PDA

View Full Version : Verkeerde pickup keuze



muffstuff
21 februari 2013, 10:33
Zoals sommigen hebben kunnen lezen heb ik afgelopen zomer een telemaster gebowud. Omdat ik nog geen flauw benul had qua pickups heb ik gekozen voor een seymour duncan jb-4 voor de brug positie. Inmiddels kom ik er steeds meer achter dat ik het geluid uit de humbucker te schel vind en ook niet vind passen bij het geluid wat ik zoek. Zeker als ik dat vergelijk met de seymour duncan quarter pound tele pickup bij de neck.

Ik zoek eigenlijk meer iets in de richting van delta blues geluid en na wat research is de P90 een perfect oplossing. Althans de muziek die ik nu lusiter, black keys, black pistol fire, daniel norgren etc maken allemaal gebruik van een P90?

Maar ik wil de jb-4 nog wel een kans geven indien er door jullie wordt gezegd, met wat aanpassingen kan het best. nu lees ik al dat het vervangen van mijn tone pot van 500 k naar een 250 K een grote verandering geeft. Is dit de moeite waard of kan ik beter alsnog op zoek gaan naar een P90 humbucker sized pickup?

DarknessAwaits
21 februari 2013, 10:55
Het enige wat ik weet is dat de JB oorspronkelijk is bedoeld voor 250K potmeters, dus zou ik dat zeker nog even proberen. P90 is wel duidelijk een ander beestje.

Thiez
21 februari 2013, 10:59
Idd, de SH-4 is gebouwd voor in een strat met single coils. Waarbij dus meestal gebruikt gemaakt wordt van 250K pots. Niet alleen de tonepot maar ook de volumepot. Ik heb het in mijn epiphone sg geprobeerd en het scheelt wel in het hoge schelle gedeelte van de humbucker.
In principe als je je volume of tone iets terugdraaid maak je van je 500K ook een 250K weerstand. Dan krijg je ongeveer een idee hoe het klinkt.

muffstuff
21 februari 2013, 11:46
Het enige wat ik weet is dat de JB oorspronkelijk is bedoeld voor 250K potmeters, dus zou ik dat zeker nog even proberen. P90 is wel duidelijk een ander beestje.
Dan ga ik dat eerst eens proberen, betreft toch een minimale investering :)

Dat een p90 totaal anders is, besef ik me ook wel. vandaar dat ik me afvraag of de pot wisseling wel een gewenst resultaat zal bieden.

muffstuff
26 februari 2013, 11:42
heb de 250k pots er in gezet maar het is nog steeds niet mijn ding, heb nu bij Guitar Fetish de Mean P90 besteld. Kijken wat ik daarvan vind, tevens ook eentestje omdat ik de pickups in mijn 80 euro keiper wil vervangen voor humbucker sized p90 pickups. Was meteen een mooi moment om een nieuwe brug te kopen aangezien ik helemaal knetter wordt van dat geratel van die brug die er nu op zit.

Mocht iemand nog een seymour duncan sh4-bk zoeken, zie mijn signature.

To be continued.

muffstuff
5 maart 2013, 14:53
Right, heb mijn gfs pakketje binnen. Ik zie op de doos staan, position neck, terwijl ik toch zou zweren de bridge versie gekocht te hebben. Maar zie in mijn mail ook dat ik neck besteld heb, zal wel per ongeluk die klote dropdown gewijzigd hebben terwijl ik het niet zag.

Gaat dit nu rare dingen veroorzaken als ik hem toch in de bridge zet icm met mijn SD quarter Pound ?

Model: STR-3
Category: Seymour Duncan Pickups for Tele *Each coil
DC Resistance:
Full: 11.8 k
Resonant Peak:
Full: 6 KHz

Duhsjaak
7 maart 2013, 11:06
Hi M
Veel van die roll down dingen worden (ook) veranderd door het draaien aan het scroll wieltje op je muis.
Dus ik denk dat dat is gebeurd.

Tegenwoordig worden de bridge pups wat heter gewonden omdat de snaar daar in verhouding wat minder trilt. Mijn HiLo's van Gretsch zijn identiek en dus zijn er ook tijden geweest dat men dat allemaal maar een beetje onzin vond.

Probeer er achter te komen wat je zou willen hebben voor P90's. Eigenlijk is P90 geen pup maar een systeem. Iedereen geeft daar zijn eigen draai aan gegeven.

Seymore D heeft aan Yamaha voor de 611H een bjoetie van een P90 geleverd. Je gelooft je oren niet.
Ook Oigun (GN'er) heeft hele mooie gemaakt.
Bij The Creamery kun je ze voor bijzonder nette prijzen op spec laten maken.
Maar hou rekening ermee dat GFS ze bij bakken tegelijk in China bestelt en dan praat je over een andere stuksprijs.

Ikzelf ben nogal P90'ofiel en woon een kilometer of 8 ten zuiden van Amsterdam. Je zou bij mij een flink aantal kunnen luisteren. Groot nadeel: Ik heb geen versterker. Je bent aangewezen op een koptelefoon. En ik ben smoor verliefd op het geluid van P90's dus veel objectiviteit hoef je van mij niet te verwachten.

Zet je GFS dus voorlopig rustig in de brugpositie. Hij zal solo (net als mijn HiLo) dus een beetje lijzig klinken. Maar er gaat niks kapot of zo.
Vriendelijke groet, Gus

muffstuff
7 maart 2013, 12:05
dat is waar ja, oigun maakt die dingen ook. Dit was een goedkope test, omdat ik nu inmiddels de 4e pickup is die ik heb aangeschaft. Mocht deze bevallen, wil ik er nog tee bestellen voro mijn goedkope semi akoestische. Maar het lijkt me zeker een keer de moeite waar om langs te komen, aardig van je, neem ik de koeken/bier mee, eventueel mijn excelsior buizenbak! Maar het geluid van de p90 begint mij ook steeds meer te trekken. Dit weekend ga ik de boel eens omzetten.

Duhsjaak
8 maart 2013, 07:06
Hi M
Het blijkt dat er een stukje mist aan mijn verhaal. Mogelijk gewoon te snel getypt en over geslagen.
Excuus daarvoor.

Ik heb inderdaad een stuk of 6, 7 gitaren met P90's. Dat levert allemaal verschillende interpretaties op van hoe een P90 kan klinken.
Daarin zitten vooralsnog de goedkopere.

Ik ging er een beetje van uit dat je met de duurdere bekend bent. Ikzelf heb de 311H van Yamaha en niet de 611.
De prachtdingen die Oigun heeft gemaakt zijn (op zijn zelfgebouwde gitaren en op die, die Barno heeft gebouwd) met betrouwbaar geluid hier op GN gepost.

Het voorstel geldt nog steeds, maar what's fair is fair, ik wil geen valse verwachtingen bij je wekken. Vandaar de correctie.
Beter ten hele gedingest dan ten halve.... en dat soort gelul.
Vriendelijke groet, Gus

muffstuff
9 maart 2013, 18:06
Hij zit er in, volume verschil tussen de p90 en de quarterpound is helemaal weg! Vind de p90 misschien nog wel iets te fel, maar dat zou kunnen komen omdat het een neck element is, kan ook nog een de 500 k pots omzetten naar een 250k.. Desondanks een fijner geluid dan mijn sd jb-4.

Maar merk wel dat ik de quarterpound toch nog iets lekkerder vind, ik weet niet, volgens mij noemen ze dat 'twang' ofzo? Ben nog niet helemaal thuis in die begrippen.

http://img820.imageshack.us/img820/8387/photontj.jpg

Duhsjaak
12 maart 2013, 16:59
Hi Muffstuff
Leuke combi. Plenty met P90's in de neck positie gezien, maar deze nog nooit. Teles hebben vaker de neiging wat feller te zijn.

Ben er (beetje overbodig misschien) achter dat ik onvoldoende nauwkeurig heb gecontroleerd na 'auto restore'. Da's dus de reden dat er een stukje tekst was weggevallen.

Stond er zelf ook een beetje van te kijken.

250k potmeter kan het schelle oplossen als het je ergert. Ikzelf heb geen enkele moeite met 500 en single coils, maar dat is een puur persoonlijke zaak geloof ik. Als ik dat zeg, zijn er altijd een paar die kijken of ik in een hondendrol heb getrapt.
Of je tone iets terug rollen. Is ie ook wat minder schel.
Post s.v.p. eens een stukkie geluid? Ben benieuwd, vooral na de combinatie.

Ziet er in ieder geval wel heel leuk uit. Je bent een held.
Vriendelijke groet, Gus

muffstuff
12 maart 2013, 17:07
Het grappige is dat mijn quarterpound in de neck geen last heeft van dat felle. Aangezien de vorige pickup de sd jb-4 daar ook last van heeft zal het wel met de positie te maken hebben? Ik moet de tone knop (500k) ook echt voor 80 a 90 % dicht rollen voordat het verschil hoorbaar wordt.

Ik zal wel een stukkie opnemen een dezer dagen, maar verwacht geen vituositeit aangezien ik pas sinds de zomer begonnen ben. ;)

Rinze
12 maart 2013, 17:17
Ik zou er 250 k pots in zetten. Je hebt nu een gitaar met twee enkelspoelers, dus. Ik heb ook ooit twee van die GFS-en in een zelfbouwstrat gezet, en andere GFS-en in mijn zelfbouwtele. Niet onaardig maar ook niet geweldig.

Van de week net een setje Warman p90's in hummie-formaat in een Greco Les Paul van die gast aan de andere kant van het drumstel gesoldeerd. Ik geloof dat ik die beter vind dan die van GFS, ook al zijn ze minstens zo goedkoop. Kan ook aan de gitaar liggen natuurlijk.

Met elementen is het net als met alles: je krijgt waar je voor betaalt. Wil je echt een lekkere p90 in humbucker-formaat dan zou ik bij SD, Rio Grande, Gibson of Bare Knuckle kijken. Tweedehands komt er nog wel eens iets gunstig geprijsds voorbij. Dan heb je toch echt meer klank en dynamiek.

Martijn-w
14 maart 2013, 14:56
Het grappige is dat mijn quarterpound in de neck geen last heeft van dat felle. Aangezien de vorige pickup de sd jb-4 daar ook last van heeft zal het wel met de positie te maken hebben?

De bridgepositie is altijd feller dan de neckpositie met gelijke elementen.

muffstuff
14 maart 2013, 20:07
Zoals beloofd een demo van de pickups. De eerste helft is op de neck met een seymour duncan quarterpound, de tweede helft op de gfs mean p90.

Kreeg gisteren deze oefening(bending the blues) mee van mijn gitaar docent, ik dus heb die maar als achtergond gebruikt. Mijn excuses voor de lage tonen, het is slecht een ipad opname.


http://youtu.be/owyGNzFQ4yY

jonghj
29 mei 2013, 14:37
Hij klinkt behoorlijk crystal clear!
Komt dat door de iPad?

Zo klinkt een gitaar die zonder amp en modeling in een mengtafel gaat. sommige draadloze setjes hebben dat ook.

Heb je ook getest met een kabel in je versterker?
Dat snoept namelijk wat top hoog weg van je gitaar signaal en dan klinkt ie wellicht wel 'normaal'