PDA

View Full Version : advies voor compacte bascombo



frog2000
21 juni 2003, 21:05
aangezien ik in meerdere bands ga spelen
zoek in een handzame basinstallatie die ook
hard cq. diep genoeg klinkt voor (in 1e instantie)
de oefenruimte.
moet niet e zwaar zijn , dacht zelf aan trace elliot.

die heeft kleine bascombootjes met 10" speaker alleen ik weet niet hoe ze klinken. :o

iemand ervaring of een goeie tip?

alvast bedankt.

Clunk
21 juni 2003, 21:06
als het toch wat mag kosten, kijk dan naar ebs :D
die heb je in vette combo's, dikke kwaliteit, en denk ook wel genoeg power

bassopotmus
21 juni 2003, 21:09
das gewoon bullshit..al die confortabele makkelijk mee te nemen instalaties/como's kklinken poep. Simpelweg vanwege het feit dat je gewoon die 4x10"/15" mist. Die zijn leuk voor op de slaapkamer te oefenen, daar zijn ze ook voor gemaakt.
Als je in een abnd goed te horen wilt zijn pak je een stack, zeker als er 2 gitaristen zijn (ik spreek inmiddels uit ervaring)
Echter check de behringer bx1200 eens, best leuk, handzaam oefen ampje.

frog2000
21 juni 2003, 21:10
zo dat is snel!

weet je of er een webiste is van ebs ??
:???:

kijk ik even naar de prijzen en de specs!

thanxs!

Clunk
21 juni 2003, 22:38
zijn duur!

ken beter 2de hands kijken... en trouwens, combo's zijn niet zo verkeerd, alleen niet voor de brute force, maar zon ebs is cker de shit!
mn leraar heeft een (losse dan) ebs met 2 (losse) mini 10 inch cabjes eronder, dat is de shit! en cker voor slappen!!!

mooi man, alleen de prijzen vallen tegen, ook zo met trace of enig ander bekend merk/.... maar ok, een behringer combo is daarin tegen zeer betaalbaar.. enneh, ebs. was dat neit www.ebs.com gewoon???

edit, ownee, sorrie tiz http://www.ebs.bass.se/

koen_V
21 juni 2003, 22:44
www.ebs.bass.se

basswasp
21 juni 2003, 23:38
Een makkelijk mee te nemen combo die voldoende geluid levert om in een band te kunnen spelen is de droom van iedere bassist; een droom die nog niet uitgekomen is...

Een aantal dingen zijn mogelijk:

1) Koop een versterker met bijvoorbeeld 2 speakerkasten met 2 10" speakers erin. Zo heb je een basinstallatie in 3 redelijk handzame delen.

3) Koop een combo met de mogelijkheid om een extra speakerkast aan te kunnen sluiten. Voorbeeld hiervan is de SWR 2x10C.

3) Koop een speciaal gemaakte combo die gericht is op draagbaarheid en geluid. Voorbeelden hiervan zijn de Ampeg PortaBass serie en de Mesa/Boogie Walkabout.

Mogelijkheid 1 is redelijk te doen voor een goed geluid, maar 't blijft sjouwen. Van mogelijkheid 2-versterkers zijn er niet zoveel (keuze is beperkt) en ze zijn vrij duur, maar ze zijn iets makkelijker te vervoeren dan mogelijkheid 1. Mogelijkheid 3 bestaat relatief nog niet zo lang, daarom zijn ze nog vrij duur. Ze lijken me wel het beste te vervoeren.

Zelf heb ik een losse versterker met een 4x10" speakerkast erbij. Da's wel veel sjouwen, maar is het goedkoopste. De extra kosten van 'draagbare' spullen wegen voor mij niet echt op tegen het mindere sjouwen, maar dit hoeft voor jou geen argument te zijn... Vermeld nog even in welke prijsklasse je iets zoekt.

Clunk
22 juni 2003, 01:23
daar druk je een punt..
het beste geluid zal waarschijnljik uit een stack komen, wil je kwaliteit in draagbaar formaat ben je duurder uit, etc.

De Teng
22 juni 2003, 10:03
Ik geloof dat jullie wat aan het overdrijven zijn dat je in een oefenruimte met een 4.10" plus head aan MOET komen sjouwen Als je een goede combo neemt kun je ook goed uit de voeten. Persoonlijk vind ik Trace niet al te best qua geluid (behalve de V-types dan).

Momenteel is er op marktplaats een tweedehands EBS combo te koop. Prijs is 750 geloof ik, heb je ook een droom. ('t Is nl. de Drome...LoL). Heeft echt wel genoeg wattage om je oefenruimte te vullen, ik geloof een 12" speaker, dus aan het laag zal het ook niet echt liggen. Alles wat je hartje begeert. RMS is 150 W, nu zal iedere speler hier op het forum naar dat getalletje kijken en direct zeggen dat het veeeeeel te weinig is, maar ik zou het toch maar eens gaan proberen. 't Is niet voor niks EBS en bvb Aguilar heeft ook amps met niet al te veel vermogen, die zomaar een 500W amp eruit blazen. Gewoon proberen dus ;)

Komt nog bij dat je altijd nog een losse speaker erbij kunt kopen en dan blaas je echt iedereen weg.

http://www.bassguitareffects.com/images/store/small/MR_EBSD15.gif

Bedenk ook dat je advies krijgt van mensen hier op het forum (including me) die geen sessie muzikanten zijn en dus ook niet alle ervaring van de wereld hebben. Van mij kun je in ieder geval wel aannemen dat als je niet tegen 100W buizenstacks van de gitaristen op hoeft te boksen, maar een buizenbakkie van 40W, dat het prima gaat. Mits het bvb geen Peavey TKO of i.d. is. Get my point? 8-)

Pöl
22 juni 2003, 11:54
Ashdown, ashdown, ashdown!!!

2x10 is lekker, en als je echt de vetste combo on earth wil: KING COMBO 8)

De Teng
22 juni 2003, 12:05
Als je er eentje secondhand kunt kopen....why not. Je moet wel van het geluid houden vind ik.

AntY
22 juni 2003, 12:42
http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/gitaarbasversterkers/10278.htm?zoek=ebs


dacht gelijk hieraan, maar t is al gezegd zie ik :)


ik heb zelf in een band gespeeld toen ik nog keyboard speelde

bassist had een H&K 250W combo
gitarist 1: valvestate combo
gitarist 2: London City 60/70's buizencombo (wat een ding!)
ik: Peavey keyboard amp

dat bascombo was ruim voldoende om overal doorheen te komen, weet niet wat het wattage was van de gitaaramps, maarja

bij grote optredens gebruikten we voor alle instrumenten de PA, dat wel (Stage Accompany :) )



Zelf heb ik enige tijd geleden een Trace BLX combo gekocht. die is niet draagbaar (nou ja een klein stukje dan, vanaf t busje naar de oefenruimte of zo kan net, maar je wilt m niet lang sjouwen :) )

Wat een heerlijke sound heeft die! 1x15" , je kan er een tweede cab op aansluiten, kortom een mooi combo. Beats the BX1200 anytime, vond ik tenminste :)

als je op de site van feedback kijkt bij winkeldochters, zie je voor 600 euro een Ampeg B1 combo staan, wie weet daar wat meer over?

Chris Wolstenholme
22 juni 2003, 12:48
Ik zou voor de EBS drome gaan, ik heb er over gespeeld, en crhist wat een sound trekt dat ding, diep, vol en toch strak, en het kan toch hard :o

De Teng
22 juni 2003, 13:31
Hebbeh dus..

Clunk
22 juni 2003, 21:13
cker weten! ebs is de shit L:DL
ownee, wacht, dat is een miscompliment, nu zeg ik dat het poep is... hmmz
ebs rules! zo beter?> nee, man ,helemaal niet! ebs van neit ruleren, maar ok, klinkt uber :) <-- wou eigenlijk een smile maken die aan het rukken was om de sound te defineren, maar die hebem ze niet op dit forum :S

bathmutz
22 juni 2003, 21:22
maar verder alles goed clunk? :sssh:

doe toch niet zo raar joh hier hebben we niks aan toch?

als je aandacht nodig hebt bel je maar wat vrienden van je.

BathMutZ

Clunk
22 juni 2003, 21:39
is goed, wil je me vriendje zijn?

en ik hou ook van jou (K)

De Teng
23 juni 2003, 13:10
Idd, maak een zinnige opmerking voor die kerel die een combo zoekt of wees anders:

STIL!

:D

Phyrexian
23 juni 2003, 16:35
Ik weet niet wat het budget van de beste Frog2000 is, maar die amps als EBS en Ashdown die jullie aanraden zijn allemaal pokke-duur.

Een compacte combo waarmee je in een band genoeg volume kan blazen lijkt zoals anderen hier zeggen idd onbestaande.

In onze band speelde ik lang over een oude Peavey TNT 115S (voor dat ik een halfstack had). Da's een combo, ééntje van het zware soort. Je kan hem NET alleen tillen, met twee is ietsje makkelijker :) Volume zat en het geluid is meer dan behoorlijk.

De Teng
23 juni 2003, 16:41
Heb ik ook op gespeeld ja, maar ik vond het een grote ergernis. Nooit krijg je er een fatsoenlijk geluid uit, vreselijk.

De Drome staat tweedehands op marktplaats, 750 euro is niet weinig, maar dan hoef je ook niet weer. Vandaar mijn advies: proberen :)

AntY
23 juni 2003, 16:46
en zoek een trace :)

De Teng
23 juni 2003, 17:52
V6 ? :D

AntY
23 juni 2003, 18:00
op zn minst :)

Phyrexian
23 juni 2003, 18:01
Heb ik ook op gespeeld ja, maar ik vond het een grote ergernis. Nooit krijg je er een fatsoenlijk geluid uit, vreselijk.

De Drome staat tweedehands op marktplaats, 750 euro is niet weinig, maar dan hoef je ook niet weer. Vandaar mijn advies: proberen :)

Ik vond dat geluid van die Peavey best ok hoor... daarom: advies aan iedereen :) : speel met je eigen oren!

Easy Rider
23 juni 2003, 18:33
Als je het kan betalen moet je zeker ook eens een David Eden combo proberen. Heb ik zelf nooit gedaan maar...
wel Nemesis! Heb ooit over zo'n Nemesis 2x10" combo gespeeld, en dat klinkt toch wel heel lekker. Het is allemaal FET, dus geen buizen zoals Eden, maar nietalmintedes klinkt het veel groter dan het ding is.
Die kan ik je zeker aanraden, vooral aangezien ze een stuk goedkoper zijn dan Eden en bovendien compacter zijn.

En het is idd bullshit dat je een enorme stack moet hebben om lekker mee te kunnen komen. Dat was misschien zo in de jaren 60 maar anno 2003 echt niet meer. OK, als de rest van de band lui zijn die alleen maar hard willen beuken, ja dan moet je met grote apparatuur aankomen (zie mijn eigen niet-te-tillen-past-nog-net-in-mijn-auto Trace 4x10 1x18 stack bijv.) maar eerder ook echt niet. Voor 'echte' muzikanten is pure dB's nooit zo'n probleem, zeker niet in een oefensetting. Ik heb zelf een wel-te-tillen-past-makkelijk-in-de-kofferbak 2x10" cab gebouwd om dit probleem te omzeilen.
Dat gezegd hebbende is denk ik een top met een kleine cab wel het makkelijkst, hoef je ook niet al het gewicht in een keer te tillen.

EZ

[edit]

Deze bedoel ik, de NC210P. Gaat tot 35Hz... Eigenlijk had ik die moeten kopen toen. Hmz, misschien doe ik dat nog wel eens...
http://www.eden-electronics.com/images/NA210.jpg

frog2000
23 juni 2003, 18:46
zo allemaal bedankt voor de input.
zit eraan te denken om de BEHRINGER 1200 uit te gaan proberen
zsm.
prijs is zwaar ok, nu het geluid nog.
ik hou de FENDER in ieder geval nog even een tijdje als basversterking ( laat me nooit in de steek)
maar wil na de zomerstop over naar een kleinere combo.
dit ook ivm kleinere zalen waar we spelen, ook ivmm de ruimte (speelden pas in Rdam, alles paste er precies net niet op en dan is zo'n bakbeest net iets te groot.
nogmaals dank voor de tips! :-D :D

bassopotmus
24 juni 2003, 10:27
goed ik zou dan ook voor de ebs gaan.. Maar ik blijf erbij dat de mensen die aankomen met een 15" combo dat dat geen optie is als je veerl moet verplaatsen.

De Teng
24 juni 2003, 10:45
't Is een 12" kerel ;)

AntY
24 juni 2003, 10:45
S.T.E.E.K.W.A.G.E.N.

De Teng
24 juni 2003, 12:01
Voor twee tientjes niet al te duur ;)

Laus
24 juni 2003, 12:59
gewoon wielen onder je cabs zetten. hoef je ze ook niet te tillen(behalve trappen natuurlijk).

grote wielen werkt toch perfect. beetje sjouwen. boeie.

AntY
24 juni 2003, 13:08
fietswielen aan de zijkant :) met een plank naar achteren, heb je gelijk een tiltback :)

basswasp
24 juni 2003, 13:32
Haha, leuk idee.
Een soort rolstoel voor baskasten...

De Teng
24 juni 2003, 13:45
Ik heb trouwens zo'n plank met vier wieltjes eronder. Ideaal en kostte geloof ik tien euro. Daar kun je ze los niet eens voor aanschaffen. Mijn cabinet past er ook bijna precies op.

AntY
5 juli 2003, 15:29
er staat een BX1200 op marktplaats btw

soulbrother
7 juli 2003, 09:12
Een combo die ik qua sound heel erg goed vind is de SWR Workingman's 12 combo! Die klinkt echt rete strak! Misschien niet hard genoeg voor optredens....maar als je 'm op oorhoogte zet en doorlust naar de PA dan valt er altijd wel een mouw aan te passen! Succes met zoeken! ('kheb trouwens nog een SWR Goliath III 4x10" voor je! Bij interesse ff mailen: wernerdouwes@hotmail.com)

bassmonkey
29 juni 2011, 19:27
Je kan ook een markbass cmd 102p kopen.
is wel even in de buidel tasten maar dan heb je ook wat.

Dit is een zeer vette combo met 2x 10" speakers.

in combi met een losse kast van bv 15"heb je 500 watt aan pure en ook lage bas.
geen PA meer nodig dus ook geen problemen met 2 gitaristen die altijd te hard staan.

Ik heb m zelf ook en heb er geen minuut spijt van gehad.

arcane
29 juni 2011, 21:48
Je kan ook een markbass cmd 102p kopen.
is wel even in de buidel tasten maar dan heb je ook wat.

Dit is een zeer vette combo met 2x 10" speakers.

in combi met een losse kast van bv 15"heb je 500 watt aan pure en ook lage bas.
geen PA meer nodig dus ook geen problemen met 2 gitaristen die altijd te hard staan.

Ik heb m zelf ook en heb er geen minuut spijt van gehad.

Ahja, weer zo'n nieuw forumlid die dolgraag wat wil bijdragen om aan postcounts te komen en een topic uit 2003 omhoogschopt ;)

Ik denk dat de Topicstarter inmiddels al wel voorzien is haha.

Basvarken
30 juni 2011, 14:26
zombie-thread!