PDA

View Full Version : Draairichting trussrod bij lespaul model?



kunk
24 februari 2013, 17:37
Heb een vraagje over de draairichting die ik moet gebruiken om de hals van mijn LesPaul rechter te krijgen.
Nu staat dit wel op internet maar zie ik steeds dat men een imbus sleutel gebruikt voor het verdraaien.
Nu zie ik na het verwijderen van mijn trussrod cover geen mogelijkheid om de verstelling met een imbus te doen maar moet ik een moer met een steeksleutel verdraaien. Wil dus graag weten of dit nog gevolgen heeft voor de draairichting die ik moet gebruiken.Heb zelf namelijk het idee dat het dan net andersom werkt.

Alvast bedankt.

wietse
24 februari 2013, 17:46
of je nu een inbus verdraait of een moer dat maakt niks uit voor de draairichting, met de klok mee vast, tegen de klok in los.
en gebruik geen steeksleutel maar een klein dopje van een doppenset of een pijpsleutel.

caliban
24 februari 2013, 17:50
Heb een vraagje over de draairichting die ik moet gebruiken om de hals van mijn LesPaul rechter te krijgen.
Nu staat dit wel op internet maar zie ik steeds dat men een imbus sleutel gebruikt voor het verdraaien.
Nu zie ik na het verwijderen van mijn trussrod cover geen mogelijkheid om de verstelling met een imbus te doen maar moet ik een moer met een steeksleutel verdraaien. Wil dus graag weten of dit nog gevolgen heeft voor de draairichting die ik moet gebruiken.Heb zelf namelijk het idee dat het dan net andersom werkt.

Alvast bedankt.

In principe blijft het hetzelfde hoor, als je met-de-klok-mee draait, zal de trussrod het effect van de spanning van de snaren tegenwerken, en de hals dus rechter trekken.

Hendriks
24 februari 2013, 17:54
Rechtsom is Rechter .

stijnkenens
24 februari 2013, 17:58
En zorg voor het juiste gereedschap, geen dop uit een metrische doppenset, maar de juiste maat in inch, anders maak je de moer kapot, en is de truss om zeep ...



s.

kunk
24 februari 2013, 18:07
En zorg voor het juiste gereedschap, geen dop uit een metrische doppenset, maar de juiste maat in inch, anders maak je de moer kapot, en is de truss om zeep ...



s.

Gebruik een pijpsleutel maat 8 en past perfect:ok:

Hendriks
24 februari 2013, 18:24
Gebruik een pijpsleutel maat 8 en past perfect:ok:
Ik had bij mij Love Rock zo'n apart sleuteltje , toch wel aan te bevelen , werkt ook gemakkelijker.

kunk
24 februari 2013, 18:40
Ik had bij mij Love Rock zo'n apart sleuteltje , toch wel aan te bevelen , werkt ook gemakkelijker.

Pijpsleuteltje werkt prima hoor. Maar stop eerst even met draaien. Merk niet echt verschil en voordat ik de hals in de soep draai kan ik beter stoppen. :chicken:

Hendriks
24 februari 2013, 18:57
Pijpsleuteltje werkt prima hoor. Maar stop eerst even met draaien. Merk niet echt verschil en voordat ik de hals in de soep draai kan ik beter stoppen. :chicken:
De tijd ervoor nemen , kleine stukjes en de boel laten rusten , dan weer meten , enzovoort.

stijnkenens
24 februari 2013, 18:59
Gebruik een pijpsleutel maat 8 en past perfect:ok:

Dat is dus net hetgeen wat ik wil zeggen:
8mm is te groot.
De moer van een Gibson trussrod is 5/16" ofwel 7,9375 mm.

Als je daar geen rekening mee houdt, en je gaat wringen omdat de moer te vast zit, of je de hals toch nog net dat tikkeltje meer wil geven, dan eindig je uiteindelijk bij een moer waar niemand nog iets mee kan doen ...



s.

kunk
24 februari 2013, 19:10
Dat is dus net hetgeen wat ik wil zeggen:
8mm is te groot.
De moer van een Gibson trussrod is 5/16" ofwel 7,9375 mm.

Als je daar geen rekening mee houdt, en je gaat wringen omdat de moer te vast zit, of je de hals toch nog net dat tikkeltje meer wil geven, dan eindig je uiteindelijk bij een moer waar niemand nog iets mee kan doen ...



s.

Ik heb hier een Tokai en geen Gibson. Kan dus best een metrische maat zijn toch?
Blijf erbij dat mijn pijpsleuteltje prima past.

bosnialove
24 februari 2013, 19:10
Wuahaha, mooie timing. Ik zit al een uur te lezen over het aanpassen van de nek. Kom ik hier en zie ik dat dit topic is gemaakt. :')

Anyways, ik ben van 0.10 snaren naar 0.09 gegaan. En nu is denk ik mijn nek te recht. Ik moet hem een kwartslag naar links draaien dus? (o.O )

kunk
24 februari 2013, 19:14
Wuahaha, mooie timing. Ik zit al een uur te lezen over het aanpassen van de nek. Kom ik hier en zie ik dat dit topic is gemaakt. :')

Anyways, ik ben van 0.10 snaren naar 0.09 gegaan. En nu is denk ik mijn nek te recht. Ik moet hem een kwartslag naar links draaien dus? (o.O )

Graag gedaan:seriousf:

Oranjeaap
24 februari 2013, 19:33
Wuahaha, mooie timing. Ik zit al een uur te lezen over het aanpassen van de nek. Kom ik hier en zie ik dat dit topic is gemaakt. :')

Anyways, ik ben van 0.10 snaren naar 0.09 gegaan. En nu is denk ik mijn nek te recht. Ik moet hem een kwartslag naar links draaien dus? (o.O )

Ja naar links.

Of je kunt gewoon een echte man zijn en terug gaan naar 10's!

bosnialove
24 februari 2013, 19:50
Haha, no man. 0.09" speelt veel makkelijker. Waarom het jezelf moeilijk maken? :')

kunk
24 februari 2013, 20:00
Haha, no man. 0.09" speelt veel makkelijker. Waarom het jezelf moeilijk maken? :')

Ga dan lucht gitaar spelen. Dat speelt pas licht, en nooit geen vals:ok::chicken:

bosnialove
24 februari 2013, 23:46
Heb er ff een klein beetje mee zitten kloten. Ik heb hem gedraaid en in het begin ging het moeilijk, maar wel soepel. Het ging zeg maar gesmeerd, het ging iig niet stroef. Hij werkte wel. Doordat het een beetje moeilijk ging, was ik een beetje bang, dus was ik van plan om hem te laten nakijken door iemand in een gitaarreperatiewinkel, maar even later toch nog een poginkje gewaagd. Ik moest weer iets vaster zetten en toen ging het / voelde het een stuk beter / makkelijker aan. Waarschijnlijk is dat ding heel lang niet meer aangeraakt geweest.

Ik heb hem nu een stuk beter aangepast. :)

caliban
25 februari 2013, 00:07
Dat is dus net hetgeen wat ik wil zeggen:
8mm is te groot.
De moer van een Gibson trussrod is 5/16" ofwel 7,9375 mm.

Als je daar geen rekening mee houdt, en je gaat wringen omdat de moer te vast zit, of je de hals toch nog net dat tikkeltje meer wil geven, dan eindig je uiteindelijk bij een moer waar niemand nog iets mee kan doen ...



s.
Nooit echt op gelet, komt wel bekend voor, dat de sleutel/dop net iets te groot is. Gelukkig nooit al te veel kracht moeten uitoefenen erop :).

Basvarken
25 februari 2013, 09:39
Left = Loose
Right = Tight

kunk
1 maart 2013, 18:24
Bijna een week verder en de trussrod een paar keer een beetje aangedraaid. Wel de brug wat hoger moeten zetten maar het meeste frettbuzz is wel verdwenen.:ok: Ben tot zover dus wel tevreden.

Vraag me wel af of het dan weer normaal is om de brug wat hoger te moeten zetten? Iemand hier een verklaring voor?

bosnialove
1 maart 2013, 18:34
Als je de trussrod de juste richting op hebt gedraait, hoort er minder buzz aanwezig te zijn wanneer de brug op dezelfde plaats zit als voorheen. :') Misschien heb jij hem de verkeerde kant op gedraait.

Als je actie niet belachelijk laag is en je slaat een van de zes snaren open aan, en je hoort buzz dan kan het ook liggen aan je topkam. Dan is hij waarschijnlijk te diep gesneden. Sla je de snaar open aan, je hoort geen buzz en als je hem gefret aanslaat en je hoort dan wel buzzzzzzzz, dan ligt het niet aan je topkam. Dan moet je kijken of het reliëf in je toetsenbord voldoende is. Stel dat is voldoende en je hebt nog steeds buzzzzz dan kan het eraan liggen dat bepaalde fretten niet gelijk zijn en dan moeten die fretten gevlakt / geleveld worden.

kunk
1 maart 2013, 18:42
Als je de trussrod de juste richting op hebt gedraait, hoort er minder buzz aanwezig te zijn wanneer de brug op dezelfde plaats zit als voorheen. :') Misschien heb jij hem de verkeerde kant op gedraait.

Als je actie niet belachelijk laag is en je slaat een van de zes snaren open aan, en je hoort buzz dan kan het ook liggen aan je topkam. Dan is hij waarschijnlijk te diep gesneden. Sla je de snaar open aan, je hoort geen buzz en als je hem gefret aanslaat en je hoort dan wel buzzzzzzzz, dan ligt het niet aan je topkam. Dan moet je kijken of het reliëf in je toetsenbord voldoende is. Stel dat is voldoende en je hebt nog steeds buzzzzz dan kan het eraan liggen dat bepaalde fretten niet gelijk zijn en dan moeten die fretten gevlakt / geleveld worden.

Bij mij was het zo dat na het verdraaien van de trussrod het gerammel van de snaren nog niet echt beter werd maar dat de actie wel extreem laag werd. Na dit verholpen te hebben naar een normalere actie is mijn frettbuzzz zo goed als verdwenen. En zit ik dus weer met een redelijke grijns:crazyhappy: op de Tokai te spelen.:ok:

stijnkenens
1 maart 2013, 18:42
Hij heeft de truss aangedraaid, dus strakker gezet, de vraag was ook: hoe kan ik mijn hals rechter krijgen?

Dus ja, het is logisch dat er dan fretbuzz kan ontstaan:
De hals gaat rechter staan, doordat de kop naar achter wordt getrokken, door de truss.
Hierdoor verlaagt de actie. Waardoor de snaren kunnen gaan rammelen tegen de frets.

Een goede lage afstelling kan alleen als alle frets goed uitgevlakt zijn, anders zal het toch nog ergens gaan rammelen en moet de brug omhoog.
Of er moet gevlakt worden. Het is niet heel moeilijk, maar dat doe je niet zomaar even gauw. Of je brengt ze weg !




s.

kunk
1 maart 2013, 18:53
Als ik het verhaal van Stijnkenens zo leest klopt het dus precies.

Hals rechter gezet, daardoor lagere actie en de brug dus weer wat omhoog. Nu is het niet zo dat de frets echt slecht zijn maar een minuscule hoogte verschil zit er op sommige plekken wel.
Om dit er uit te krijgen zal ik ook echt wel een echte vakman nodig hebben, maar echt storend is het op dit moment gelukkig niet meer.

kunk
31 maart 2013, 18:31
Als ik het verhaal van Stijnkenens zo leest klopt het dus precies.

Hals rechter gezet, daardoor lagere actie en de brug dus weer wat omhoog. Nu is het niet zo dat de frets echt slecht zijn maar een minuscule hoogte verschil zit er op sommige plekken wel.
Om dit er uit te krijgen zal ik ook echt wel een echte vakman nodig hebben, maar echt storend is het op dit moment gelukkig niet meer.

Bijna een maand verder heb ik toch nog een kleine aanvulling. Ik had alles behoorlijk afgesteld met redelijke lage actie en geen frettbuzz. Nu bijna een maand verder is de frettbuzz toch weer behoorlijk toegenomen en dit vind ik toch wel wat vreemd. Een gitaar van 1993 die eenmaal afgesteld is moet toch niet zo kort nadien weer beginnen te rammelen. Het probleem doet zich wel uitsluitend voor op de 6e en 5e snaar en vooral rond de 7e fret.

Als er nog iemand is die hier wat zinnigs over zeggen kan dan graag.

Hendriks
31 maart 2013, 18:46
Ik zou de bewuste snaren een tikje hoger zetten , een paar honderste mm kan al veel verschil maken. Ook kan de topkam verschil maken , was goed toen de hals hol stond , maar nu de hals rechter staat gaat de actie ook lager , een te laag ingesneden topkam kan dan ook een propleem veroorzaken.

stijnkenens
31 maart 2013, 19:12
Het is super droog buiten, dat heeft er ook mee te maken.
Hout blijft werken, door temp en vooral door de luchtvochtigheid.
Het fabeltje dat oud hout stabiel is, mag je niet geloven !



s.

Tabula Rasa
31 maart 2013, 20:09
Ik zou de bewuste snaren een tikje hoger zetten , een paar honderste mm kan al veel verschil maken. Ook kan de topkam verschil maken , was goed toen de hals hol stond , maar nu de hals rechter staat gaat de actie ook lager , een te laag ingesneden topkam kan dan ook een propleem veroorzaken.

Te laag ingesneden toplam veroorzaakt alleen maar problemen bij de eerste fret. Verder niet.

kunk
31 maart 2013, 20:32
Te laag ingesneden toplam veroorzaakt alleen maar problemen bij de eerste fret. Verder niet.

Daar ligt mijn probleem in elk geval niet. Ligt bij hoofdzakelijk tussen fret 5 en 12 op de E en A snaar

lcvanderhelm
31 maart 2013, 21:29
Dan moet je hem nog een klein beetje strakker zetten.

stijnkenens
31 maart 2013, 22:17
Dan moet je hem nog een klein beetje strakker zetten.

Euh, net niet. Strakker is: rechter, dan heb je nog meer fretbuzz.
De hals moet net holler. Dus de truss moet losser !


s.

kunk
31 maart 2013, 22:19
Dan moet je hem nog een klein beetje strakker zetten.

Heb ik onlangs gedaan met als resultaat nagenoeg geen aanlopende snaren meer maar nu 4 weken verder rammelt het weer bijna net als 4 weken terug. Dat strakker zetten houdt toch ook een keer op?

harryw
31 maart 2013, 23:38
hola ik zou er voorzichtig mee zijn.
in stapjes van 10 minuten verdraaien,en wat stijnekens zegt ze hoort een beetje hol.
kijk eens op youtube staan prachtige filmpjes op.
en er is ook een bepaalde maat voor snaarhoogte.

kunk
1 april 2013, 00:13
Kijk het eerst wel even een paar weekjes aan. Denk dat Stijnkenens met zijn opmerking over werking van het hout wel een goed punt heeft, hoewel ik bij mijn andere gitaren dit niet echt merk.
Als we een beetje ander weer krijgen zal ik er eens opletten wat dat weer voor invloed heeft op de frettbuzz.
Kom ik er dan nog niet af dan moet de gitaar maar eens naar een gitaardokter:chicken:

Orpheo
1 april 2013, 11:35
ik heb de droogte gemerkt bij mijn crimsons. het snakewood is gaan barsten. gelukkig allemaal oppervlakkig, maar toch. tis jammer.

lcvanderhelm
1 april 2013, 11:42
Als de buzz aanwezig is tussen de 5de en de 12de fret,dan wil dat volgens mij toch echt zeggen dat de hals te hol staat.

Tabula Rasa
1 april 2013, 11:47
Als de buzz aanwezig is tussen de 5de en de 12de fret,dan wil dat volgens mij toch echt zeggen dat de hals te hol staat.
Alleen wanneer de brug in combinatie met de halshoek te laag staat. Maar dat is niet het juiste uitgangspunt.

1 topkam op de juiste hoogte (capohoogte).
2 hals kaarsrecht, dan iets lossen.
3 halshoek aanpassen (indien nodig en mogelijk) en hoogte brug aanpassen.

kunk
1 april 2013, 14:04
Alleen wanneer de brug in combinatie met de halshoek te laag staat. Maar dat is niet het juiste uitgangspunt.

1 topkam op de juiste hoogte (capohoogte).
2 hals kaarsrecht, dan iets lossen.
3 halshoek aanpassen (indien nodig en mogelijk) en hoogte brug aanpassen.

Kun je het eerste punt wat je noemt toelichten. Begrijp niet echt wat je met capohoogte bedoelt.:hide:
Punt 2 is wel duidelijk en bij punt 3 kan ik volgens mij alleen de hoogte van de brug aanpassen maar de halshoek(LP model) volgens mij niet.

stijnkenens
1 april 2013, 14:27
Als de buzz aanwezig is tussen de 5de en de 12de fret,dan wil dat volgens mij toch echt zeggen dat de hals te hol staat.

Licht dat eens toe?


En overdie capo hoogte: Je moet eerst je actie en relief instellen, voor je de topkam kan invijlen / verhogen.
Dus als je een te hoge of te lage topkam wil elimineren, dan gebruik je een capo op 1. Het verschil in een juiste topkam en een capo op 1 schilt 1/10e mm op de 12e fret, bij juiste instellingen.


s.

kunk
1 april 2013, 14:58
En overdie capo hoogte: Je moet eerst je actie en relief instellen, voor je de topkam kan invijlen / verhogen.
Dus als je een te hoge of te lage topkam wil elimineren, dan gebruik je een capo op 1. Het verschil in een juiste topkam en een capo op 1 schilt 1/10e mm op de 12e fret, bij juiste instellingen.


s.

Oke gesnapt:ok:

Tabula Rasa
1 april 2013, 15:10
Kun je het eerste punt wat je noemt toelichten. Begrijp niet echt wat je met capohoogte bedoelt.:hide:


De uitleg van Stijn is uitgebreid en volledig. Die van mij behoorlijk beknopt.

Ik begin altijd met een zo goed als rechte hals, met netjes gevlakte en gecrownde frets. Daarna de topkam. De snaren mogen echt net niet aanlopen. Ik probeer evenveel ruimte te hanteren tussen 1e fret en snaar bij een open snaar als de ruimte die je zou hebben tussen 2e fret en snaar wanneer je je vinger in eerste fretpositie zou zetten. Dan kijk ik opnieuw naar de hals. Ik heb de luxe dat ik van die lange kaarsreechte fretlinealen heb, dat scheelt een beetje.

Ik heb het hier over de actie bij open snaren, maar die bepaalt ook deels de aktie van de gitaar in zijn geheel.

Als de kromming precies goed is, dan kijk ik pas naar halshoek en brugpositie.

Wanneer dit allemaal klopt, dan volgt de intonatie.

Ik denk dat Stijn ongeveer hetzelfde te werk gaat, maar de topkam als laatste aanpakt, en tussentijds met een capo werkt. Mogelijk is deze methode nog net ietsjes veiliger dan de mijne