PDA

View Full Version : eerste instrument



Vince89
24 februari 2013, 16:20
Hallo forum leden,
Ik heb sinds gister (23-2) een mandoline gekocht. De mandoline komt van marktplaats omdat ik wil kijken of dit iets voor me is. Gitaar gaat me namelijk niet lukken vanwege me kleine dikke vingers.
Ik heb gemerkt dat mandoline me een stuk beter af gaat.
Ik ben 24 jaar en woon in delft.

Nu is gelijk mijn vraag of jullie een boek in het Nederlands kennen om uit te leren hoe ik mandoline goed kan spelen. Ben bezig op youtube enzo. Maar daar leer je niet goed om de noten te leren en te lezen, dus vandaar mijn vraag.


http://img545.imageshack.us/img545/5318/t2ec16zzee9s3ybwkbrjoki.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/545/t2ec16zzee9s3ybwkbrjoki.jpg/)

Jedeel
24 februari 2013, 18:28
Welkom Vince89 op dit forum.

In het subforum "overige snaarinstrumenten" zou je mogelijk iets over de
mandoline kunnen vinden.

In ieder geval kan je beter jouw vragen daar even stellen.

Duhsjaak
25 februari 2013, 02:49
Hi Vince
Nou ben ik altijd degene geweest, die heeft geroepen dat het maximaal uitbuiten van je handicap, je een puur persoonlijk geluid oplevert. Je houdt toch niet voor mogelijk, hoe jij dat hier in praktijk aan het brengen bent.

Michael Chapman, een gast met dezelfde naam als de zangert van the Family en de Streetwalkers - heeft helemaal niet daarmee te maken, deze Michael heeft langere tijd in Amsterdam gewoond rond 1970. Hij is een fabelachtig gitarist/zanger en maakt en passent propaganda voor alternatieve stemmingen van zijn gitaar en heel aardige vreemde speeltechnieken.

De door ons ontwikkelde methode je gitaar met plastic breipennen (gejat van mijn moeder en destijds übermodern) te bespelen heeft heel wat blote mevrouwen ehm.... gigs opgeleverd. Hij heeft zelfs een lied, dat daar op gebaseerd is. Op die mevrouwen dus. Op TV met Picnic (live vanuit IJmuiden of zo). Prachttijd.

Ik zou je graag eens uitnodigen een blik te werpen op zijn handen, want dat zijn de handen van een havenarbeider. En als je hoort hoe fijn het daarmee gitaarspelen is. Hij toert da UK nog intensief. Heeft een prachtige instructie LP gemaakt (uit mijn hoofd rond 1977 op Criminal Records - 'Play guitar the easy way') en maakte iets van 35 albums totaal tot dusver. Not bad met worst vingertjes.

Mijn lange, dunne vingers hebben niets te maken met het gegeven dat ik geen gitaar kan spelen. Wat je met Michael's ring zou kunnen doen, kun je zelf wel bedenken. De CD 'O Michael, look what you've done' zou vorig jaar in roulatie komen. Of dat zo is (of dat plan inmiddels is uitgevoerd - ik weet dat de opnames zijn voltooid, maar je weet nooit) zou ik eens naar moeten kijken. Een full blown tribute album door allemaal 'namen' uit Engeland.

En jij koopt een schatje van een mandoline. Ehjm.... ja.

Mijn voorspelling: Jij gaat het hier heeel gezellig vinden. Jij gaat het virus oplopen waar ik al heeel lang last van heb. Jij gaat alsnog alle idiote ideeën over worstvingertjes uit je hoofd zetten en een leuke gitaar kopen. Wedden?

En als kers op de taart: Hartelijk welkom. En veel blote mevrouwen toegewenst.
Vriendelijke groet, Gus

Vince89
25 februari 2013, 16:13
Jeetje dat noem ik nog eens een mooi welkoms verhaal :)
Ik laat het je wel weten als je gelijk hebt over een gitaar ;)
Ik ga in ieder geval lekker oefenen met me mandoline, heb ik al een hele taak aan