PDA

View Full Version : Vraag wat betreft Master & Volume



Jorikm
24 februari 2013, 21:40
Hallo iedereen,

Sinds kort ben ik in het bezit van een Bugera V22.
Mijn eerste 'degelijke' amp.
Nu is mij alleen nogal onduidelijk wanneer je nou je volumeknop gebruikt, en wanneer je masterknop?
Oftewel: Waarom heeft hij niet gewoon 1 volumeknop om het volume te regelen? dat zou toch veel makkelijker zijn?

Komt allicht over als een zogenoemde ''noob-vraag'' maar ik heb het web al afgespeurd naar deze vraag, echter legt niemand/geen een filmpje nou duidelijk uit wat de achterliggende gedachte hiervan is!

Jorik.

Zorro8
24 februari 2013, 21:42
Dit helpt vast:
http://www.oldtonezone.com/category/understanding-tube-amps/

Bassa
24 februari 2013, 21:55
Mijn ervaring met een buizenamp is dat als je een normale volume en een master hebt het volgende voor mij het beste klinkt: De normale volume op 8 (hoog) en met de master het volume bepalen, want een buizenversterker klinkt beter op hoog volume (9 van de 10 keer). Daarom mod ook bijna iedereen zn oude marshall. (en als je geen master hebt kom je met een amp met hoge wattage niet voorbij de 1 en dan is het volume lastig te controleren).

Jorikm
24 februari 2013, 21:59
Dus daar waar de '' gewone '' volume knop het signaal VOOR de buizen versterkt (Dus het input-signaal), doet de master dit pas vlak voordat het signaal naar de speaker gestuurd wordt?
Dat wil dan dus zeggen dat je op een heel laag volume toch je buizen kunt laten oversturen om een leuke distortion te krijgen. Daarvoor moet je dus de master heel laag zetten en het volume hoog? Begrijp ik het zo goed?

Edit: Maar hoe zit dat dan met de Gain knop? Wat doet deze precies? Als ik deze opdraai krijg ik meer volume, maar ook meer distortion.. Wat is het verband tussen deze 3 knoppen?

Edit 2:
Wow, net even wat meer filmpjes gekeken van Oldtonezone.com, maar nu begrijp ik het dus alsnog verkeerd.. Met de volume stuur je de preamp aan, waardoor je met de volumeknop de preamp-buizen kunt laten oversturen, met de master knop stuur je de powertubes aan, waardoor je de powertubes kunt laten oversturen. Dat wil dan dus zeggen dat je met de master heel hoog, en de volume laag, alsnog geen clean geluid hebt omdat je dan de powertubes aan het oversturen bent..
Dan wil dat dus zeggen dat je, voor een perfect clean geluid, zowel de volume EN de master niet te ver open moet draaien?? Damn, wist niet dat dit allemaal zo ingewikkeld was! Mocht ik iets alsnog mis hebben, dan hoor ik dat heel graag!

caliban
25 februari 2013, 00:02
Hangt erg veel van het design van een versterker af. Wat bij één amp een master wordt genoemd, is ook niet per se hetzelfde als bij een andere. Neem nu die v22: cleankanaal heb je volume, overdrivekanaal gain en volume, en dan gezamenlijk voor beide nog de master. De master staat voor de fasedraaier (het eerste onderdeel van je poweramp), gain van het drivekanaal staat redelijk vooraan in de preamp, waardoor deze voor een aanzienlijk deel je hoeveelheid drive regelt. Beide volumeknoppen staan voor de equalizer en de master staat pas na de equalizer, hiertussen zit er ook nog een versterkingstrap en het reverbcircuit. Daardoor verschillen de volumeknoppen hun functie wat van die van de master. Je kan er best een beetje mee experimenteren, en zien wat het best klinkt voor jou. Als je het grafisch wil zien, is een schema handig:
https://sites.google.com/site/distorque/home/mods/bugera-v22