PDA

View Full Version : Poging 2! Mombasa Tommy Emmanuel



MichaelSS
22 februari 2013, 15:16
Gooeedenddaag!

Toch besloten om Mombasa nog eens op te nemen. Naar mijn mening iets relaxter gespeeld, en een stuk strakker. Helaas nog steeds op dezelfde chinese gitaar. Eerste versie heb ik helaas niet meer.

Kom maar op!


http://www.youtube.com/watch?v=SkQPWo4wVTM

Harald
22 februari 2013, 16:02
Not bad... dat stukje na het rekakkoord vanuit de 4e positie gaat nog niet lekker, met dat C#7b9#11 akkoord. Zonder capo heb je dan net iets meer ruimte voor je vingers bij die greep. Maar dan moet je vanuit de G#- weer verder strekken voor die top note.

Grotendeels gaat de timing al goed, maar er zijn een paar stukjes die net nog niet lijken te zitten. Dat gaat dan ten koste van de groove. De backbeat mag bij het intro trouwens wel wat meer lijkt me. Zoals Tommy wel eens grapt... Ti ming is not a place in China

MichaelSS
22 februari 2013, 16:17
Thnx Harald. Alle punten die je aangeeft zijn bij mij bekend. Goed dat je ze allemaal hoort.

Zonder capo gaat het inderdaad goed, alleen zit ik dan met fret-buz. Heel vervelend. Ook met Capo heb ik er last van, maar overall speelt het nummer op deze gitaar toch fijner met capo. De backbeat is nog niet helemaal zoals hij zijn moet, ook dat ben ik met je eens.

Elke dag speel ik wel wat "fingerstyle", en dan kom je er toch achter dat het allemaal zo eenvoudig nog niet is ; -). Toch ben ik (ten opzichte van de eerste versie), wel blij met het eindresultaat.

Ernest01
22 februari 2013, 17:17
Vind het mooi gespeeld.
En het klinkt heel behoorlijk op die "Chinees".

De opmerkingen van Harald kan ik niet helemaal 'volgen', maar hij is dan ook erg 'thuis' in deze materie.
Neem nu bv. het C#7b9#11 akkoord. ;)

Getuigt van doorzettingsvermogen, dat je het nog een keer hebt opgenomen.
Ik ga nog eens luisteren. Want naspelen zal mij niet lukken.

Harald
22 februari 2013, 18:04
Elke dag speel ik wel wat "fingerstyle", en dan kom je er toch achter dat het allemaal zo eenvoudig nog niet is ; -). Toch ben ik (ten opzichte van de eerste versie), wel blij met het eindresultaat.

Had het geloof ik na de eerste versie al gezegd, gewoon doorgaan, gaat goedkomen :)

Hoorde Tommy ooit in een workshop vertellen dat het hem 10 jaar gekost heeft, voordat hij de groove precies goed had met dat boom chick spul... dat was naar aanleiding van Freight Train waar hij toen mee begon.

Makkelijk fingerstyle is net als makkelijk slag spelen. zogauw je het serieus probeert blijkt er ineens zoveel bij te komen kijken voordat jij ook zo klinkt als mensen die dat echt goed doen...

Ga maar eens gewoon een simpel slagje uitleggen aan iemand, zoals dat doobie brothers dingetje, of melissa etheridge. Als je goed slag kunt spelen hoor je het, en kun je het. Ben je niet gewend slag te spelen is het nog verdraaid lastig.

Duhsjaak
22 februari 2013, 19:27
Hi MSS
Ik kan me in grote lijnen goed vinden in de opmerkingen van de dagvoorzitters Ernest en Harald.

Behalve dat ik geen jota begrijp van A2-B2=C2 of zoiets.

In jouw schoenen zou ik mij concentreren op de vraag: Zit er enige vooruitgang in?

Volgens mij ben je jong en niet eens jong belegen, dus om ernaar te streven het nu al onder de knie te hebben, is niet handig. Als je nu alles al zou kunnen rest je alleen stierlijke verveling, veel te veel drank, foute dope en nog foutere mevrouwen.

Wat niet wegneemt dat als Harald zegt dat je greepje niet fris klinkt, dat ik dat heel serieus zou nemen. Die gast had ik een halve eeuw geleden tegen moeten komen. Speelde ik nu echt anders. Dus: Oefenen op dat akkoord.

Ook Ernest brengt een goed punt naar voren. Bepaalde zaken/activiteiten kun je ongemerkt in betrokken worden. Beach volleybal om de aardig ogende dames, bierdrinken om de gezelligheid, maar om te schermen, schilderen, of muziek te maken komt iets meer kijken.

Het is dus een wilszaak, zegt Gijs F., een vriendje van mij, die met zijn schilderkunsten een gezin met vier kinderen te eten geeft.

Persoonlijk meen ik dat je lekker vooruitgaat. Ik vind dat een heel goede zaak (zak stond er per ongeluk - zo komen de roddels de wereld in). Ik zou alleen niet telkens hetzelfde stukje proberen te verbeteren. Je kunt wel zeggen dat een boterham met hagelslag morgen ook weer lekker is, maar voor je ontwikkeling is wat nieuws misschien helemaal niet zo gek.

Zo hou je het fris. En iets leuk blijven vinden is, geloof ik echt, één van de vereisten voor dingen die wilskracht vergen. Anders zijn er 100 reden om er vooral toch iets anders te doen. Beachvolleybal bijvoorbeeld.

Ik hoop dat je lekker doorgaat. En dat je niet probeert Tommy te worden, want daarvan hebben we er al één. Dat vind ik eigenlijk top, maar meer hoeft ook niet.
Go on, go ohohohon, with hope in your heart, zegt Lee Towers niet voor niets, toch?
Vriendelijke groet, Gus

MichaelSS
22 februari 2013, 19:50
Het kost mij altijd enige tijd om jouw reaties te ontcijferen, maar ik ben eruit :- ).

Ik concentreer me ook zeker op andere stukken, maar ik moet de aandacht een beetje verdelen onder zowel akoestisch, als electrische gitaar spelen ; -) Beiden heel belangrijk natuurlijk.

Ik heb zeker goede hoop op fingerstyle gebied. Ik doe het nu zo'n 9 maand, en ben dus best tevreden.(naast de 7 jaar electrische gitaar).

In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties voor zover. Neem ik allemaal mee! : - )