PDA

View Full Version : Maple of Rosewood neck



poeyerke
16 januari 2002, 22:09
Maakt het echt veel uit in klank of je een rosewood toets hebt of een maple toets? (op een Fender Strat of Tele)

Ik heb gehoord dat een rosewood toets een zwaarder geluid geeft, is dat verschil echt zo groot?

Wat zijn jullie voorkeuren, en waarom?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: poeyerke op 2002-01-17 15:07 ]</font>

poeyerke
17 januari 2002, 15:07
niemand?

Ibanez
17 januari 2002, 17:45
Dat vraag ik me ook af, want rosewood is toch duurder(?) dus zal het wel beter klinken ofzow. Een vriend van mij vraagt zich ook af wat het verschil is, en wat hij moet kopen.

SteavisSmokin
17 januari 2002, 18:50
maple is wat helderder en wat strakker in de bas dan rosewood wat wat ronder en dieper klinkt.

puvin
17 januari 2002, 21:05
der is al onderwerp hierover geweest


http://www.gibson.com/products/gibson/LesPaul/images/lpsteb.jpg

geil :wink:

puvin
17 januari 2002, 21:07
rosewood is alleszins schoner :wink:

philbee
18 januari 2002, 00:25
degene van jullie die een blinde test kan doen met 10 gitaren en daar de goeie maples en rosewoods uit kan halen krijgt van mij een zoen. Maw, tis volgens mij vaak meer de look en de technisch gemeten verschillen als iets anders.

Trap ik meteen de freaks en fanatici tegen hun ballekes, reageer dan maar. En kom de test doen in Maastricht.

poeyerke
18 januari 2002, 08:22
Tja, Phil zo dacht ik er ook over eigenlijk. Ik kon me niet voorstellen dat dat laagje (5mm) rosewood de toon zo veel kan veranderen.

Het grootste deel van de neck blijft toch Maple.
Ik ben morgen in de muzieksaak en dan probeer ik het gewoon eens uit.

Chiel
18 januari 2002, 09:32
Je hebt een hele hoop vooroordelen wat betreft houtsoorten e.d. Zelf geloof ik er niet zo in, maar dat komt ook omdat ik geblinddoekt niet het verschil hoor tussen verschillende houtsoorten. Ik kan wel duidelijk het verschil merken tussen mijn JS1000 met een basswoodbody en mijn S-prestige met een lindehouten body (terwijl beide met dezelfde hardware zijn uitgerust).

Het verschil tussen een rosewood en een maple toets kan ik dus echt niet horen, alhoewel ik best een audiofiel ben en ik mijn oren redelijk getraind heb. Zelf heb ik op al mijn gitaren een rosewood toets, omdat deze veel robuuster is als de maple. Als je bijv. last van zweethandjes hebt is dat funest voor een maple toets, maar een rosewood toets is hier veel minder gevoelig voor. Een maple toets voelt daarentegen veel gladder aan en dat kan ten goede komen aan het speelcomfort. Met het oog op onderhoud opteer ik dus voor de rosewood toetsjes, maar er zullen ongetwijfeld forumlezers zijn die het hier absoluut niet mee eens zijn.

Greets, Chiel

anoniem
18 januari 2002, 11:42
Basswood is een andere naam voor Amerikaans Lindehout !

Chiel
18 januari 2002, 13:45
[basswood is een andere naam voor amerikaans lindehout!]

Dat kan wel zo zijn, maar mijn S-prestige is wel degelijk van een andere houtsoort gemaakt als de JS. Ik heb zowel de S-prestige als de JS ongelakt gezien en de JS heeft een erg lelijke houtstructuur. De S-prestige daarentegen, heeft een hele mooie houttekening (en het is geen fineerlaag) en daarom is hij ook met een transparante lak afgewerkt.

Dus . . .

anoniem
22 januari 2002, 19:30
Lindehout heeft nooit een mooie tekening dus het kan niet anders als fineer zijn !

Casey
22 januari 2002, 22:16
Onder een gewoon gelakte gitaar zit zelden een mooie tekening , die mooie guilted stukken worden speciaal uitgezocht voor transparant gelakte gitaren en zijn een stuk duurder.
Tekening en klank staan los van elkaar.

Chiel
23 januari 2002, 09:37
Een ongeregistreerde gebruiker zei:[Lindehout heeft nooit een mooie tekening dus het kan niet anders als fineer zijn !]

Wat zijn we weer kritisch.

Mijn S-prestige had een flinke kras op de body welke ik heb weggewerkt. Hiervoor heb ik hem helemaal uit elkaar gehaald en heb ik het bovenblad voorzichtig opgeschuurd. Wanneer het een fineerlaag was geweest, was er niets van over gebleven doordat het meteen was gaan smelten. Dit was echter niet het geval.
Nu ben ik heel nieuwsgierig geworden en heb ik mijn dealer opgebelt. Sorry, het was geen lindehout maar Mahonie. De eerste S-modellen waren van lindehout en ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat mijn gitaar ook van deze houtsoort was gemaakt. Die van mij niet dus. Voor degene die nog niet overtuigt zijn: check Ibanez.com en dan weet je het.

ps:meld je eens aan anoniem, dat praat een stuk gemakkelijker.

maestro_nl
14 september 2002, 19:17
Geblinddoekt kan ik het verschil duidelijk horen.
All maple klinkt 'sneller'. Meer snap, meer hoog of minder laag.
Voor tele twang erg mooi.
Voor funky strat ook.
Wel mist het warmte in het muzikale mid-gebied waar eigenlijk de gitaarfrequentie zit.
Voor allround muziek zou ik echt voor rosewood gaan.

Anders Destium
14 september 2002, 19:58
Ik denk dat je body voor en je elementen voor 80% je geluid bepalen, de verschillen in hals en bevestiging en andere schaduwfactoren bepalen de laatste 20%
Elke gitaar heeft behalve dit alles toch zijn eigen klank (en da's maar goed ook :smile:, geen twee gitaren zijn het zelfde (zelfs niet als ze van de band rollen