PDA

View Full Version : Watvoor gitaar



Deadspirrit
25 februari 2013, 01:03
Hallo,

Al een tijd lang ben ik opzoek naar een nieuwe gitaar! Kan iemand mij advies geven?

Sinds een jaar ben ik wat meer van het shred gitaar spel gaan houden zoals Vai, Satriani, Petrucci en Malmsteen doen. Zelf kan ik ook al aardig shredden. Ik speel een stratje en ik ben er gek op! Alleen is hij duidelijk niet geschikt voor het zwaardere werk. Mede (heb ik het vermoede) omdat het geen vliegende brug heeft en bovendien is de tremelo volgens mij zwakker dan bij superstrats (Is dat ook zo?). Vandaar dat ik er aan dacht om een superstrat te kopen. Net iets meer dan een jaar geleden heb ik een Ibanez S470 aangeschaft, alleen was het een maandagmorgen product want die was binnen de kortste keren kapot (Schroeven vielen er opeens uit, brug die losliet en de achterste schakel stand deed was helemaal dood) ook al ben ik altijd heel voorzichtig met men gitaren.

Kortom: Ik ben opzoek naar een nieuwe shred gitaar. Jacksons en Deans vind ik persoonlijk lelijk eruit zien (Vanwege de kop). En als het even kan net zo'n dikke hals als een normale strat. (Nu ik het zo lees ben ik wel kieskeurig :soinnocent:)

Budget: Maximaal 2200 (Liefst wel wat minder natuurlijk)

Iemand tips?

mesaman
25 februari 2013, 09:20
gewoon een 'echte' ibanez kopen! best performance money can buy!

of gewoon wat anders natuurlijk, iedereen gaat zo wat roepen, les paul kan ook he.

Rubenios
25 februari 2013, 09:39
voor onder de 2200 euri heb je een dikke Carvin Custom Shop :)

Napoje
25 februari 2013, 09:49
voor 2200 € kan je wel wat laten bouwen exact zoals jij het wil vermoed ik.

Aikara
25 februari 2013, 09:54
Voor dat budget is er keuze te over. Als ik de beschikking had over zo'n budget zou ik niet voor de standaard Ibanez/ESP/Jackson gitaren gaan. Dat heeft niets te maken met de kwaliteit van dit gitaren (zie sig :)), maar met het feit dat die eigenlijk wel een beetje cliché zijn.

- Mayones maakt gave gitaren. De Regius is een topmodel, maar ook de Setius is erg goed (en een pak goedkoper).
- Bo~el MC6 (of 7)
- Tweedehands Suhr of Tom Anderson (maar dan zul je wel internationaal moeten shoppen)
- Music Man JP/Morse/Luke
- Tweedehands Charvel custom shop (ook die zul je internationaal moeten zoeken)
- Valley arts

Financieel gezien kun je wellicht het beste een tweedehands gitaar kopen. Op een nieuwe gitaar schrijf je direct 25% tot 50% af.

Napoje
25 februari 2013, 09:59
Niet echt jouw budget maar wel heel gaaf... (http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m647894734-pensa-custom-mark-knopfler-1997.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr)

Quadrifoglio
25 februari 2013, 10:09
Ibanez JEM
Ibanez JS
Music Man JP
Fender Yngwie Malmsteen

Maar goed, zelf zit ik in het zelfde muziekbootje en ik heb mijn Ibanez RG verkocht nadat ik een PRS Custom 24 kreeg. Deze doet het prima voor al die dingetjes. OK, op de allerhoogste toetsen is het misschien niet meer zo comfortabel als de RG maar voor de rest niets te klagen. Wide Thin neck is wat dikker dan de Wizard van Ibby maar voelt dom genoeg prettiger. Over het geluid ben ik kort: gewoon goed en veelzijdig.

Aikara
25 februari 2013, 10:14
Ik vind zo'n JEM altijd een beetje overpriced eigenlijk...

Zo'n Fender YJM is ook gaaf inderdaad, maar je moet dan wel overweg kunnen met die scalloped neck.

Bijl
25 februari 2013, 10:19
Een PRS SE Torero kan ook, of een Godin Redline III als je een wat dikker halsprofiel wil. Een (semi) custom van Carvin of RAN gaat ook makkelijk met jouw budget. Of een echte ESP. Keuze genoeg. Als je de headstock van een Jackson niet mooi vind kan je ook kijken voor een Jackson Adrian Smith Dinky, die lijkt meer op een gewone strat.

Napoje
25 februari 2013, 12:30
Een charvel San Dimas of so-cal is toch echt wel de bom. En ze worden tegenwoordig weer gemaakt (http://www.bax-shop.nl/nieuws-items/de-charvel-pro-mod-gitaren-zijn-terug.html) lees ik net. Geen idee hoe goed die zijn, maar de japanse (http://www.guitarking-webshop.nl/83_293_3893/Elektrische-Gitaren/OVERIGE/Charvel-San-Dimas-japan-Black.aspx) en amerikaanse (http://www.allesvoormuziek.be/musicstore/N_frame.html?http://www.allesvoormuziek.be/musicstore/N_art_6654.html) zijn fantastisch en dan hou je nog een hoop geld over. Hebben ook niet zo'n achterlijk platte nek.

Deadspirrit
25 februari 2013, 12:48
Ik vind de signature modellen zoals een JEM en JS series geweldig mooi, alleen voel ik me dan een beetje een faker ;$ (No effence als je er een bezit hoor, haha)

Verder zie ik een paar mooie dingetjes er tussen zitten! Vooral de PRS vind ik erg mooi. Alleen vind ik die gitaren er altijd zo kwetsbaar uit zien, alsof ze ieder moment kunnen breken. Waarschijnlijk komt dat omdat de enig PRS die ik ooit in men handen heb gehad echt heel erg licht was.

Quadrifoglio
25 februari 2013, 13:20
PRS's zijn zeker niet kwetsbaar. Door de afwerking en luxe uitstraling ben ik wel geneigd er zuiniger mee om te gaan dan mijn andere gitaren maar ze kunnen zeker wel een tik hebben hoor ;) Tja, en als de eerste buts er een keer in zit....

Napoje
25 februari 2013, 13:23
vind prs nou niet echt een shredgitaar met die tremelo en die heel from hell. En als een superstrat klinken ze helemaal niet, meer als een superpaul.

http://www.dreamguitars.com/products/prs/prs_custom_22_379614/images/heel.jpg

Maar als je die ibanez en prs combineert krijg je zoiets:

http://1.bp.blogspot.com/-_h6Zaqr-PRM/Tbgf7HIAhJI/AAAAAAAAAKM/eM90217p9MA/s1600/rg+premium+(1).jpeg

Quadrifoglio
25 februari 2013, 13:37
Die heel-from-hell zit alleen op een Custom 22 en die heeft 2 fretjes te weinig om volledig te shredden ;)

Die Premium Ibanez's zijn wel jummie!

Deadspirrit
25 februari 2013, 13:58
Premium Ibanez gitaren hebben toch altijd zo'n dunne hals? Ik ben meer van de dikkere halzen ;$ Geen idee waarom eigenlijk, ik denk dat ik het meer comfortabel vind.

Quadrifoglio
25 februari 2013, 14:10
Toen ik mijn RG nog had was ik van mening dat een shredhals dun en plat moest zijn. De PRS hals is niet mega-plat en dun maar wel comfortabel en niet te dik. Mijn Custom 22 heeft daarintegen de Wide Fat hals. Nog iets dikker dan Wide Thin maar stom genoeg nog steeds heel erg fijn, ook op snelheid ;) Kortom: Voor mij hoeft een shredhals ook niet Wizard-dun te zijn

frekie
25 februari 2013, 15:00
Bedenkelijk dat die S470 zo snel uit elkaar viel. Ik heb 2 oude S-jes, doen het nog prima na bijna 25 jaar.

Yamaha RGX612 of Pacifica topseries, 700/800. Worden alle helaas niet meer gemaakt. Zag een tijdje terug een clinic van Joost Vergoossen, profi gitarist van o.a. Het Goede Doel. Speelde hele stukken Eric Johnson/Satriani op zo'n top Pacifica. Voor 500 euro max ben je klaar.

Of Cort top G serie, 290 dacht ik, liefst met SD, geen EMG w.m.b.

Deadspirrit
25 februari 2013, 15:41
Zoals ik al zei is het waarschijnlijk gewoon een fout van de fabriek. De winkel waar ik hem kocht (Feedback Rotterdam) weigerde er naar te kijken. Hij ligt nu uit elkaar in men kast. Overigens heb ik de Cort G serie eens beken, en hier ziet er niet verkeerd uit!

Naviiin
25 februari 2013, 20:57
Een Caparison! Mijn droomgitaar.

Napoje
25 februari 2013, 21:16
Die heel-from-hell zit alleen op een Custom 22 en die heeft 2 fretjes te weinig om volledig te shredden ;)

Die Premium Ibanez's zijn wel jummie!

http://www.edroman.com/guitars/prs/images/prs-213432-back.jpg

Nah, ook niet echt een shredder hoor...

Deadspirrit
25 februari 2013, 22:04
Een Caparison! Mijn droomgitaar.

Maar wel boven mijn budget :(

Deadspirrit
28 februari 2013, 01:48
(Sorry voor de bump en dubbele post)

Ik heb nog eens wat zitten snuffelen, en ik ben de naam ESP tegen gekomen.
Zijn dit goede gitaren? Of vrij zwak? (Ik zie veel gitaren van hen rond de 500 euro, en meestal vertrouw ik datsoort beestjes niet, omdat ik de ervaring heb dat hoe goedkoper een gitaar is, hoe sneller hij kapot gaat/ hoe minder hij klinkt/speels)

mountainman
28 februari 2013, 13:25
Ik vind de signature modellen zoals een JEM en JS series geweldig mooi, alleen voel ik me dan een beetje een faker ;$ (No effence als je er een bezit hoor, haha)
Ik had al een Ibanez 540R voordat Ibanez er de JS signature van maakte. Dus wat mij betreft is Satriani de faker. :seriousf:
Neemt niet weg dat het geweldige shred gitaren zijn. Maar aangezien je niet van dunne halzen houdt valt deze toch al af.
Volgens mij valt daarmee eigenlijk iedere shredgitaar af. Shredden en dunne hals is toch wel zo'n beetje synoniem. Er zijn wel uitzonderingen zoals de Ibanez Fireman. Maar ja, dat is ook weer een signature model. Zo maak je het jezelf niet makkelijk.

Napoje
28 februari 2013, 13:53
dus een custom build zo een mooie optie zijn....

Bijl
28 februari 2013, 16:30
(Sorry voor de bump en dubbele post)

Ik heb nog eens wat zitten snuffelen, en ik ben de naam ESP tegen gekomen.
Zijn dit goede gitaren? Of vrij zwak? (Ik zie veel gitaren van hen rond de 500 euro, en meestal vertrouw ik datsoort beestjes niet, omdat ik de ervaring heb dat hoe goedkoper een gitaar is, hoe sneller hij kapot gaat/ hoe minder hij klinkt/speels)

Een Japanse ESP heb je niet voor minder dan 1200 euro (nieuw), reken al gauw op zo'n 1500 pegels. En die zijn geweldig goed.

Bij de Koreaanse LTD (by ESP) uitvoeringen tussen de 500 en 1000 euro kan je ook echte juweeltjes tegenkomen die niet onderdoen voor een Jap, maar daar moet je zelf goed naar zoeken en geduld hebben. Ook LTD's zie je regelmatig opduiken bij optredens van grote bands. De gitaristen van Dimmu Borgir zag ik laatst op hun live video met Koreaanse LTD's spelen. Wes Borland van Limp Bizkit gebruikte een LTD Horizon op Rock am Ring, enz enz.

Deadspirrit
28 februari 2013, 17:18
Klopt ik ben ook een beetje kieskeurig, haha.

Over de ESP klinkt goed. Ga ik eens wat meer naar zoeken.

Quadrifoglio
1 maart 2013, 10:37
http://www.edroman.com/guitars/prs/images/prs-213432-back.jpg

Nah, ook niet echt een shredder hoor...

Klopt, het is zeker geen confortabel iets als een neckthrough op een ESP of Carvin maar ik red mij er prima mee ;)

Deadspirrit
6 maart 2013, 23:32
(Bump ;$) Bestaat er niet een strat look a like (en speel-a-like als dat woord bestond) met 24 frets? (Adrian Smith Strat is signature model en zoals ik al eerder zei, dan voel ik me een faker ;$)

Bijl
7 maart 2013, 01:33
http://www.robmura.com/ibanez/apex-100.jpg

Deadspirrit
7 maart 2013, 15:35
Die is 7 snarig en heeft geen tremelo :P Maar ziet er wel vet uit!

macwilliams
7 maart 2013, 15:55
Dat is weldegelijk een tremolo. Het stangetje zit er alleen niet op.

Kim Wilson
7 maart 2013, 16:13
Hallo,

Al een tijd lang ben ik opzoek naar een nieuwe gitaar! Kan iemand mij advies geven?

Sinds een jaar ben ik wat meer van het shred gitaar spel gaan houden ... (Nu ik het zo lees ben ik wel kieskeurig :soinnocent:)

Budget: Maximaal 2200 (Liefst wel wat minder natuurlijk)

Iemand tips?


... Waarschijnlijk komt dat omdat de enig PRS die ik ooit in men handen heb gehad ...


..., ik denk dat ik het meer comfortabel vind.


..., en ik ben de naam ESP tegen gekomen.
Zijn dit goede gitaren? Of vrij zwak? (Ik zie veel gitaren van hen rond de 500 euro, en meestal vertrouw ik datsoort beestjes niet, omdat ik de ervaring heb dat hoe goedkoper een gitaar is, hoe sneller hij kapot gaat/ hoe minder hij klinkt/speels)


Klopt ik ben ook een beetje kieskeurig, haha.
...
Even een kleine selectie uit jouw posts. Wat me opvalt is dat je een gigantisch budget hebt, maar geen idee hebt wat je fijn vindt of wat er allemaal te koop is. Ga eerst eens een heleboel gitaren testen die (ruim) binnen jouw budget passen. Heel veel spelen, testen, proberen en nog meer testen. Want op basis van denken en meningen van anderen kun je geen gitaar kiezen. En dat lijkt me, zeker met zo'n budget, wel essentieel om een goeie keuze te maken.

Napoje
7 maart 2013, 16:17
zoiets?
(http://www.thomann.de/nl/suhr_rasmus_modern_m_200_bm.htm)