PDA

View Full Version : Studio monitoren voor een ander doel gebruiken



SRV2000
20 februari 2013, 22:12
Beste lezers,

De meeste mensen schaffen studio monitoren om zo hun afmixen zo eerlijk mogelijk te beoordelen.
Zo ver ben ik nog lang nog niet. Ik was laatst bij Tonika in groningen en daar hoorde ik de KrK RP6 G2.
Ze hadden een unplugged cd van Eric Clapton op staan en ik was verkocht van het geluid!!!
Nu heb ik thuis een hobby kamertje gemaakt waar ik een PC en interface heb staan.
Nu wil ik graag wat met de muziek mee spelen doormiddel van guitar rig5 en amplitube maar ook om gewoon wat muziek te luisteren.
Kortom ik ben niet opzoek naar een eerlijke monitor om muziek af te mixen maar die gewoon lekker klinken.
Nu is natuurlijk elke ruimte weer anders en ze klinken misschien bij Tonika 10 keer beter als thuis en dat wil ik graag voorkomen.

Vandaar mijn vraag is de Krk RP6 ook geschikt om gewoon lekker muziek op af te luisteren en met wat muziek mee te jammen of zoek ik het helemaal in de verkeerde hoek.

Met name dat alles kristal helder klonk en je in alles in de details kon horen vond ik erg plezierig.

Mijn kamer is 4X5 meter

DarknessAwaits
20 februari 2013, 22:17
Ik heb zelf een setje KRK Rokit 5 (geloof ik). Voor opname gekocht (als smoes) maar worden voornamelijk gebruikt om gewoon muziek van te luisteren. Werkt heerlijk, maar ze zijn wel erg gevoelig qua geluidsbeeld, maw: je moet wel echt in het midden zitten voor de optimale ervaring.

SRV2000
20 februari 2013, 22:26
In het midden zitten is geen enkel punt.
Ik kan bijvoorbeeld erg genieten van een Pink floyd cdje terwijl ik achter mijn pc zit.
Ik vind het dan van groot belang dat je alle details goed hoort en ik merkte dat de CD van Clapton meer details op de Krk liet vertonen dan bij mijn hifi setje thuis.
Zo heb je bijv. in 1 van de nummers een 2e gitaar partij die mij thuis nog nooit was opgevallen maar die duidelijk hoorbaar was met de Krk RP6

DarknessAwaits
20 februari 2013, 22:57
In dat geval zou ik er gewoon voor gaan. Zelf kan ik me (voor het budget) geen betere speakers wensen.

Basileia
21 februari 2013, 00:19
Ik heb een setje KRK Rokit 6's op m'n computerbureau staan. Ik gebruik ze wel eens voor wat gekloot in garageband, en ik draai er wel eens amplitube over, en daarvoor zijn ze prima, maar ik gebruik ze vooral om gewoon lekker muziek te luisteren. Ik heb het idee dat ze wel wat gevoeliger zijn voor slecht geproduceerde/gemixte muziek dan willekeurige hifi speakers, maar dat zie ik meer als voordeel. Ik heb ze nu een jaartje of 2 a 3 staan, en ik heb geen seconde spijt gehad van m'n aankoop. Ze zijn voor mij ook een mooie eyecather op het bureau, met die knalgele conussen.

muffstuff
21 februari 2013, 09:24
Het verbaast mij om te horen dat jullie monitor speakers als primaire doel gebruiken om muziek te luisteren? Ik vind muziek niet om aan te horen op monitor speakers, dit komt omdat je echt precies in het midden moet zitten en omdat het te eerlijk klinkt.

guhlenn
21 februari 2013, 10:12
Het verbaast mij om te horen dat jullie monitor speakers als primaire doel gebruiken om muziek te luisteren? Ik vind muziek niet om aan te horen op monitor speakers, dit komt omdat je echt precies in het midden moet zitten en omdat het te eerlijk klinkt.

Dan zuigen je monitoren gewoon hoor.

muffstuff
21 februari 2013, 10:42
Dan zuigen je monitoren gewoon hoor.
Gewoon Tannoy Reveals, prima dingen, maar vind muziek luisteren op die krangen niet echt fijn. Dan gebruik ik liever mijn hifi set.

Of bedoel je met zuigen een technische term op het gebied van geluidsweergave?

guhlenn
21 februari 2013, 11:11
hahaha, nee geen technische term. Maar als ALLE muziek 'te eerlijk' klinkt, dan zou ik zeggen dat de Tannoy's misschien wat veel hoog hebben of iets dergelijks. Het zijn nou ook niet bepaald de beste monitors. Ik luister alle muziek over monitors. Soms hoor je de imperfectie idd wat al te duidelijk, maar als het goed is gedaan, dan vlamt het ook uit de speakers :).

muffstuff
21 februari 2013, 11:19
hahaha, nee geen technische term. Maar als ALLE muziek 'te eerlijk' klinkt, dan zou ik zeggen dat de Tannoy's misschien wat veel hoog hebben of iets dergelijks. Het zijn nou ook niet bepaald de beste monitors. Ik luister alle muziek over monitors. Soms hoor je de imperfectie idd wat al te duidelijk, maar als het goed is gedaan, dan vlamt het ook uit de speakers :).
De tannoys zijn inderdaad niet hoger segment, maar plaatst ze zelf in het segment van KrK, die ik overigens teveel bass weergave vind hebben. Ik heb ze inmiddels 8 jaar dus ken ze wel wat betreft de tekortkomingen.

Arvoitus
21 februari 2013, 15:40
Gewoon kopen wat je goed vind klinken. Voor de een kan dat een gekleurde HIFI monitor zijn en voor de andere kan het een kaarsrechte studio monitor zijn.

Naast die KRK's raad ik je ook van harte aan om de Adam A3x, A5x of A7x te luisteren.

Dreverhaven
21 februari 2013, 16:47
Ik luister sinds in mijn Adam A7X setje heb veel liever muziek over m'n monitoren dan over m'n hifi en mijn hifi is duurder dan mijn monitoren. Niet dat geld nou alles zegt, zeker niet, maar juist die neutrale weergave vind ik heerlijk.

Sowieso, als ik er niet graag muziek op zou luisteren, dan zou ik er ook niet graag op mixen denk ik.

groovieguitarguus
2 mei 2013, 22:53
Ik heb een aanvullende vraag...

Verschil tussen de genoemde KRK en b.v. de Adam is qua Prijs nogal fors...

Waar moet voor mijn eenvoudige studio rekening mee houden... Is KRK de ondergrens... of b.v. Behringer sets ook goed te doen?

Arvoitus
3 mei 2013, 14:41
Ik heb een aanvullende vraag...

Verschil tussen de genoemde KRK en b.v. de Adam is qua Prijs nogal fors...

Waar moet voor mijn eenvoudige studio rekening mee houden... Is KRK de ondergrens... of b.v. Behringer sets ook goed te doen?
Het prijsverschil tussen de genoemde KRK RP6 (209 euro) en de Adam A3X (218 euro) is vrij minimaal, je hebt met de Adam wel een kleinere woofer waardoor je misschien een beetje minder bas hebt.

En of je met een behringer blij wil zijn is ook maar de vraag. Het spul kan leuk klinken en de prijs/kwaliteit verhouding is geweldig, maar het blijft toch Behringer. Ik denk dat je met een Adam of KRK veel blijer zal zijn.

Baker
3 mei 2013, 21:51
Ik heb een aanvullende vraag...

Verschil tussen de genoemde KRK en b.v. de Adam is qua Prijs nogal fors...

Waar moet voor mijn eenvoudige studio rekening mee houden... Is KRK de ondergrens... of b.v. Behringer sets ook goed te doen?


Tsja, wat is je doel en wat is je budget?
Ik ben zelf niet zo van KRK, ik vind ze te gekleurd. Ik heb zelf een tweedehands setje Yamaha's http://www.thomann.de/nl/yamaha_hs50m.htm

Was een blinde gok via marktplaats. Ben er tot op de dag van vandaag zo blij als een kind mee. Wat een helderheid hebben die dingen. Maar ja, anderen vinden ze weer te weinig bas hebben. Het is dus ook persoonlijk en smaakgebonden.

Stel je budget vast, probeer wat uit, maar met de genoemde KRK's, Adams maar ook deze yamaha's zit je wel goed.
Behringer zou ik niet aan beginnen. Misschien op MP kijken?

edit: Even on topic, ik gebruik mijn studio monitoren dus ook om al mijn muziek op te luisteren, en dat bevalt meer dan prima. Moet wel eerlijk zeggen dat ik die mid switch wel naar beneden heb staan. Hierdoor klinken ze iets meer "HiFi"

Han S
3 mei 2013, 23:04
Het prijsverschil tussen de genoemde KRK RP6 (209 euro) en de Adam A3X (218 euro) is vrij minimaal, je hebt met de Adam wel een kleinere woofer waardoor je misschien een beetje minder bas hebt.



De afmetingen van een speaker zijn niet een graadmeter voor hoe laag hij gaat,al zal je van een speakertje van twee centimeter geen laag horen, tenzij hij in een koptelefoon zit.

Mijn zoon heeft de A3X en ik was laatst bij hem, we hadden muziek opstaan en ik was er van overtuigd dat hij zijn bijbehorende sub aan had staan. Maar die bleek dus niet aan te staan, bizar.

Zelf heb ik in de woonkamer een paar TDL studio 0.75 speakertjes. Kleine zuiltjes met een transmissielijntje, een speakertje van 8.5 centimeter en een tweetertje. Ik heb daar een 10 inch subwoofer bij met 175 watt, maar die staat niet meer aan omdat die kleine woofertjes in de TDL zeker net zo diep gaan. Dus die sub is gewoon overbodig.

Uiteraard breng je met een grotere conus meer lucht in beweging en kan je harder gaan, maar een goed ontworpen kleinere speaker kan net zo diep gaan en ik heb nog geen kleine speaker zo belachelijk diep horen gaan als die TDL 0.75.

groovieguitarguus
5 mei 2013, 09:31
Ik ben even gaan bekijken wat een beetje budget zou zijn...

Nu lijkt dit me dan wel een gave zet voor € 352,00 2x KRK RP6
http://www.tonecontrol.nl/krk-rp6-g2-(paar)

Braindead
13 mei 2013, 13:25
Voor het doel waar jij ze voor wil gebruiken kan je volgens mij beter voor de KRK RP's gaan. De KRK's zijn gehyped in het geluid en dus eigenlijk wat minder geschikt voor monitorboxen. De Adam's zijn juist wel erg geschikt voor mixen en zullen het geluid minder kleuren.

Dus voor luisteren, jammen zijn de KRK RP waarschijnlijk geschikter. Wil je mixen dan Adam of bijv de KRK VXT.