PDA

View Full Version : Brugpennen los halen vraag.



Riny
19 februari 2013, 10:53
In de jaren '80 had ik een origineel hulpmiddeltje om de brugpennen te lichten echter ik kan deze nergens meer vinden om aan te schaffen.
Het zag er als volgt uit.

Het was een kunststof "wippje" (hefboompje) met half ronde opening om onder de bolletjes te komen van de brugpennen.
Door op het uiteinden een licht druk te geven kwamen de brugpennen er makkelijk uit, zelf diegene die behoorlijk vast zaten.

Zou een dergelijk stukje gereedschap nog ergens te krijgen zijn?
Ik heb mij wezenloos gegoogeld maar kon nergens een dergelijk hulpmiddeltje meer vinden.
Ook de zoekfunctie van het forum flink gebruikt maar ook hierover is niets terug te vinden.

Nu weet ik dat er andere oplossingen zijn maar die geven gauw de kans de brugpennen te beschadigen.
Wie kan mij de gouden tiop geven waar dit hulpmiddeltje nog aan te schaffen is?

Harald
19 februari 2013, 10:54
Mijn planet waves string winder heeft ook iets om brugpennen los te maken.

zoon van Piet
19 februari 2013, 11:37
Ik heb twee stringwinders en die hebben allebei een gleufje dat precies past..
Dus het zal wel algemeen voorkomen.
( vraag me niet naar de merken vd stringwinders, want ik kan ze - zoals meestal- niet vinden in huis..)

Riny
19 februari 2013, 11:46
Beiden hartelijk dank voor jullie reactie.

Het klopt dat op/in de winder ook iets dergelijks zit, echter wanneer ik voor iemand anders snaren moet wisselen en deze zitten veel te vast (door ze ter ver erin te drukken) gaat het met de winders ook niet.
Heb er wel eens een gebroken, zo vast zaten de pennen.
Heb het toen vervolgens maar met een zijkniptang gedaan, heel voorzichtig uiteraard, maar is voor mijn persoonlijk gevoel niet de weg.

Ernest01
19 februari 2013, 11:52
Met 1, of 2 theelepeltje(s) ?

gitaargerrit
19 februari 2013, 11:53
ik gebruik een zijkniptang, gesteund door een toothpick of stukje roer hout.
http://i49.tinypic.com/qx860x.jpg

Riny
19 februari 2013, 12:12
ik gebruik een zijkniptang, gesteund door een toothpick of stukje roer hout.
http://i49.tinypic.com/qx860x.jpg

Op deze manier doe ik het nu ook en dat werk goed (al aangegeven).

Ja, en met theelepels gaat het ook en zo zijn er uiteraard meerdere opties.
Echter ging het mij om het hulpstukje van destijds maar deze zullen er niet meer zijn vrees ik.
Toch dank voor jullie feedback.

Ernest01
19 februari 2013, 12:18
Bedoel je zoiets ?

http://www.elderly.com/accessories/items/CBPR.htm

Zoeken met guitar pin puller, of bridge pin puller, dan kom je meer van die dingen tegen.

Rizz
19 februari 2013, 12:24
http://www.trident-design.com/images/portfolio/products/ga-stringwinder-6.jpg

Ik heb deze, door het schuine vlak bij de pintrekker, helemaal links op het plaatje, kan je heel makkelijk de pennen wippen. Werkt als een trein, ik wil niet anders meer!Ook ik heb wel eens een pin gebroken en doe het anders met een nagelschaartje, zo'n afgeronde.

zoon van Piet
19 februari 2013, 12:43
Als ze echt muurvast zitten, kun je ook alle snaren losdraaien en ze vanuit de binnenkant vd klankkast omhoog drukken of desnoods slaan..

-Martijn-
19 februari 2013, 12:52
Met zo'n hefboom als op de foto werkt altijd goed bij mij, en voor je gitaar is dat ook het beste. Ik gebruik alleen wel een rondbuigtang, daar zit geen scherpe rand aan.

Harald
19 februari 2013, 12:55
Hmm, Rizz, aan de andere kant, is dat om snaareindes te knippen?

In dat geval moet ik daar toch eens aan. Heb dezelfde stringwinder, maar zonder dat ding. Moet dus altijd mr. Seitenschneider ook bij me hebben. Snaareindes laten zitten is veel te link. Om één of andere reden zijn onze poezen er gek op met die glanzende dingetjes te spelen, en erin te knauwen.

Rizz
19 februari 2013, 13:00
Hmm, Rizz, aan de andere kant, is dat om snaareindes te knippen?

In dat geval moet ik daar toch eens aan. Heb dezelfde stringwinder, maar zonder dat ding. Moet dus altijd mr. Seitenschneider ook bij me hebben. Snaareindes laten zitten is veel te link. Om één of andere reden zijn onze poezen er gek op met die glanzende dingetjes te spelen, en erin te knauwen.

Yup, bijzonder handig ding, de hendel zit geen veer aan, dus het is wel iedere keer zelf opnmaken, maar ik vind het een briljant apparaat.. Of had ik dat al gezegd? :)

Riny
19 februari 2013, 13:25
Goh, wel goed zeg, zo komen wij er wel betreffende de info.
Helemaal top.
Nu nog eens na gaan denken welke ik aan zal schaffen.

Riny
19 februari 2013, 13:41
Ik heb, denk ik, al iets gevonden.
En dat vlak in buurt de bij baxshop.nl

KLIK (http://www.bax-shop.nl/snaarwinder/planet-waves-dp002-pro-winder-voor-gitaar/product-details.html)

Voor de prijs hoef ik het niet te laten en als het blijkt niet te werken dan kijk ik gewoon verder.

Rizz
19 februari 2013, 14:31
Ik heb, denk ik, al iets gevonden.
En dat vlak in buurt de bij baxshop.nl

KLIK (http://www.bax-shop.nl/snaarwinder/planet-waves-dp002-pro-winder-voor-gitaar/product-details.html)

Voor de prijs hoef ik het niet te laten en als het blijkt niet te werken dan kijk ik gewoon verder.

NEE!!! Niet doen, als je de krassen op je brug wilt hebben iig.. Bij een bepaalde maat kop van je pin, gaat hij er maar net overheen en moet je kracht zetten om 'm eroverheen te duwen, met als gevolg dus die krassen en dan nog, schiet je er regelmatig overheen... Rampapparaat!

Riny
19 februari 2013, 14:36
Oké, dan laat ik dat uit mijn hoofd.
Bedankt voor de tip.

Rizz
19 februari 2013, 14:46
http://www.stringweb.nl/planet-waves-snaarwinder-dp0002-pro-winder-8109

zjanke
19 februari 2013, 14:47
Bij de meeste muziekwinkels staat er toch een bak van die plastic dingen op de balie? 2 euro of zoiets...

Rizz
19 februari 2013, 14:49
Bij de meeste muziekwinkels staat er toch een bak van die plastic dingen op de balie? 2 euro of zoiets...

Da's kut, om het maar 's vriendelijk te zeggen, ik krijg de pinnen er niet fatsoenlijk mee uit iig..

GoReTeX
19 februari 2013, 14:51
Kijk hier even Riny, ik heb deze in een iets oudere variant... werkt perfect.

http://www.lordofthestrings.com/lots/RAPRD/Planet-Waves-Guitar-peg-winder/10000300.html

Riny
19 februari 2013, 16:09
Kijk hier even Riny, ik heb deze in een iets oudere variant... werkt perfect.

http://www.lordofthestrings.com/lots/RAPRD/Planet-Waves-Guitar-peg-winder/10000300.html

Bedankt, alleen jammer dat er geen goede afbeelding van te zien is.
Betreffende de prijs, ik hoef beslist niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.
Wat het kost maakt mij niet uit, het moet gewoon goed zijn, betrouwbaar zijn en mijn gitaren moeten en mogen zeker niet beschadigen.

Jorikm
19 februari 2013, 18:36
Ga eens op zoek naar ''bekledingswippers / bekledingwippertjes / bekledingswipper '' enz. enz.
Wordt in de autowereld veel gebruikt om die fijne drukklemmetjes los te krijgen waar het interieur van een auto mee vastzit. Heb er hier thuis ook 1 liggen en daar werken ze perfect voor.

zjanke
19 februari 2013, 19:08
Da's kut, om het maar 's vriendelijk te zeggen, ik krijg de pinnen er niet fatsoenlijk mee uit iig..
Ik wel bij mijn ovation, mazzeltje blijkbaar :hide:

Plant
19 februari 2013, 19:33
Ik heb twee stringwinders en die hebben allebei een gleufje dat precies past..
Dus het zal wel algemeen voorkomen.
( vraag me niet naar de merken vd stringwinders, want ik kan ze - zoals meestal- niet vinden in huis..)

Dunlop, deze:

http://www.proavhosting.com/audio/large/105_52489b.jpg

Die hap uit de voorkant is er bij mijn weten voor gemaakt.


Als ze echt muurvast zitten, kun je ook alle snaren losdraaien en ze vanuit de binnenkant vd klankkast omhoog drukken of desnoods slaan..

Precies!

-Martijn-
19 februari 2013, 23:28
Die van Dunlop heb ik ook, maar werkt voor geen meter. Schuift altijd van het pinnetje af omdat die inham kennelijk te klein is en je zet te veel kracht op je gitaar.

aaronstonebeat
19 februari 2013, 23:42
Wat ook helpt, is die pennen niet al te hard naar binnen te drukken bij het monteren van nieuwe snaren. De bolletjes van de snaren drukken de pennen tegen het hout van de brug en voorkomen vanwege wrijving dat de pennen naar buiten komen als er spanning op de snaren staat.
Ze blijven wel zitten, er is nauwelijks kracht voor nodig.

Plant
19 februari 2013, 23:49
Die van Dunlop heb ik ook, maar werkt voor geen meter. Schuift altijd van het pinnetje af omdat die inham kennelijk te klein is en je zet te veel kracht op je gitaar.

Nooit een probleem mee gehad, maar volgens mij zitten de pennen dan al te diep.
Ik gebruik bij het opzetten van nieuwe snaren dit deel van de winder ook als diepte referentie. Ik steek de pennen net diep genoeg dat ik er met de winder wél grip op heb en ze eruit krijg.
Die pennen hoeven helemaal niet zo diep te zitten en hard te klemmen, door de richting van de trekkracht van de snaren werken de pennen echt niet omhoog. Als dat wel zo is, dan zitten de ball-endjes in de klankkast niet goed opzij.

Eric van Esch
19 februari 2013, 23:57
Kijk hier even Riny, ik heb deze in een iets oudere variant... werkt perfect.

http://www.lordofthestrings.com/lots/RAPRD/Planet-Waves-Guitar-peg-winder/10000300.html

+1, heb ook de oudere variant en dat werkt prima!

-Martijn-
20 februari 2013, 00:55
Ja, maar ik vind dat zo'n ding juist een hulpmiddel moet zijn voor pinnetjes die om wat voor reden dan ook toch iets te vast zitten. Pinnen die je er zonder al te veel moeite gewoon uit kunt halen daar zie ik het nut niet echt van in om een stringwinder voor te pakken.

aaronstonebeat
20 februari 2013, 01:03
Ik gebruik altijd de mechaniekslinger; als die niet werkt, druk ik de pinnen van binnen er uit. En bij het opzetten van nieuwe snaren, zorg ik ervoor dat ik de pinnen niet te diep indruk; dan kan ik ze er de volgende keer zelfs met de hand uithalen.

Riny
20 februari 2013, 13:02
Heb gisteren op een van mijn akoestisch gitaren nieuwe snaren geplaatst en de pennen losgehaald met zijkniptang + kaasprikker (zoals eerder hier aangegeven).
Over het niet te hard terugplaatsen van de pennen, bij het opzetten van de lage E werd de pen mooi naar boven gedrukt bij het "spannen" van deze E snaar, dus................... moest ik de pen er toch iets harder indrukken.

Er zijn mooie reacties op mijn vraag gekomen wat ik zeer waardeer, echter er zit voor mij net niet tussen wat ik prettig vind werken.
Over de winders met uitsparing voor de brugpennen, bij de lage en hoge E gaat dat nog wel maar bij de tussenliggende pennen is het hulpstukje te breed.
Reden: ik wissel de lage E snaar en plaats een nieuwe terug dan de A snaar enz.
Dit om de hals op spanning te houden.
Daarbij, er is mij in het grijze verleden geleerd om nooit alle snaren er af te halen en dan te beginnen met nieuwe plaatsen.

Maar goed, daar ging dit topic niet over.
Ik zoek verder en mocht ik een goede oplossing cq. gereedschapje hebben gevonden zal ik dat zeker hier kenbaar maken en met jullie delen.

synapse
20 februari 2013, 13:21
Ik zou mij niet zo druk maken over het op spanning blijven de hals.
Ik doe altijd als vogt: de 3 bassnaren loshalen en verwijderen, nieuwe bevestigen en dan idem met de hoge snaren.
Als je een beetje opschiet, ook als je tussendoor de hals met citroenolie behadeld, ben je in 10 a 15 minuten klaar.
Dat zal echt geen gevolgen voor je hals hebben!
Je kunt dan ook gewoon het "windertje" gebruiken.

Plant
20 februari 2013, 13:22
Over het niet te hard terugplaatsen van de pennen, bij het opzetten van de lage E werd de pen mooi naar boven gedrukt bij het "spannen" van deze E snaar, dus................... moest ik de pen er toch iets harder indrukken.

Nee, niet harder aandrukken. Gewoon even tijdens het beginnen met snaarspannen het pennetje met de hand tegenhouden zonder dieper in te drukken. Allereerst voel je dan meteen als de pen omhoogkomt aan de kracht of het ball-endje niet goed opzij zit en echt de pen omhoog duwt. Als dat goed is, dan voel je vanzelf ook het punt dat de pen strak getrokken wordt tussen ball-endje en hout. Er zit dan geen beweging meer in en dieper hoeft gewoon niet.

Ik doe het al decennia zo automatisch en zonder enige problemen met de stringwinder, ik denk er nu pas over na wat ik allemaal doe.


edit:


Over de winders met uitsparing voor de brugpennen, bij de lage en hoge E gaat dat nog wel maar bij de tussenliggende pennen is het hulpstukje te breed.

Te weinig ruimte tussen de pennen? Daar had ik overheen gelezen. Bij een 12-string met versprongen pennen of een gitaar met smalle string-spacing zou dat kunnen. Aangezien ik geen van beide heb, ken ik dit probleem ook niet :ok:

Riny
20 februari 2013, 13:52
Ik neem jullie reactie ook ter harte en zeer serieus.
Bij de volgende snaarwisseling zal ik het eens iets anders bekijken en uiteraard uitvoeren.
Heb inmiddels wel de snaren even ontspannen en de pennen iets omhoog gehaald n.a.v. jullie reactie.
Nu kom de 6de niet meer omhoog.
Waarschijnlijk heb ik het bij de lage E dan even niet goed gedaan en er niet goed bij nagedacht.

Ja een mens kan niet alles weten al denkt ie van wel, hahahahahaha.

Laser
22 februari 2013, 14:20
Heb bij pas aangekochte 2dehands gitaren wel eens van binnen uit de pennen omhoog moeten kloppen met een heel klein hamertje. Moet voorzichtig gebeuren. Maar als je de pennen zo hard moet induwen om de snaar in het gat te houden, dan scheelt er m.i. iets met de tapering of de hoek van het gat. Ik heb me een ruimer gekocht bij Stewart Mr Donald om de pengaten weer mooi in de juiste hoek te krijgen, en sindsdien is het vastlopen van de pen niet meer voorgevallen.
Kijk even op
http://www.stewmac.com/Shopping?actn=search&keyword=reamer+bridge+pin&x=44&y=16

Ik geef toe: het is niet goedkoop, maar eens je het hebt kan je een leven lang alle problemen met pengaten oplossen.

Bij het inbrengen van de snaren geef ik de snaar een knikje net aan het balletje aan het einde, zodat het balletje niet in de weg gaat zitten bij het aantrekken van de snaar en het inbrengen van de bridge pin. Zo gaat de snaar niet meer teveel schuiven bij het aanspannen van de snaar, het balletje zit direct op zijn plaats.

;-)

Rizz
22 februari 2013, 14:27
Bij het inbrengen van de snaren geef ik de snaar een knikje net aan het balletje aan het einde, zodat het balletje niet in de weg gaat zitten bij het aantrekken van de snaar en het inbrengen van de bridge pin. Zo gaat de snaar niet meer teveel schuiven bij het aanspannen van de snaar, het balletje zit direct op zijn plaats.

;-)

Ik zit altijd met m'n tengels in de kast om ze goed te doen.. Ach, alles werkt, ook ik verwissel snaren in 10 minuten..

-Martijn-
22 februari 2013, 14:31
Vox Humana heeft een ruimer die 10 euro kost, doet het ook goed bij mij.

Riny
22 februari 2013, 16:18
Ik geef toe: het is niet goedkoop, maar eens je het hebt kan je een leven lang alle problemen met pengaten oplossen.


Kosten vind ik op zich geen probleem en net zoals je aangeeft, je doet er een leven lang mee.
Op gereedschap heb ik nooit bezuinigd.

Zal ook nog eens kijken bij Voxhumana.