PDA

View Full Version : Zere pink



KPPHuijbers
21 februari 2013, 22:26
Hallo gitaristen,

Sinds 3 maanden speel ik intensief gitaar en bij het spelen van het G- akkoord, krijg ik erg veel last van mijn pink omdat er zeer weinig eelt op zit. Is het een kwestie van tijd dat er eelt op gaat groeien? Bij mijn andere vingers ging dat veel sneller. Ik speel erg veel en het is lastig dat ik hier snel last van heb.

Dank!

cale0
21 februari 2013, 22:37
Waarom speel je het niet met de ringvinger?

KPPHuijbers
21 februari 2013, 22:40
Met de ringvinger heb ik het ook geprobeerd. Dat gaat wel beter. Mijn gitaarleraar zegt dat het met de pink beter is omdat je dan de wijsvinger vrij hebt voor bijvoorbeeld het overpakken naar het C- of D- septiem akkoord.
Kan ik beter gaan spelen met de ringvinger?

cale0
22 februari 2013, 00:07
Het is natuurlijk wat je zelf het prettigst vind spelen, ik speel een G akkoord eigenlijk altijd met m'n ringvinger. Maar hoelang speel je al? Anders kan je bijvoorbeeld oefeningetjes doen om je pink te trainen ;) Simpele loopjes enzo.

Rizz
22 februari 2013, 05:30
Hallo gitaristen,

Sinds 3 maanden speel ik intensief gitaar en bij het spelen van het G- akkoord, krijg ik erg veel last van mijn pink omdat er zeer weinig eelt op zit. Is het een kwestie van tijd dat er eelt op gaat groeien? Bij mijn andere vingers ging dat veel sneller. Ik speel erg veel en het is lastig dat ik hier snel last van heb.

Dank!

Zoveel mensen, zoveel manieren..

Ik ben de G ook begonnen met middelv, ringv en pink. Intussen maakt het niet meer uit hoe ik 'm pak, maar heb wel de voorkeur voor de variant met 4 vingers, dus nog een d op de b-snaar erbij, die klinkt voller en beter.. Ik vind het een lelijk akkoord, die G, ik ben meer van de mineuren.

Je pinkie gebruik je relatief weinig en dus zal het langer duren voor er eelt opzit, isa siempel.. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen! En, niet geheel onbelangrijk, je kan ´m natuurlijk ook op meerdere manieren oefenen! Er komt een dag, met een bepaald nummer, dat het handiger is om ´m op die bepaalde manier te pakken en als je dit dus al kan.......

Succes!

Edit: Wat een lompie ben ik toch ook!

Welkom! En ik hoop dat je je niet alleen maar voor deze vraag hebt aangemeld, het kan hier vreselijk gezellig en nuttig zijn!

2010begonnen
22 februari 2013, 09:14
Kpphuijbers - komt vanzelf goed! Spelen spelen spelen.

KPPHuijbers
22 februari 2013, 16:50
Nu speel ik ongeveer 4 maanden denk ik, en heb het G- akkoord op twee manieren geprobeerd. Het klinkt beter als ik met de ringvinger de hoge e snaar afdek, maar is lastiger met overpakken naar bijvoorbeeld het c akkoord. Ik heb besloten het met de pink te gaan proberen. Per dag oefen ik zo'n 2 uur met gitaarspelen.. Op den duur zal het wel moeten lukken..

Rizz
22 februari 2013, 18:00
Dat is de goede instelling! Als je barré-akkoorden gaat spelen, ga je je pink steeds meer gebruiken, dus dan zal het ook sneller gaan.. Geduld!

KPPHuijbers
22 februari 2013, 18:06
Dan is het een extra motivatie om meer mijn pink er bij te betrekken!!

Ernest01
22 februari 2013, 19:23
Speel het G-akkoord ook met de pink op de hoge E.
Heb dan de wijsvinger 'vrij' om de C op de B-snaar te zetten. (eerste fret B-snaar)
Geeft een leuk - vind ik dan - effect, als je dat af en toe doet, dus niet de hele tijd
de wijsvinger op de C houden, maar even 'aanraken'....

En wat Rizz zegt.... bij barré-akkoorden ga je hem zeker gebruiken.
Succes met oefenen.