PDA

View Full Version : Fender Leslie Voetswich



bassman410
22 juni 2003, 02:24
Hallo allemaal,

Ik heb zojuist een Fender Leslie (vebratone) op de kop getikt, is hier iemand die mij aan een orginele voetswitch kan helpen, hierin zit de jack voor je gitaarsnoer en een twee standen schakelaar waarmee je de leslie harder en zachter kunt laten roteren.

Alvast bedankt,

Greets[/img]

SteavisSmokin
22 juni 2003, 02:52
wow, gefeliciteerd met je aankoop (hoop er zelf ook ooit een op de kop te kunnen tikken!). Weet helaas niet waar je zo'n footswitch kan krijgen, maar hetr lijkt me vrij moeilijk om er aan te komen, misschien een idee zelf 1 te maken?

bassman410
22 juni 2003, 11:12
Hallo,

Dank voor de reactie.

Ja het is een fantasties iets dat leslie geluid, wel veel til werk maar dan heb je ook wat. Ik heb lang moeten zoeken naar deze leslie, je ziet ze bijna niet meer, weet jij wat deze fender leslie waard is ongeveer?
En ik denk inderdaad dat de voetswitch zelf gemaakt moet worden, maar toch even proberen hier....je weet maar nooit.

Greets.

Ik ga even kijken of ik een foto kan plaatsen.

bassman410
22 juni 2003, 11:25
Dit is dus de leslie waar het over gaat:
Fender Leslie Vibratone uit 1970-1972

http://gitaarforumdump.s5.com/FenderLeslie.JPG

SteavisSmokin
22 juni 2003, 14:47
ziet er mooi uit! Ik heb ooit es paar jaar geleden gehoord dat ze voor rond de 1000 gulden gingen mits compleet met kabels. Dus zal nu wel iets van 700 euro waard zijn. Misschien dat er iemand is die een betere prijs indicatie kan geven.

bassman410
23 juni 2003, 18:16
Kijken jullie voor me uit naar een voetswitch?!!
Bedankt!!

B.face
23 juni 2003, 22:21
[quote="bassman410"]Hallo allemaal,

Ik heb zojuist een Fender Leslie (vebratone) op de kop getikt, is hier iemand die mij aan een orginele voetswitch kan helpen, hierin zit de jack voor je gitaarsnoer

Ik weet het niet precies hoor, maar ik geloof niet dat je gitaar > IN die switch gaat.
De leslie was bedoeld om MET je gewone giaatamp gebruikt te worden.
Vlg. mij moest die "box" op je externe speakeruitgang van je Fenderversterker aangesloten worden, de voetschakelaar schakelde de leslie speaker BIJ en AF van de originele speaker.

b.face

bassman410
24 juni 2003, 12:41
hoi,

Klopt, ik heb verkeerde info ingewonnen.
Dit is de voetswitch die ik dus zoek.

http://mywebpages.comcast.net/vrbass/vibratone/footswitch.gif[/url]

PeeVee
24 juni 2003, 16:22
WOW! KOELE SCORE!!! 8-)

GEFELICITEERD!!! :-? (tandeknars)

Helemaal niet jaloers :roll: ahum...

Waar hebbie die nu weer vandaan?! :???:

bassman410
24 juni 2003, 18:29
Dank je :-D

Ja deze komt uit een opbergplaats ergens in de buurt van Leiden, Van binnen en van buiten dus nog origineel, er mist dus alleen de voetswitch.
Maar dat gaat helemaal goed komen, als ik een origineel exemplaar niet kan vinden (en dat is waarschijnlijk het geval) dan kan deze nagemaakt worden.

Voor de mensen die het gesleep een beetje bizar vinden zijn er meerdere voetpendaaltjes die een soort gelijk geluid produceren, geen van allen komt echt in de buurt van een echte leslie maar de beste die ik heb gezien is een pedaal van Hughes and Kettner!

Mr.Jay
24 juni 2003, 18:47
Dank je :-D

Ja deze komt uit een opbergplaats ergens in de buurt van Leiden, Van binnen en van buiten dus nog origineel, er mist dus alleen de voetswitch.
Maar dat gaat helemaal goed komen, als ik een origineel exemplaar niet kan vinden (en dat is waarschijnlijk het geval) dan kan deze nagemaakt worden.

Voor de mensen die het gesleep een beetje bizar vinden zijn er meerdere voetpendaaltjes die een soort gelijk geluid produceren, geen van allen komt echt in de buurt van een echte leslie maar de beste die ik heb gezien is een pedaal van Hughes and Kettner!

Ik heb die een tijdje gehad > klonk prima, vet door de buis en dikke onderkant, lekker analoog > ruiste alleen als een baksteen als je em in de input van je amp deed > in een effectloop was ie prima.

Je zou voor die schakelaar iemand kunnen benaderen die zo'n zelfde leslie heeft , misschien zou je de schakelaar kunnen kopieeren> b.v. de gitarist van COUPE DE GRACE, die heeft er vlg. mij een.


Jay

PeeVee
24 juni 2003, 19:05
Mike van de Mellotones (welke van de twee hahaha...) heeft ook zo'n ding. Het lijkt gewoon de bekende "dubbele" schakelaar, je zou alleen even moeten weten wat en hoe ie schakelt. Die pluggen zijn/waren vrij gangbaar voor "component based development" in de buizentijd, ze zitten b.v. ook in mijn Gretsch amp en in mijn Schaller amp, b.v. om preamp op PA aan te sluiten. Zijn een soort "mannetjes buisvoeten". Mocht je een voorraad van die stekkers vinden, laat dan even weten, is handig om bias probe tooltje mee te maken: stekkers in amp, buizen in voetjes in "meet kastje".

bassman410
24 juni 2003, 19:15
Ja bedankt voor de reacties!

Inderdaad Coupe the grace en vroeger the hoax en.....hadden er ook 1. Soms waren het geen fenders maar leslies van het merk LESLIE. Maar ze zijn op de speakers na precies het zelfde.

Ik weet nu inderdaad iemand waarvan ik het pedaaltje kan gaan kopieeren :) wel zo handig inderdaad.

Het projectje gaat over een maandje van start, ik laat wel weer van me horen!

bedankt.

Mr.Jay
24 juni 2003, 19:24
Inderdaad Coupe the grace en vroeger the hoax en.....hadden er ook 1. Soms waren het geen fenders maar leslies van het merk LESLIE. Maar ze zijn op de speakers na precies het zelfde.

Laatste is niet helemaal juist >
de leslie kasten hadden een EINDtrap ingebouwd ( genen pre-amp ) > de Vibratone heeft GEEN versterker aan boord > alleen speakers ( inderdaad voor gitaarfrequenties i.p.v. orgel ) , dus bedoeld om aan een gitaarversterker te "hangen" .

Jay

bassman410
24 juni 2003, 19:54
MR Jay,

Misverstandje tussen ons, Inderdaad hebben leslie's behalve een roterende speaker of trommel voor de speaker ook een ingebouwde versterker. Ik heb ook zo'n ding gehad maar weggedaan i.v.m het gewicht en de grote van deze kasten. Nu heb ik dus de vibratone, enkel en alleen een trommel voor de speaker (''10''). Het gewicht van deze kast is 31.8 KG.

Wat ik bedoel in mijn bericht hierboven is dat de leslie van het merk Leslie gelijk is aan de vibratone. Dan heb ik het over de Leslie 16 en de leslie 18 van het merk leslie.

Verder zie je inderdaad bij de andere leslies vaak een ingebouwde (voor) versterker.

Ik heb trouwens een leuke site gevonden over deze vibratone:

http://mywebpages.comcast.net/vrbass/vibratone/

Mr.Jay
24 juni 2003, 20:08
[quote="bassman410"]MR Jay,

Misverstandje tussen ons, Inderdaad hebben leslie's behalve een roterende speaker of trommel voor de speaker ook een ingebouwde versterker. Ik heb ook zo'n ding gehad maar weggedaan i.v.m het gewicht en de grote van deze kasten. Nu heb ik dus de vibratone, enkel en alleen een trommel voor de speaker (''10''). Het gewicht van deze kast is 31.8 KG.

Wat ik bedoel in mijn bericht hierboven is dat de leslie van het merk Leslie gelijk is aan de vibratone. Dan heb ik het over de Leslie 16 en de leslie 18 van het merk leslie.

yes...dat klopt.
schitterende sound zo'n ding en dat voor slechts 32 Kg !!

Jay

bassman410
25 juni 2003, 20:03
Ben ik weer.

In een van mijn vorige berichten beweerde ik dat de gitaar via de voetswitch verbonden zat aan de leslie, dit werd terecht ontkracht. Maar na wat verder speur werk kom ik het volgende tegen:
Een voetswitch met als nog twee snoeren, ik begrijp uit het verhaaltje wat erbij staat dat de AMP waarmee je de leslie gaat aansturen via de voetswitch verbonden is aan de leslie zelf.

Let op het stukje tekst boven de foto, dit komt van de eigenaar zelf, let ook op het 'dubbele' draadje in en uit de voetswitch:

'The footswitch actually lets you bypass the cabinet (which is looped through the speaker output of the guitar amp of your choice) or start and stop the vibrato by starting and stopping the motor'

http://gitaarforumdump.s5.com/gear/nVibratone%2520copy2.jpg

Hier is echter ook een orginele switch maar zie het verschil, 1 enkel snoertje...

http://mywebpages.comcast.net/vrbass/vibratone/footswitch.gif

Ik vind het steeds leuker worden, geen idee hoeveel mensen het allemaal willen weten maar ik houdt jullie op de hoogte via dit topic :cool:

SteavisSmokin
25 juni 2003, 21:21
bassman410: de footswitch zit niet aan je amp, die zit aan de leslie. De 2e speaker output van je amp gaat rechtstreeks naar de leslie. Dat verhaaltje wat je gepaste hebt vertaald in het kort: met de footswitch kan je het cabinet bypassen, of de motor aan/uit zetten van de leslie.
Er staat dus niet dat je de amp aan die footswitch aansluit.

Ik denk dat de 2 snoeren aan die ene switch niet origineel zijn, de foto met footswitch met 1 snoer wel. Echter is het laatste snoer dubbel aderig -> dus ook twee snoeren. Je hebt ook 2 knoppen om te regelen dus kan zoiets niet met een enkel snoer.

Voor zover ik altijd wist had je op die footswitch 2 functies aan/uit knop en langzaam/snel knop. Aan/uit en bypass knop kende ik nog niet.

bassman410
25 juni 2003, 21:53
:-D Mooi eigenlijk zo'n forum he

Er zit geen jack ingang of wat dan ook voor ingang of aansluiting op de leslie, behalve deze 5 pikkies-a la-buizenvoetje-achtige-aansluiting, hier moet het allemaal gaan gebeuren :cool:



http://gitaarforumdump.s5.com/gear/Leslie1.JPG

philbee
27 juni 2003, 00:35
ik heb onlangs de tegenhanger van jouw ding van Leslie gekocht en laten repareren door de lokale Fender boer. Switch was er ook niet meer bij, heeft hem mooi voor me aan de praat gekregen met een niet origineel , maar wel ouwe zooi pedaal. Meestal hebben die jongens (die ook vroeger veel met orgels werkten) die dingen met de kilo liggen en plukken er zo uit wat ze nodig hebben.

Klint idd heel erg geil, je moet er op gaan letten dat je niet alles over die Leslie gaat spelen.

philbee
27 juni 2003, 00:37
normaliter moet er een jack kabel vast aan je kast hangen, die prik je in je amp bij speaker out, that's it, je hebt hebt jack ingang in je Leslie.

philbee
27 juni 2003, 00:38
sorry voor de wartaal, je hebt geen jack in op je Lesie kast.

Mr.Jay
27 juni 2003, 09:50
>Klint idd heel erg geil, je moet er op gaan letten dat je niet alles over die Leslie gaat spelen.[/quote]

dosering is het toverwoord inderdaad Phil.
Het weglaten telt ook hier.

Jay

Al
28 juni 2003, 15:20
Zit er een filter in die bekabeling? Ik bedoel, knijpt hij niet hoog en laag? Dat is misschien niet wat je wil.

Weet je ook welke speaker erin? (specificaties?)

Al

bassman410
28 juni 2003, 18:26
Zit er een filter in die bekabeling? Ik bedoel, knijpt hij niet hoog en laag? Dat is misschien niet wat je wil.

Weet je ook welke speaker erin? (specificaties?)

Al

Hallo, Zover ik nu weet niet er is wel een mogenlijkheid om via een 'crossover' bepaalde gebieden van frequenties door de vibratone te leiden en andere specifieker door de speakers van de versterker(s) zelf.
Ik maak hier geen gebruik van, knal met mijn volledige geluid door de leslie. Dat is de bedoeling tenminste want hij is nog niet geheel speelklaar, foto's van de binnenkant volgen en jullie snappen wat ik bedoel :o

Specificaties:

-Fender Vibratone Leslie box
-Bouwjaar 1970-1972
-31,8 Kg
-1 maal ''10'' speaker (4 ohm)
Het is een 'Utah V10R9'
-Watts nog niet bekent, hij gaat van de week open

Greets

hawisaem
30 juni 2003, 12:58
Hallo allemaal,

...iemand die mij aan een orginele voetswitch kan helpen, ......
Alvast bedankt,

Greets[/img]

Kijk eens op http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/gitaarbasversterkers/10569.htm

Er wordt daar een oude Fender voetswitch aangeboden. Niet de originele maar we een die je met wat gesoldeer aan de praat zou kunnen krijgen op je Leslie

SteavisSmokin
30 juni 2003, 15:01
Da's geen oude maar een nieuwe footswitch.

bassman410
30 juni 2003, 15:08
Toch bedankt dat jullie er naar uitkijken, het namaken gaat lukken maar ik zoek eerst even verder naar een origineel exemplaar. Heb diverse bedrijven nu op de hoogte gesteld, kans is klein maar toch.

Komt allemaal goed, als het zover is dan zal ik een stukje spelen en opnemen dan kunnen jullie horen hoe die klinkt.

bassman410
19 juli 2003, 14:29
Hallo,

Ik ben begonnen met de werkzaamheden aan, op, en in de Leslie. Ik heb in iedergeval kunnen vast stellen dat de voormalige bewoners van deze Box van het soort 'knaagdieren' waren. Ze hebben het isolatie materiaal, wat achter de speaker zat om het geluid tegen te houden, gebruikt als nest matriaal en verder de uitwerpselen bij verlating van het pand laten liggen. 8-)

Beelden Zeggen verder meer dan woorden dus hier wat pic. van het beeld wat ik moest verwerken op het moment dat de deksel eraf ging :)

http://gitaarforumdump.s5.com/gear/leslie3.JPG
http://gitaarforumdump.s5.com/gear/Leslie11.JPG
http://gitaarforumdump.s5.com/gear/leslie2.JPG
http://gitaarforumdump.s5.com/gear/leslie4.JPG

Tot de volgende up-date, Greets.

iam
21 juli 2003, 15:17
de foto's zijn niet zichtbaar :(
als je ze safe online wilt stuur ze me dan door zetk ze wel op mijn webspot