PDA

View Full Version : Stemapparaat - Joyo 13B



iVision
21 februari 2013, 13:08
Hoi, Ik heb gister een nieuwe gitaar gekocht (Blueridge BR43) en ik kreeg daar een stemapparaatje bij, deze is veel beter dan die ik nu heb maar hij is te geavanceerd. Of nouja ik begrijp het niet, er zit ook geen handleiding bij. Ik kan A4 op een bepaald nummer zetten (gister had ik uitgevolgeld dat dit Hertz waren en op 440 moest staan?) maar dan kan ik nog een bepaald letter zetten: c, g, b, V, u..
Kan iemand mij vertellen of die A4 goed staat (440) en op welke letter moet die staan? Ik heb hem nu op c staan.
Oh ik zie nu dit staan (op joyoaudio site): Tuning: Chromatic, Guitar, Bass, Violin and Ukulele zal dit voor de letters staan? Lijkt mij logisch tenminste, wat is dan chromatisch eigenlijk? Alle normale noten denk ik?

http://www.wtfaccessories.com/images/detailed/0/JT-13B-1.jpg

Bedankt,
Met vriendelijke groet!

arcane
21 februari 2013, 13:13
Hoi, Ik heb gister een nieuwe gitaar gekocht (Blueridge BR43) en ik kreeg daar een stemapparaatje bij, deze is veel beter dan die ik nu heb maar hij is the geadvanceerd. Of nouja ik begrijp het niet, er zit ook geen handleiding bij. Ik kan A4 op een bepaald nummer zetten (gister had ik uitgevolgeld dat dit Hertz waren en op 440 moest staan?) maar dan kan ik nog een bepaald letter zetten: c, g, b, V, u..
Kan iemand mij vertellen of die A4 goed staat (440) en op welke letter moet die staan? Ik heb hem nu op c staan.
Oh ik zie nu dit staan (op joyoaudio site): Tuning: Chromatic, Guitar, Bass, Violin and Ukulele zal dit voor de letters staan? Lijkt mij logisch tenminste, wat is dan chromatisch eigenlijk? Alle normale noten denk ik?

Bedankt,
Met vriendelijke groet!

440 klopt
letters klopt ook

Off topic: "the geadvanceerd" ? Ik neem aan dat je bedoelt: te geavanceerd

iVision
21 februari 2013, 13:19
440 klopt
letters klopt ook

Off topic: "the geadvanceerd" ? Ik neem aan dat je bedoelt: te geavanceerd

Dus dan moet ik hem op de g zetten? Of is c ook goed? Wat kan je met andere Hertz dan?

SantaX
21 februari 2013, 13:22
Dat staat inderdaad voor de letters, chromatisch zijn op elkaar volgende tonen. Het complete bereik dus van een toonladder. In dit geval zou ik hem G(uitar) zetten en dan zal het apparaat weten dat je E A D G B E wil stemmen.

440hz is een A en word gebruikt als ijkpunt eigenlijk. Stel dat je met een orgel wil samenspelen die op de A 442 hertz geeft, dan kun je dat daarmee bijregelen.

iVision
21 februari 2013, 13:24
Dat staat inderdaad voor de letters, chromatisch zijn op elkaar volgende tonen. Het complete bereik dus van een toonladder. In dit geval zou ik hem G(uitar) zetten en dan zal het apparaat weten dat je E A D G B E wil stemmen.

440hz is een A en word gebruikt als ijkpunt eigenlijk. Stel dat je met een orgel wil samenspelen die op de A 442 hertz geeft, dan kun je dat daarmee bijregelen.

Dus voor normaal gebruik (alleen liedjes spelen etc.) gewoon op de 440 laten staan?

SantaX
21 februari 2013, 13:40
Klopt als een bus.

the sure thing
21 februari 2013, 17:05
432Hz schijnt je hart-frequentie te zijn!

DarknessAwaits
21 februari 2013, 17:17
Slaat jouw hart 432x per seconde? De mijne gelukkig niet.

SantaX
21 februari 2013, 20:08
432Hz schijnt je hart-frequentie te zijn!

Dan moet ik toch al in in een jacuzzi met een poedelnaakte en zeer gewillige Doutzen zitten :P