PDA

View Full Version : Akkoorden overpakken



Max92
21 februari 2013, 18:53
Hoi forumleden,

Even een vraagje, ik ben nu sinds 3 weken echt serieus bezig met gitaar leren spelen. Ik krijg ook 1x per week les en probeer elke dag te oefenen. Ondanks dat vindt ik het reuze moeilijk om akkoorden snel over te pakken. Is dit een kwestie van oefenen oefenen oefenen of is dit aanleg hebben? Zelfs akkoorden overpakken waarbij ik maar 2 vingers hoef te wisselen vindt ik al lastig.

DvU
21 februari 2013, 19:11
Hier is iedere beginner geweest.
Beter en sneller leren spelen leer je alleen met ervaring, dus oefenen. Heel veel oefenen.
Hoe beter en meer je oefent, hoe beter je spel wordt.
Ik merk het met zoonlief hetzelfde en herken mezelf van 20 jaar geleden erin.

Rizz
21 februari 2013, 19:16
Ha, oefenen oefenen en nog 's oefenen! Wat nog wel eens wil helpen, is eerst "droog" oefenen: zonder aanslaan de beweging een aantal keer herhalen en daarna met aanslaan.. Neem ook een simpel slagje, desnoods alleen een neerslag (4x) als je puur het overpakken oefent. Gitaarspelen is nu eenmaal 30 dingen tegelijk doen en in het begin concentreer je je het beste als je zo weinig mogelijk tegelijk doet. Bouw het op.Je moet de posities van je vingers in je motorisch geheugen prenten en dat kan echt alleen maar met veel herhaling.

Edit: Moest even denken, maar je had les van de zomer voor wènag kunnen krijgen, had je het nu al gekund! :D Geintje natuurlijk, leuk dat je alsnog begonnen bent!

Max92
21 februari 2013, 19:31
Bedankt voor de reacties! Zal inderdaad is met droog overpakken proberen en daarna met neerwaardse slagen.

Haha jah dan was ik nu waarschijnlijk wel een stuk verder geweest ja!

iVision
21 februari 2013, 20:29
Je moet kijken hoe je je de akkoorden pakt, en welke vingers dichtbij staan, dan zie je vanzelf hoe je je vingers tactisch kunt verplaatsen. Tenminste dat deed ik altijd.
Wat ook helpt als je een liedje in achtsten moet spelen, je rustig alleen van boven na beneden aanslaat. Zodat je eerst de akkoorden goed kent.
En verder is het elke dag oefenen, dan gaat het vanzelf beter.

vederlicht
21 februari 2013, 21:23
Misschien beschrijf ik nu hetzelfde als Rizz bedoelt maar: Pak een accoord, bv. het E majeur accoord, laat het accoord los maar blijf met je vingers kort erboven hangen. Hou de stand van de vingers zoveel als mogelijk het zelfde en laat ze weer zakken en sla het accoord aan. Doe dit meerdere keren totdat je hoort dat het accoord goed klinkt. Na enige tijd zul je merken dat de vingers automatisch de stand aannemen die nodig is voor het accoord. Dan een ander accoord en weer dezelfde werkwijze. Werkt dat ook goed dan de 2 accoorden wisselen en opbouwen in snelheid.
Succes!
Vederlicht♫

Rizz
21 februari 2013, 21:36
Ik bedoelde de overpakbeweging eigenlijk, maar dat is om het even.. Dit is de manier waarop ik het een ietwat beperkte jongen heb geleerd en werkte voor hem heel goed, omdat het je oefening in delen opsplitst en je je geest niet op alles tegelijk hoeft te richten. Later ook no aan iemand anders en het blijkt goed te werken.

LaurentB
21 februari 2013, 22:53
Wat ook belangrijk is om te weten is dat het vaak zo is dat je geen geleidelijke vooruitgang merkt, maar dat er na een hele tijd er ineens iets lukt. Dus vaak gaat de vooruitgang wat schoksgewijs. Dat kan wat frustrerend zijn omdat het dan aanvankelijk lijkt alsof je helemaal niks opschiet.

Muzieknono
22 februari 2013, 08:37
Les is goed, omdat je dan ook alternatieve vingerzettingen leert die bepaalde overgangen vergemakkelijken en als dit moeilijk lijkt wacht dan maar tot je gaat fingerpicken en helemaal met een wisselende duimslag, bij mij zit dan soms alles in de knoop, maar blijven oefenen en dan komt het vanzelf goed.
Veel succes Dirk Jan :B

Eric van Esch
22 februari 2013, 12:15
Wat je ook doet, begin LANGZAAM en NETJES totdat je het allemaal netjes kan. Dan kan je proberen het tempo op te voeren zolang het netjes blijft. Ga je aanrommelen dan in tempo terug en opnieuw proberen. Probeer dit ook niet langdurig achter elkaar, dat werkt niet. Beter elke keer weer opnieuw aan de slag ermee werkt beter......

Max92
22 februari 2013, 18:13
Bedankt voor alle reacties,

Heb gister ook al geprobeerd wat rizz zei, overpakken en ondertussen 4 simpele neerwaardse slagen. Dit gaat goed, echter zodra ik het juiste patroon er bij speel dan wordt het gelijk weer lastiger. Maarja I keep on practising :). En LaurentB wat jij zegt merk ik inderdaad heel erg! het is niet één stijgende lijn. Ik heb het gevoel dat het een beetje op en neer gaat soms lukken dingen heel goed en daarna helemaal even niet meer.

Rizz
22 februari 2013, 18:24
Doe je een tussenslagje? Het is erg moeilijk om het patroon door te spelen als je akkoord tot op het allerlaatst doorspeelt. Je laatste aanslag in je patroon is een blank, dus met open snaren. die tijd gebruik je dan om het volgende akkoord te pakken..

Max92
22 februari 2013, 19:15
Neej ik doe geen tussen slagje met een open akkoord. Maar kan het wel proberen dan heb ik 1 slag om over te pakken van akkoord.

Muzieknono
23 februari 2013, 08:16
Je zult ook merken dat sommige akkoordovergangen makkelijker zijn als andere, het is de kunst om niet in de makkelijke te blijven hangen maar juist iedere keer de moeilijke te oefenen, de mens is geneigd dingen die hem of haar goed afgaan te blijven doen, dan nog als laatste, iets goed aanleren is vele malen makkelijker als iets wat fout aangeleerd is afleren.
Mvgr. Dirk Jan :B

Harald
23 februari 2013, 08:29
Wat ook belangrijk is om te weten is dat het vaak zo is dat je geen geleidelijke vooruitgang merkt, maar dat er na een hele tijd er ineens iets lukt. Dus vaak gaat de vooruitgang wat schoksgewijs. Dat kan wat frustrerend zijn omdat het dan aanvankelijk lijkt alsof je helemaal niks opschiet.

Het werkt als een trap met heel brede tredes (en verschillende hoogtes) Terwijl je op een trede bent heb je soms een moment dat je even piekt en één of soms twee tredes hoger werkt. Dat zijn korte momenten die je niet kunt afdwingen. Het enige dat je kunt doen is stug doorgaan en jezelf niet in de weg zitten met twijfels. Op een gegeven moment is de volgende trede ineens je basisnivo. Dan herhaalt het geheel zich.

En nee, er is geen hoogste trede.

Het vervelende van dat systeem is dus dat je idd. altijd wel eens momenten kunt hebben dat je denkt niet meer vooruit te komen, of steeds hetzelfde te spelen. Live with it. Maakt niet uit hoe goed je wordt, dat kan gewoon blijven gebeuren. Alleen krijg je op een gegeven moment hopelijk de wijsheid om dat gewoon te accepteren.