PDA

View Full Version : Zoeken naar tone.



Rooker
24 februari 2013, 12:02
Hallo allemaal. Ik heb even een vraag over het zoeken naar tone.
Ik zit wel eens te kijken naar Youtube filmpjes, tv of wat er hier soms gepost word en natuurlijk ook live. Wat mij op valt is dat sommige mensen zo goed zijn in het instellen van hun amp en effecten. Even finetunen en precies de goede mate van drive en de juiste sound voor elk nummer. Persoonlijk kan ik de geluiden als ik ze hoor goed herkennen maar ik vind het heel lastig om zelf goed in te stellen.
Er is hier vast iemand die wat basis dingen uit kan leggen over het instellen van je versterker of drive pedalen. Bedoel... Ik heb een oude Fender versterker. Als ik met veel distortion speel hoe stel ik hem dan het best in?? Zelfde bij blues.. Clean pop.. Heeft iemand wat handvatten?

Midwolda
24 februari 2013, 12:50
Wat voor oude Fender versterker heb je? Echte distortion is op veel Fenders een probleem, maar daar zijn ze dan ook niet voor gemaakt. Dacht dat de Supersonic's en de Machete's (maar die is niet oud) er beter mee om kunnen gaan. Er zijn er vast meer.

Hier staan twee oude Champs, gekocht om hun clean en om het oversturen op nog acceptabele thuis-volumes. Eén van de Champs heb ik in een 12" combo gebouwd om wat meer druk van de speaker te krijgen, geeft een wat voller geluid dan de standaard 8".

Op m'n pedalenbord een Nobels ODR-S (TubeScreamer-cloon) met een bas, midden en hoog regeling. Drive dicht en Level net boven unity gain, dan gaat er wat meer signaal naar de amp en gaat die dus eerder oversturen. Achter de Nobels een Rockett Animal (Marshall-in-a-box) voor de grovere overdrive. Daarmee zijn er dus al vier sounds: niets aan (clean), alleen Nobels aan (boosted clean), alleen Rockett aan (palm-muted slag), of Nobels en Rockett aan (huilsolo's).

Dan soms een heel klein beetje chorus of delay, dat het geluid net wat gaat zweven, en ik ben al helemaal tevreden voor mijn simpele bluesrockdeuntjesding. Het lastige is dat iedere combinatie van amp en pedaal anders werkt, sommige pedalen zuigen op de ene amp en blazen op de andere. Dat is dus echt een kwestie van uitproberen, net zo lang tot je jouw combinatie gevonden hebt. En dan niet eventjes 5 minuten spelen, laat die combi maar gerust een week staan, dan wen je er aan en leer je aan de knoppen te draaien.

My 2 cts. :ok:

Pepe
24 februari 2013, 13:30
Er valt niet zoveel in te stellen bij een oude Fender. Toneknoppen tussen 4 en 6 als referentie, reverb onder de 4 blijven en alles boven de 4 kwa volume gaat oversturen en nauwelijks harder.
Dwz, als je pedaal ook volume boost doet dan neemt bij 4 of hoger niet alleen het volume wat toe maar ook de oversturing van de amp zelf komt er bij, daar moet je rekening mee houden.

Mids zijn fixed dus wil je daar relatief veel van dan hou je de bass en treble laag, wil je scooped dan zet je ze relatief hoog.

tidalwave_sideburns
24 februari 2013, 13:31
Belangrijk is ook dat je weet hoe elke knop het geluid beinvloedt, zodat je weet hoe je bijvoorbeeld wat meer prominent laag krijgt (bass omhoog of treble omlaag) of in kan schatten hoe je een beter gebalanceerd totaalgeluid krijgt.

Begin ook altijd met weinig hoog en draai er steeds meer bij. Ik maakte vroeger de fout meer hoog in te draaien voor meer definitie, maar dat leverde vaak een schrille, dunne rottone op. Terug van schel naar dof is veel moeilijker instellen dan andersom, dus begin met treble op 0 en draai er steeds meer bij.
Gebruik je een distortion of overdrive pedaal dan krijg je vaak betere resultaten door het hoog op het pedaal wat neutraler te zetten en dan op de versterker zelf wat meer dan andersom.

Verder is het vooral veel proberen. Schrijf instellingen neer, neem het op met en Zoom H1 of zoiets (zou elke band moeten hebben), en ga dan vergelijken.

Succes ermee!

barno
24 februari 2013, 13:51
instelling opschrijven: tricky want je zal al vlug merken dat elke ruimte een andere mix vergt. wat meer is, elk humeur doet je anders horen.

en als je de reverb vd amp gebruikt: major invloed op algemene klank / oversturing

the sure thing
24 februari 2013, 13:58
instelling opschrijven: tricky want je zal al vlug merken dat elke ruimte een andere mix vergt. wat meer is, elk humeur doet je anders horen.



... Is geheel ook mijn ervaring. Heerlijke settings kunnen een dag later al weer anders klinken.

Rooker
24 februari 2013, 14:45
He bedankt voor je uitgebrijde uitleg. Zelf gebruik ik een Super reverb. klinkt clean fantastisch! Hij is voorzien van een master zodat hij kan oversturen op zolder kamer volume.
Ook ik heb een Rocket Animal en een T rex Mud honey 1. Ik wilde eigenlijk afschijd nemen van 1 van de 2 maar ik ben er nogsteeds niet uit welke mijn voorkeur heeft. Bij bijde word het geluid wat flubberig met veel distortion. Komt dit dan omdat ik de master afknijp of is dat een eigenschap van de amp? Moet ik misschien met distortion de reverb helemaal weg draaien?

Midwolda
24 februari 2013, 17:10
Ik zou niet zomaar een van die pedalen wegdoen, het stacken kan heel goed werken om verschillende gains/grits te bereiken. Misschien niet de goede combinatie? Even je vriendenkring lief aankijken en wat drives lenen... ;)

Reverb kan je geluid wel aardig laten verdrinken ja, maar dat is toch zo uitgeprobeerd, dat is toch met een footswitch uit te zetten? Ik heb geen ervaring met mastervolumes op zware versterkers, dus dat moet iemand anders even beantwoorden.

Rooker
24 februari 2013, 18:28
He thanx allemaal.. Ik ga eens wat proberen. Mijn bedoeling was om volume gitaar op 7,5 te zetten (strat) 10 is dan een randje. 1 distortion pedaal gebruiken. Gitaar op 7.5 is dan clean of met distortion effect slag. Gitaar op 10 is clean met overdrive randje of met effect lead.
Dit lijkt dus niet te lukken omdat doordat de versterker al overstuurd het echt te flubberig word als ik ook nog is de distortion aan zet. Dit heeft volgens mij ook te maken met het afknijpen met de master. Denk dat het op oorlog volume veel beter werkt.
Ik wist niet dat je de reverb uit kunt zetten:chicken:. Dat pedaal heb ik iig niet. Zou je dat nog ergens los kunnen krijgen?

Wat mij erg tegen staat van dat stacken is dat ik ook zing in de band en echt een tapdanser lijk. Bij clean naar solo. Rocket aan, t rex aan booster aan. En dan weer naar clean het omgekeerde. Met mijn motoriek trap ik zeker 2x per avond mis en daar word ik echt gek van. De rocket + trex is volgens mij wel een potentieel goede combi maar dan moet ik van bijde de drive niet te hoog zetten.

Midwolda
24 februari 2013, 19:39
Footswitch (http://www.thomann.de/nl/fender_footswitch.htm), vast nog wel ergens goedkoper te krijgen.
Je kunt het natuurlijk ook even proberen door de reverb op nul te draaien.

Voor (tegen) het tapdansen zou je een loop-pedaal kunnen overwegen.

Rooker
24 februari 2013, 20:17
Ahh gewoon nog te verkrijgen dus.. Bij mijne is alleen de tremolo afgesloten want daar is de master voor in de plaats gekomen. Dit schijnt overigens zo weer terug te zetten te zijn.
Ja de reverb op nul kan ik ook proberen. Maar snel eens zo'n switch regelen.
Een loop pedaal.. Bedoel je dan iets als de Boss ls2?

FruscianteFan
24 februari 2013, 20:40
Je hebt dus 2 distortionpedalen? Gebruik ze! De ene ken ik niet, maar ik heb ook een Mudhoney en daar kun je sowieso alle kanten mee op (van clean met een randje tot dikke lead).

Stel je versterker clean in. Master vol open, volume instellen met de gain. Haal de crunch én lead uit je pedalen, dat kan makkelijk.

Wat betreft het precies instellen van je tone: kwestie van heel veel proberen en je apparatuur leren kennen, maar ook gewoon goed luisteren terwijl je aan knoppen draait.

Tot slot, weleens gehoord van de korte ei?

Eko
24 februari 2013, 21:17
Rooker,
Je wordt sneller met instellen als je weet wat nu precies in de keten voor het geluid zorgt. Een singlecoil bij een JTM 45 amp klinkt anders dan een Les Paul. Die les Paul zorgt weer voor een heel ander geluid bij een Superreverb. Het mid verstellen bij een singlecoil levert andere resultaten op dan bij een humbucker. De 4 x 10 inch spakers leveren een heel ander geluid en reactie op dan een zelfde amp met een 2 x 12 of een enkele 15 inch. Als je daar na nog effecten zoals reverb en drive wilt gaan toevoegen worden het steeds meer variabelen in een keten.
Keer terug naar een basis waarbij je een goed clean geluid weet te maken op laag en hogere volumes. Misschien is de 4 x 10 wel niet de juiste keuze om met veel drive te spelen en is een ( 1 0f 2 x ) 12 inch een betere oplossing. Begin daarna pas met toevoegen van effecten. Leer ook wat het openen van volume op je toon doet. Bij sommige Fender amps begint het hoog dan echt toe te nemen en moet je daar echt gaan knijpen. Het duurt zo wel een tijdje , maar de zoektocht levert je veel kennis op en waarschijnlijk een veel beter eindgeluid.

Pepe
24 februari 2013, 21:39
of.....
je doet de classic 666 and easy on the chilly.

kan ook.

Mitch
24 februari 2013, 22:07
Mijn plan: een clean of bijna clean sound afstellen op de versterker zoals dat voor jezelf het beste klinkt. Voor een rauwer randje pedaal 1 en voor dikke rock pedaal nummer 2. Die twee zijn dus absoluut ondergeschikt, de basissound van de amp moet ik niet aan hoeven kloten om 't met een pedaal goed te laten klinken voor de steviger sound. Het zal je misschien niet verbazen dat zowel mijn lichte crunch als steviger pedaal beide meer toonregeling hebben dan alleen een laag-af filtertje zoals de meeste pedalen :listen:
Dus kort: snel instellen? Nee, set and forget. Dat je amp de ene dag kut klinkt als je chagrijnig bent, ik ben daar waarschijnlijk te nuchter voor. Op het één of andere podium kun je jezelf afhankelijk van de akoestiek wel eens slechter horen, maar dan kies ik liever voor mezelf slechter horen en alsnog een netjes uitversterkt geluid voor de zaal, als de geluidsman goed zijn werk doet. Maar goed, da's maar net wat je belangrijk vindt.

Rooker
24 februari 2013, 23:10
Even tussendoor.. bedankt voor de imput allemaal!
Ik stel de amp nu dus ook altijd clean in. Niet moeilijk en geen klachten over de klank zover. Die klachten komen pas met meer drive. Het gaat flubberen. Maar ik ga nog eens proberen om de master helemaal open te laten en de reverb dicht te draaien.