PDA

View Full Version : Hals-body verbinding probleem(pje?)



MisterD
24 februari 2013, 17:43
hoi allemaal,

heb een stratocaster body (standaard strat afmetingen) besteld om een gitaar te maken met een hals die ik al had.

Pakketje afgeleverd, ik blij, tot ik zag dat de gaten in de hals en de neckpocket niet overeenkomen.

Wat is nu de beste en eenvoudigste manier om dit probleem op te lossen?
Nieuwe gaten in de neck uitholling in de body, of in de hals?

Voor iemand met weinig ervaring als ik lijkt dat opvullen van de bestaande gaten en nieuwe boren in de neck uitholling in de body het eenvoudigste is, of vergis ik mij

En welk product gebruik ik voor het opvullen?


Groetjes

barno
24 februari 2013, 18:03
De gaten in de neckpocket laat je zitten. De gaten in de halshiel vul je op met hardhout en boor je daarna voor (diameter idem aan de as van de schroef). De gaten in de neckpocket moeten trouwens groot genoeg zijn zodat je de schroef er door kan steken zonder ze te draaien.

succes

de pluggen: met een stanleymes kan je zelf shapen (best van esdoorn) zodat ze perfect passen in de gaten, beetje houtlijm en erin kloppen.

El_Mano
24 februari 2013, 18:20
een andere en goede manier is een stevig stuk staal een plaat of strip. Daar een gaatje in boren van de benodigde dikte voor je pennetje.
Dan een stukje hout zagen dat net even groter is waarje een puntje aan slijpt en dat stokje klop je met een hamertje voorzichtig door het gat in de stalen plaat en je hebt perfecte pennen die overal even dik zijn. Kost meer tijd om het op te schrijven dan even te maken en te doen Ik heb een plaatje waarin gaatjes zitten van 2 mm doorsnede tot 12 mm ideaal voor van alles en nog wat.

MisterD
24 februari 2013, 18:23
Zou ik die gaten ook met bvb eik kunnen opvullen, is ook vrij hard en heb toegang tot ongeveer 20m³ eik :P.
Esdoorn heb ik niet..
Of is eik niet geschikt.

En niet aan de slag met houtvulmiddel dan.

MisterD
24 februari 2013, 18:24
een andere en goede manier is een stevig stuk staal een plaat of strip. Daar een gaatje in boren van de benodigde dikte voor je pennetje.
Dan een stukje hout zagen dat net even groter is waarje een puntje aan slijpt en dat stokje klop je met een hamertje voorzichtig door het gat in de stalen plaat en je hebt perfecte pennen die overal even dik zijn. Kost meer tijd om het op te schrijven dan even te maken en te doen Ik heb een plaatje waarin gaatjes zitten van 2 mm doorsnede tot 12 mm ideaal voor van alles en nog wat.

Lijkt ook een zeer goeie manier, maar niet echt voor harde houtsoorten, wel?

El_Mano
24 februari 2013, 18:28
Eiken is veel harder dan het hout van de hals en als de gaten half in de eiken pennen en half in het zachtere hout van de hals komen het schroef gat als nog verloopt, maar misschien maak ik me te druk. Houtvul middel is geen oplossing.

El_Mano
24 februari 2013, 18:31
ja hoor werkt zowel voor zachte als harde houtsoorten en is een oude methode om deuvels te maken. Ik gebruik deze methode al meer dan 40 jaar. De scherpe rand van het boorgat schaaft als een schraapstaal de pen makkelijk rond als je die niet al te dik maakt voor je hem door het gatklopt

MisterD
24 februari 2013, 18:39
okido, die plugjes maken ga ik sowieso proberen op die manier.
enkel nog aan geschikt hout komen voor die plugjes.
nog andere geschikte houtsoorten?

El_Mano
24 februari 2013, 18:56
Waarom probeer je niet gewoon of dat eiken werkt? Neem een stukje vuren boor er een gat in en maak er een eiken pen in Boor vervolgens een schroefgat half over het dicht gemaakte gat en draai er een forse schroef in loopt de schroef weg zou ik dus geen eiken gebruiken. Zo niet is er geen reden om het niet te gebruiken. Maar een stukje van wat zachter hout zoals grenen of zo zal zonder probleem werken. Maar laat de lijm op de pennen wel goed drogen!

MisterD
24 februari 2013, 18:59
ga ik een dezer dagen proberen.

ben al blij dat het relatief eenvoudig op te lossen is. de moed zonk me al in de schoenen.

El_Mano
24 februari 2013, 19:05
Ik weet dat dit een heel veelvuldig voorkomend fenomeen is hoor hahaha. Als ik de hals van een bolt on afhaal om welke reden dan ook zal ik er vrijwel altijd een pennetje in de gaten lijmen en weer voorboren als ik de hals weer monteer, omdat de schroeven dan weer maximaal grip hebben.

barno
24 februari 2013, 19:30
Eiken is veel harder dan het hout van de hals en als de gaten half in de eiken pennen en half in het zachtere hout van de hals komen het schroef gat als nog verloopt, maar misschien maak ik me te druk. Houtvul middel is geen oplossing.

ik meen toch dat esdoorn harder is dan eiken hoor.

El_Mano
24 februari 2013, 19:41
ja mee eens, maar er staat nergens dat de hals die hij al had ook van esdoorn is, maar hij kan het altijd proberen. Ik zelf zou er niet direct voor kiezen ook om dat de draadrichting van de pen anders loopt dan die van de hals.

RS-Rik
24 februari 2013, 21:04
Die oplossing van El Mano is wel nice als ik er over nadenk, Goed idee!. Je hebt dan gewoon een soort pasgat waar je je opvulhout doorheen forceert, zodat het precies past.

Opvullen van die gaten kun je prima met eiken doen hoor. Je krijgt heus geen hoorbare tonesuck als het geen esdoorn is (of waar je halsje dan ook van gemaakt is). Vergeet niet eerst een druppeltje houtlijm in 't gat te doen zodat de opvulpennen echt goed blijven zitten.

Maar, past de hals wel precies lekker strak in de pocket? Dat is ook heel belangrijk. Bij een goede haks-bodyverbinding zijn de schroeven bijna een formaliteitje (beetje overdreven, maar het beste is het als het goed strak past)

MisterD
24 februari 2013, 21:54
ja, passen doet ie goed, enkel de gaten komen niet overeen, dus wat ik ga doen met de informatie uit dit topic: eiken plugjes maken, eerst druppeltje houtlijm, plugje erin, nachtje drogen op kamertemperatuur, opnieuw boren, schroeven erin.

mss eerst een proefje maken, zoals eerder gezegd om echt zeker te zijn van die eiken plugjes. en dan het echte werk

beuken plugjes kan ook dan? die heb ik gewoon te pakken en beetje bij te schuren met bandschuurmachine

stijnkenens
25 februari 2013, 00:22
Ik weet dat dit een heel veelvuldig voorkomend fenomeen is hoor hahaha. Als ik de hals van een bolt on afhaal om welke reden dan ook zal ik er vrijwel altijd een pennetje in de gaten lijmen en weer voorboren als ik de hals weer monteer, omdat de schroeven dan weer maximaal grip hebben.

Bwa, dat is nu ook weer niet nodig, ik draai de schroeven er altijd met de hand terug in, zodat je weet dat de spoed dezelfde uitholling in de hals volgt. Een beetje is genoeg, daarna vastschroeven met de schroevendraaier, maar ook wetende dat: vast is vast ! je kan verder draaien als je wil, maar dan maak je de schroefdraad in het hout stuk, en moet je inderdaad uitboren, opvullen en terug uitboren ...


@ Mister D: eik is perfect. Uitboren met een bepaalde diameter en daarna cilinders inlijmen.
Wat ik ook wel eens gebruik: chop sticks. Bestaan uit bamboo, en kan je evengoed tot de juiste diameter vormen dmv een metalen plaat met voorgevormde gaten.

Het nut hiervan is ook: direct inlijmen als je ze erdoor hebt geklopt, want er ontstaat compressiekrimp, waardoor ze een heel klein beetje uitzetten nadien, en ze dus voor een perfecte lijmnaad zorgen !

Dat heb ik ontdekt: doordat er na het inlijmen en afvegen van de resten lijm, toch nog lijm uit het gat kwam. Waarschijnlijk ook door de druk onderin, maar toch geloof ik ook in die compressiekrimp.



s.

MisterD
25 februari 2013, 13:41
super thanks allemaal, ga het proberen en zal later mss paar foto's posten van het resultaat, en het bouwprojectje in het algemeen.