan hier zo snel geen 9v batterij vinden.

koentjo
26 februari 2013, 10:40
het heeft gewerkt.. ik ben best verbaasd.
Ik gebruik deze voeding ook op mijn whoolly mammoth, hierbij heb ik er geen last van...

Het is wel een goedkope oude multi voltage (instelbaar) voeding, met welke adapters zou ik deze problemen niet meer hebben?

edit: Toch nog even de whoolly mammoth getest op de 9v battery, hij geeft wel wat extra noise op de netstroom voeding tov. de batterij. Het verschil is wel een factor 10 minder dan bij de flowerbooster.

zjanke
26 februari 2013, 10:49
one spot?

​..............

Buzzel
26 februari 2013, 10:59
De voeding filtering van de flowerbooster is minimaal. Je zou kunnen proberen om de voeding wat extra te filteren zodat je minder last hebt van storing.

Brain wampler adviseert dit:
http://i1208.photobucket.com/albums/cc369/Buzzel/filtering_zps4d49e650.png

Met wat gelukt ben je dan van de meeste bijgeluiden af.

HaroldA
26 februari 2013, 13:10
De voeding filtering van de flowerbooster is minimaal. Je zou kunnen proberen om de voeding wat extra te filteren zodat je minder last hebt van storing.

Dat is inderdaad een mogelijkheid, maar ik zou altijd de bron aanpakken ipv het resultaat. Een fatsoenlijke voeding is beter dan een bromfilter.

Buzzel
26 februari 2013, 13:18
Dat is inderdaad een mogelijkheid, maar ik zou altijd de bron aanpakken ipv het resultaat. Een fatsoenlijke voeding is beter dan een bromfilter.


Tja 2 condensators zijn goedkoper als een voeding ;)

koentjo
26 februari 2013, 21:08
Om het maar op de luie manier te doen: wat is in jullie ogen/ naar jullie ervaring een goede voeding?

Op het moment gebruik ik hem maar op een 9v batterijtje, eens kijken hoe lang dat gaat, als deze te snel leeg zal ik weer terug naar de voeding gaan.

flo123
27 februari 2013, 01:04
Een 9V batterij gaat met de Flower Booster (SHO) lang mee omdat deze weinig stroom gebruikt. En helemaal als je een Bright LED met 20k weerstand gebruikt voor de on/off indicatie.

Maar een simpel voedingsfilter d.m.v. een 100 ohm weerstand aan de DC bus in serie met de 9V lijn en na deze weerstand een 100uF tussen de 9V lijn en aarde, heeft voor meerdere mensen prima geholpen.