PDA

View Full Version : Ibanez Artstar AC100



Stillborn
19 februari 2013, 21:51
Hallo allemaal,

Ik kan deze gitaar vrijdag van iemand overnemen. Nu vroeg ik me af of deze de moeite is?
Je vindt er heel weinig informatie over, maar ik weet dat hier een paar grootse kenners zitten die me zeker kunnen verderhelpen :)

Op de foto's te zien, lijkt er niets aan schade...

http://nl.kapaza.be/limburg/ibanez-ac-100-71210443.htm

Alvast hartelijk dank!

Stillborn
21 februari 2013, 10:00
Niemand? :dontgeti:

Stillborn
22 februari 2013, 20:32
Nou, dan ben ik 'm toch lekker gaan testen en heb ik 'm ook meegebracht.
Hij speelt een stuk beter dan verwacht (ondanks de dunne Ibbie nek), heeft zo goed als geen schade en klinkt lekker met een tikje overdrive.

Als ik het serienummer even door de computer gooi krijg ik volgende informatie (misschien dat jullie hiermee me beter kunnen assisteren)


Guitar Info
Your guitar was made at the
Terada Plant, Japan
1988
Production Number: 4564

Or

Your guitar was made at the
Terada Plant, Japan
1980
Production Number: 4564

Dus ofwel is de gitaar zo oud dan ik, ofwel is ie nog 8 jaar ouder...
Ik ben in ieder geval tevreden :seriousf: Foto's volgen nog :)

jutter
22 februari 2013, 20:38
Bofkont! Die was niet duur; jammer dat ik ver weg woon anders had ik hem gekocht!

arjanb01
22 februari 2013, 21:05
Zo'n soortgelijke Ibanez heb je vorig jaar nog gehad, Alex, misschien is het de jouwe wel. Ik zou d'r niet meer dan 600eu voor bieden, het blijft een kopie van een gibbie.

jutter
22 februari 2013, 21:16
Zo'n soortgelijke Ibanez heb je vorig jaar nog gehad, Alex, misschien is het de jouwe wel. Ik zou d'r niet meer dan 600eu voor bieden, het blijft een kopie van een gibbie.

Nee Arjan, dit is een hele andere Ibbie; anders dan die van mij. En, ondanks dat het een kopie is, zijn ze retegoed, beter dan menig Gibson die ik in mijn handen gehad heb.

arjanb01
23 februari 2013, 07:17
Klopt jij had zo'n sunburst geval. Ibanez en prijzen ik lag me ziek.... Een John Scofield signature uit de jaren 80 voor 2400eu😳 zie ik op marktplaats staan. Sorry maar dan zou ik liever een middagje gibsons testen. Heb helemaal blind gelegen toen ik het las! Ibbies zijn goeie gitaren voor het geld maar wat ze voor vintage gitaren vragen onder de huidige marktomstandigheden is absurd!

arjanb01
23 februari 2013, 07:42
Hij heeft de ad inmiddels gewijzigd in bieden:

http://link.marktplaats.nl/648138951

RS-Rik
23 februari 2013, 09:02
Maar zijn sommige ibbi's niet gewoon nét zo goed als een gibson? Dan is 2400 niet ongerechtvaardigd... right?


Anyway, zitten hier EMG's in? Het is wel n heel mooie cremekleurig ding.

arjanb01
23 februari 2013, 09:31
Wat de gek ervoor geeft maar 2400 voor elke tweedehands ibanez is gewoon teveel, tenzij je een rijke oliesjeik bent.

jutter
23 februari 2013, 09:37
Wat ik ermee zeggen wil is dat Ibanez nogal eens behoorlijk onderschat wordt. 2400,- voor een Ibanez vindt ik ook behoorlijk veel. Toch zou ik niet graag een blinddoektest doen tussen een Ibanez en Gibson. Het zou zomaar eens kunnen dat ik de Ibanez er uit pak......

gatrucci
23 februari 2013, 11:14
Hi, ik heb een Artstar Al100. Ook iets van 86 of 88. Prachtige gitaar en klinkt en speelt erg goed!

arjanb01
23 februari 2013, 14:01
Ikzelf heb een akoestische gitaar van Ibanez uit The artwood series, top en sides geheel massief, Engelmann spruce top voor net 400 eu incl koffer, prima gitaartje en een realistische prijs. Daarom snap ik nooit dat die vintage ibanezzen zo hoog liggen qua prijs. Voor zo'n Es model zou ik nooit meer dan 600eu neertellen. Geen enkele Ibanez vind ik 2000 eu waard, zelfs die Steve vai modellen niet met al die versierselen.
Puur subjectief dus, alleen verbaas ik me over de trend die in crisistijd heerst dat Japanse en Koreaanse gitaren gelijkwaardig of beter moeten zijn dan Amerikaanse gitaren voor 1/3 van de prijs.

Dirk_Hendrik
23 februari 2013, 15:08
Grijns. Da's geen crisistijd ding. Da's een wannahave ding. Je hebt een item dat qua kwaliteiten vergelijkbaar of beter is dan het toetsingsmateriaal (die Amerikaanse gitaren in dit geval) maar in wat ervoor betaald wordt komt dat niet naar voren. Zo lang als ik op dit forum rondloop worden eens in de zoveel tijd de Greco's, Burny's en Matsumoko's weer gehyped vanwege hun kwaliteit. Het vergelijk is dus scheef. Vraagprijs gebaseerd op gewildheid (Amerikanen) vs bouwkwaliteit (Jap en Korea).

De vraag is daarmee niet of die vraagprijzen voor Japanse of Koreaanse instrumenten gerechtvaardigd zijn maar of de vraagprijzen voor die Amerikanen eigenlijk wel representatief zijn voor de kwaliteit die je ervoor krijgt.

jutter
23 februari 2013, 15:20
Grijns. Da's geen crisistijd ding. Da's een wannahave ding. Je hebt een item dat qua kwaliteiten vergelijkbaar of beter is dan het toetsingsmateriaal (die Amerikaanse gitaren in dit geval) maar in wat ervoor betaald wordt komt dat niet naar voren. Zo lang als ik op dit forum rondloop worden eens in de zoveel tijd de Greco's, Burny's en Matsumoko's weer gehyped vanwege hun kwaliteit. Het vergelijk is dus scheef. Vraagprijs gebaseerd op gewildheid (Amerikanen) vs bouwkwaliteit (Jap en Korea).

De vraag is daarmee niet of die vraagprijzen voor Japanse of Koreaanse instrumenten gerechtvaardigd zijn maar of de vraagprijzen voor die Amerikanen eigenlijk wel representatief zijn voor de kwaliteit die je ervoor krijgt.

Grotere grijns; van USA kwaliteit, wat dat ook maar moge zijn, wordt verondersteld dat het beter is dan Japan,Korea of China. Gelukkig zijn bij veel de ogen open gegaan en dat er geconcludeerd mag worden dat gitaren uit het Oosten eigenlijk best wel goed zijn. Zo goed zelfs dat de duurdere USA op een tweede of lagere plaats komen. Tja, wil je een goed produkt, dan moet je je beurs open trekken.

Stillborn
23 februari 2013, 15:35
Maar zijn sommige ibbi's niet gewoon nét zo goed als een gibson? Dan is 2400 niet ongerechtvaardigd... right?


Anyway, zitten hier EMG's in? Het is wel n heel mooie cremekleurig ding.

Neen. Ik dacht het ook eerst, maar het zijn de originele Ibanez elementen.
Ik weet nog niet of ik ze ga vervangen. Ze klinken redelijk goed (lage output, maar da's ideaal in dit geval), maar hun uiterlijk bevalt me minder.

jutter
23 februari 2013, 15:58
Neen. Ik dacht het ook eerst, maar het zijn de originele Ibanez elementen.
Ik weet nog niet of ik ze ga vervangen. Ze klinken redelijk goed (lage output, maar da's ideaal in dit geval), maar hun uiterlijk bevalt me minder.

Staat er toch mooi bij? Past juist goed bij de gitaar.

Pepe
23 februari 2013, 16:14
Terada maakt kwaliteit instrumenten. Voornamelijk voor Gibson, Gretsch en Greco. Geen cheapo. typisch eind tachtig.

arjanb01
23 februari 2013, 16:43
Ok maar je hebt bij de USA gitaren toch uitzonderingen op de regel dat het minder qua brouwkwaliteit zou zijn dan de Jappen en koreaantjes. Ik zeg suhr, musicman bijvoorbeeld. Mijn lukes zijn bijvoorbeeld op alle fronten superieur aan de duurste ibanezzen.

Pepe
23 februari 2013, 17:03
Fabrikanten als ESP maken gitaren van 1000 tot 15.000 euro, Musicman heeft ook gitaren (bassen dan) door Kanda Shokai laten maken. Sommige Ibanezzen worden in de USA gebouwd.
In real world zijn dingen vaak minder zwart wit en absoluut.

Dirk_Hendrik
23 februari 2013, 17:18
Ok maar je hebt bij de USA gitaren toch uitzonderingen op de regel dat het minder qua brouwkwaliteit zou zijn dan de Jappen en koreaantjes. Ik zeg suhr, musicman bijvoorbeeld. Mijn lukes zijn bijvoorbeeld op alle fronten superieur aan de duurste ibanezzen.

eehrm Arjan?,
Mag ik de mening poneren dat ik vind dat je iets te vooringenomen bent over kwaliteit van de één vs kwaliteit van de ander? Al is het maar omdat zoiets ook nog eens aan de smaak van de speler hangt? "Jappen en Koreaantjes" zegt het al. Het suggereert constant weer dat je kwaliteit lijkt te kunnen bepalen op land van herkomst en merk. Het lijkt haast dat, hoe een fabrikant ook z'n best doet en wat hij ook voor materialen gebruikt, in jouw optiek een ander per definitie betere spullen maakt. Dat vind ik vreemd.

arjanb01
23 februari 2013, 17:31
Daarvoor is dit forum, een post of 2 geleden gaf ik al aan dat dit subjectief was. Mijn mening en ervaring met gitaren is dat kwaliteit en Mojo z'n prijs heeft. Dat jullie m'n mening vreemd vinden prima, daarvoor is ditforum ook bedoeld.
En ik vind de hype dat tokai, greco en andere merken uit Azië beter of gelijkwaardig zijn overdreven.
Als je een lp of Es uit Azië wil spelen prima. Ik ben een liefhebber en haal m'n voldoening en plezier uit het hebben van aparte gitaren die niet goedkoop zijn! Ieder z'n ding.

Hendriks
23 februari 2013, 17:38
En ik vind de hype dat tokai, greco en andere merken uit Azië beter of gelijkwaardig zijn overdreven.
Als je een lp of Es uit Azië wil spelen prima.
Ik zou als ik jou was geen blinde test doen , dan zou je al je posts aan moeten passen :) , echt zet je er nou eens vanaf en probeer ze eens , er komt verassend goed spul uit Japan (en Korea).
Ik heb Lp's en SG's gehad zowel Gibson als Tokai,Greco en Fenix en ach laat ook maar....

arjanb01
23 februari 2013, 17:51
Ik zal het onthouden. Ik wil ooit een Gibson lp 58 vos cs kopen. Welke modellen van tokai raad je me aan? Zit je dan bij de la 150 en hoger? Die kosten 2000eu toch?

zoon van Piet
23 februari 2013, 17:52
Ik was lange tijd aanhanger van diezelfde mening..
En toen ik een oudere tokai LP kreeg heb nog zeker een week of zes stug volgehouden dat mijn gibson beter was..

Pepe
23 februari 2013, 17:53
Sja, een Suhr of Musicman zijn niet apart of vreselijk duur hoor in mijn boekje. Een Esp Takasaki random star wel. Als dat de norm is voor goed.

Hendriks
23 februari 2013, 18:00
Ik zal het onthouden. Ik wil ooit een Gibson lp 58 vos cs kopen. Welke modellen van tokai raad je me aan? Zit je dan bij de la 150 en hoger? Die kosten 2000eu toch?
Je kunt japanse Tokai's kopen van ongeveer 800 tot 4000 , een LS150 zal er ergens tussen in zitten.

Ik begrijp best dat de meeste een "echte" willen , iconisch,status ,uitstraling ,etc , maar als het merk je niet boeit , probeer dan eens een japanner.

Brum
23 februari 2013, 18:15
Ok maar je hebt bij de USA gitaren toch uitzonderingen op de regel dat het minder qua brouwkwaliteit zou zijn dan de Jappen en koreaantjes. Ik zeg suhr, musicman bijvoorbeeld. Mijn lukes zijn bijvoorbeeld op alle fronten superieur aan de duurste ibanezzen.

Er is echt zo veel meer dan Ibanez he, dat blijft je voorbeeld in elke post. De bouwkwaliteit van een Japanner is gemiddeld genomen gewoon beter dan van Amerikaanse gitaren, dat durf ik inmiddels met volle overtuiging te zeggen. Dat die Jappies tegenwoordig ook alleen maar voor de Japanse markt bedoeld is heeft een reden. Gibson zou stuiteren op z'n grondvesten als er dergelijke concurrentie hier op de markt komt.

Ik vind de motivatie van mensen die zeggen dat je goud in handen hebt als je een goeie Gibson hebt ook grappig. Ja, tuurlijk heb je dan een goeie gitaar in handen en voor de eigenaar ongetwijfeld onmisbaar en niet te overtreffen en niemand die dat dan ook bestrijd. Maar dat neemt niet weg dat je bij een merk als Gibson, of neem de andere grote Amerikaanse jongen, Fender, wel eerst moet vissen voor je die goeie er tussenuit hebt gevist. Die Japanners zijn veel consistenter en je hoeft niet bang te zijn dat je er eentje uitvist die niet van zo'n goeie kwaliteit is, want die kans is echt bijna nihil. Tenminste, ik heb het nog niet meegemaakt. Ik durf blind een Japanse gitaar uit modaal, of hoger segment te bestellen, zonder er ook maar een noot op gespeeld te hebben. Het zit ook gewoon in de cultuur van veel Aziatische landen, nauwkeurigheid en bedreven in wat ze doen.

Maar het kan wel hoor, Amerikaanse merken met wel een redelijk consistente bouwkwaliteit, maar Fender en Gibson schaar ik daar inmiddels al een tijdje niet meer onder. Je noemt zelf al wat voorbeelden, ikzelf denk dan bijvoorbeeld ook aan Heritage, of G&L. Maar ja, die laatste maakt veel van z'n gitaren dan weer in Japan, da's dan ook weer nie eerlijk!:p

Als er dan nog een land is waar ze ook hoge kwaliteit produceren op gitaar gebied, dan wil ik Duitsland nog wel noemen.

arjanb01
23 februari 2013, 18:17
Ok zal ik onthouden, maar denk dat het grootste probleem de verkrijgbaarheid worden. De meest nl muziekzaken hebben de ls 150 niet eens, dus dan is bestellen=meenemen.