PDA

View Full Version : Marshal 2x12 + Laney 4x12 + Laney top



Bram_Guitar
24 februari 2013, 20:07
Hallo,

Ik heb morgen een optreden in een grote zaal, en heb een vraag over het aansluiten van:

* Marshall 1922 2x12 (150 watt)
* Laney 4x12 (200 watt)
* Laney top (120 watt, buizen preamp)

Nu is mijn vraag: kan ik de top veilig over deze twee cabinetten sturen, en zoja, hoe?

Bram

DarknessAwaits
24 februari 2013, 20:13
Ligt helemaal aan de impedantie van de cabs. Deze moeten gelijk zijn, en dan moet je uitgaan van de vervangingsweerstand. Zie ook de impedantie-faq en de manual van je versterker ;)

DarknessAwaits
25 februari 2013, 17:24
Ik zie dat je een buizenpreamp noemde, volgens mij luistert het dan minder nauw - als je maar zorgt dat de amp het vermogen kan leveren aan de vervangingsweerstand die je aanbiedt.

Bijv. als je 2x 4 Ohm cabinets aansluit krijg je een vervangingsweerstand van 2 Ohm. Als je dan je versterker vol uit zet kun je 'm na enige tijd waarschijnlijk bij het grof vuil zetten. Voor een goede uitleg zul je toch de FAQ moeten doornemen.

Als je daarentegen 2x 16 Ohm kan aansluiten is de vervanginsweerstand 8 ohm, wat over het algemeen een veilige situatie zou moeten opleveren.

Maar de eigenlijke vraag: waarom 2 cabinets? 1tje maakt over het algemeen al wel genoeg kabaal hoor.

big dooley
25 februari 2013, 18:24
als ik het goed begrijp is de 4x12 van laney 8 ohm... de 1922 van marshall is dat ook...
in principe zou het kunnen ook al heeft de top buizen of transitors in de eindtrap... wel effe checken of deze 4 ohm aankan

Gearjunkie
25 februari 2013, 19:07
Zoals gezegd is de impedantie de bepalende factor. Wat ik me afvraag is waarom je twee cabs wilt aansluiten.
Als ik vrij interpreteer lees ik tussen de regels door dat je in een grote zaal zonder PA speelt. Ik denk niet dat de tweede speakercab van toegevoegde waarde is. Je set zal in principe niet meer decibellen leveren met een speakerkast meer of minder. Dat moet je ook niet willen trouwens.

Gebruik je de 2x12 bijvoorbeeld als monitor dan heb ik niets gezegd.

ateng
26 februari 2013, 11:55
Das heel vrij geïnterpreteerd want kan er nergens van afleiden dat er zonder PA wordt gespeeld... wel dat hij in een grote zaal moet optreden.
Maar vind het sowieso een beetje overdreven om met 2 kasten te spelen en vooral als je al met een 4x12 speelt. Lijkt misschien stoer maar heeft inderdaad geen toegevoegde waarde.

pietrka
26 februari 2013, 14:12
helemaal niet overdreven 2 van die kasten:punk:
Het zijn twee verschillende die anders klinken en reageren. Ik zou de 4x12 onder je top zetten en die 2x12 met een lange speakerkabel helemaal aan de andere kant van het podium :-) (bv naast de basversterker box).
Klinkt lekker weids en breed. (moet wel kunnen met de impedanties!)

edje kadetje
26 februari 2013, 14:32
helemaal niet overdreven 2 van die kasten:punk:
Het zijn twee verschillende die anders klinken en reageren. Ik zou de 4x12 onder je top zetten en die 2x12 met een lange speakerkabel helemaal aan de andere kant van het podium :-) (bv naast de basversterker box).
Klinkt lekker weids en breed. (moet wel kunnen met de impedanties!)

Je bedoelt dat het leuk zou zijn geweest als de TS dat gisteren zou hebben gedaan!

pietrka
26 februari 2013, 14:55
Je bedoelt dat het leuk zou zijn geweest als de TS dat gisteren zou hebben gedaan!

:soinnocent:

guitarguru
26 februari 2013, 15:52
En wat heeft de TS gisteren gedaan......? :???:

pietrka
26 februari 2013, 18:06
ik ben ook wel benieuwd:rockon:

ateng
27 februari 2013, 07:08
helemaal niet overdreven 2 van die kasten:punk:
Het zijn twee verschillende die anders klinken en reageren. Ik zou de 4x12 onder je top zetten en die 2x12 met een lange speakerkabel helemaal aan de andere kant van het podium :-) (bv naast de basversterker box).
Klinkt lekker weids en breed. (moet wel kunnen met de impedanties!)
Misschien voor jou niet overdreven en als je interessant op podium wilt gaan lijken dan moet je dat vooral doen ;)
Als je gebruik wil gaan maken van 2 verschillende klinkende kasten dan zou je ze naast of op elkaar zetten want anders is het effect daarvan minimaal. Dus de 2x12 kast aan de andere kant zetten heeft naar mijn mening geen bedoelde effect... wel wijds en breed.