PDA

View Full Version : Mallen en alles wat exact moet kloppen: Altijd meten!



Tabula Rasa
22 februari 2013, 20:16
Tot nu toe heb ik bij iedere leverancier waar ik spullen gehaald heb altijd wel een paar producten gehad waar iets niet bij klopt (enige echte uitzondering hierop was Stew Mac.) Het wordt altijd wel weer keurig rechtgezet door een vervangend product of korting,..... daar hoor je mij niet over klagen. De fabrikant maakt ook wel foutjes en een leverancier ziet het niet. Spul komt uit een doos, gaat de plank op en vertekt weer in een doos. Op het moment dat je gaat bouwen vallen deze haast zichtbare, maar fatale missers op (en soms pas nadat je gitaar af is, zodat ie in sommige gevallen nooit meer bespeelbaar wordt).
De winkelier ziet dit gewoonweg niet, vertrouwd ook blind op zijn leveranciers en heeft zelf ook liever dat de klant dit checkt bij aanschaf. Scheelt een hoop gezeik voor iedereen.

maar nu kom ik ineens wel heel erg tot de conclusie dat je echt ALLES moet nameten wat je koopt, zodat het direct terug gestuurd kan worden als het niet klopt.

Twee mooie voorbeelden en waarschuwing om meteen de meetinstrumenten te pakken voordat je de bovenfrees in je dure hout zet:

We roepen allemaal dat je altijd alles na moet meten. Zelf zeg ik altijd al dat je de plaatsing van een brug nooit van een mal moet overnemen, maar altijd moet meten. Hieronder wat er kan gebeuren als je het wel van een mal overneemt, zonder te meten:


http://i49.tinypic.com/5b5k5u.jpg
Tremelo op de mal. Kijk naar de 6 schroefgaten en hoeveel "vlees" er nog achter zit.


http://i48.tinypic.com/ogjm11.jpg
Nu op een correct verschaalde tekening


Ander mooi voorbeeld. Stel dat je niet oplet en dit op je mooie 24 fret halsje plakt van topkwaliteit flamed maple. Ga dat maar eens proberen te intoneren:
http://i50.tinypic.com/24wer1i.jpg


Ik heb alles al gezien zoals dots van 6mm die 6.35mm waren (1/4") Halspennen die langer of dikker waren dan volgens specs. Zelfs neckplateschoeven die langer waren (7mm!!!) dan beschreven.


Mijn tip:
Meet bij IEDERE leverancier ALLES waarvan de maten kritiek zijn DIRECT na ontvangst, of in de winkel na!!!

Hedge
22 februari 2013, 20:24
Meten is weten.

da Liks
22 februari 2013, 20:36
damn...10!

Napoje
22 februari 2013, 20:40
je heb idd gelijk. veel van die tekeningen op internet kloppen ook voor geen meter trouwens.

Tabula Rasa
22 februari 2013, 20:49
je heb idd gelijk. veel van die tekeningen op internet kloppen ook voor geen meter trouwens.

ja, en iedereen kopieert ze, mogelijk zelfs de grote leveranciers en fabrikanten. Niemand checkt of valt het op, maar iedereen klaagt als de boel niet te intoneren blijkt.

Altijd checken dus! Bij ieder product en iedere winkel.

keesssst
22 februari 2013, 21:25
altijd je materiaal nameten... daar heb je helemaal gelijk in TR

tijdens mijn werk zit het verschil tussen vakwerk en prutsen eigenlijk altijd voor 80% daarin ,
al jaren lang zie ik mensen die scheef beginnen en later 10x meer werk hebben met het
oplossen van problemen ipv een goed en relax begin ,

ik ben liever de luie donder die met minder werk eerder en netter klaar is !!

(gaat op voor werk , voor hobby is het soms wel fijn om je eigen te kastijden met freestyle :) )

Cocobolo
22 februari 2013, 22:43
gelukkig zie ik geen mal van mij daar op de eerste foto, ik schrok even, pfff...Maar desondanks zal ik bekennen dat ik ook ooit fouten had in (eveneens) de strat mallen (direct mee gestopt + mensen gecompenseerd maar oei wat krijg je het dan warm).

Ik hoop dat ik hier even ook mag aangeven dat mallen soms wel correct zijn, maar dat de maatvoering van third-parties van bijvoorbeeld slagplaten of halzen ook enorm vaak afwijkt van officiële maten. Ik kocht ooit 2 tele halzen bij hetzelfde bedrijf. Beide halzen zijn niet gelijk aan de 55.56mm die Fender gebruikt, maar ze verschilden onderling ook nog een mm ! Ik schrik daar niet zo van en met een mal een beetje verschuiven is het ook prima op te lossen. Maar blind de neckpocket frezen is dus nooit verstandig, altijd AL je onderdelen passen in de mallen en alles nameten, ga dus pas frezen als je de onderdelen in huis hebt.

Ik ben ook zeer huiverig voor gaten voor een brug in een mal. Bijvoorbeeld een mal bevat de correcte gaten voor een tune-o-matic ABR-1 gibson brug, maar als iemand dan de Gibson Tune-O-Matic Nashville versie koopt, dan past hij echt niet! Dus dan is de brug niet fout en ook de mal niet, maar er is toch een mismatch.

stijnkenens
22 februari 2013, 22:57
Dat van die mal, ok, de ene trem is de andere niet, dus dat valt moeilijk te matchen.
Maar inderdaad, gewoon boren gelijk op het plan, is niet de manier van werken, elk stuk moet je apart meten en bekijken en dan pas frezen / boren.


Maar die fretsleuven ... euh, die rollen toch 'gewoon' uit de cnc? Dat wil dus zeggen dat er een hele grote batch verkeerd gezaagd is ...
En dat niemand het gezien heeft ...



s.

Tabula Rasa
22 februari 2013, 23:19
Dat van die mal, ok, de ene trem is de andere niet, dus dat valt moeilijk te matchen.
Maar inderdaad, gewoon boren gelijk op het plan, is niet de manier van werken, elk stuk moet je apart meten en bekijken en dan pas frezen / boren.


Maar die fretsleuven ... euh, die rollen toch 'gewoon' uit de cnc? Dat wil dus zeggen dat er een hele grote batch verkeerd gezaagd is ...
En dat niemand het gezien heeft ...



s.

Stijn, er is geen stratocaster tremelo te vinden waarbij het blok zo dicht op de 6 gaten zit. Die afstand is bij iedere tremelo groter.

Wat betreft die fretboards... yep, waarschijnlijk wel.

barno
22 februari 2013, 23:20
Voor mij zouden bruggaten niet op mallen moeten zitten, enkel de mensuur aangegeven zou beter zijn, dan ben je wel verplicht de brug zelf uit te zetten.

Dat van die frets, kan moeilijk geloven dat dat met een mal is gedaan, of mss iemand die iets heeft uitgeprint maar da's sowieso geen goede manier

Tabula Rasa
22 februari 2013, 23:23
Barno, fretboard is een gewone pre-slotted 12 inch radius fretboard die iedere winkel op voorraad heeft.

RS-Rik
23 februari 2013, 00:48
Die preslotted is echt een productiefout. Op de foto lijkt de ene fret wel twee keer op dezelfde plek uitgezaagd/ gefreesd ofzo. Proberen terug te sturen die handel. Dit is gewoon 'n foutief product.

Particuliere gitaarbouw heeft een vlucht genomen de afgelopen tijd, leveranciers zijn hier op in gesprongen en hierbij heeft de kwaliteit blijkbaar meer dan eens moeten inboeten op de kwaliteit. Daarnaast geldt dat de gitaarwereld alles behalve gestandaardiseerd is. Per merk en per tijdperiode heb je van de meest basale onderdelen al tig uitvoeringen. Helaas komt gitaarbouw vrij precies en moet alles gewoon goed kloppen.

Ik vind het heel vervelend als je net tientallen euro's aan een mal of brug uitgeeft en het past niet.


Er is maar één goeie remedie, en dat is zo min mogelijk op tekeningen vertrouwen en geen modellen 1 op 1 na proberen te bouwen.
Daarom moedig ik iedereen ook aan om je eigen gitaarmodellen te ontwerpen en niet weer voor het zoveelste stratje of teletje te gaan. :D

barno
23 februari 2013, 09:37
Barno, fretboard is een gewone pre-slotted 12 inch radius fretboard die iedere winkel op voorraad heeft.

holy crap!!

wel nog bruikbaar voor een 21 fretter maar evengoed ongelooflijk dat dit verkocht wordt

Cocobolo
23 februari 2013, 10:27
In verlengde van dit topic heb ik zelfs mijn stalen Stewmac linealen met de verschillende bekende scales maar even gecontroleerd. Ik heb met de cnc machine de fret-streepjes gefreesd op 3 cijfers achter de comma exact, en toen de lineaal over de gefreesde streepjes gelegd.
Pff, gelukkig, die Stewmac lineaal is goed ;-) (EDIT : de foto geeft een vertekenend beeld, hij is goed ;)).

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/John%20Backlund%20Marz%206%20-%20JBD%201100/DSC_1028_zpse43ce329.jpg

Paul Schermer
23 februari 2013, 11:26
Ik bedenk met net dat ik m'n bouwpakket niet eerst in elkaar heb gezet voor ik ben gaan lakken, alleen de onderdelen er los op gelegd.
Als dat maar goed gaat...
De nek past, dat heb ik wel geprobeerd, verder is het duimen.

Zoals eerder gezegd: Meten is Weten!
ofwel, 2x meten 1x zagen.

RS-Rik
23 februari 2013, 21:30
Moet wel effe bij worden gezegd dat (zeker Gibson, andere merken weet ik niet 100% zeker) de fretposities door de jaren heen een tikje hebben verschoven. Bij oudere gibsons (jaren 50 en eerder) liggen de frets dichter bij elkaar zonder dat de totale mensuur veranderd. Dit heeft te maken met intonatie, het verschil bij de 22e fret is anderhalf of 2 millimeter ongeveer.

Maar ik denk niet dat de bekende gitaarzaken handelen in voorgezaagde toetsen met vintage gibson fretposities.

Cocobolo
24 februari 2013, 00:20
....Bij oudere gibsons (jaren 50 en eerder) liggen de frets dichter bij elkaar zonder dat de totale mensuur veranderd. Dit heeft te maken met intonatie, het verschil bij de 22e fret is anderhalf of 2 millimeter ongeveer....
Weet je zeker dat de scale NIET anders is? Misschien bedoel je de oude Gibson 24.625" scale in plaats van 24.750", dat scheelt op het geheel 3mm.

RS-Rik
24 februari 2013, 12:11
Misschien wel, maar ik dacht dat de scale niet was veranderd, maar alleen de constante van fretpositie (scale/17.nogwat) en die .nogwat zou in de loop der tijd iets aangepast zijn. Stond ooit op MLP

Martin_
31 maart 2013, 12:37
Dit mag wel vast bovenaan komen te staan als "belangrijk".

Napoje
1 april 2013, 09:06
Kwam er gister achter dat de hoek van het brugelement van een telebrug ook niet altijd hetzelfde is. Gelukkig nog niets gefreesd

Tabula Rasa
1 april 2013, 09:53
Kwam er gister achter dat de hoek van het brugelement van een telebrug ook niet altijd hetzelfde is. Gelukkig nog niets gefreesd
En de ronding bij de opstaande rand is niet altijd hetzelfde. Soms moet je strakker frezen om niet een eandje van de cavity te laten zien. Ook heb ik gemerkt dat de 6 gaatjes voor de snaren niet altid exact op dezelfde plek zitten. Soms iets verder naar voren, soms iets verder naar achteren.

Altijd eerst hals en body uitlijnen, daarna de brug plaatsen.

Tabula Rasa
26 augustus 2013, 20:32
even een oud topic bumpen.


Ik hoop dat ik hier even ook mag aangeven dat mallen soms wel correct zijn, maar dat de maatvoering van third-parties van bijvoorbeeld slagplaten of halzen ook enorm vaak afwijkt van officiële maten.

Klopt, vandaag ontdekt dat je voor strats gewoon Fender of All Parts moet kopen. Een niet nader te noemen budgetmerk had een slagplaat met een hele andere ronding en daar zou een hals in passen die zeker 2mm breder is.