PDA

View Full Version : ''The black keys''



Jovl
24 februari 2013, 16:25
Hallo allemaal

Ik ben al een tijdje bezig met black keys covers.
Alleen vraag ik mij af welk pedaal ik het best kan gebruiken voor dit geluid.
Ik dacht zelf aan een Big Muff, maar misschien weet een van jullie iets beters?

Alvast bedankt
Jovl

(en Ja dit is mijn eerste bericht. Ik hoop dat er nog veel mogen volgen :rockon:)

Bassa
24 februari 2013, 16:28
Zou zelf ook aan een big muff denken. Als het lukt (in je budget past) een russian big muff.

Jovl
24 februari 2013, 16:30
Oh, ik had het dus wel ongeveer goed. Maar wat is het grote verschil tussen een american big muff en een russian big muff?

Bassa
24 februari 2013, 16:38
Volgens mij is de amerikaanse iets veller en meer fuzz en de russische meer een dikkere sound. Ik heb ook maar gezegd wat ik dacht en wat ik gelezen heb maar er zijn hier vast wel leden die meer weten tussen de verschillen. Succes met je Black keys tone vinden ;)

Pepe
24 februari 2013, 16:50
Ik zou het eerder zoeken in low output gitaren en amps oude meuk en die met geweld over de kling jagen. Een Big muff over je stratje en een Engl gaat het hem niet worden.

Voor rauw vintage gebruik ik een Greer Ghetto stomp maar dat is misschien te weinig kettingzaag.

Marbles
24 februari 2013, 17:01
Ik denk dat je met de Earthquaker Devices Hoof Fuzz wel heel erg in de buurt komt, als je voor 1 pedaal gaat. (een maestro achtige erbij zou ook mooi zijn, ibanez standard etc Deze man heeft denk ik elk fuzzpedaal ooit wel gebruikt). Nou is een een Hoof Fuzz wel een clone van de russian green muff. Maar een te gek pedaal voor wat je zoekt denk ik..

Marbles
24 februari 2013, 17:04
Ik zou het eerder zoeken in low output gitaren en amps oude meuk en die met geweld over de kling jagen. Een Big muff over je stratje en een Engl gaat het hem niet worden.

Het geluid op de plaat is inderdaad wat lastig. Live gebruikt hij volgens mij vaak 'gewoon' Fender amps met een batterij aan fuzzpedalen. Daar moet je wel bij in de buurt kunnen komen. (ligt inderdaad nog wel aan wat voor gitaar je hebt)

Jovl
24 februari 2013, 17:06
Mja, ik had al zo'n idee dat mijn strat hiervoor niet echt een goed geluid levert. Toch maar door gaan met zoeken naar een mooie Gibson of Gretsch (maar er moet nog zoveel gekocht worden, met een budget van een scholier). Maar toch bedankt voor de reactie. Die Greer klinkt goed! (maar wellicht is iets richting een hoof/muff is toch wel beter, denk ik)

barno
24 februari 2013, 17:39
Mja, ik had al zo'n idee dat mijn strat hiervoor niet echt een goed geluid levert. Toch maar door gaan met zoeken naar een mooie Gibson of Gretsch (maar er moet nog zoveel gekocht worden, met een budget van een scholier). Maar toch bedankt voor de reactie. Die Greer klinkt goed! (maar wellicht is iets richting een hoof/muff is toch wel beter, denk ik)

Koop dan beter een Harmony bobkat of een ander 60's budget gitaartje met originele pu's, De bobkats vind je op ebay nog wel es voor een aanvaardbare prijs

Jovl
24 februari 2013, 18:13
Koop dan beter een Harmony bobkat of een ander 60's budget gitaartje met originele pu's, De bobkats vind je op ebay nog wel es voor een aanvaardbare prijs

Lijkt me een goed idee! Zelf nog nooit echt over nagedacht (ik dacht dat die dingen vrij prijzig zijn). Misschien klinkt dit een beetje dom, maar waarom 60's ? ( Ik heb tot voorheen alleen nieuwe gitaren gehad:sssh: )

barno
24 februari 2013, 18:18
Als je Black Keys speelt, veronderstel ik dat je weet op wat voor meuk Dan speelt? ;)

Jovl
24 februari 2013, 18:26
Als je Black Keys speelt, veronderstel ik dat je weet op wat voor meuk Dan speelt? ;)

Jazeker, maar wel heel erg gave meuk (Silvertone 1454 :crazyhappy:)

Dreverhaven
24 februari 2013, 18:36
Ik denk dat je met de Earthquaker Devices Hoof Fuzz wel heel erg in de buurt komt, als je voor 1 pedaal gaat. (een maestro achtige erbij zou ook mooi zijn, ibanez standard etc Deze man heeft denk ik elk fuzzpedaal ooit wel gebruikt). Nou is een een Hoof Fuzz wel een clone van de russian green muff. Maar een te gek pedaal voor wat je zoekt denk ik..

Die heb ik toevallig en daarmee kom je zeker een heel eind in de buurt. Ik speel overigens over een Bassman 100 die een beetje gemod is zodat hij sneller in de oversturing schiet op de kanalen. En dat helpt een hele hoop als je naar een Black Keys geluid op zoekt bent, je moet niet je fuzz over een cleane amp gooien, die moet al wat oversturen. Niet dat ik zelf a la BK wil klinken, maar het kan er wel makkelijk mee.

Ik heb daarnaast ook een groene Sovtek Muff, die heeft wat meer ballen. De Hoof klinkt daarentegen strakker, daarbij ook wat dunner en hij heeft meer mids (extra knop ook voor de mids). Ik kon mezelf in de band een stuk beter horen met de Hoof dan met m'n andere Muff's.

Casual Ruud
24 februari 2013, 18:44
http://www.youtube.com/watch?v=aAt70OcyTN4

Speel zelf regelmatig wat Black Keys nummer met gewoon een Boss Blues Driver en EHX big muff. Die Hoof Fuzz is volgens mij perfect voor je. Geen idee waar ze die dingen verkopen. Nog nooit een gezien, laat staan getest.

Dreverhaven
24 februari 2013, 18:48
Ik heb mijn Hoof bij http://digitaar-wil-ik.nl/ in Haarlem getest en gekocht. Ik wist eerst nog niet zeker of ik hem wel wilde, maar heb hem een weekje kunnen proberen en ben toen overstag gegaan.

Jovl
24 februari 2013, 19:42
Kijk wat een reactie's. Daar kan ik zeker wat mee. Ik denk dat ik voor de Hoof ga (moet er eerst wel ff een uitproberen).

Allen wederom bedankt.

Marbles
24 februari 2013, 19:54
Crushthebutton.be hebben meestal alle vette pedalen op aarde haha. Is alleen moeilijk uit te testen.

Juhroun
26 februari 2013, 15:25
Hier een linkje naar een winkel die de de EQD Hoof verkoopt: http://www.guitarplayer.nl/Webwinkel-Product-2137311/EarthQuaker-Devices-Hoof-Fuzz.html (heb geen aandelen... ;-)

Te gekke, veelzijdige fuzz. Zeker een aanrader! Deze pedalen worden volgens mij gebouwd door iemand uit de kringen om de Black Keys. Zou wat dat betreft dus een goede match moeten zijn...

Marbles
26 februari 2013, 19:50
Inderdaad, zijn gitaartech schijnt ze te maken las ik ergens.(dacht ik)

scabiosa
27 februari 2013, 09:11
Ik heb daarnaast ook een groene Sovtek Muff, die heeft wat meer ballen. De Hoof klinkt daarentegen strakker, daarbij ook wat dunner en hij heeft meer mids (extra knop ook voor de mids). Ik kon mezelf in de band een stuk beter horen met de Hoof dan met m'n andere Muff's.

Ik zou dan toch gewoon voor een gewone muff gaan. Die heeft idd wat meer ballen, en gelukkig is er bij de black keys geen bandverband, dus prikt die sowieso lekker door de mix heen! ;-)
Die hoof en consoorten (musket en pharaoh en zo) zijn eigenlijk anti-muffs, ook lekker maar gewoon iets helemaal anders, al zijn ze vanuit de verte gebaseerd op een muff.
Die kafuzz moet ook wel vet zijn voor dergelijke leuke klanken!

crush the button is inderdaad een aanrader
je kan de pedaaltjes ook testen, maar daarvoor moet je naar brussel

techfrenk
27 februari 2013, 10:17
http://proguitarshop.com/andyscorner/the-gear-of-dan-auerbach

Hier wordt de gear van de gitarist besproken!

muffstuff
27 februari 2013, 11:03
http://www.thomann.de/gr/electro_harmonix_little_bigmuff.htm

Ik heb recent deze gekocht, werkt aardig, maar er is niet een typische muff die dan auerbach gebruikt, het is sowieso een combi van amp, pickup en fuzz, dus tja.

Dreverhaven
28 februari 2013, 00:34
Ik zou dan toch gewoon voor een gewone muff gaan. Die heeft idd wat meer ballen, en gelukkig is er bij de black keys geen bandverband, dus prikt die sowieso lekker door de mix heen! ;-)
Die hoof en consoorten (musket en pharaoh en zo) zijn eigenlijk anti-muffs, ook lekker maar gewoon iets helemaal anders, al zijn ze vanuit de verte gebaseerd op een muff.


Je weet alleen niet of de ts wel of niet in een band wil spelen.
Daarnaast is de Hoof niet gewoon helemaal iets anders. Het is een kopie van een groene Russische Muff, maar dan met mid shift, en wat kleine aanpassingen. En als ik mijn groene Rus ernaast zet, dan komen ze redelijk overeen qua klank. Die Hoof klinkt als een Muff, en ik heb naast die Sovtek nog twee vintage Muff's, dus ik kan het weten.

Het verschil tussen de Hoof en de andere Muff's (die van elkaar ook weer een boel verschillen qua klank, maar toch als een Muff klinken) is vooral dat je de Hoof hoort in een band en hij minder zompig klinkt. Meer definitie, je hoort meer van wat je speelt. Daarnaast is de Hoof ook met minder gain goed te gebruiken. Hij is dus een stuk veelzijdiger. Het is maar net wat je wilt. De Hoof koste me 140 euro bij Digitaar, de groene rus 140 gulden en de twee op amp Muff's iets van 80 euro op Marktplaats. Ze klinken allemaal ruig.

zoon van Piet
28 februari 2013, 10:19
http://proguitarshop.com/andyscorner/the-gear-of-dan-auerbach

Hier wordt de gear van de gitarist besproken!

Leuk dat al die info op het www staat, maar minder leuk als het gewoon niet klopt:


An alternative to the companion is the Shin-ei Fuzz-Wah. Auerbach never uses it as a wah pedal but the fuzz has a big, midrange-laden sound that offers a completely different to from any of his other fuzz pedals.
dat ze de 'bijna octavefuzz' stand 'midrange laden' noemen is tot daaraan toe. Maar het plaatje erbij is niet van een shin-ei:
http://files.effectsdatabase.com/gear/pics/rosac_nu-wa-fuzz_001.jpg

Dit is de Rosac Nu Wah Fuzz - wat niet alleen een uitermate zeldzaam ding is, maar dat wezenlijk anders klinkt dan de zaagmachine van Shin-ei. Zier ook anders uit:
http://effectsfreak.com/media/product_photo/8dabf88c9b59fa0c8fe8fafe28cacacd.png

scabiosa
28 februari 2013, 13:07
Je weet alleen niet of de ts wel of niet in een band wil spelen.
Daarnaast is de Hoof niet gewoon helemaal iets anders. Het is een kopie van een groene Russische Muff, maar dan met mid shift, en wat kleine aanpassingen. En als ik mijn groene Rus ernaast zet, dan komen ze redelijk overeen qua klank. Die Hoof klinkt als een Muff, en ik heb naast die Sovtek nog twee vintage Muff's, dus ik kan het weten.

Het verschil tussen de Hoof en de andere Muff's (die van elkaar ook weer een boel verschillen qua klank, maar toch als een Muff klinken) is vooral dat je de Hoof hoort in een band en hij minder zompig klinkt. Meer definitie, je hoort meer van wat je speelt. Daarnaast is de Hoof ook met minder gain goed te gebruiken. Hij is dus een stuk veelzijdiger. Het is maar net wat je wilt. De Hoof koste me 140 euro bij Digitaar, de groene rus 140 gulden en de twee op amp Muff's iets van 80 euro op Marktplaats. Ze klinken allemaal ruig.

tuurlijk tuurlijk, maar ik vind gewoon dat het karakter van een muff hem net zit in de midscoop... :blast:

Jovl
28 februari 2013, 22:20
Gister bij een vriend even een Hoof getest. Ik weet het niet helemaal zeker. Ik denk dat ik dan toch voor een muff ga. Nu zag ik dat er ook een little big muff te krijgen is. Maar wat is het allergrootste verschil? Ik heb beide getest en de Little leek iets romiger en donkerder dan de big muff. Terwijl op de site staat dat de little big muff dezelfde componenten zitten ('Same circuitry in a compact die-cast box'). Weet iemand hoe het komt dat de little in mijn oren ietsjes anders klinkt? (wellicht licht het aan mijzelf :))

Bernardduur
28 februari 2013, 22:32
Omdat alle Muffs weer anders klinken....... tja, de onderdelen maken gewoon flink uit, zeker de specifieke onderdelen die verchillen tussen de little en de niet littles :).

Proberen is de key. Een Muff zal altijd als een Muff klinken...... maar er zijn 'smaken' en hierin kun je heerlijk varieren.

schwalbe
29 maart 2013, 09:26
De muff shootout:
http://www.youtube.com/watch?v=xtczyo9m5NI
die met tone wicker is wel erg cool..

Dreverhaven
29 maart 2013, 09:38
Deze ook nog even:



http://youtu.be/Id_tOY5uryU