PDA

View Full Version : echo pedaal



gitaargerrit
19 februari 2013, 11:46
hallo mensen,
ik ben op zoek naar een simpel echotje, hoeft niet meer te kunnen dan een ouwe tape echo.
nou heeft Behringer er een paar, beginnen bij 30 euro, is dat wat?
of kan ik beter een gebruikt multi effect apparaatje kopen, waar delay in zit? die zijn er al vanaf 50 euro.....

onrust nv
19 februari 2013, 15:27
'Hoeft niet meer te kunnen dan een oude tape-echo?? Toemaar, je legt de lat wel gelijk heel hoog, weet je dat?
Strymon doet wel een aardig tape echootje, eventide maar dan zit je wel in de 300+ prijsklasse.
Een simpele kom je toch eerder uit op bahringer VD400 (analoog BBD) Time machine (BBD+chorus) en DD-100/400/600 EM600 (digitale) prijzen liggen tussen de 19,- tot 55,- en wanneer je ze op podium wil gebruiken kan je beter even doorsparen voor een wat robuuster merk.

mountainman
19 februari 2013, 17:48
Als oudere jongere van voor de digitale revolutie heb ik ook even moeten wennen aan dit fenomeen.
Vroeger streefden fabrikanten van tape echo's gewoon naar een clean geluid. Maar ja, met die tape techniek had je nu eenmaal bij iedere herhaling verlies van hoge tonen en bijgeluiden.
Tegenwoordig is het dus wel mogelijk om perfect cleane echo's te maken. En wat zie je nu? Fabrikanten gaan weer kunstmatig al die bijgeluiden toevoegen die we vroeger zo vervloekten want dat is zo lekker vintage. En inderdaad, dat kost dan juist meer. Rare jongens, die gitaristen.

Dus als ik het goed begrijp wil je eigenlijk gewoon een simpele herhalingsecho zonder verdere modulaties e.d.? Een multi effect lijkt me trouwens niet echt de oplossing. Je krijgt er dan wel meer effecten bij maar zeker bij de hele goedkope multieffect pedalen is het nog maar de vraag hoe bruikbaar die zijn.

toddzilla
19 februari 2013, 19:14
Misschien eens kijken naar een Line6 Echo Park. Tweedehands is die goed te betalen en hij heeft een aantal sounds die hij goed doet, waaronder tape.

miyaru
19 februari 2013, 22:13
Of een memorytoy van Electro Harmonix, ik heb de memoryboy en die klinkt heel lekker, en bij elke herhaling wordt ie ook iets doffer, net als tape. Voordeel hij is analoog, en klinkt ook zo! Stevige behuizing en zeer bruikbare sounds, tevens makkelijk in te stellen.Met de memoryboy kan je een expression pedaal aansluiten om je delay tijd te veranderen onder het spelen door.

En nee ik werk niet voor EHX LOL

Robin

onrust nv
20 februari 2013, 01:38
De memoryboy kan ik zeker aanraden, ik heb de luxe versie, maar hij's zeker waar voor je geld. Je moet'm alleen niet naast de oude memoryman dlx leggen want die klinkt best wel anders.

miyaru
20 februari 2013, 08:28
Die oude en nieuwe schelen inderdaad wel een stukje, heb ik ook met een small stone nano phaser - is toch niet het zelfde als een oude stone, maar wel lekker evengoed.........

onrust nv
20 februari 2013, 08:48
Ik heb zo'n groene sovtek small stone, die klinkt ook weer anders dan de latere russen.

ErikM
20 februari 2013, 11:03
Tweedehands Ibanez DE-7 heeft redelijke analoge emulatie en +1 voor Echo Park

onrust nv
20 februari 2013, 16:02
Wil hij eigenlijk wel een analoge? Of wil hij een simpele delay zonder veel poespas? want dat is me eigenlijk ook niet helemaal duidelijk.

Marbles
20 februari 2013, 20:57
Ik heb me ooit eens laten verleiden om voor de grap een behringerpedaal/echo te kopen (voor shimmer effect). Als je batterijen gaat gebruiken: Niet doen! Ik deed er ongeveer 45 minuten mee -> leeg haha.
Het ligt er natuurlijk aan wat je er precies uit wilt halen qua geluid, maar voor een niet te groot budget zou ik ook inderdaad de memory boy/toy of misschien de danelectro danecho.