PDA

View Full Version : Kun je buizen van een versterker opblazen?



Set Wenker
20 februari 2013, 17:45
Hoi,

Mijn Vox AC15c2 van een half jaartje oud, hooguit 15 keer gebruikt, maakt sinds enkele dagen ineens een raar geluid. Als ik de master en gain ver open zet is er een vage piep te horen die harder wordt als ik met de gitaar richting speaker richt (geen feedback, is ook te horen als ik de hand op de snaren houd en ook zonder gitaar), verder maakt hij ineens erg veel lawaai (brom) als ik hem harder zet.

Zo op het internet lezend kom ik tot de conclusie dat het waarschijnlijk de preamp-buis is, maar ik vind dat op zich best gek, want het geluid was er van het een op het andere moment.

Wat ging er aan vooraf? Ik zet mijn Vox nooit voluit, maar had een decibelmeter mee en wilde wel eens weten hoe hard hij kon (Oordoppen in). Op dat moment had ik ook mijn Fuzz aan staan en mijn altijd aan EP-Booster. Toen ik ging spelen hoorde ik ineens die piep Achteraf kwam ik er achter dat die EP Booster voluit stond en de Fuzz ook wat te veel boost had wellicht. Hierna is de hoge piep niet meer weg gegaan en komt hij ook bij lage volumes.

Kan het zijn dat ik bij mijn totaal onnodige en baldadige actie mijn pre-amp tube heb opgeblazen? Daarvoor klonk hij nog prima namelijk. Of is het waarschijnlijker dat ik iets anders gesloopt heb? Of is hier op basis van wat ik hier meld niets, maar dan ook niets, zinnigs over te zeggen?

SantaX
20 februari 2013, 17:56
Je hebt niets aan mijn antwoord, maareh, hoe hard kon ie? :rockon:

Thomk
20 februari 2013, 18:12
Ja je kan buizen van een versterker opblazen. Nouwjah opblazen... ze gaan stuk. Of dit ook de oorzaak is van je pieptoon dat weet ik je niet te vertellen. Ik heb al een aantal keer problemen met mijn versterker gehad het kan altijd wel wat zijn.

Speaker schade lijkt me ook niet het geval anders zou je waarschijnlijk niks meer horen...
Weetje zeker dat je geen tinitus heb opgelopen? haha

Verder zou ik Cluseau eens vragen die veel actief op dit forum is. Man met ervaring en weet vast dit probleempje te verhelpen

succes

geertjan_83
20 februari 2013, 20:08
Of je een buis kunt opblazen weet ik ook niet, maar het zou maar zo kunnen zijn dat deze beschadigd is. Bijvoorbeeld wanneer je versterker nog warm is en je hem vervolgens gaat verslepen/ verplaatsen.

Gearjunkie
20 februari 2013, 21:47
Hij piept ook als er géén kabel ingeplugd is en je de amp harder zet?
Een buis (je hebt er een aantal van) zou microfonisch kunnen zijn geworden. Dit is te controleren door met een potlood voorzichtig tegen de buis te tikken, dan hoor je dit door de speaker terug. Jammer dat bij een Vox deze buizen op een rottige plek zitten om dat te doen, je zult het chassis uit het cabinet moeten halen.

Als dit niet het geval is zal hij bij een tech op de pijnbank moeten, het zal dan niet iets zijn dat je zelf kan oplossen.

FruscianteFan
21 februari 2013, 01:08
Een amp voluit zetten en vervolgens is er een pieptoon? Ik mag hopen dat het niet in je oren zelf zit (zal met goede oordoppen wel meevallen)

Set Wenker
21 februari 2013, 12:50
Hoe hard hij ging weet ik uiteindelijk nog niet. :-) Meter leek überhaupt niet harder te willen dan 110 db, zo hard ging hij dus in ieder geval.

De piep is er vooral als er een kabel in de versterker zit. Gitaar hoeft niet. Als ik op buis v1 tik dan klinkt het iets andere dan de rest, maar hij gaat niet echt zingen ofzo.

Toch binnenkort maar eens proberen die te vervangen. Op die vox kun je die er zo indrukken heb ik begrepen.

Ik vraag me alsnog af of ik hem op de een of andere manier heb overvoed ofzo. Versterker zelf op max moet natuurlijk gewoon kunnen, maar er zat een ep booster voluit en een fulltone 69 voluit voor en toen ontstond het geluid eigenlijk direct om nooit meer weg te gaan. Overigens maakt hij ook 'stil' ineens erg veel lawaai. Misschien was het gewoon de druppel.

cluseau
21 februari 2013, 13:11
Ik krijg de indruk dat je amp hoogfrequent staat te oscilleren, een veelvoorkomend verschijnsel. Soms hoorbaar, soms niet of je hoort de harmonischen van de onhoorbare frequentie. Een bijverschijnsel is een toegenomen 100Hz brom omdat de amp op zijn tenen moet lopen. De belasting voor de voeding is zo hoog dat de voedingscondensatoren het niet meer kunnen bijbenen. Maar wat erger is, de trafo's worden mogelijk zwaar overbelast wat je amp binnen de kortste keren totall lost kan maken. Kijk dus uit wat je doet met experimenteren. Overigens denk ik niet dat je een buis kan opblazen door er teveel signaal in te voeren. Alles is relatief natuurlijk, zou je 230 aan de ingang aanbieden is er geen redden aan maar met pedaaltjes zal dat best meevallen. Er zal iets anders gesneuveld zijn maar zou zo niet kunnen zeggen wat dat is. Lijkt me niet dat je buizen al op zijn na 15 keer gebruiken.