PDA

View Full Version : Luchtbevochtiging



iVision
21 februari 2013, 13:29
Halloo,
Ik heb een nieuwe gitaar gekocht (Blueridge BR43) en een man waar ik hem kocht zei dat ik hem beter in de tas kon houden in de zomer en winter. Omdat in zomer te nat is en in de winter te droog, dus ik kan hem niet mooi aan de muur hangen in m'n slaapkamer. Maar ik heb hem nu dus gewoon in de tas, is de luchtvochtigheid daar dan anders dan dat m'n gitaar in de slaapkamer is? In de winter (zoals nu) heb ik nooit m'n verwarming aan op de slaapkamer. Is de vochtigheid dan nog te droog? Zijn er gewoon knutsel oplossingen hoe je dit kan regelen? Ik had ergens gelezen een aardappel in de tas leggen of iets? Maar dat ben ik kwijt en kan het niet weer vinden.

Alle informatie is nuttig,
Bedankt!

Rizz
21 februari 2013, 13:40
Ja, behoorlijk te droog, zeker met dit weer.. Koude lucht houdt minder goed vocht vast. Beter in de woonkamer met ofwel een luchtbevochtiger ofwel een paar bakken water op de radiator. Er zijn ook bevochtigers voor in de tas te krijgen.

Te vochtig in Nederland kan bijna niet en het is minder schadelijk voor je gitaar als te droge lucht. Bij een iets te hoge luchtvochtigheid, zet je gitaar wat uit en andersom. Probleem bij krimp is dat het hout nergens heen kan krimpen, dus kan je gitaar scheuren en je frets uit gaan steken. Dat laatste is makkelijk te verhelpen, dat eerste wat minder..

-Martijn-
21 februari 2013, 13:42
Je kan ook een hygrometer kopen en de luchtvochtigheid in de gaten houden: http://oasishumidifiers.com/hygrometer.html

Als je in de tas/koffer gaat bevochtigen kan het wel te vochtig worden, moet je mee uitkijken.
En je gitaar kan alsnog kapot gaan als je hem een paar uur eruit haalt terwijl de lucht in de kamer erg droog is. Maar goedkopere gitaren hebben er vaak minder last van omdat die minder 'op het randje' gebouwd zijn.

Rizz
21 februari 2013, 13:52
Moest even zoeken, maar dit is een topic van vorig jaar aan dit onderwerp gewijd:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?152647-Barst-maar-met-die-winter-van-mij-mag-het-warmer-worden&highlight=droge+lucht

iVision
21 februari 2013, 20:34
Is het zeker dat de gitaar te droog is met dit weer? (De verwarming staat niet aan trouwens op mijn slaapkamer). Want dan maak ik wel zo'n dubbele deksel met toiletpapier er tussen. Want ik heb geen geld voor een luchtbevochtiger of hygrometer. (Zag alleen dure.)

Rizz
21 februari 2013, 20:44
Is het zeker dat de gitaar te droog is met dit weer? (De verwarming staat niet aan trouwens op mijn slaapkamer). Want dan maak ik wel zo'n dubbele deksel met toiletpapier er tussen. Want ik heb geen geld voor een luchtbevochtiger of hygrometer. (Zag alleen dure.)
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/672571/Techno-Line-Binnen-thermo-hygrometer-WS-7005

Rizz
21 februari 2013, 21:02
Net even gemeten op de slaapkamer: 17,6 graden en 36%.. Valt nog mee, maar nog iets lager en je kan problemen krijgen.. Persoonlijk zou ik 'm in een ruimte zetten met een iets hogere en stabiele temperatuur. Ook kou kan een factor zijn.. In het gelinkte topic hierboven staat een horrorverhaal, dat hoeft niet persé te gebeuren..

vederlicht
21 februari 2013, 21:12
IK heb mijn hele leven, d.w.z. sinds ik gitaar speel, zo'n 55 jaar altijd 2 a 3 gitaren in de kamer staan. En in de loop der jaren veel verschillende kamers en ik heb nog nooit last gehad van droogte en/of vocht. Mijn gitaren trouwens ook niet. Nooit geconstateerd dat er scheurtjes ontstonden, krommingen of anderszins. Wel de gitaar nooit dicht bij de verwarming laten staan en altijd een paar bakjes water op de centrale verwarming bij droog weer, zoals nu. Mijn piano raakte wel licht ontstemd bij sommige weertypen. Heb daar later een hydroceel in geplaatst. Voor de gitaren bleek altijd een simpele en goedkope voorzorg de beste maatregel.
Vederlicht♫

iVision
21 februari 2013, 21:13
Okee misschien toch maar dat apparaatje kopen. Maar op zich is het zeker dat het (iets) te droog is? Want dan zoek ik ff een knutsel maniertje omdat wat hogerte krijgen.

freekick
22 februari 2013, 11:26
Luchtbevochtiger?
Half appeltje in de koffer.
Werkt.

LaurentB
22 februari 2013, 17:28
IK heb mijn hele leven, d.w.z. sinds ik gitaar speel, zo'n 55 jaar altijd 2 a 3 gitaren in de kamer staan. En in de loop der jaren veel verschillende kamers en ik heb nog nooit last gehad van droogte en/of vocht. Mijn gitaren trouwens ook niet. Nooit geconstateerd dat er scheurtjes ontstonden, krommingen of anderszins. Wel de gitaar nooit dicht bij de verwarming laten staan en altijd een paar bakjes water op de centrale verwarming bij droog weer, zoals nu. Mijn piano raakte wel licht ontstemd bij sommige weertypen. Heb daar later een hydroceel in geplaatst. Voor de gitaren bleek altijd een simpele en goedkope voorzorg de beste maatregel.
Vederlicht♫

Ik heb een hygrometer en ook van die bakjes aan de radiator. Die laatste lijken werkelijk helemaal niets uit te maken. Het enige effect dat ik zie is als ik ga koken (dezelfde ruimte als waar min gitaren staan). Maar ook ik heb nooit scheuren gehad.

Ron Houben
23 februari 2013, 12:32
Als de luchtvochtigheid onder de 45% komt, kan je problemen krijgen. Koop een hygrometer, die dingen kosten 15 Euro of zo.

Het hout neemt vocht op bij hoge vochtigheid en geeft die weer af bij te lage luchtvochtigheid. Het hout werkt dus. Bij te hoge luchtvochtigheid "bolt" de top en heb je een hogere actie. De lijm neemt ook vocht op en wordt iets elastischer. Bij reparaties aan een gitaar waarbij lijmnaden moeten worden losgemaakt wordt dit met warmte en vocht gedaan.
Bij te lage luchtvochtigheid geeft het hout het vocht weer af. De top zinkt. De actie wordt lager. Bij te ver inzinken kan de top scheuren. Of de achterkant als die ook massief is.
Gitaren worden bij een gecontroleerde luchtvochtigheid gebouwd. Die ligt bij 45% bij de meeste bouwers en fabrikanten. Zorg dus dat je daarbij in de buurt blijft, dan werkt de top het minst.

Je kunt de lucht bevochtigen met een bevochtiger, maar je kunt ook gewoon de elektrische waterkoker aanzetten met het deksel open. Blijf hier bij! Ga niet weg. Als de waterkoker droog staat, klep dicht gooien, dan gaat die vanzelf uit, laat de waterkoker niet droogkoken. Dat is gevaarlijk voor apparaat en de brandweer heeft zo ook wel genoeg te doen.
De koker verdampt al het water dat erin is en kan je naar hygrometer kijken om de luchtvochtigheid omhoog te zien gaan. Zo snel gaat dat dan. Doe dit alleen als het echt te droog is en de bakjes op de verwarming te zwak zijn om de luchtvochtigheid omhoog te krijgen.
Je moet het vooral goed in de gaten houden en op tijd reageren.

cat's eyes
23 februari 2013, 22:59
Je kunt de lucht bevochtigen met een bevochtiger, maar je kunt ook gewoon de elektrische waterkoker aanzetten met het deksel open. Blijf hier bij! Ga niet weg. Als de waterkoker droog staat, klep dicht gooien, dan gaat die vanzelf uit, laat de waterkoker niet droogkoken. Dat is gevaarlijk voor apparaat en de brandweer heeft zo ook wel genoeg te doen.
De koker verdampt al het water dat erin is en kan je naar hygrometer kijken om de luchtvochtigheid omhoog te zien gaan. Zo snel gaat dat dan. Doe dit alleen als het echt te droog is en de bakjes op de verwarming te zwak zijn om de luchtvochtigheid omhoog te krijgen.
Je moet het vooral goed in de gaten houden en op tijd reageren.

:cooler::cooler::cooler:

Bedankt voor de tip. Toen ik daarnet thuiskwam was de luchtvochtigheid 25%. Waterkoker aangezet met deksel open, en na een aantal minuten was het al rond de 42%.

stijnkenens
23 februari 2013, 23:17
Ik zou daar toch mee oppassen.
Natuurlijk is een te lage of te hoge RV niet goed, maar die plotse sprongen in temperatuur en vochtigheid zijn niet de beste oplossing.
Zorg dat het geleidelijk gaat. Hout is wel rekbaar, dat kan gerust een koude, droge dag en zelfs week aan, maar als jij nu thuis komt, de verwarming open draait en de waterkoker op maximum zet, dan ga je meer kwaad dan goed doen.



s.

cat's eyes
23 februari 2013, 23:30
Ik zou daar toch mee oppassen.
Natuurlijk is een te lage of te hoge RV niet goed, maar die plotse sprongen in temperatuur en vochtigheid zijn niet de beste oplossing.
Zorg dat het geleidelijk gaat. Hout is wel rekbaar, dat kan gerust een koude, droge dag en zelfs week aan, maar als jij nu thuis komt, de verwarming open draait en de waterkoker op maximum zet, dan ga je meer kwaad dan goed doen.



s.

Ook als de temperatuur constant 21°C is, maar enkel de luchtvochtigheid gedaald?

Tupelo
24 februari 2013, 09:58
Dus...
De was niet in de droger, maar uithangen op een rekje in een kamer nabij met de deur open.
Flink pasta en rijst koken zonder deksel.
Veel thee drinken, ketel op het vuur en goed doorkoken (geen elektrische waterkoker), potje thee op tafel met een theelichtje eronder.
Gordijnen vervangen door flink wat planten voor het raam die goed water nodig hebben.
Done.

Rizz
24 februari 2013, 10:14
Dus...
De was niet in de droger, maar uithangen op een rekje in een kamer nabij met de deur open.
Flink pasta en rijst koken zonder deksel.
Veel thee drinken, ketel op het vuur en goed doorkoken (geen elektrische waterkoker), potje thee op tafel met een theelichtje eronder.
Gordijnen vervangen door flink wat planten voor het raam die goed water nodig hebben.
Done.

Bijna, de ramen ook nog dicht, anders heeft het allemaal geen z** zin!

Baker
24 februari 2013, 11:01
De luchtvochtigheid, dat is een lastige. Ik heb zo'n goedkoop weer stationnetje gekocht bij de blokker. Het is een flut ding, maar zowel het basis station als de "buiten unit" hebben een hygro meter. Zo weet ik dus dat de luchtvochtigheid in mijn studiootje 40% is, en buiten 87% Toch prettig om te weten.

Voor je gitaren en je gezondheid is alles tussen de 40 en 60% prima.
Meestal is dat wel zo in mijn huis, maar inderdaad de verwarming kan er voor zorgen dat de luchtvochtigheid omlaag gaat.
Ik heb wel het idee dat een beetje ventilatie over het algemeen ook goed doet.

Lang verhaal kort, als je een hygrometer koopt, en je houdt de luchtvochtigheid een beetje in de gaten is er geen enkele reden om je gitaar zomer en winter constant in de koffer te houden.

Edit:
Voor wat het waard is, ik vond nog een artikel: Volgens consumentenbond komt in een goed geventileerde ruimte de luchtvochtigheid zelden onder de 30% of boven de 70%

http://www.consumentenbond.nl/test/woning-huishouden/woning/luchtbevochtigers-luchtontvochtigers-luchtreinigers/extra/luchtvochtigheid-in-huis/

en:
http://www.pianostemmen-ingeborg.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=161:droge-lucht-in-huis-en-wat-er-aan-te-doen&catid=55:veel-gestelde-vragen&Itemid=133

--=HANS=--
24 februari 2013, 12:13
Ik heb een paar jaar geleden bij de Saturn voor weinig een luchtbevochtiger gekocht. Dat apparaat werkt met zo'n ultrasoon trilplaatje. Als het reservoir vol is kan je hem gewoon de klok rond aan laten staan en als er geen water meer in zit gaat hij vanzelf uit. Afgezet tegen de waarde van het hout dat ik zo probeer te beschermen is het een investering van niets en bovendien is de leefatmosfeer in huis tijdens vorstperiodes ook nog eens prettiger, kortom ik kan het iedereen aanraden.

Napoje
24 februari 2013, 12:17
Gisteren mijn zelfbouwgitaar gepakt en opeens voelde de hals ruw aan alsof je de porieen kon voelen. Bij nader inzien zag ik dat de lak uit de nerf gedrukt was. Kan dit aan de krimp van het hout door de droogte liggen?

Baker
4 april 2013, 09:20
Even een bumpje. Door de aanhoudende droger geeft mijn hygro metertje inmiddels waardes tussen de 30 en 40 % aan. Ik begin me nu ook lichtelijk zorgen te maken over mijn dure akoestische gitaar. Maar net even de waterkoker laten borrelen in mijn studiootje. Luchtvochtigheid schoot omhoog naar 47%! Maar iets zegt me dat die fluctuaties ook niet al te best zijn. Wat jullie?

Ernest01
4 april 2013, 12:05
Ondanks bakjes aan de verwarming is de RLV 30% bij mij.
Ik bewaar de gitaren in de koffer met een Oasis humidifier, werkt goed in mijn geval.

--=HANS=--
4 april 2013, 13:14
Dat grote verschil met die waterkoker is niet reëel. Je zal zien dat als je de waterkoker weer uit zet de RLV ook weer snel daalt. Stel dat je een liter water "verkookt" dan is dat op het totale volume van de ruimte nog maar een fractie en bovendien is het warme waterdamp. Het enige wat eigenlijk echt goed werkt is een luchtbevochtiger die je gewoon aan kan laten staan. Ik heb zo'n ding, aanbieding van de Saturn, en dat apparaat staat gewoon voortdurend aan. Een of ander ultrasoon trilplaatje rammelt het water in piepkleine druppeltjes uit elkaar en het is gewoon de temperatuur van de ruimte. Investering van een paar tientjes en geen gedonder meer, lijkt me op de waarde van een aantal gitaren zeer goed te doen!

Flipkoos
4 april 2013, 14:12
Is dat zo'n medisana luchtbevochtiger voor drie tientjes?
Ik merk dat bij mijn Simon en Patrick de actie omlaag lijkt te gaan...en eigenlijk wil ik dat niet verder laten gaan :-(

Baker
4 april 2013, 15:48
Toch wel hoor Hans,

Mijn "studio" is een geïsoleerde berging van 2 bij 3 meter zonder ramen. De luchtvochtigheid is daar altijd een beetje hoger dan in de kamer. Vanmorgen was het in de kamer 30%, en in de berging 36%. Even de waterkoker aangezet, en hup, 49% in de berging!

Nu, in de middag, is het in de kamer nog steeds 30%, maar in de berging nog 41%. Het daalt wel snel, maar ook weer niet zo snel dus. Het is echt alleen deze dagen een issue, omdat het nu extreem droog weer is.

ATGP
4 april 2013, 16:20
Als je het goed wil hebben en houden:
Check VENTA, das een fabrikant van nogal dure bevochtigers, maar...
Voor continue gebruik, verstookt 3 of 4 Watt en das echt bere weinig, zeker vergleken bij een waterkoker, hypersone trilpaatjes etc.etc.

Dootch
4 april 2013, 17:32
Als je het goed wil hebben en houden:
Check VENTA, das een fabrikant van nogal dure bevochtigers, maar...
Voor continue gebruik, verstookt 3 of 4 Watt en das echt bere weinig, zeker vergleken bij een waterkoker, hypersone trilpaatjes etc.etc.

Ik heb sedert vorig jaar zo'n venta (vandenborre). Toen ook even gevloekt toen ik drie (3!!!!!!!!!!!) gitaren gelijktijdig had met een barst in het klankbord.
Deze winter staat hij al maanden dagelijks aan (niet continu) omdat de vochtigheid altijd ver onder de 40 zat.
Het toestel is redelijk stil (op de laagste stand) en luidruchtig op stand 3 maar dat is zelden nodig.
Wel jammer dat er gewoon geen hygrostaat opzit die de boel aan en af schakelt op een instelbare vochtigheid...

ATGP
4 april 2013, 18:49
Dootch,
Volgens mij is dat apparaat juist gemaakt om continue aan te staan, immers de laucht is bij temperstuur x verzadigd en neemt dat niet meer op. Omdat dit ding volgens de koudeverdamping blabla werkt is een hygrometer overbodig.... (vol=vol princiepe zeg maar) Mijn huid, (kloven en barsten met name aan mn vingers enzo geven prima aan dat het te droog is ;-)
Een nadeel als je dat ding uit zet (zeker in de winter) is dat wanneer je hem later weer aan zet het even (2 dagen ofzo in mijn geval) duurt voordat alles wat vocht kan op nemen daar klaar mee is... (het weer op pijl is zeg maar)
Ik heb 3 hygrometers en houd het ook in de gaten sinds een van mijn eerste gitaren bezweek onder de droogte.
Dus het is echt wel van belang dat je je bewust bent van de vochthuishouding van je gitaar en haar omgeving!

--=HANS=--
4 april 2013, 23:19
Toch wel hoor Hans,

Mijn "studio" is een geïsoleerde berging van 2 bij 3 meter zonder ramen. De luchtvochtigheid is daar altijd een beetje hoger dan in de kamer. Vanmorgen was het in de kamer 30%, en in de berging 36%. Even de waterkoker aangezet, en hup, 49% in de berging!

Nu, in de middag, is het in de kamer nog steeds 30%, maar in de berging nog 41%. Het daalt wel snel, maar ook weer niet zo snel dus. Het is echt alleen deze dagen een issue, omdat het nu extreem droog weer is.

Ja maar in zo'n opgevoerde plee moet je ook gewoon spelen als een baas en dan is wat je uit zweet eigenlijk al genoeg ;)

Jedeel
6 april 2013, 01:01
Via de "ouderwetse" nieuwsgroep nl.muziek.instrument.gitaar kwam ik deze link tegen;
http://www.lutherie-van-gool.nl/nederland/onderhoud.html

Geen idee of deze gitaarbouwer hier op 't forum zit, maar hij heeft
op zijn website een interessant artikel over droogte/krimp en bevochtigen v.d. ruimte.

Jedeel
6 april 2013, 01:01
Via de "ouderwetse" nieuwsgroep nl.muziek.instrument.gitaar kwam ik deze link tegen;
http://www.lutherie-van-gool.nl/nederland/onderhoud.html

Geen idee of deze gitaarbouwer hier op 't forum zit, maar hij heeft
op zijn website een interessant artikel over droogte/krimp en bevochtigen v.d. ruimte.

alias
6 april 2013, 19:53
Gitaren geven nog geen "krimp", maar piano gaf ineens een harde knal. Klankbord blijkt bij inspectie gespleten op een lijmnaad, maar het is niet duidelijk hoe lang dat al zo is.