PDA

View Full Version : Marshall sl-5



Bassa
19 februari 2013, 21:20
Hallo,

Ik ben nu aan t sparen voor een tubemeister 18 head + een cab, tenminste dat was t plan. Ik heb al een keer de AFD 100 geprobeerd en man man man wat een sound. Maar dat was veels te veel van het goede voor thuis. Nu was laatst de sl-5 op de winter NAMM geintroduseerd en dacht toen al wat een mooi ding. En zo'n sl-5 is evenduur als een tm 18 (wel 2 totaal verschillende beestjes). Maar nu komt mijn vraag, weet iemand waar de sl-5 verkocht gaat worden in een winkel niet al te ver van Amstelveen/Amsterdam. (en waar ze t liefst ook de tm18 verkopen voor vergelijking).

Bas.

big dooley
19 februari 2013, 23:57
Hallo,

Ik ben nu aan t sparen voor een tubemeister 18 head + een cab, tenminste dat was t plan. Ik heb al een keer de AFD 100 geprobeerd en man man man wat een sound. Maar dat was veels te veel van het goede voor thuis. Nu was laatst de sl-5 op de winter NAMM geintroduseerd en dacht toen al wat een mooi ding. En zo'n sl-5 is evenduur als een tm 18 (wel 2 totaal verschillende beestjes). Maar nu komt mijn vraag, weet iemand waar de sl-5 verkocht gaat worden in een winkel niet al te ver van Amstelveen/Amsterdam. (en waar ze t liefst ook de tm18 verkopen voor vergelijking).

Bas.

in tegenstelling to de AFD100, zal de SL-5 geen gelimiteerde productie worden, dus je kan wel verwachten dat ie bijna overal op gaat duiken... hij is al officieel gelanceerd, maar het gaat ff duren eer ze overal te koop staan

Bassa
20 februari 2013, 11:57
Ja dat wist ik al,stond al heel wat over op t marshallforum. :)

o0rollo0o
21 februari 2013, 11:23
Ben ook benieuwd naar het apparaat. Ik heb nu een afd100 op een slaapkamer van 6m2 :p

guitarguru
21 februari 2013, 12:13
http://www.youtube.com/watch?v=epOJDJi8ajQ

Klinkt geweldig, maar ja 5 watt is dan weer net te weinig voor live gebruik imo... S.v.p. een 20 watter in deze configuratie Marshall...

Bassa
21 februari 2013, 12:31
http://www.youtube.com/watch?v=epOJDJi8ajQ

Klinkt geweldig, maar ja 5 watt is dan weer net te weinig voor live gebruik imo... S.v.p. een 20 watter in deze configuratie Marshall...
Maar ik speel BIJNA NOOIT live en speel 95% van de tijd thuis. En dan ik die 5/1 watter wel handig. En stel als ik live speel word er wel gebruik gemaakt van PA. Of ik leen een versterker van een vriend dus dat komt wel goed bij mij.

guitarguru
21 februari 2013, 12:35
Maar ik speel BIJNA NOOIT live en speel 95% van de tijd thuis. En dan ik die 5/1 watter wel handig. En stel als ik live speel word er wel gebruik gemaakt van PA. Of ik leen een versterker van een vriend dus dat komt wel goed bij mij.

Oke, voor thuis natuurlijk geweldig!

(Over een PA live niet echt lekker, als je je gitaarsound terug moet horen over een full-range monitor, maar is andere discussie..).

Bassa
21 februari 2013, 12:39
Oke, voor thuis natuurlijk geweldig!

(Over een PA live niet echt lekker, als je je gitaarsound terug moet horen over een full-range monitor, maar is andere discussie..).
Daar heb je wel gelijk in maar als ik bijna alleen thuis speel of jam met andere vrienden op niet al te hoog volume is dit perfect voor mij.

guitarguru
21 februari 2013, 12:42
Daar heb je wel gelijk in maar als ik bijna alleen thuis speel of jam met andere vrienden op niet al te hoog volume is dit perfect voor mij.

Als clean ook niet jouw ding is(?), dan is het wellicht helemaal top inderdaad.

guitarguru
21 februari 2013, 12:44
Heb zelf dus ervaring met een Marshall Class 5 in een bandcontext, en dat trok ie niet. IK speel veel cleane dingen en dat was een echte no-go, dus vandaar mijn twijfel over het vermogen en toepasbaarheid voor mij.

Bassa
21 februari 2013, 12:55
Heb zelf dus ervaring met een Marshall Class 5 in een bandcontext, en dat trok ie niet. IK speel veel cleane dingen en dat was een echte no-go, dus vandaar mijn twijfel over het vermogen en toepasbaarheid voor mij.
Ik speel zelf bijna nooit clean:) Maar als je zelf clean speelt is t inderdaad een no-go. Hoewel deze waarschijnlijk wel iets harder kan clean omdat bij de class alleen een gain knop op zit.

guitarguru
21 februari 2013, 12:59
Ik speel zelf bijna nooit clean:) Maar als je zelf clean speelt is t inderdaad een no-go. Hoewel deze waarschijnlijk wel iets harder kan clean omdat bij de class alleen een gain knop op zit.

Oke ik ben om, wil hem uittesten. Kom maar op met dat ding :rockon:

big dooley
21 februari 2013, 16:35
Ik speel zelf bijna nooit clean:) Maar als je zelf clean speelt is t inderdaad een no-go. Hoewel deze waarschijnlijk wel iets harder kan clean omdat bij de class alleen een gain knop op zit.

het cleane kanaal van de SL5 heeft alleen een volumeknop... die dus hetzelfde werkt als een gain knop... hij regelt alleen de ingangsvolume
wel denk ik dat de eindtrap veel meer headroom heeft dan de class 5 omdat er een EL34 gebruikt wordt ipv een EL84... verder maakt de SL5 gebruik van een vintage 30, die ook een veel hogere gevoeligheid heeft dan de 10 inch speaker in de class 5 combo

Bassa
21 februari 2013, 17:53
het cleane kanaal van de SL5 heeft alleen een volumeknop... die dus hetzelfde werkt als een gain knop... hij regelt alleen de ingangsvolume
wel denk ik dat de eindtrap veel meer headroom heeft dan de class 5 omdat er een EL34 gebruikt wordt ipv een EL84... verder maakt de SL5 gebruik van een vintage 30, die ook een veel hogere gevoeligheid heeft dan de 10 inch speaker in de class 5 combo
Maar de clean van de sl-5 is clean gevoiced en kan dus langer clean blijven (volgens mij) en die van de class 5 overstuurt al bij 5 ofzo.

big dooley
21 februari 2013, 19:06
clean zit niet echt in de voicing...
clean wil alleen zeggen dat de headroom nog niet overschreden is, vandaar dat mnarshall kiest voor een EL34 ipv een EL84
oversturing wil alleen zeggen dat een inkomend signaal niet verder uitversterkt kan worden en de pieken worden dus afgerond
in het boostkanaal is het voornamelijk de preamp die overstuurd... net als de AFD100 overigens, want die gebruikt 6550's en die zijn weer veel lastiger te oversturen dan EL34's

Bassa
21 februari 2013, 19:10
Zo leer je ook nog eens wat :)

Bassa
21 februari 2013, 21:53
Ik vind trouwens bij de demo van Marshall zelf met Chris George de sound echt heeeeel goed maar die Rob Chappers laat de versterker met die lp helemaal kut klinken. (Die sig T series ik volgens mij ook niet helemaal mij ding (die les paul dus))

big dooley
22 februari 2013, 08:15
Ik vind trouwens bij de demo van Marshall zelf met Chris George de sound echt heeeeel goed maar die Rob Chappers laat de versterker met die lp helemaal kut klinken. (Die sig T series ik volgens mij ook niet helemaal mij ding (die les paul dus))

mee eens... alhoewel de marshall demo's van chris ook nooit echt mijn ding zijn

heavy-metal-thunder
21 maart 2013, 19:33
een klein beetje off topic: wat is eigenlijk het verschil tussen de eerste en de 2de versie van de class 5? En hoe erken je ze?

Bassa
21 maart 2013, 20:13
een klein beetje off topic: wat is eigenlijk het verschil tussen de eerste en de 2de versie van de class 5? En hoe erken je ze?
1e versie is 5 watt.
De 2e versie ( 5-01) is ook 5 watt maar die kan je switchen naar 0.1 watt. En er zijn ook nog wat andere problemen opgelost maar weet niet precies welke.

Agent_Smith
21 maart 2013, 20:26
Lijkt me echt een gaaf ding! Klint erg goed! Mooi ook dat het een SE EL34 is en een 12" speaker heeft.
Jammer alleen van het imo lelijke uiterlijk. Die vorm hoort bij een Fender, niet bij een Marshall.

big dooley
22 maart 2013, 02:07
een klein beetje off topic: wat is eigenlijk het verschil tussen de eerste en de 2de versie van de class 5? En hoe erken je ze?


1e versie is 5 watt.
De 2e versie ( 5-01) is ook 5 watt maar die kan je switchen naar 0.1 watt. En er zijn ook nog wat andere problemen opgelost maar weet niet precies welke.

de oude versie wilde nog wel eens last hebben van resonantie van bepaalde onderdelen... ze hadden er ook een nieuwsbrief van gemaakt (company statement):
http://upload.dazurn.com/Marshall%20Class%205%20Rattle%20Fix%20Statement.pd f

Roadburn
22 maart 2013, 09:51
de oude versie wilde nog wel eens last hebben van resonantie van bepaalde onderdelen... ze hadden er ook een nieuwsbrief van gemaakt (company statement):
http://upload.dazurn.com/Marshall%20Class%205%20Rattle%20Fix%20Statement.pd f

Plus de crappy "tube retainer" (beugeltje om de buis vast te zetten) die vervangen is met een stevig model. Mijn Tube retainer rammelde. Het leek net als of ik een microphonische buis had...
De oude retainer was/is dunner dan een paperclip.

http://img.photobucket.com/albums/v285/Rrralph/Stonerrock/DSC00557.jpg

Mijn Class 5 arriveerde ook met deze kapotte buis. Meteen een nieuwe gekregen van de winkel waar ik 'm kocht.


Tip, mijn FS1 zekering was 2x geklapt toen ik een Sovtek EL84M gebruikte (Die heeft 20-30% meer headroom dan een "normale" EL84)
Die EL84M was de gratis vervanger.

heavy-metal-thunder
22 maart 2013, 13:33
Plus de crappy "tube retainer" (beugeltje om de buis vast te zetten) die vervangen is met een stevig model. Mijn Tube retainer rammelde. Het leek net als of ik een microphonische buis had...
De oude retainer was/is dunner dan een paperclip.

http://img.photobucket.com/albums/v285/Rrralph/Stonerrock/DSC00557.jpg

Mijn Class 5 arriveerde ook met deze kapotte buis. Meteen een nieuwe gekregen van de winkel waar ik 'm kocht.


Tip, mijn FS1 zekering was 2x geklapt toen ik een Sovtek EL84M gebruikte (Die heeft 20-30% meer headroom dan een "normale" EL84)
Die EL84M was de gratis vervanger.

thx. Headroom is niet belangrijk voor me. ZOu hem enkel gebruiken in een kamertje thuis. Heeft de oude ook de mogelijkheid om op minder vermogen te spelen? Of hoe herken je de nieuwe en de MK1?

Roadburn
22 maart 2013, 18:32
Versie 1 : Achterkant uit 1 stuk
Versie 2 : Achterkant uit 3 delen (middelste is een metalen rooster)
Versie 3 : Zelfde als de 2e, alleen het schakelaartje om van 5 naar 0.1 Watt te schakelen is het verschil (dat ga je niet zo gauw zien).

Kamiess
13 september 2013, 20:26
http://www.youtube.com/watch?v=epOJDJi8ajQ

Klinkt geweldig, maar ja 5 watt is dan weer net te weinig voor live gebruik imo... S.v.p. een 20 watter in deze configuratie Marshall...


Beetje ouder topic ik weet het, maar betreft live gebruik > als je er een 4x12 onder gooit dan?
Zit er nl aan te denken om deze aan te schaffen zodat ik naar repetities en op slaapkamer geen 100Wtop en 4x12 hoef te gebruiken/mee te slepen, maar gewoon combo en live dan 4x12 meenemen.

Kamiess
4 augustus 2014, 14:50
Beetje ouder topic ik weet het, maar betreft live gebruik > als je er een 4x12 onder gooit dan?
Zit er nl aan te denken om deze aan te schaffen zodat ik naar repetities en op slaapkamer geen 100Wtop en 4x12 hoef te gebruiken/mee te slepen, maar gewoon combo en live dan 4x12 meenemen.

Toevallig inmiddels al mensen met live of 4x12 ervaring met deze amp?