PDA

View Full Version : Is lekstroom slecht voor je versterker



Set Wenker
20 februari 2013, 17:31
Hoi allemaal,

Na een paar jaar nauwelijks gitaar gespeeld te hebben, nu weer de smaak te pakken en ook terug op het forum. Leuk.

Mijn vraag:

Wij spelen in een oefenruimte die door meerdere bands gebruikt wordt. Onlangs is daar een nieuwe geluidsinstallatie geplaatst. Daar is iets mis mee. Als je je gitaar vasthoudt en contact maakt met de geluidsinstallatie (via microfoon) krijg je een kleine schok. Lekstroom noem ik het voor het gemak, al zal dat niet kloppen. Ik heb geen idee of het probleem in de algemene stroomvoorziening zit of in de geluidsinstallatie, maar voordat de nieuwe installatie geplaatst werd, was er geen probleem.

Wij hebben hierover geklaagd, maar het probleem is nog steeds niet opgelost. Een aantal bands lost dit op door een plopkap over de microfoon te plaatsen.

Ik vraag me twee dingen af:

A. hoe onveilig is bovenstaande situatie?
B. Kan het ook schadelijk zijn voor je gitaarversterkers? (er van uitgaande dat het in de algemene stroomtoevoer zit en de aarding dus niet helemaal in orde is)

Alvast bedankt voor het antwoord.

Plant
20 februari 2013, 18:03
A: Onveilig!
B: De zanginstallatie of de gitaarversterker(s) zijn niet geaard via het lichtnet. Alles aarden op hetzelfde aardpunt.

Ace 1.15.19
20 februari 2013, 18:10
Hmm, wij kampen met hetzelfde probleem sinds we van repetitieruimte verwisseld zijn. Interessant om te volgen dus.

Han S
20 februari 2013, 20:11
Ieder electrisch apparaat zal een beetje stroom lekken. Daarom zijn veel apparaten uitgerust met randaarde om die lekstroom naar aarde af te voeren. Ik denk dat die zanginstallatie en dus de microfoon is geaard en jouw versterker niet.

Dat zal je nog vaker meemaken, ook met optredens en wat je kunt doen voor het geval dat het niet ff kan worden opgelost is een meter of tig draad maken met twee krokodillenklemmetjes. Dat zet je tussen de massa van de versterker (op je plug aan de versterkerkant en op de massa van de zanginstallatie. Dan gaat die lekstroom via die draad inplaats van via de vullingen in je kiezen.

Alles aarden is beter, dus zoals eerder gezegd hier met RA stekkers.

Set Wenker
21 februari 2013, 12:43
Bedankt voor de antwoorden.

@Han S

Ze hebben daar twee oefenruimtes met dezelfde apparatuur. In de ene heb ik er geen last van. In de andere hebben ik, en meer mensen die ik sprak, er wel last van. Kan het dan alsnog aan je eigen versterker liggen?

Overigens heb ik een vrij nieuwe vox ac15cc. Ik zou denken dat die gewoon geaard is.

Groet.

Pé.
21 februari 2013, 12:55
In de andere hebben ik, en meer mensen die ik sprak, er wel last van. Kan het dan alsnog aan je eigen versterker liggen?

Nou je zegt het zelf eigenlijk al, nee dus. Als het bij jou én anderen gebeurt, zal het nooit alleen jouw versterker zijn. Met logisch beredeneren kom je een heel eind ;)

Twee scenarios zijn mogelijk:

- De zangset is gewoon niet geaard
- Het stopcontact waar jij jouw versterker in drukt heeft de aarde niet goed aangesloten

Dit laatste heb ik zelf eens meegemaakt bij de lokale repetitieruimten. Ze hadden de hele boel gerenoveerd, maar waren bij 1 stopcontact vergeten om de aardedraad aan te sluiten op de randaarde, met als gevolg dat mijn (buizen)versterker ongeaard was en de microfoon wel. Dat doet even pijn, maar is gelukkig niet per definitie dodelijk. Uiteindelijk was het nog een hele klus om de eigenaar er van te overtuigen dat het contact echt niet geaard was...

Succes!

Set Wenker
23 februari 2013, 01:26
Het ligt dus waarschijnlijk aan de zanginstallatie, want stopcontact verwisselen verandert niets.

De meeste bands zingen daar met een plopkap op de mic om schokken te voorkomen echt veilig lijkt me dat niet.

Ik vroeg me ook nog af: stel het ligt aan de stopcontacten. Kan het dan, afgezien van het feit dat het gevaarlijk kan zijn, ook nog kwaad voor je apparatuur?

Han S
23 februari 2013, 11:39
Meten is weten, zeggen ze.

7ender
23 februari 2013, 13:42
kijk 'ns eventjes of er op de zanginstallatie ( aan de achterzijde ) een klein schakelaartje zit met het opschrift "ground lift" oid .

en anders even een klein multimetertje mee nemen om het aansluitsnoer door te meten vanaf de randaarde-klem van de stekker .....
naar het chassis van de zangversterker ( of buitenkant XLR bussen oid )

Of anders goed zeiken tegen de eigenaar-uitbater ,......omdat 't WEL degelijk riskant is .