PDA

View Full Version : Hoe was de gitaarbeurs in Groesbeek?



Noordeling38
24 februari 2013, 16:43
Vandaag is de gitaarbeurs in Groesbeek. Helaas kon ik door andere verplichtingen niet aanwezig zijn. Ik ben wel erg benieuwd hoe het was! Wie is er wel geweest? Druk? Leuke gitaren en versterkers gezien? Vertel!

the sure thing
24 februari 2013, 19:58
Ik ben geweest... Het was niet echt druk. Gelukkig geen exorbitante prijzen zoals in Veenendaal... Maar het aanbod is natuurlijk ook minder. Ik hoopte op een PRS voor een schappelijke prijs, maar die stond er niet tussen.

jplm
24 februari 2013, 20:11
Ik hoopte op een PRS voor een schappelijke prijs, maar die stond er niet tussen.

Jawel hoor, een groene, direct na de ingang rechtsaf, die Duitser met Chinese Gibsons en een (Chinese?) PRS :D. Het ding was iets op de driehonderd euro, meen ik. Ik snap ook niet dat zo'n vent op een beurs gaat staan (mag staan) terwijl hij nota bene op de kaartjes heeft staan dat zo'n Les Paul uit China komt (anders ook niet trouwens).

Groet, Jan.

nickofzo
24 februari 2013, 21:04
Vergeten te gaan :)

the sure thing
24 februari 2013, 21:16
Ik bedoelde een USA PRS... Er stonden idd in de zaal ook nog wat Chinese PRS"jes. Een paar jaar geleden kwam ik op deze beurs een PRS Bolt On tegen... De destijds goedkoopste versie van de USA PRS. Voor een te scherpe prijs... Ik heb nog altijd spijt dat ik m toen niet gekocht heb.

roger
24 februari 2013, 22:34
Niks gekocht, voornamelijk staan buurten met ouwe bekenden die je daar weer tegenkomt. Een maat van mij stond er met zijn zelfgebouwde versterkers. Al met al wel leuk!

jplm
25 februari 2013, 10:33
Ik vond die demo van die twee gitaristen wel aardig; eentje met een reso en een met een gewone gitaar, die gaven een clinic over dat spelen met twee versterkte gitaren en daarbij zingen zonder microfoon niet werkt :-).

Groet, Jan.

SaferSephy
25 februari 2013, 11:08
Ben geweest, en net zoals vorig jaar kon ik niet anders concluderen dat het qua aanbod enorm terug loopt. Dit was overigens niet terug te zien aan het aantal bezoekers. Met het wegblijven van de "grotere" winkels blijft er weliswaar meer plek over voor de kleinere bouwers/handelaren, echter levert dit voor mij niet het gewenste effect op:

1. Een of 2 "hee kijk ik bouw (lees: schroef) een strat na en doe alsof het 100 keer beter is dan het origineel" stands
2. 1 of 2 "hier heb je een vitrine vol met knopjes, straplocks en stemapparaatjes"
3. "Te Koop: een 20kg wegende strat uit '77 welke ik al 5 jaar overal mee naar toe zeul"
4. "Te Koop: Tokai elementen voor 25 euro, en vervolgens op geen enkele manier bewijzen dat het Tokai elementen zijn, laat staan wat voor een tokai elementen"
5. "Te Koop: Strat neck uit '81 van merk Habbie Babbie waar ik zonder blozen 120 euro voor vraag"

Het feit dat ik de gebruikelijke stand met Aerosmith wannabee's die Lord of the Rings gitaren staan te demo-en (met het volume op 11) gewoon echt miste zegt genoeg dacht ik.

Enige wel leuke:

1. Stand met mooie Roger Mayer pedalen en Meyer Amps.
2. Goede kennis stond er met zelf gebouwde amps, en gaf ook een demo.
3. Ze hadden genoeg broodjes (dat was andere jaren wel anders!)

Kortom, na 1,5 uur was deze jongen weer pleite (ook vanwege een zeurend griepje :()

Ron Houben
25 februari 2013, 14:30
In ieder geval leuk dat ik op de eerste plaats van "wel leuke" stands sta. Dank je wel.

Wat zoeken jullie op zo'n beurs? Nu niet zeggen een 1952 LP voor €350,00, maar in de algemene zin. Misschien dat de dames standhouders hun aanbod kunnen aanpassen.

Zou een versterker/ gitaar bouwer die een verhaal houdt iets toevoegen? Wat voor soort producten en of demo's.

Het sneeuwde trouwens wel stevig gisteren. Weet er nog iemand een uitdeuker?

frekie
25 februari 2013, 14:52
Ik ben hier niet geweest, wel eens in Veenendaal en een tijdje terug in Winschoten. Je kan het nou 1X niet iedereen naar de zin maken. De zoveelste nep relic strats en teles, gaap. Sowieso nieuwe gitaren, daar heb je toch reguliere winkels voor. Onderdelen, leuk maar daar heb je sites voor als Tone Factory. Wat het voor mij de moeite maakte was het muzikale programma in het bovenzaaltje. En 1 stand met van die lekkere afgeragde vage ouwe Jappen :ok:

jplm
25 februari 2013, 15:13
Wat zoeken jullie op zo'n beurs?

Ach, ik denk dat je dat nu juist niet van tevoren kunt zeggen. Achteraf heb je gewoon (of niet natuurlijk) een gevoel van "dat was aardig om te zien". Maar, wat het dan leuk maakt is voor iedereen verschillend. In het algemeen kan ik zeggen dat, zo'n jaar of tien Groesbeek overziend, het langzaam maar zeker iets minder wordt, maar daar maak ik geen punt van, crisis e.d. maar ook zit er van jaar tot jaar verschil in, zo gaan die dingen.
Iets specifieker vind ik dat de hoeveelheid optredens + clinics/demo's iets minder wordt, en vooral minder variatie (deze keer was er bijvoorbeeld niets specifieks op bas-gebied).

Een grote, kapitale fout (maar, dat zie je bij bijna iedere beurs, gitaar of anders) is dat standhouders een volgend jaar op exáct dezelfde plaats staan, je krijgt dan als bezoeker het idee "als ik nu het toegangskaartje van vorig jaar nu ook nog bij me had gehad was alles helemáál hetzelfde. Ik bedoel, ik organiseer zelf geen beurs, maar mocht dat zo zijn dan is het eerste wat ik deed zorgen dat iedere deelnemer steeds een iets andere plaats en afmeting kreeg ten opzichte van het voorgaande jaar. Ook al heb je dan bijvoorbeeld precies dezelfde standhouders als vorig jaar, met precies hetzelfde spul, dan heeft je beurs toch een heel ander aanzien, simpelweg door de andere opstelling. Ik heb het altijd erg vreemd gevonden dat men in plaats daarvan toch steeds maar weer blijkt te kiezen voor de benadering "jij had vorig jaar die plaats op 2 meter 38 links van de deur, oppervlakte 3 meter en 22 centimeter, ga daar dus dit jaar ook maar weer staan, is makkelijk en scheelt een hoop werk". Dat geeft zó een verkeerde indruk aan de bezoeker die elk jaar terugkomt. Maar goed, dat is mijn idee.

Groet, Jan.

SaferSephy
25 februari 2013, 15:37
In ieder geval leuk dat ik op de eerste plaats van "wel leuke" stands sta. Dank je wel.

Wat zoeken jullie op zo'n beurs? Nu niet zeggen een 1952 LP voor €350,00, maar in de algemene zin. Misschien dat de dames standhouders hun aanbod kunnen aanpassen.

Zou een versterker/ gitaar bouwer die een verhaal houdt iets toevoegen? Wat voor soort producten en of demo's.

Het sneeuwde trouwens wel stevig gisteren. Weet er nog iemand een uitdeuker?


Wat men zoekt hangt natuurlijk af per persoon. Maar ik persoonlijk zoek naar dingen die je niet zo snel tegenkomt in een gemiddelde gitaar zaak. De boutique markt zeg maar, en de wat high end spullen die men liever niet op grote voorraad in winkels legt. Jouw stand was dan ook een positieve uitzondering want in een winkel krijg je helaas zelden de kans om zoveel Roger Mayer pedalen naast elkaar te testen (als er al 1 ligt). Maar ook gewoon fatsoenlijke vertegenwoordiging van de grotere merken. Daarnaast is het mijn inziens wel erg leuk en belangrijk om de lokale bouwers/pioniers de ruimte te geven.

Amp merken:
Victoria
Marble
Meyer
Dr. Z

Gitaarmerken:
De reguliere merken, niet met de bedoeling een winkel stand er van te maken, maar van elke serie 1 bijvoorbeeld. Ik ken veel mensen die wel eens het verschil willen checken tussen een Fender Classic, Fender Classic Player en een American Special bijvoorbeeld. Dit is geen high end spul, maar tenzij je de Musicstores van deze wereld binnen loopt kun je deze niet echt naast elkaar zien of voelen, of de tent is zo groot dat het spul niet gestemd in een hoek staat, en advies van een "verkoper" ver te zoeken is.

De gerenommeerde bouwers, mensen als Koopman, vd Haar, Smitty, Rebelrelic zouden zéér welkom zijn.

Pedalen:
Keeley
Fulltone
Mayer
Pigtronix
Lovepedal

Natuurlijk ook de "Tonefactory" achtige stands, maar dan maar 1 of 2, en niet te groot. Ik hoef niet alle typen Gotoh strat bruggen te zien liggen. Leg er 1 meest verkochte neer en 2 of 3 exoten.

Tot slot moeten de puinruim stands er wat mij betreft echt uit, of maak een apart stuk hiervoor. Ik heb echt teveel spaanse gitaren uit het jaar 0 met twee snaren er op zien staan voor 25 euro, of zoals gezegd, de gedrocht gitaren die men nergens gesleten krijgt. Ook mag er vanuit de organisatie wat mij betreft best gewaakt worden voor semi oplichterij. Er lag serieus een body van een Classic Vibe strat te koop voor 150,-. Die dingen gaan op marktplaats voor de zelfde prijs, maar dan een complete gitaar. Hoewel...het is natuurlijk maar wat de gek er voor geeft. Dit was overigens wel dezelfde standhouder, als het voorbeeld van de nep stratneck van 120 eu, en de "Tokai" elementen van 25,-

mikeyaxeman
25 februari 2013, 16:25
Ik was helaas weer eens verhinderd...
Jammer had graag even bij Ted's stand met zijn zelfgebouwde amps willen kijken.

patrick0108
25 februari 2013, 19:20
ik was ook helaas verhinderd en maak er vaak een uitje van met mijn partner (overnachting) dus afstand is geen bezwaar,
Laats ben ik in Veenendaal geweest en heb me prima vermaakt al zou ik liever losse verkoop stoppen met 2 a 3 gitaren op een kleedje

En ja prijzen denk dat iedereen wel weet dat met de huidige 21%btw prijzen alles te duur lijkt..... Maar goed wil ik op een beurs een gitaar kopen ja dan moet er echt een klik zijn met een prijs die het op dat moment aantrekkelijk maakt en niet ook nog over 3maanden.

Verder zou het gezeliger druk kunnen worden ik zou persoonlijk graag willen weten waar en wanneer de volgende beurs zou zijn..:strat:

Hendriks
25 februari 2013, 19:31
Verder zou het gezeliger druk kunnen worden ik zou persoonlijk graag willen weten waar en wanneer de volgende beurs zou zijn..:strat:
www.noordergitaardag.nl 9 maart a.s. :)

patrick0108
25 februari 2013, 19:40
@Hendriks, Thanks ga mijn hotel bonnen weer opzoeken............

gertgert
25 februari 2013, 20:04
En om alvast te noteren: www.gitaarbouwersmeeting.org op 26 oktober a.s.

patrick0108
25 februari 2013, 20:09
En om alvast te noteren: www.gitaarbouwersmeeting.org op 26 oktober a.s.


staat genoteerd bedankt..........