PDA

View Full Version : Eerste DIY amp, welke is aan te raden?



DarknessAwaits
25 februari 2013, 09:18
Beste,

Naar aanleiding van Hendrik's topic over de zelfbouw Deluxe Reverb wilde ik toch ook eens gaan beginnen met een eigen amp maken. Wat ik uit het topic van Hendrik begreep en na verder onderzoek werd bevestigd is dat een Deluxe Reverb wellicht toch een stapje (of twee) te hoog is voor een eerste amp. Ik beschouw mezelf als wel enigszins handig, heb inmiddels ook een paar stompboxjes in elkaar gezet - maar ook dat waren kitjes en behalve een klein beetje debuggen wanneer het ding het niet doet heb ik mezelf nog niet echt betrapt op technische vaardigheden.

Ik wil dus wat kleiner beginnen, met een 'beginners'-kit en een goed boek. Wat ik voor ogen heb is een amp met een mooi (Fender-like) clean en daar zou ik het liefst een mooie reverb aan willen combineren (intern). Mag (liefst!) een 1-kanaals amp zijn, het gaat me echt puur om het clean.

Vanuit dat oogpunt ben ik inmiddels uitgekomen op een tweetal kandidaten:

- Ampmaker Double Six (http://www.ampmaker.com/store/Double-Six-switchable-power-amplifier.html)
- Madamp A15Mk2 (http://www.musikding.de/Kits/Madamp-Kits/Kit-Madamp-A15Mk2::798.html)

Ik heb uiteraard ook al wat gezocht. YouTube geeft niet zulke bijster goede cleane geluiden bij de Ampmaker Double Six, maar dat kan ook het spel/opname zijn... Lastig te zeggen. Madamp spreekt me weer iets minder aan gezien de twee kanalen.

Wie heeft raad en/of aanwijzingen? Ik sta open voor andere suggesties, liefst bestel ik wel binnen Europa om gedoe met BTW, invoerrechten en hoge verzendkosten te voorkomen.

Ander (belangrijk) punt is: wat een een goed boek om me eens in te verdiepen aangaande de versterkertechniek? Ik ben een boek van Gerald Weber tegengekomen, maar de recenties hiervan waren dat het een samenraapsel van 4 jaar lang columns was en dat het derhalve geen samenhang had... Dus dat maakt 't een stuk minder interessant. Aan de andere hand heb ik nog geen alternatief gevonden, dus misschien dat ik die uiteindelijk toch zal bestellen. Het gaat me overigens niet zozeer om het zelf kunnen ontwerpen van een amp, maar snappen hoe het in elkaar steekt en wat de (samen-)werking van de componenten is.

Alvast bedankt weer!

cale0
25 februari 2013, 09:42
Ik zou klein beginnen, want voor iemand die niet weet wat hij doet kan het zomaar fataal worden, aangezien je werkt met hoge voltages.

Je kan beginnen met een champ versterkertje zoals deze: http://www.tonefactory.nl/shop2/fender-style-champ-p-11099.html
Of een wat grotere 5E3, waar ik ook eerdaags aan ga beginnen als eerste zelfbouw versterker :)
http://www.tonefactory.nl/shop2/fender-style-tweed-deluxe-p-10159.html

Je kan ook zelf alle onderdelen bestellen en dat samen met een schema uitvogelen ;)
En deze versterkers zijn volgens mij gewoon goed te doen voor iemand die nog niet super veel ervaring heeft.
Tenminste, als je overal de tijd voor neemt en niet alles haastig gaat doen, gewoon goed opletten dus.

Helaas kan ik je niet helpen aan een goed boek.

Succes!

cluseau
25 februari 2013, 09:47
Helaas kan ik je niet helpen aan een goed boek.


Gelukkig is er wel een goed forum ;)

nico verduin
25 februari 2013, 10:05
Meest eenvoudige is de Champ. Een enkel kanaals met interne reverb kom je uit op de Princeton. Maar de Princeton is echt verschillend met de Deluxe Reverb. Daarnaast is het de vraag wat voor budget je wilt besteden.
Voor en goed boek zou ik toch naar Blencow verwijzen. zie: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?132726-Boek-Designing-tube-pre-amps-for-guitar-and-Bass&highlight=blencow

Midwolda
25 februari 2013, 10:11
Ik ben nog kleiner begonnen, met een FireFly-achtig versterkertje, zie dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?156135-5F1-kit-in-SP-10-chassis).
Het gaat mij er vooral om om begrip te krijgen over hoe dat allemaal werkt en doet.
Ben nu bijna aan het solderen toe (te weinig tijd en te weinig zen gehad) dus binnenkort weer verder.
Maar het is hartstikke leuk om te doen, misschien is zo'n complete 5F1 kit nog wel leuker?

DarknessAwaits
25 februari 2013, 10:18
Bedankt voor de (snelle!) reacties allemaal.

Ik ga eens kijken of ik dat boek van Berlow kan bestellen Nico, ziet er goed uit op eerste gezicht en het feit dat jij 'm aanraadt is eigenlijk al genoeg :).

De opmerking van cluseau dat we gelukkig wel een goed forum hebben is uiteraard geheel op z'n plaats, ik leer hier erg veel... maar om nou álle (basis)kennis vandaan te willen halen, volgens mij gaat het dan toch wat beter/gemakkelijker met een boek ernaast.


Ik zou klein beginnen, want voor iemand die niet weet wat hij doet kan het zomaar fataal worden, aangezien je werkt met hoge voltages.

Had that part figured out already, thanks. Het is uiteraard niet dat ik niet begrijp dat er hoge spanningen worden opgewekt en worden vastgehouden, en dat het niet zo verstandig is om er bijv. met een schroevendraaier in rond te prikken... Maar het lijkt me niet dat dat echt heel veel zal verschillen per buizenversterker?

M'n budget is in eerste instantie beperkt, voornamelijk omdat dit dan de kit zou moeten zijn waarmee ik kennis opbouw. Dus ik zou het graag onder de 400 euro houden. Overigens ben ik vergeten te vermelden dat ik het liefst een head wil maken: een cabinet heb ik al. Ik heb ook wel de handigheid om een behuizing voor de head zelf te maken, tolex heb ik ook nog liggen dus dan is het budget vrijwel volledig uit te geven aan de versterker zelf.

Hendriks
25 februari 2013, 11:03
Als eerste project zou ik beginnen met een 18 watter ,oid . Waarom ? Ik vind de chassis voor een Tweed minder handig om te beginnen , alleemaal wat kreapper , Ampmaker heeft deze :http://www.ampmaker.com/store/SE-5a-5W-British-overdrive-amplifier.html bijvoorbeeld , lekker overzichtelijk en ook nog eens betaalbaar.

DarknessAwaits
25 februari 2013, 11:55
Maar dat gaat dan net de richting op die ik niet interessant vind: een Marshall-achtige clone. Ik vind het toch leuker om iets te maken waar ik ook echt wat aan denk te hebben, als je snapt wat ik bedoel.

De Tweed (Deluxe) leek me vooralsnog de beste optie, komt naar mijn idee in de buurt van wat ik zou willen maken - maar heeft deze ook echt het Fender glas achtige clean? Of moet ik me daar gewoon niet te veel op verheugen in deze prijsklasse?

Hendriks
25 februari 2013, 12:00
Maar dat gaat dan net de richting op die ik niet interessant vind: een Marshall-achtige clone. Ik vind het toch leuker om iets te maken waar ik ook echt wat aan denk te hebben, als je snapt wat ik bedoel.

De Tweed (Deluxe) leek me vooralsnog de beste optie, komt naar mijn idee in de buurt van wat ik zou willen maken - maar heeft deze ook echt het Fender glas achtige clean? Of moet ik me daar gewoon niet te veel op verheugen in deze prijsklasse?
Ik heb er 2 gebouwd en beiden hadden dat clean.

kassie
25 februari 2013, 12:15
ik zou persoonlijk voor de sound gaan.. dus een versterker die je helemaal te gek vindt. Sound voorop simpliciteit. Maar vaak is een goed klinkend design ook vooral een simpel design hoor. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je er al snel weer op uitgekeken bent. Plus je hebt er de tijd voor, zeker als beginner niet te snel willen. Goed en zorgvuldig solderen.. draden niet te strak aanspannen (trekontlasting). Hoogspanningsdraden+heaters twisten (boormachine). Goed vloeiend soldeer (Aub ook een bout die lekker heet wordt, oja ook een desoldeerpomp en wat litze). En een lay out, en je komt al een heel eind. Foto's bekijken (goed bestuderen) van 'goed' gebouwde amps is dan ook wel handig.

400 lijkt me te doen als je zelf de onderdelen bij elkaar sprokkelt. Kosten zitten vooral in het chassis, trafo's en buizen. Dan switchen en potmeters en de rest aan klein materiaal is wel zo'n beetje met 50E te doen..

Edit: Simpel boek (niet supertechnisch maar inleidend) over verschillende designs/merken, en verschillende onderdelen plus mooie interviews met o.a. Ken Fisher (trainwreck), Dr Z, Mojave, Tone Tubby.. is 'The guitar amp handbook: Understanding guitar amplifiers and getting great sounds, door Dave Hunter.

DarknessAwaits
25 februari 2013, 12:31
ik zou persoonlijk voor de sound gaan.. dus een versterker die je helemaal te gek vindt. Sound voorop simpliciteit. Maar vaak is een goed klinkend design ook vooral een simpel design hoor. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je er al snel weer op uitgekeken bent. Plus je hebt er de tijd voor, zeker als beginner niet te snel willen. Goed en zorgvuldig solderen.. draden niet te strak aanspannen (trekontlasting). Hoogspanningsdraden+heaters twisten (boormachine). Goed vloeiend soldeer (Aub ook een bout die lekker heet wordt, oja ook een desoldeerpomp en wat litze). En een lay out, en je komt al een heel eind. Foto's bekijken (goed bestuderen) van 'goed' gebouwde amps is dan ook wel handig.

400 lijkt me te doen als je zelf de onderdelen bij elkaar sprokkelt. Kosten zitten vooral in het chassis, trafo's en buizen. Dan switchen en potmeters en de rest aan klein materiaal is wel zo'n beetje met 50E te doen..

Doel je nu op de Deluxe Reverb? Of op een wat simpeler ontwerp?

Zo'n Tweed zie ik qua geluid wel zitten, ook dankzij de reply van Hendriks. Wel zou ik er dan een reverb bij willen knutselen, vind ik gewoon echt onderdeel van een amp - zeker voor een Fender.

Qua soldeerbout zit ik hopelijk al goed, ik heb een setje wat instelbaar is (volgens mij gewoon met een ingebouwde dimmer) en heb ook nog een aantal losse soldeerbouten (bouwmarktgevallen) waarvan eentje volgens mij 60 watt is voor het grovere werk (aardedraden op potmeters e.d.). Litze heb ik, desoldeerpomp niet. Soldeer heb ik ook, maar ik had al gelezen dat je voor zo'n project fijner werkt met wat dikker soldeer... Krijg er zin in :)

cluseau
25 februari 2013, 12:42
Mijn voorkeur zou uitgaan voor de 60Watt bout. Daarmee krijg je het werkstuk snel op temperatuur waardoor de hitte lokaal blijft. Zou je langer moeten stoken trekt de hitte het hele onderdeel in met kans op beschadiging en wegzakken van het soldeer. Als je er geen ervaring met solderen hebt haal dan bij de bouwmarkt een stukje koperdraad van 2.5 kw en buig een paar letters om je naam in elkaar te solderen. Doe dat met zo weinig mogelijk soldeer. Als je genoeg hebt geoefend en een mooi resultaat hebt blijft er een mooi logo voor je zelfbouw ampje over.

Soldeertin 60/40 1 a 1,5mm en vooral met harskern.

DarknessAwaits
25 februari 2013, 12:48
Heb wel wat ervaring met solderen hoor, in gitaar en wat stompboxes de laatste tijd. Vandaar dat ik ook de 'stap omhoog' naar een amp hoop aan te gaan.

kassie
25 februari 2013, 13:09
Doel je nu op de Deluxe Reverb? Of op een wat simpeler ontwerp?

Zo'n Tweed zie ik qua geluid wel zitten, ook dankzij de reply van Hendriks. Wel zou ik er dan een reverb bij willen knutselen, vind ik gewoon echt onderdeel van een amp - zeker voor een Fender.

Ja Go For IT!!!


Qua soldeerbout zit ik hopelijk al goed, ik heb een setje wat instelbaar is (volgens mij gewoon met een ingebouwde dimmer) en heb ook nog een aantal losse soldeerbouten (bouwmarktgevallen) waarvan eentje volgens mij 60 watt is voor het grovere werk (aardedraden op potmeters e.d.). Litze heb ik, desoldeerpomp niet. Soldeer heb ik ook, maar ik had al gelezen dat je voor zo'n project fijner werkt met wat dikker soldeer... Krijg er zin in :)

Euh dikker soldeer werkt prima, maar ik deed het gewoon met fijn soldeer... het gaat om die mengverhouding lood/tin, (60/40) geschikt voor fijne electronica, dus niet loodgieters soldeer van 40/60. Het maakt dus niet zoveel uit of je nu dunner draad hebt of dikker als het maar een lage smelthitte heeft en goed vloeit. Desoldeerpomp kost geen drol (2.5 euries bij newtone Excuses voor de spam). En het werkt sneller dan litze, maar litze werkt dan weer goed bij print of om het onderdeel heel erg schoon te krijgen. Voor turretboards en potmeteroogjes werkt zo'n pomp heerlijk, had er niet zonder gekund.

Buzzel
25 februari 2013, 13:28
Ik ben begonnen met een 18watt TMB kitje van tonefactory. Goeie amp voor het geld en een leuk bouwproces. Echter wel wat foutjes in de handleiding en geen info over de eerste opstart waarbij wat extra controles horen.

Ik ben nu bezig met een gemodde champ en de champ als basis lijkt mij een heel goed begin. Er zit bijna niks in, je kan heel goed alle basis bouwstenen van een versterker bekijken en het makkelijk van elkaar onderscheiding (zo ervaar ik het tenminste). En er zijn heel veel simpele mods te vinden voor de champ, dus als je klaar bent kan je nog wel even door gaan eigenlijk :D

Je zou dus een Champ kitje kunnen nemen. Voor de sounds sowieso al!

Gearjunkie
25 februari 2013, 18:58
Om ook maar een duit in het zakje te doen...
Mijn eerste buizenkindje was ook een Champ 5F1. Gekocht als kitje zonder cabinet. Nadeel vond ik de handleiding. Dit was de (voor wie het nog kent...) Ravensburger solderen met nummertjes set. Fotootjes turen en hopen dat je het goed gezien hebt. Cluseau mailen omdat het toch niet werkt.

Nu blijkt dat (en houdt daar rekening mee) dat versterkers bouwen heel verslavend is. Ik meende Hendriks ook al te spotten bij de AV, de praatgroep voor verslaafden op dit vlak. Mijn eerste was dus de Champ. Leuk om te bouwen, helaas klein chassis. De volgende was een Tweed deLuxe. Veel van geleerd, met name van onze Haagse techneut, want eerlijk is eerlijk, zonder hem was het nog steeds een brombak geweeest. Vervolgens deze deLuxe nogmaals gekopieerd en nu als laatste een JTM45 gemaakt.

Helaas voor mijn vrouw heb ik een hele mooie uitgangstrafo voor een 50watt Plexi op de plank liggen... maar dat terzijde....
Ik denk dat het voor mij persoonlijk niet zou werken om eerst alle theorie tot me te nemen. Dat leer je (tot op zekere hoogte) tijdens het doen. Ik beschouw de kosten dan ook grotendeels als leergeld.

Wil je voor weinig een versterker die leuk klinkt? Ga naar de Duitse dozenschuivers. Wil je wat leren en is het geld niet de grootste beperkende factor? Bouw een mooie Tweed deLuxe...

Tabula Rasa
25 februari 2013, 21:02
Ik heb al eens een variant van de 5W SE van AMpmaker gebouwd. Die is wel redelijk te doen.

Ben nu al een jaar of twee met een variant van de Double Six bezig. Ik ga je topic volgen.... misschien krijg ik weer zin om verder te bouwen. Als je de Double Six zelf gaat samenstellen let er dan op dat er 2 PT`s zijn, eentje voor Engeland en eentje voor Europa in verband met de 230V. Met de verkeerde komt echt de gloeispanning niet goed uit.

DarknessAwaits
25 februari 2013, 21:46
Ik zit op dit moment nog heel erg in dubio. Hoewel ik eerder vandaag bijna had besloten om voor een 5e3 Tweed Deluxe te gaan ben ik inmiddels niet meer echt overtuigd van de 'meerwaarde' ten opzichte van de 5f1 Champ, behalve dan de Tone-knop, maar wellicht is dat juist een leuke mod voor de Champ... Dan is er ook nog de Double Six, die klinkt op papier veelbelovend maar de weinige clips die ik ervan kan vinden zijn vrij dun qua geluid. Wat me dan weer minder aanspreekt in de Tweed varianten is het snelle (als ik het goed hebe begrepen) oversturen, wat natuurlijk ook wel weer logisch is gezien het lage vermogen van de amps.

Ik laat het in ieder geval nog even bezinken, iedereen bedankt voor de tips & to be continued...

Hendriks
25 februari 2013, 22:20
Het is inderdaad verslavend , iedere keer als ik een amp bijna afheb , ben ik het volgende project al aan het bedenken .
Stiekum hoop ik als ik een versterker voor het eerst aanzet dat hij het niet goed doet en dan met de hulp van de experts hier uiteindelijk alles toch goed komt.
Ik denk dat eerst maar eens wat moet verkopen , het word nu totale overkill .

Thiez
25 februari 2013, 22:32
Ik ben begonnen met de P1 versterker van AX84.com. Met heel veel hulp van het forum (met name frans en nico) heb ik dat tot een goed einde kunnen brengen. Ook ik heb het boek van blencow aangeschaft en je gaat die stof eigenlijk pas goed begrijpen zodra je er mee aan de gang gaat.
Inmiddels ben ik aan mijn tweede amp begonnen. Een channelswitcher gebaseerd op de marshall modellen. Die stap is misschien wat te groot... maar goed, ik ben niet vies van een uitdaging haha. Inmiddels ook een scope en tonegenerator aangeschaft. Dus kan wel stellen dat ik redelijk verslaafd ben geraakt door de buizentechniek.

Succes met wat je ook gaat bouwen!!

kassie
26 februari 2013, 01:17
Ik zit op dit moment nog heel erg in dubio. Hoewel ik eerder vandaag bijna had besloten om voor een 5e3 Tweed Deluxe te gaan ben ik inmiddels niet meer echt overtuigd van de 'meerwaarde' ten opzichte van de 5f1 Champ, behalve dan de Tone-knop, maar wellicht is dat juist een leuke mod voor de Champ... Dan is er ook nog de Double Six, die klinkt op papier veelbelovend maar de weinige clips die ik ervan kan vinden zijn vrij dun qua geluid. Wat me dan weer minder aanspreekt in de Tweed varianten is het snelle (als ik het goed hebe begrepen) oversturen, wat natuurlijk ook wel weer logisch is gezien het lage vermogen van de amps.

Ik laat het in ieder geval nog even bezinken, iedereen bedankt voor de tips & to be continued...

Zoals ik al zei: ga voor de sound... niet voor je lay-out moeilijkheidsgraad.. Toen ik met mijn bouw begon had ik letterlijk geen flauw benul wat elke draad deed... en maakte genoeg fouten. Ookal was het een vrij simpel circuit... een handjevol meer onderdelen had dus ook niet uitgemaakt. Kies nou toch gewoon de amp uit waarvan jij zegt: Ja dat is de sound die ik moet hebben! Je krijgt toch wel storing, en je krijgt toch wel hulp hiero... no big deal.

DarknessAwaits
26 februari 2013, 08:36
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik wil toch wat kleiner beginnen. Gewoon om voor mezelf de werking duidelijk te krijgen en de mogelijkheid om iets af te ronden.

Zit nu veel te denken aan een Champ op een ander (standaard Hammond) chassis. Zo heb ik het idee zelf wat meer te doen te hebben (ipv schilderen met nummertjes al zal het in de praktijk op hetzelfde uitkomen), wat meer ruimte om te werken (werd ook meerdere keren hier aangekaart) en bovendien om de form factor geschikt te krijgen voor een head ipv combo. Daarnaast een paar mods om de versterker wat meer naar mijn smaak te krijgen en er wat van te leren.

Gearjunkie
26 februari 2013, 11:04
Goed plan, ik zou zelf toch nog voor de Twee deLuxe gaan. ook kostentechnisch haast om het even en net even wat meer vermogen.

joostovermars
1 maart 2013, 12:29
Mijn eerste project was een 5F6A bassman kit van Tonefactory. Niet echt een beginners project, maar goed te doen. Je moet gewoon heel secuur werken en alles dubbel checken. Hij deed het direct en na wat experimenteren met aardpunten is hij nu behoorlijk stil. Ik gebruik hem in een zelfgebouwd combo met 15" emince speaker als oefenversterker in de huiskamer voor el. contrabas. Voldoet zeer goed en veel headroom. Erg lekker met gitaar ook en loeihard (te hard).

Tweede project was een Champ. Makkelijker dus en overzichtelijk vooral. Ik heb er de toonregeling van de tweed deluxe ingezet en een "boost" switch in de vorm van een extra 25uF bypass cap op de 2e preamp trap. Allemaal prima en scheurt nu lekker . 5 watt is nog steeds loeihard. Dus een powersoak gemaakt met weerstanden zodat het vermogen 1,25 watt wordt. Enige wat tegenvalt is de 8" Jensen speaker waarmee ik het combootje gemaakt heb, die heeft een erg "boxie" karton sound. Als je een champ wilt maken, zou ik dus een 10" speaker aanraden, ik wil zelf het proberen met een Eminence.

Een galm erbij maken vereist minstens 2 extra ECC83 buizen. Princeton reverb schema bijvoorbeeld. Voor zover ik weet zijn dar geen kitjes van. Schema en layout zijn makkelijk te vinden en met een standaard turret board kun je het zelf maken, maar dat vereist wel meer ervaring. Het chassis moet je dan zelf maken en dat is moeilijk. Je gaat het niet meer redden met 400 euro in ieder geval.

Als je meer wilt weten over mijn bassman of champ, laat even weten.

Hendriks
1 maart 2013, 13:01
Princeton kit: http://www.tubeampdoctor.com/de/shop_Amp_Kits_Cabinets_AMP_Kit_Blackface/
Nog veel meer , Tweed,Blackface en plexy: http://www.mojotone.com/amp-parts/amp-kits
Nog meer:http://store.marshamps.com/index.php?cPath=21&osCsid=37s45asq9etn1fu5bsaiv6eue6

DarknessAwaits
1 maart 2013, 17:28
Hendriks, joostovermars, gearjunkie & the rest:

Ik heb me ondertussen nog wat verder verdiept in de materie. Een paar conclusies die ik heb getrokken:

- Een reverb is een stuk complexer dan ik verwachtte. Ik dacht dat het een kwestie was van een reverb tank in het signaalpad zetten. Ik denk dat ik toch maar teruggrijp naar een los pedaaltje.

- Ik wil 'klein' beginnen, de kits die Hendriks aandraagt zijn fraai maar komen sowieso boven mijn budget (op zich geen ramp, gewoon wat langer sparen) maar vooral ook het gebrek aan ervaring met een DIY amp houdt me hierin tegen.

- Ik neig toch alsmaar naar een zo'n clean mogelijke amp, maar dan ook weer zo goedkoop/klein mogelijk. Het blijft toch het opstapje naar de uiteindelijke Blackface, dus hoe minder van het budget wordt gesnoept hoe beter. Ik ben wat ervaringen aan het verzamelen en kom uit op 2 varianten die mogelijk wel in aanmerking komen:


Fender 5E3P - Proluxe
Fender 5E5(A) - Pro?


Beide gebruiken als ik het goed begrijp 6L6 buizen en hebben meer headroom dan de standaard 5E3 variant.

- Zelf het chassis/amp ontwerp doen op basis van een reeds bestaand schema valt nog niet mee, ik heb gewoon simpelweg (nog) geen goed overzicht van de onderdelen die nodig zijn voor een versterker. Ik weet dat ik twee transformators nodig heb, kom er ook nog wel uit welke (voor een 5E3) ... maar geen idee waarom. Ook veel termen die ik alsmaar zie terugkomen, zoals bijv. gloeidraden e.d.: nog steeds geen idee wat het is, ik heb er inmiddels een gedachte bij dat dat dan de draden zijn die naar de buis lopen en deze voorzien van stroom... But that's it. Ik moet echt nog het een en ander leren voordat ik er aan kan beginnen, tenzij ik toch gewoon een standaard kit neem.

cluseau
1 maart 2013, 17:38
Ook veel termen die ik alsmaar zie terugkomen, zoals bijv. gloeidraden e.d.: nog steeds geen idee wat het is, ik heb er inmiddels een gedachte bij dat dat dan de draden zijn die naar de buis lopen en deze voorzien van stroom... But that's it.

Neem eens een kijkje in een werkende buis. ;)

In de kern tref je de beruchte gloeidraad waar over gesproken wordt, het kreng wordt witheet en heeft tot doel de kathode te verwarmen.

joostovermars
1 maart 2013, 17:54
Nou Darknessawaits, ik zou dan toch een 5E3 kitje nemen als start. Nauwkeurig en langzaam werken, dan lukt het ook zonder theoretische kennis. Die 15 watt is echt ruim voldoende voor thuis en de oefenruimte tenzij jij metal speelt :-)

Je kunt uitgebreide handleidingen en bouwschemas downloaden bij TAD en Weber kits, dat is in principe voldoende. Als je zelf het kastje timmert scheelt dat veel geld.

nico verduin
1 maart 2013, 18:43
Als het budget een probleem is en de kennis is ook een probleem. Dan zou ik:
- mij eerst verdiepen in de kennis. Al was het alleen maar om de basis te begrijpen (weerstanden hoe/waarom, condensatoren hoe/waarom, buis hoe/waarom etc)
- dan een oude buizen radio op de kop tikken en daar de bruikbare onderdelen uit slopen en dan gewoon een simpel EL84 versterkertje mee bouwen. Chassis zelf maken van een plaat aluminium (dus zelf gaten boren, beetje vouwen. etc). Het gaat er om dat je het in je vingers krijgt.

Psychomantis
1 maart 2013, 18:55
- dan een oude buizen radio op de kop tikken en daar de bruikbare onderdelen uit slopen en dan gewoon een simpel EL84 versterkertje mee bouwen. Chassis zelf maken van een plaat aluminium (dus zelf gaten boren, beetje vouwen. etc). Het gaat er om dat je het in je vingers krijgt.

Dat heb ik ook gedaan en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Versterkertje klonk goed, maar hij ligt nu weer helemaal uit elkaar om er iets nieuws mee te gaan doen (ombouwen naar een basversterkertje).
Het leukste eraan vond ik dat ik zo niet iets 'voorgekauwd' maakte, het maakte mijn bouwsel een beetje uniek (excuseer voor de snobberigheid). Het was ook meer een ontdekkingstocht dan een bouwpakketje in elkaar solderen.
Ik geloof dat Tabula Rasa hier op het forum een expert is in het ombouwen van oude radio's.

Gearjunkie
1 maart 2013, 19:18
Nou Darknessawaits, ik zou dan toch een 5E3 kitje nemen als start. Nauwkeurig en langzaam werken, dan lukt het ook zonder theoretische kennis. Die 15 watt is echt ruim voldoende voor thuis en de oefenruimte tenzij jij metal speelt :-)

Je kunt uitgebreide handleidingen en bouwschemas downloaden bij TAD en Weber kits, dat is in principe voldoende. Als je zelf het kastje timmert scheelt dat veel geld.

Is een mooi project, maar hij wil een zo clean mogelijke versterker bouwen. Deze valt dan af naar mijn idee.

cluseau
1 maart 2013, 19:21
Dat heb ik ook gedaan en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Versterkertje klonk goed, maar hij ligt nu weer helemaal uit elkaar om er iets nieuws mee te gaan doen (ombouwen naar een basversterkertje).
Het leukste eraan vond ik dat ik zo niet iets 'voorgekauwd' maakte, het maakte mijn bouwsel een beetje uniek (excuseer voor de snobberigheid). Het was ook meer een ontdekkingstocht dan een bouwpakketje in elkaar solderen.
Ik geloof dat Tabula Rasa hier op het forum een expert is in het ombouwen van oude radio's.


Daar sluit ik me bij aan, een kitje in elkaar flansen leert je alleen soldeervaardigheid maar kwa theorie en/of begrip ben je niets wijzer geworden. Doe het maar als tabula rasa en Psychomantis. Die hebben in no time heel veel opgestoken. Begrip kunnen we je via het forum bijbrengen en dat is nog leuk om te lezen ook.

Midwolda
1 maart 2013, 19:22
Yep, +10. :D

Ik heb alle al spullen in huis, kastje is al af, maar er is nog geen druppel gesoldeerd.
En toch weet ik dankzij mijn FireFly in aanbouw nu al veel meer van buizentechniek af, dankzij het zelf bedenken en tekenen van een schema, het berekenen van componentwaardes en het tekenen van de lauyout op en het maken van een turretboard.
Hopelijk gaat straks niet alles in één keer goed want problemen oplossen is nog veel leuker dan ze bouwen. En anders ga ik wel modden: het kan altijd beter.

Thiez
1 maart 2013, 21:17
Daar sluit ik me bij aan, een kitje in elkaar flansen leert je alleen soldeervaardigheid maar kwa theorie en/of begrip ben je niets wijzer geworden. Doe het maar als tabula rasa en Psychomantis. Die hebben in no time heel veel opgestoken. Begrip kunnen we je via het forum bijbrengen en dat is nog leuk om te lezen ook.

Inderdaad. Ik heb het ax84 schema gebruikt voor mijn basis. Maar uiteindelijk door andere componenten en andere voedingstrafo moest je toch alle bias instellingen weer herzien en leer je veel meer begrijpen dan dat je iets na bouwt uit een boekje.
Achteraf blijkt dat je van zo een projectje meer hebt geleerd dan ik dacht. Als ik nu de theorie lees uit het boek van blencow komt het veel beter over en begrijp ik het veel beter dan voorheen. Omdat je als het waren de theorie wat meer gaat 'zien'.