PDA

View Full Version : Deluxe Reverb (lange termijn project)



Hendriks
19 februari 2013, 10:10
Al jaren heb ik GAS voor een Fender Deluxe Reveb , helaas ontbreken de nodige pecunia iedere keer.
Toen een tijdje geleden er een nieuwe headshell op MP verscheen en ik die voor relatief weinig kon overnemen ,heb ik besloten om er zelf 1 te bouwen.
Dit gaat een lange termijn project worden , ik wil er eigenlijk niets voor verkopen (je gaat je hechten) en om alles in 1 keer maar aan te schaffen zit er voorlopig ook niet in , daarom schaf ik zo nu en dan wat onderdelen aan.
Ik vrees dan ook dat dit een lang lopend topic word.

De nodige voorstudies heb ik al gedaan , schema's en layouts heb ik inmiddels goed in mijn hoofd zitten en eigenlijk is het meeste mij wel duidelijk.
Inmiddels heb ik dus de kast , het chassis met cabcan , een choke (dank nogmaals Gearjunkie) , de weerstanden zijn onderweg (mijn zwager stuurt mij Arcol weerstanden toe) en veel parts zoals buisvoetjes , inputs etc heb ik nog liggen.

De trafo's gaan Hammonds worden , deze zijn betaalbaar en goed te verkrijgen .
Het enigste waar ik nog over twijfel zijn de condensatoren , OD (die je vaak in dit soort versterkers ziet) , of iets anders.

De layout die ik ga gebruiken:
http://imageshack.us/a/img401/2521/6a20layout.jpg

Dit heb ik inmiddels , de kast,chassis en faceplate:

http://imageshack.us/a/img545/3475/img1369e.jpg

Ik sta open voor tips en tricks.

cluseau
19 februari 2013, 11:27
Ziet er uit als een goed begin. Neem er vooral je tijd voor, zeker met dit soort dingen is haast een oorzaak voor fouten. Misschien een domme vraag maar weet je zeker dat alle chassisgaten overeenkomen met de faceplate?

Gearjunkie
19 februari 2013, 11:35
Inmiddels heb ik dus de kast , het chassis met cabcan , een choke (dank nogmaals Gearjunkie)

Nogmaal niks te danken, Cluseau heeft hem overigens uit mijn Tweed deLuxe geamputeerd en daar heb ik nog geen spijt van gekregen...

Mooie top zeg!

Hendriks
19 februari 2013, 11:37
Alles klopt helemaal , komen ook beide van TAD . Ik neem zeker de tijd , stap voor stap.
De volumepots worden push-pull, beide kanalen krijgen een brightswitch.

Hendriks
19 februari 2013, 11:39
Nogmaal niks te danken, Cluseau heeft hem overigens uit mijn Tweed deLuxe geamputeerd en daar heb ik nog geen spijt van gekregen...

Mooie top zeg!

Met die top heb ik mazzel , is nog helemaal nieuw en het chassis past als gegoten, zit ook een nieuwe cover bij , meestal zijn dit de grootste uitgaven.

kassie
19 februari 2013, 12:06
Hey Hendriks... te gek hoor.

Die bright switches zou je kunnen vervangen voor een 3 standen (on/off/on) schakelaar. Dan kun je eventueel bij de onderste nog een 100pf ofzo neerzetten. Volgens mij kost zo'n schakelaar niks extra. En je hebt dan een extra keuzemogelijkheid per switch.

Edit: Ik zie dat die switchgaten helemaal niet in je faceplate/chassis zitten.. Beetje jammer, daar gaat wel een belangrijk onderdeel van praktische voicing...

Hendriks
19 februari 2013, 12:12
Hey Hendriks... te gek hoor.

Die bright switches zou je kunnen vervangen voor een 3 standen (on/off/on) schakelaar. Dan kun je eventueel bij de onderste nog een 100pf ofzo neerzetten. Volgens mij kost zo'n schakelaar niks extra. En je hebt dan een extra keuzemogelijkheid per switch.

Edit: Ik zie dat die switchgaten helemaal niet in je faceplate/chassis zitten.. Beetje jammer, daar gaat wel een belangrijk onderdeel van praktische voicing...

Had ik op mijn London City ook , uiteindelijk gebruikte ik maar 2 standen , kwestie van even wat experimenteren.

Ik zit nog even te dubben over wat voor knoppen erop komen , ik vind Fender blackface knoppen eigenlijk wat te duur(geef liever wat extra uit aan mooie caps) , zit te denken aan witte chickenheads.

kassie
19 februari 2013, 12:14
Over die knoppen.. er zijn goedkopere 'generics' beschikbaar...

Hendriks
19 februari 2013, 12:49
Over die knoppen.. er zijn goedkopere 'generics' beschikbaar...
Heb ik gezien , maar stiekum wil ik eigelijk ook geen exacte kopie maken wat het uiterlijk betreft.

Deze http://jukebox-revival.eu/kunststof-knop-3.html vind ik ook wel mooi .

kassie
19 februari 2013, 13:05
ja die vind ik ook mooi.. two rock/trainwreck knoppen.

Edit: volgens mij is dit de grote variant... dat model knop is namelijk in kingsize variant en 'normaal'. Lijkt me het best dat je de 'normale' grote besteld. Ik heb me daar ook in vergist en die knoppen zijn echt te lomp gewoon. Je ziet hier het verschil wel. http://www.newtone-online.nl/catalog/index.php?cPath=30&sort=2a&page=4 Dat model van 27mm vs dat model daaronder. Ik zou dat model daaronder doen. Kleiner en ziet er dus frisser/strakker uit.

Hendriks
19 februari 2013, 13:25
hé , ze hebben hem dan ook in wit , vind ik nog mooier .

Midwolda
19 februari 2013, 14:23
Retecool project"je", Hendriks! :ok: Fröbelen voor gevorderden, zeg maar.
Chickenheads gaat wel werken. Op de Elk was een knop kapot, ergerde ik me aan, dus heb ik alle knoppen vervangen door minikippenkoppenknoppen die ik nog had liggen.
Zwarte knoppen op silverface, ziet er postmodern uit, witte knoppen op blackface is gewoon heerlijk retro.
Ik zeg: doen! ;)

Hendriks
19 februari 2013, 14:41
Retecool project"je", Hendriks! :ok: Fröbelen voor gevorderden, zeg maar.
Chickenheads gaat wel werken. Op de Elk was een knop kapot, ergerde ik me aan, dus heb ik alle knoppen vervangen door minikippenkoppenknoppen die ik nog had liggen.
Zwarte knoppen op silverface, ziet er postmodern uit, witte knoppen op blackface is gewoon heerlijk retro.
Ik zeg: doen! ;)

Ton , white chickenheads dus , ik ben zelf ook retro , maar dat wist je al.

cluseau
19 februari 2013, 16:09
Ton , white chickenheads dus , ik ben zelf ook retro , maar dat wist je al.




Ben ook hetro maar ga toch voor roze http://home.casema.nl/jajop/cluseau/gayno.gif





Kom op manne, eerst bouwen dat ding. :blast:

Hendriks
19 februari 2013, 16:15
Ben ook hetro maar ga toch voor roze http://home.casema.nl/jajop/cluseau/gayno.gif








Kom op manne, eerst bouwen dat ding. :blast:

Morgen begin ik met de eerste stap , chassis opbouw met buisvoeten , etc , dan kan ik de gloeidraadbedrading gaan leggen.
Volgende week komen hopelijk de bordjes zodat het bestukken kan beginnen , ik denk dat er Orange Drops op komen .

Voor de zomer krijg ik hem wel klaar :)

cluseau
19 februari 2013, 16:20
Voor de zomer krijg ik hem wel klaar :)

Dat klinkt beter, was even bang dat we een heel topic vol gingen lullen over witte kippekoppen en orange dropjes ;)

Vind dit soort projecten met een hoog "Lars" gehalte nu eenmaal leuk.

Midwolda
19 februari 2013, 16:25
http://www.newtone-online.nl/catalog/images/knchpin.jpg

Nou, het is in ieder geval wel een gedurfde keuze, Cluseau! :D

cluseau
19 februari 2013, 16:29
Mwhoehahahaha....helemaal mijn stijl, geweldig.

nico verduin
19 februari 2013, 16:31
Morgen begin ik met de eerste stap , chassis opbouw met buisvoeten , etc , dan kan ik de gloeidraadbedrading gaan leggen.
De gloeidraden zou ik zelf als laatste gaan leggen bij de Fenders. Gaan alleen maar in de weg zitten. Langs de rand in de hoek wegzetten gaat ook niet lekker. Zitten teveel jacks in de weg.

Hendriks
19 februari 2013, 16:47
De gloeidraden zou ik zelf als laatste gaan leggen bij de Fenders. Gaan alleen maar in de weg zitten. Langs de rand in de hoek wegzetten gaat ook niet lekker. Zitten teveel jacks in de weg.
Je ziet bij deze DR ook wel dat de gloeidraden boven de buisvoeten zitten ipv op het chassis langs de rand , dat was mijn bedoeling dan ook.

Buzzel
19 februari 2013, 19:45
Of je neemt chickenheads met allemaal ene andere kleur, kan je een regenboogje maken aan knoppen!

Maar iets meer on topic, de vraag over condensators boeit mij ook (heb nog een champ in de planning). Maakt het veel uit tussen bijvoorbeeld een orange drop of een sozo cap ?

Hendriks
19 februari 2013, 19:51
Of je neemt chickenheads met allemaal ene andere kleur, kan je een regenboogje maken aan knoppen!

Maar iets meer on topic, de vraag over condensators boeit mij ook (heb nog een champ in de planning). Maakt het veel uit tussen bijvoorbeeld een orange drop of een sozo cap ?

Ik heb net een stuk gelezen in G&B waar ze verschillende merken proberen in een Twwed Deluxe , Mallory,OD,Jensen(duur),Sozo ,etc.
Voor de Tweed vonden ze de OD het beste klinken , ben benieuw welke voor een DR het mooiste resultaat geven.

kassie
19 februari 2013, 23:01
Ik heb net een stuk gelezen in G&B waar ze verschillende merken proberen in een Twwed Deluxe , Mallory,OD,Jensen(duur),Sozo ,etc.
Voor de Tweed vonden ze de OD het beste klinken , ben benieuw welke voor een DR het mooiste resultaat geven.

Had eerst mallory, daarna sozo in mijn bouw.. hoorde nauwelijks verschil. Sozo klonk wat meer vintage, maar ze waren nog niet ingespeeld en daardoor muf... kortom waardes van onderdelen zijn veel belangrijker. Let wel dat je bij die OD's een bepaald type hebt.. staat vast wel in die G&B.

Hendriks
20 februari 2013, 09:00
Had eerst mallory, daarna sozo in mijn bouw.. hoorde nauwelijks verschil. Sozo klonk wat meer vintage, maar ze waren nog niet ingespeeld en daardoor muf... kortom waardes van onderdelen zijn veel belangrijker. Let wel dat je bij die OD's een bepaald type hebt.. staat vast wel in die G&B.

De 715 dacht ik . Sozo maakt ook Blue Molded replica's , maar die schijnen slecht leverbaar te zijn.

Hendriks
20 februari 2013, 09:24
Hebben we het nu over dezelfde condensator:
http://jukebox-revival.eu/capacitors/polypropyleen-orange-drops-condensatoren-630-volt/condensator-100-nf.html €0,25
En deze:
http://www.tubeampdoctor.com/de/shop_Kondensatoren_TAD_Sprague_Orange_Drop/0_100uF_600V_TAD_Sprague_Orange_Drop_525
€2,40 ?

nico verduin
20 februari 2013, 09:26
Hebben we het nu over dezelfde condensator:
http://jukebox-revival.eu/capacitors/polypropyleen-orange-drops-condensatoren-630-volt/condensator-100-nf.html €0,25
En deze:
http://www.tubeampdoctor.com/de/shop_Kondensatoren_TAD_Sprague_Orange_Drop/0_100uF_600V_TAD_Sprague_Orange_Drop_525
€2,40 ?Nope
Die van Juke Box is een "mag nix kosten el cheapo made in China buy in bulk" cap :). Die van TAD is een OD715 series cap.

Hendriks
20 februari 2013, 09:56
Nope
Die van Juke Box is een "mag nix kosten el cheapo made in China buy in bulk" cap :). Die van TAD is een OD715 series cap.

Beetje tricky dus , bedankt Nico.

nico verduin
20 februari 2013, 10:06
Beetje tricky dus , bedankt Nico.Dat hoeft niet persé

Hendriks
20 februari 2013, 10:10
Dat hoeft niet persé

De prijs zegt het in dit geval , beide worden aangeduid als OD 715P .

nico verduin
20 februari 2013, 11:44
Waar zie jij bij die Jukebox dat het een OD 715 is dan?
@edit: Ik ben bang dat het een prachtige chinese kopie is.
Of ie goed is? Geen idee.
Als het net is zoals sommige Metaaloxide weerstanden die ik tegenkwam is very low budget buizen versterkers.... de coating vloog eraf toen ze ff warm werden...

Hendriks
20 februari 2013, 12:14
Ik neem in ieder geval geen risico met die chinezen.
Morgen komen de potmeters binnen en kan ik het chassis volledig "aankleden" .
Ik heb nog een voorraad teflon draad liggen , zal heel goed zijn ,maar strippen is een ramp met mijn striptang , met andere draad heeft hij geen probleem. Iemand een tip?

nico verduin
20 februari 2013, 13:52
Diep in de buidel tasten en een Teflon/PTFE stripper kopen. Ik heb er een maar die was inderdaad zeeeer prijzig.

nico verduin
20 februari 2013, 13:53
Ik neem in ieder geval geen risico met die chinezen.
Waar denk je dat al die keramische buisvoeten vandaan komen? En de 10% TAD CC weerstanden? En die standaard bordjes met eyelets, turrets etc?

Hendriks
20 februari 2013, 14:23
Waar denk je dat al die keramische buisvoeten vandaan komen? En de 10% TAD CC weerstanden? En die standaard bordjes met eyelets, turrets etc?

haha , natuurlijk er komt heel veel vandaan , maar ik doelde op die OD's , liever een paar euro meer voor spul waar ik opaan kan.

cluseau
20 februari 2013, 16:01
...... zal heel goed zijn ,maar strippen is een ramp met mijn striptang , met andere draad heeft hij geen probleem. Iemand een tip?


klik (http://nl.rs-online.com/web/p/cable-strippers/0243077/)

Part no 243-077 is jammer genoeg niet meer leverbaar maar klik maar op het alternatief. Zal een goede vervanger zijn.

nico verduin
20 februari 2013, 17:24
Ik heb deze dus : http://nl.rs-online.com/mobile/p/cable-strippers/0484805/

Hendriks
20 februari 2013, 18:12
Zo zeg , wat een verschil , word mij iets teveel van het goede Nico , die van Frans maakt meer kans.

Nog een klein probleempje , ik heb een trekontlasting voor het netsnoer gekocht , heeft dezelfde vorm (ovaal) als het gat in het chassis, maar het gat is wat te klein , ongeveer een mm ,voordat ik de Dremel aanzet toch even checken of er een truc is om die dingen te monteren , de rand die in het chassis moet vallen heeft wel zo ongeveer dezelfde diameter.
Ik ga eerst alles pas maken , boren en schuren als er al vanalles gemonteerd is is niet echt handig.
http://jukebox-revival.eu/algemene-onderdelen/cable-wire/trekontlasting.html

nico verduin
20 februari 2013, 18:56
Ik heb zo'n setje concentrische boren. Ik boorde dat gat altijd uit :)

Hendriks
20 februari 2013, 19:14
Ik heb zo'n setje concentrische boren. Ik boorde dat gat altijd uit :)
Ga ik dan maar eens heel voorzichtig doen .

cluseau
20 februari 2013, 20:47
Zo zeg , wat een verschil . . . .

Ach, er zijn altijd mensen die menen een grotere te hebben.

Ik heb gemerkt dat groter niet perse beter hoeft te zijn en nee, IK WIL ER NIET OVER PRATEN.....dus.....;)

nico verduin
20 februari 2013, 21:45
Ach, er zijn altijd mensen die menen een grotere te hebben.

Ik heb gemerkt dat groter niet perse beter hoeft te zijn en nee, IK WIL ER NIET OVER PRATEN.....dus.....;)Ik ook niet :)
Maar ik heb eerst zo'n hand dingetje gekocht. Maar dat was bagger .Toen maar deze gekocht en die is werkelijk perfect :)

cluseau
20 februari 2013, 22:09
Alle waar is naar zijn geld Nico en dat gaat zeker op als je over gereedschap praat. Kan me voorstellen als je hele serie's ampjes zit te bouwen maar die enkele keer dat ik een draadje moet strippen is deze goed bruikbaar. Gebruik het ding al jaren met plezier en heb zelfs nog een nieuwe reserve liggen.

kassie
20 februari 2013, 23:49
Ik zie dat je al een voorraad teflon wire hebt (zilver coated toevallig?) en goede caps enzo wilt hebben, maar my 2cents.. neig aub niet te veel naar Audiofilie en 'wat duurder is is ook automatisch beter'. Wellicht wordt het een klein tikkie anders, maar 'beter' is nog maar zeer de vraag.

Analogie. Op ampgarage, test.. Highend express, plus een pcb express met el cheapo parts, zelfde trafo's. blind onderzoek... El Cheapo werd vaker verkozen als 'best klinkende'.

Hendriks
21 februari 2013, 08:02
Ik zie dat je al een voorraad teflon wire hebt (zilver coated toevallig?) en goede caps enzo wilt hebben, maar my 2cents.. neig aub niet te veel naar Audiofilie en 'wat duurder is is ook automatisch beter'. Wellicht wordt het een klein tikkie anders, maar 'beter' is nog maar zeer de vraag.

Analogie. Op ampgarage, test.. Highend express, plus een pcb express met el cheapo parts, zelfde trafo's. blind onderzoek... El Cheapo werd vaker verkozen als 'best klinkende'.

Teflon heb ik nog liggen , dus waarom niet en als je highend wil ,dan praten we over hele andere bedragen (caps á €30) . Hij moet gewoon goed worden , niet meer en niet minder.

Hendriks
21 februari 2013, 11:13
De gloeidraden zou ik zelf als laatste gaan leggen bij de Fenders. Gaan alleen maar in de weg zitten. Langs de rand in de hoek wegzetten gaat ook niet lekker. Zitten teveel jacks in de weg.

Bij de BF Fenders zie je gloeidraden boven de buisvoeten liggen ipv tegen het chassis door de hoek. Welke methode is het verstandigst?
De jacks,etc ga ik daarna monteren dus die zitten niet in de weg.

DarknessAwaits
21 februari 2013, 11:30
Erg interessant project om te volgen, zou graag zelf ook een soortgelijke amp maken - ik heb alleen nog geen goed idee waar ik zou moeten beginnen. Heb wel enige (weinig) kennis van electronica, maar een amp maken... Zijn er aanbevolen boeken of sites die in de benodigde basis kunnen voorzien?

Hendriks
21 februari 2013, 12:09
Erg interessant project om te volgen, zou graag zelf ook een soortgelijke amp maken - ik heb alleen nog geen goed idee waar ik zou moeten beginnen. Heb wel enige (weinig) kennis van electronica, maar een amp maken... Zijn er aanbevolen boeken of sites die in de benodigde basis kunnen voorzien?

Eenvoudig beginnen en langzaam stapjes moeilijker , tenminste zo ben ik bezig.

kassie
21 februari 2013, 12:16
Bij de BF Fenders zie je gloeidraden boven de buisvoeten liggen ipv tegen het chassis door de hoek. Welke methode is het verstandigst?
De jacks,etc ga ik daarna monteren dus die zitten niet in de weg.

Bovenaf is mijn favoriet... je kunt de lipjes naar binnen drukken en de gloeidraad stevig twisten tot op de buisvoet aan toe. Zo zijn ze ook zo veraf mogelijk t.o.v. de rest van de draden en ze kruizen niet. Voor de preamp kun je iets dunner draad gebruiken als voor de eindtrap. Twist nog gemakkelijker. http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/211731-heater-wiring-good-bad-ugly.html

Hendriks
21 februari 2013, 12:25
Bovenaf is mijn favoriet... je kunt de lipjes naar binnen drukken en de gloeidraad stevig twisten tot op de buisvoet aan toe. Zo zijn ze ook zo veraf mogelijk t.o.v. de rest van de draden en ze kruizen niet. Voor de preamp kun je iets dunner draad gebruiken als voor de eindtrap. Twist nog gemakkelijker. http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/211731-heater-wiring-good-bad-ugly.html

Bedankt...

Little Jay
21 februari 2013, 19:21
Cool project! Ga ik volgen! Heb je ook al in de amp-sectie van TDPRI gekeken? (tdpri.com) Daar zijn ook al heel wat DRs gemaakt, altijd goed om even de kunst af te kijken toch? Deze bijvoorbeeld: http://www.tdpri.com/forum/shock-brothers-diy-amps/380134-new-build-w-pix-fender-deluxe-reverb-ab763.html

Hendriks
21 februari 2013, 20:57
Zal ik zeker even kijken , bedankt , alle info is welkom.

Hendriks
21 februari 2013, 22:18
Cool project! Ga ik volgen! Heb je ook al in de amp-sectie van TDPRI gekeken? (tdpri.com) Daar zijn ook al heel wat DRs gemaakt, altijd goed om even de kunst af te kijken toch? Deze bijvoorbeeld: http://www.tdpri.com/forum/shock-brothers-diy-amps/380134-new-build-w-pix-fender-deluxe-reverb-ab763.html

Zo wat een info , allemaal weer nieuwe ideeen en vragen: bias testpoints, geshielde leads , de aarding. Ik kan weer vooruit.

Little Jay
21 februari 2013, 23:12
Hè hè hè.. ja, daar op TDPRI doen ze net effe een tikkie meer over the top allemaal ;-) Amerikanen hè!

nico verduin
21 februari 2013, 23:31
Hè hè hè.. ja, daar op TDPRI doen ze net effe een tikkie meer over the top allemaal ;-) Amerikanen hè!Ach waarom over de top? Gewoon iemand die er over nagedacht heeft en dat kenbaar maakt. Je hoeft het niet met hem eens te zijn, maar je kan er altijd weer ideeën over opdoen. Ik zou alleen wat netter gebouwd hebben aan met name de knoppen zijn. De bovenste foto is een originele:
http://www.uraltone.com/blog/wp-content/uploads/2010/05/fender_deluxe_reverb_bf_3.jpg

De volgende foto is zijn bouw. En daar zit nog wel wat verbeter punten in :)

http://i757.photobucket.com/albums/xx217/telenut62/Delux Reverb/18042012651.jpg

kassie
22 februari 2013, 02:58
haha onderste foto... check die heaters.. één rechte draad en die andere draad eromheen gekruld... die was vroeger vast laat met veters strikken:seriousf: Gebruik gewoon een boormachine... verademing.

Little Jay
22 februari 2013, 08:47
Ach waarom over de top? Gewoon iemand die er over nagedacht heeft en dat kenbaar maakt. Je hoeft het niet met hem eens te zijn, maar je kan er altijd weer ideeën over opdoen. Ik zou alleen wat netter gebouwd hebben aan met name de knoppen zijn.


Ach ja, je hebt gelijk hoor Nico. En ik blijf me verbazen over hoe netjes die BF Fenders gebouwd zijn!

Hendriks
22 februari 2013, 09:04
Ik zal het proberen ook netjes te doen :). Wat ik wel interresant vind is de aarding , een draad langs de achterzijdes van de pots en de ringen van de inputs , ook de biaspunten lijken mij wel een goede optie. Hij gebruikt ook afgeschermde draad van de volumepots naar de buizen.

nico verduin
22 februari 2013, 10:26
Ik zal het proberen ook netjes te doen :). Wat ik wel interresant vind is de aarding , een draad langs de achterzijdes van de pots en de ringen van de inputs
Zorg dan wel dat je plekken op de pots goed schoon geschuurd zijn. Is op zich een mooie vervanging van de Messing plaat die er normaal in zit.



ook de biaspunten lijken mij wel een goede optie.
Als je maar rekening houd met de daling van de B+ bij een hogere stroom instelling.


Hij gebruikt ook afgeschermde draad van de volumepots naar de buizen.
Zou bij netjes bouwen niet nodig moeten zijn. Zit normaal nooit in een oude BF Fender en die zijn toch wel erg still....

Hendriks
22 februari 2013, 10:35
Tips worden te harte genomen Nico :ok:

cluseau
22 februari 2013, 12:23
. . . . En ik blijf me verbazen over hoe netjes die BF Fenders gebouwd zijn!

:???:

http://www.amps-unlimited.nl/images/monster/6337.jpg

http://www.amps-unlimited.nl/images/monster/6335.jpg

Little Jay
22 februari 2013, 14:11
Hahaha! :D

Ok, Frans, baas boven baas!

Midwolda
23 februari 2013, 09:47
Wat me opvalt is dat die bouwer op TDPRI eerst alle componenten droog op hun plek zet en dan alles in één keer soldeert. Is dat de gebruikelijke manier van werken? Ik zie in dat het wel wat efficiënter is dan ieder dingetje apart op maat maken, op z'n plek zetten, solderen, en dan de volgende doen. Plus je kunt je eigen werk nog eens extra controleren. Correct?
Wat me ook opvalt is dat hij alle componenten van bovenaf IN de turrets soldeert. Bij m'n FireFly (jaja, eindelijk kom ik er weer aan toe) zit ik al pootjes OM de turrets te buigen. Wat zijn de voor- en nadelen?

nico verduin
23 februari 2013, 11:55
Beide een kwestie van persoonlijke keuzes.
a) ik bouw het board rustig op en soldeer gelijk vast (tenzij er nog draden bij moeten)
b) Turrets in de pootjes is gemakkelijk bij vervangen. Nadeel is dat als je te heet soldeert het soldeer eronder uit loopt met evt. kans op sluiting van het chassis. Zelf buig ik ze er omheen en draadjes in de gaten (die ga je niet zo snel vervangen).

Midwolda
23 februari 2013, 12:03
Dank je Nico. :ok:
Gezien mijn onervarenheid en dus de grotere foutkans, mijn neiging tot 4x meten 1x knippen, en het feit dat dit een zelfbedacht ding is waarvan het resultaat niet te voorspellen is en waar dus achteraf wel wat aan gewijzigd zal (moeten) worden, kies ik er dan voor om eerst alles droog op maat te maken, vervolgens nog een nachtje te gaan slapen en dan de componenten in de turrets te solderen.

Hendriks
28 februari 2013, 12:03
Een mooie meevaller dient zich aan , zodat ik de resterende onderdelen kan bestellen , ook denk ik erover om bij Tube-Town een bijpassend cabinet te bestellen . Wie weet wat de exacte kleuren zijn van het tolex en bespanning , het moet een mooi setje worden?




http://imageshack.us/a/img545/3475/img1369e.jpg

Gearjunkie
28 februari 2013, 12:47
doek: Fender black-white-silver
Tolex: Fender zwart

Hendriks
28 februari 2013, 12:52
doek: Fender black-white-silver
Tolex: Fender zwart

Dacht ik zelf ook ,maar je hebt diverse zag ik , ook nog verouderd , ik zal morgen wat daglicht foto's maken .

Hendriks
28 februari 2013, 13:56
Tussenstand , het chassis is opgebouwd , nu wachten op de rest van de onderdelen.
http://imageshack.us/a/img856/4782/img1370jr.jpg
http://imageshack.us/a/img706/4265/img1371hr.jpg
De bedrading is nog niet vastgesoldeerd . Ik ga ook even ergens een dikke soldeerpook regelen om de aardedraad achterop de pots mooi te solderen.

cluseau
28 februari 2013, 14:44
..... Ik ga ook even ergens een dikke soldeerpook regelen om de aardedraad achterop de pots mooi te solderen.


Je kan ook twee kleine boutjes nemen.

Hendriks
28 februari 2013, 15:09
Je kan ook twee kleine boutjes nemen.

Zo'n dikke bout moet er toch komen , nu toch vaak aan het kliederen met mijn Velleman.

Hendriks
1 maart 2013, 10:34
Witte kippen koppen dus:
http://imageshack.us/a/img248/656/img1372d.jpg

kassie
4 maart 2013, 10:26
Bump.. al gesoldeerd dit weekend?

Hendriks
4 maart 2013, 10:41
Bump.. al gesoldeerd dit weekend?

Even pauze , eerst wachten op nieuwe pecunia :) . Ik heb de bestellijsten al klaar staan.

Hendriks
14 maart 2013, 13:31
Even pauze , eerst wachten op nieuwe pecunia :) . Ik heb de bestellijsten al klaar staan.

Ik weer wat bestellen , zo ook een reverb tank . IVM daarmee , wat zijn de beste kabels en is zo'n tolex reverb etui noodzakelijk/aan te raden?

cluseau
14 maart 2013, 14:40
Ik weer wat bestellen , zo ook een reverb tank . IVM daarmee , wat zijn de beste kabels en is zo'n tolex reverb etui noodzakelijk/aan te raden?

Kabels is niet zo belangrijk, allemaal relatief laagohmig. Je kan een gewoon stukje huistuinenkeukenaudiokabel nemen.

Tank is afhankelijk van je schakeling. Impedantie is belangrijk.

Etui is zeker ook belangrijk, zonder etui kun je de reverb niet volledig uitsturen.

Hendriks
14 maart 2013, 14:55
Kabels is niet zo belangrijk, allemaal relatief laagohmig. Je kan een gewoon stukje huistuinenkeukenaudiokabel nemen.

Tank is afhankelijk van je schakeling. Impedantie is belangrijk.

Etui is zeker ook belangrijk, zonder etui kun je de reverb niet volledig uitsturen.

Ok , ga ik de etui ook bestellen , kabeltje met tulpstekkers heb ik nog wel liggen.

Hendriks
14 maart 2013, 15:58
Je ziet in tremelo circuit 3 van die schijf condensatoren zitten 10nf en 22nf , TAD gebruikt hiervoor OD's , kan ik hier bv ook SM's zetten.

Little Jay
14 maart 2013, 20:29
Etui is zeker ook belangrijk, zonder etui kun je de reverb niet volledig uitsturen.

Doet dat etui nog meer dan het stof buiten houden dan? Wist ik niet!

cluseau
14 maart 2013, 20:33
Doet dat etui nog meer dan het stof buiten houden dan? Wist ik niet!

Jazekers, het gaat feedback tegen.

Little Jay
14 maart 2013, 20:44
Jazekers, het gaat feedback tegen.

Omdat 't materiaal een wat dempende werking heeft op 't 'omgevingslawaai' in de versterkerkast en omdat de veer zo geen rechtstreeks contact maakt ermee zeker? Ok, makes sense!

cluseau
14 maart 2013, 21:11
Omdat 't materiaal een wat dempende werking heeft op 't 'omgevingslawaai' in de versterkerkast en omdat de veer zo geen rechtstreeks contact maakt ermee zeker? Ok, makes sense!

Is echt waar hoor, heb meerdere amps gezien waarbij de max reverb niet bruikbaar was zonder zak. Handoekje er over en hij kon op max zonder feedback.


pfffff......stof, ben albert mol niet :seriousf:

Hendriks
18 maart 2013, 14:44
We kunnen weer een tijdje vooruit , morgen de pook maar weer opstoken.
http://imageshack.us/a/img546/4481/img1416zi.jpg

Buzzel
18 maart 2013, 14:45
:cheerup: Veel plezier!

Hendriks
18 maart 2013, 15:09
:cheerup: Veel plezier!

Komt goed.
Ik heb nu op de OT en PT na alles in huis .
Morgen eerst de bevestigingsgaatjes voor de bordjes maken en dan begin ik met de capboard , eerst maar eens oefenen , ik heb geen ervaring met eyelets.

Hendriks
20 maart 2013, 15:01
We zijn op de helft , morgen weer verder.
http://imageshack.us/a/img24/7114/img1417jt.jpg

Midwolda
20 maart 2013, 19:46
Haha, jij doet in een dag meer dan ik in een jaar... mooi man! :ok:

Hendriks
20 maart 2013, 20:50
Haha, jij doet in een dag meer dan ik in een jaar... mooi man! :ok:

Ha , ik heb dan ook meer tijd. De 2 kleine bordjes heb ik ook af , valt mee die eyelets ,maar heb toch liever turrots , wat degelijker.

kassie
21 maart 2013, 12:35
We zijn op de helft , morgen weer verder.
http://imageshack.us/a/img24/7114/img1417jt.jpg

Mooi werk!

Die twee zwarte verbindingsdraden op het bordje die je nu in een boog over de caps hebt.. ééntje tussen de twee setjes anode weerstanden? En een richting optocoupler (rode led dinges)? Zou je die niet onder het bord spannen?

Plus de twee grote switches aan de achterkant.. is natuurlijk geen gezicht als ze zo uitsteken... mooi gelijk met het chassis ;).

Groeten Karst.

Hendriks
21 maart 2013, 13:43
Bij de meeste foto's die ik gezien heb , lopen ze boven het bord , ik heb daar ook over getwijfeld , op de site van TAD word dat ook aangegeven. Die switches had ik nog liggen , als hij ingebouwd is valt het wel mee ,het achterpaneel is ook een cm dik en dan vallt het niet op.

Hendriks
28 maart 2013, 14:43
Spaghetti :
http://imageshack.us/a/img845/9134/img1429bk.jpg
Vervolgens het bordje een paar maal gecontroleerd en ingebouwd.
Alvorens ik de bedrading van de gloeispanning ga solderen , nogmaals alle leads weer controleren en waar nodig kuisen/herstellen.
Als iemand al een fout/verbeterpunt ziet , hoor ik het graag .
http://imageshack.us/a/img845/3215/img1436q.jpg
http://imageshack.us/a/img20/3583/img1435zp.jpg

Buxtra
28 maart 2013, 20:37
Heel mooi project, ga vooral zo verder, zeg ik als leek. Denk dat ik dit na een 18 watter in mijn hoofd ga krijgen en weer een hele tijd later heel misschien ga proberen. In een overmoedige bui...

Het lijkt me een lastige bouw. Maar wat gaat dit een amp worden zeg! Volg je post met veel plezier. Die oranje dropjes toch :lovelove:

Hendriks
3 april 2013, 14:18
Zo , de gloeidraad bedrading is ook gemonteerd , voorlopig ook de laatste werkzaamheden , komt ineens ook nog wat anders op de weg :) .
Wat moet er nog gebeuren:
- OT en PT
- buizen
- netsnoer
- reverbtank
- 2 100 ohm weerstanden op de pilotlamp
- biassen en testen.
Hopen op een flink vakantiegeld:)
http://imageshack.us/a/img339/8954/img1462z.jpg
Omdat ik er voorlopig toch niet mee aan de gang kan , het chassis in de headshell gemonteerd :
http://imageshack.us/a/img19/439/img1463hh.jpg

Buxtra
3 april 2013, 15:22
Mooi werk man, flink op weg naar het einde!

muziekschuur
3 april 2013, 15:33
Nog een eigen naamplaatje toch?

Hendriks
3 april 2013, 15:43
Mooi werk man, flink op weg naar het einde!

Komt goed.

Hendriks
3 april 2013, 15:44
Nog een eigen naamplaatje toch?

Wie weet , wel een beetje kaal zo.

flo123
3 april 2013, 19:37
Ik vind hem "kaal" wel mooi eigenlijk.

Hendriks
3 april 2013, 19:50
Ik vind hem "kaal" wel mooi eigenlijk.



Als hij maar goed gaat klinken. Ik had ook een Fender faceplate+ Logo kunnen kopen ,maar dat vind ik dan ook weer niets.

Hendriks
20 april 2013, 19:52
Ik ben eens op onderzoek naar trafo's geweest , dat als er weer verse pecunia is ik weer verder kan.
Mijn eerste idee was Hammond ,maar nu kwam ik ook Classictone tegen , die hebben een "Deluxe"versie van de trafo en heeft o.a. een 230 volt mogelijkheid , een ct voor de gloeidraden en de mogelijkheid voor een verlaagde plate spanning (300v ipv 330v).
Wat zijn de directe voordelen hiervan ? De Hammond is 240 V en heeft een plate spanning van 330 V en geen ct voor de heater.
Ik ga ook nog even bij Heyboer kijken , MM is mij te kostbaar.

tommus42
20 april 2013, 20:01
De ct voor de heater heb je volgens mij niets aan. Kun je de gloeidraden beter 'optillen' eventueel. Heb een universele OT van Hammond, voor 2x6L6, prima ding, maar ik vergelijk nooit A/B. Overweeg wel een MM te kopen voor mijn Epiphone, hebben dat ding nota-bene in het assortiment:strat:.

nico verduin
20 april 2013, 20:04
Lagere voedingsspanning betekent alles wat minder op alle buizen:
De eindtrap zakt wat meer doordat je een hogere stroom gaat krijgen in de bias om toch 70% plaat dissipatie te krijgen.=> lagere biasspanning => eerder opbreken van de eindtrap=> minder clean
De preamps krijgen een lagerspanning.=> de load lijnen schuiven naar links=> minder swing op de buizen => minder gain.
Hoeveel is afhankelijk van de hoeveel B+ je echt krijgt tov. origineel.
Om eea weer wat tegen te werken moet je de serie weerstanden verkleinen in de voedingslijn, maar verkleinen van deze weerstanden heeft weer impact op de ontkoppeling naar de volgende trappen (RC component).
Het heeft dus wel invloed. Hoeveel? geen idee.

CT op 6.3 is niet zo relevant. 2 x 100 ohm geeft zelfde effect.

Hendriks
20 april 2013, 20:35
Helder , bedankt Nico. Ik zie dan de voordelen voor mij dan niet.

Buzzel
23 juni 2013, 16:06
AAAh http://link.marktplaats.nl/690139576

:makeup:

Over mijn eerste bouwproject heb ik maar als een jaar gedaan!

Hendriks
23 juni 2013, 16:21
AAAh http://link.marktplaats.nl/690139576

:makeup:

Over mijn eerste bouwproject heb ik maar als een jaar gedaan!

Zoals het er nu uitziet gaat het wel langer als een jaar duren , mede dank aan de vrienden van de fiscus , de Bassman was ook niet echt geplant en die wil ik zeker houden. Keuzes, keuzes,keuzes.

Gearjunkie
23 juni 2013, 17:00
Ik dacht dat je het meeste al in huis had. Wat zoek je nog?

Buzzel
23 juni 2013, 17:02
De trafo's als ik de advertentie zo lees. Is denk ik ook wel het meeste geld ja. We jammer dat je er mee stopt. Je kan het toch gerust een jaar (of meer) in de kast laten liggen en als de tijd rijp is de laatste beetjes er bij kopen?

Hendriks
23 juni 2013, 20:17
De trafo's en de buizen en daarna ook nog een fatsoenlijk cabinet , anders heb je er nog niets aan.

DarknessAwaits
24 juni 2013, 09:42
Wat jammer om te zien! Als ik m'n Princeton niet net had afgemaakt had ik 'm zeker willen overnemen... nou ja, nu wil ik 'm ook nog wel overnemen maar zit ik straks met 2 bijna dezelfde versterkers

Hendriks
28 juni 2013, 09:12
Ik heb ernog eens over nagedacht en ga het toch anders doen . Ik heb nu een Bassman , een George Dennis combo en een Deluxe Reverb top , de GD klinkt goed en omdat het een combo is gemakkelijk te transporteren , de Bassman is gewoon te gek en die blijft sowieso en kan eventueel ook mee naar de repetitie ruimte . De Deluxe zal vast ook helemaal goed klinken als hij klaar is , maar het is een top en daar moet dus een cabinet bij en daarom minder practisch in transport.
Ik heb nu bedacht om toch de GD te verkopen en om de Deluxe in een combo behuizing te zetten , met de verwachte opbrengst van de GN en de headshell moet dat lukken.

Little Jay
28 juni 2013, 14:16
Ha goed! Deluxe moet blijven! :D

(En lijkt mij ook een toffe amp om te bouwen, dus je moet 'm afmaken zodat ik van jouw ervaringen kan leren, heh heh heh....)

Hendriks
28 juni 2013, 15:30
Ik wou er al tijden 1 , dus hij word gewoon afgemaakt en dan heb ik een mooi setje zo samen met de Bassman.

DarknessAwaits
28 juni 2013, 17:18
Goed nieuws, dat lees ik graag!

Buzzel
28 juni 2013, 17:33
:cheerup: Yes!

Midwolda
28 juni 2013, 17:44
Goede keuze Henk, en zoveel wijsheid moet beloond worden:
ik heb nog een TR-125A1A OT (voor Fender Deluxe Reverb, Princeton Reverb) voor je.
Heb ik ooit bij Verelec gekocht maar ik kom er toch niet aan toe.
Be my guest :ok:

Hendriks
28 juni 2013, 18:17
Goede keuze Henk, en zoveel wijsheid moet beloond worden:
ik heb nog een TR-125A1A OT (voor Fender Deluxe Reverb, Princeton Reverb) voor je.
Heb ik ooit bij Verelec gekocht maar ik kom er toch niet aan toe.
Be my guest :ok:

Verkocht Ton .
:ok:

Hendriks
14 juli 2013, 15:30
Hij zit in elkaar , vanavond een laatste check en dan morgen prik erop. Altijd weer spannend.

Buzzel
14 juli 2013, 18:28
Hij zit in elkaar , vanavond een laatste check en dan morgen prik erop. Altijd weer spannend.

Inderdaad spannend!

Hendriks
14 juli 2013, 19:50
Tada , ik had even wat tijd over en ik heb de prik erop gezet.
Merkwaardig de power en standby knop werken omgekeerd , vreemd want ze kunnen maar op 1 manier bevestigd.
Maar hij doet het :cheerup: , ook de reverb en vibrato , goed geluid zolang je rustig tokkelt ,als je harder aanslaat gaat hij akelig clippen , op beide kanalen .Meten was lastig , hij gaf een ruststroom van 2,1 mv (?) en de B+ gaf de meter 0 , dus morgen maar even opnieuw met een andere meter.
Er komt in iedergeval geluid uit.

matto
14 juli 2013, 22:47
Heb je 1 ohm weerstanden in de kathodes van de eindbuizen gezet?
Als je daarover 2.1 mV meet dan is dat inderdaad veel te weinig.
Welke spanning meet je op de pennen nummer 3 op de eindbuizen?

Hendriks
15 juli 2013, 07:50
Heb je 1 ohm weerstanden in de kathodes van de eindbuizen gezet?
Als je daarover 2.1 mV meet dan is dat inderdaad veel te weinig.
Welke spanning meet je op de pennen nummer 3 op de eindbuizen?

Daar meet ik niets , dat ligt dus aan de meter vrees ik . Ik ga vanavond alles maar eens doormeten met een andere meter , ik heb het idee dat er in de voeding iets niet in orde is . Dit gaan we oplossen.

Hendriks
15 juli 2013, 10:08
Zo eerst maar eens besloten om orde in de chaos op mijn werkbank te maken en een geaard stopcontact aan te leggen , zodat ik niet iedere keer naar een andere rumte moet om te testen. Daarna de DR maar eens helemaal weer checken en doormeten.

matto
15 juli 2013, 12:57
Op de pennen 3 zou je rond de 400 V dc moeten meten.
Je zou dan over de 1 ohm weerstandjes op de eindbuis kathodes ergens tussen de 20 en de 40 mV moeten meten.

Hendriks
15 juli 2013, 13:43
Op de pennen 3 zou je rond de 400 V dc moeten meten.
Je zou dan over de 1 ohm weerstandjes op de eindbuis kathodes ergens tussen de 20 en de 40 mV moeten meten.
Klopt , ik ga als ik tijd heb alle buizen even bij langs. , eerst even onbelast . Vanmorgen alles nog geconroleerd met schema en layout ,maar kan geen fouten ontdekken.

nico verduin
15 juli 2013, 18:44
Zoals gebruikelijk...... lijstje met metingen op alle buizen en alle pinnen :)

Hendriks
16 juli 2013, 21:16
Gemeten dus , alle waarden overeenkomstig zoals ze zijn aangegeven in het schema van TAD , op pen 3 staat 441 dc . De 1 ohm weerstanden heb ik er uitgehaald , hij gaat nu harder en het clippen begint later. Ik zal morgen even het lijstje intikken .

Hendriks
17 juli 2013, 09:41
De waardes:
pennen 1 3 6 8
V1 198 1,44 199 1,5
V2 193 1,53 195 1,5
V3 435 7,4 4,35 7,38
V4 190 1,95 196 1,6
V5 429 0 380 schommelt (vibrato)
V6 201 77,2 190 77,2

einbuizen Tungsol 6V6 GT
pennen 3 4 5
V7 431 429 -46
V8 431 429 -46

Reverb en vibrato werken prima , bij harder aanslaan gaat hij clippen/oversturen (meer dan dat de bedoeling is).

nico verduin
17 juli 2013, 10:07
Den eerder dat je crossoverdistortion hebt. -46v op de bias is veel teveel. Moet iets van de helft zijn oid

Hendriks
17 juli 2013, 10:46
Als ik hem verlaag naar -38 begint er een fluittoon door te komen. Op de biaspot zit een weerstand van 16K , volgens schema zou dit 15k moeten zijn , maakt dat een groot verschil?

nico verduin
17 juli 2013, 12:44
Anode draden wisselen op de eindpitten

nico verduin
17 juli 2013, 12:45
15k of 16k is alleenaar voor het bereik van de bias. Verder geen invloed

Hendriks
17 juli 2013, 13:16
Anode draden wisselen op de eindpitten

Ga ik proberen,dank Nico.

Hendriks
17 juli 2013, 14:12
Hij werkt :blast: . Vandaag ook een mooie kast ontvangen , dus ik kan het project afronden , alleen nog even een mooie speaker erbij zoeken.

matto
17 juli 2013, 14:38
Waren de de 1 ohm weerstandjes defect?
Als je ze er in laat zitten dan kun je de bias wat nauwkeuriger afstellen als je de draden van de anodes inmiddels goed hebt zitten.
Je meet nu 435 V anodespanning dat zou betekenen dat wanneer ik er van uit ga dat een de luxe ongeveer 22 Watt levert je dan plm.20mV over de 1 ohm weerstand zou moeten meten.
Een oude Celestion H30 8 Ohm is een uitstekende keuze in een de luxe reverb combo.

Hendriks
17 juli 2013, 14:41
Die weerstanden ga ik wel gebruiken voor de bias af te stellen. Ik zal eens op mp speuren voor een leuke speaker.

nico verduin
17 juli 2013, 16:01
Je meet nu 435 V anodespanning dat zou betekenen dat wanneer ik er van uit ga dat een de luxe ongeveer 22 Watt levert je dan plm.20mV over de 1 ohm weerstand zou moeten meten..

Ik weet niet waar die redenering vandaan komt maar zo werkt het niet....

matto
17 juli 2013, 18:26
I=u/p 435/11=39.5 =oei rekenfout,sorry je zou dus plm. 39 mV moeten meten.
I = stroom door een enkele buis U=-435 V=anodespanning P 11Watt 11 Watt per buis dat is de helft van 22 Watt.

cluseau
17 juli 2013, 18:48
I=u/p

Deze klopt ook niet echt hoor

nico verduin
17 juli 2013, 18:53
I = stroom door een enkele buis U=-435 V=anodespanning P 11Watt 11 Watt per buis dat is de helft van 22 Watt.En dat is dus fout... Je meet dan de plaat dissipatie door de buizen. Het uitgangsvermogen kun je
vooraf bepalen door:
- De loadlijn te nemen van de OT (en daar je een enkele buis neemt [rekent het gemakkelijkste] moet je 1/4 van de PP impedantie nemen)
- Deze loadlijn teken je nu op de grafiek
- Waar de lijn de 0V-curve snijdt, trek je een verticale lijn naar beneden. Je krijgt dan een driehoek wat het max vermogen is in de OT. Dat x 2 (pp schakeling) en -5-10%. en je hebt een schatting van het uitgangsvermogen

- gewoon een loadweerstand erop
- sinus erop
- met de scope (jaja wederom) opendraaien tot de sinus golf begint af te vlakken(clippen)
- De spanning meten over de load weerstand (AC). Die waarde door de load weerstandswaarde delen en je hebt de stroom.
- P = I^2 * R.

Nu zullen sommigen zeggen, als ik de bias warmer draai, dan klinkt hij harder. Dat klopt op die stand van het volume. Echter het max vermogen wordt nooit meer. Immers het enige wat je doet is opschuiven langs de loadlijn (net als een triode :)) dn loopt er dus meer stroom, maar dan ben je ook eerder bij je max. Maw hij gaat op de volume stand eerder clippen, maar het vermogen blijft hetzelfde.
Je kan tenslotte nooit meer power eruit krijgen als dat je erin stopt.

Hendriks
18 juli 2013, 11:49
Zo , hij zit in de kast , ik heb de speaker van een ander combo erin gedaan en mensch wat klinkt hij fijn,wat een clean , heeeeerlijke reverb en een vibrato , daar kan geen pedaal tegenop.
http://imageshack.us/a/img600/6474/82k3.jpg
http://imageshack.us/a/img837/2156/ztgv.jpg
lekker setje :
http://imageshack.us/a/img32/5657/35q0.jpg

Hendriks
21 juli 2013, 09:55
Hij werkt dus goed , alleen bij het uitzetten (standby) is er een behoorlijke knal te horen . Is hier iets aan te doen?

nico verduin
21 juli 2013, 10:53
Gelijk de hoofdschakelaar uitgooien :) trekt ie gelijk je elco's leeg. Je zou met een 100n of zo kunnen experimenteren over de standby.

Buzzel
21 juli 2013, 12:13
Ik heb echt net gelezen dat Chokes en standby switches niet zo lekker samen werkt. Er zit toch een choke op die deluxe reverb?

http://www.valvewizard.co.uk/standby.html

nico verduin
21 juli 2013, 16:55
Ik heb echt net gelezen dat Chokes en standby switches niet zo lekker samen werkt. Er zit toch een choke op die deluxe reverb?

http://www.valvewizard.co.uk/standby.htmlAltijd weer geweldig om te lezen dat een ontwerp van 50 jaar geleden niet deugt terwijl de amps het gewoon blijven doen.........

Hendriks
21 juli 2013, 18:01
Altijd weer geweldig om te lezen dat een ontwerp van 50 jaar geleden niet deugt terwijl de amps het gewoon blijven doen.........
Haha , zo erg is die plop ook niet. Bij Ceriatone zag ik dat ze een 0,047 cap en een 100k weertand (bleeder) op de standby switch zetten.

Buzzel
21 juli 2013, 19:04
Haha , zo erg is die plop ook niet. Bij Ceriatone zag ik dat ze een 0,047 cap en een 100k weertand (bleeder) op de standby switch zetten.

Daar staat ook een stuk over in de link van mij hierboven :)

Hendriks
21 juli 2013, 19:12
Daar staat ook een stuk over in de link van mij hierboven :)
Ik heb het doorgenomen en herinderde mij dat Ceriatone het doet met o.a. de Tweed Bassman.

flo123
21 juli 2013, 19:42
Altijd weer geweldig om te lezen dat een ontwerp van 50 jaar geleden niet deugt terwijl de amps het gewoon blijven doen.........
Dat wil niet zeggen dat er geen verbeteringen mogelijk zijn natuurlijk. Niet alle ontwerp beslissingen van Fender/Marshall waren zo geweldig technisch onderbouwd... :)

nico verduin
21 juli 2013, 20:13
In al die jaren dat ik heb gerepareerd een keer een kapotte choke en dan nog door kapotte buizen. Maw de mogelijke gevolgen zijn mij wat overtrokken. De ontwerpen zijn gewoon standaard schema's uit de rca boeken. Misschien een idee voor anderen ipv exotisch falende schema's

Hendriks
21 juli 2013, 21:46
Ik zal eens kijken wat ik doe , hij gaat toch nog even los. Hij klinkt geweldig , maar hij heeft wel wat ruis , beetje twijfel en bij het uittrekken van de plug uit de input maakt hij flink lawaai , met volume dicht dus. Ik heb de originele layout aangehouden met als uitzondering de aarding , ik heb een aardbus op de potmeters gemaakt waar ook de inputs opzitten en deze verbondn met een starground ,waar ook bv de filtercaps en het biascircuit opzitten , hier ga ik nog wat mee experimenteren.

flo123
22 juli 2013, 00:31
Dat is vreemd. Als het volume op nul staat, zou je geen luid geluid moeten horen als je de plug uit de ingang haalt, lijkt me.

Hoeveel Ohm weerstand meet je op het stuurrooster naar aarde, van de buis trap direct na de volume pot als deze op nul staat? Zou zeer klein moeten zijn want dan hangt deze aan aarde via de volume pot als het goed is. (Ik neem even aan dat daar geen gridstopper weerstand zit.)

Hendriks
22 juli 2013, 08:53
Met volume op 0 en een gitaar ingeplugt hoor je dus ook niets , het is de ring(aarde) van de input , als je die aantikt met iets van metaal hoor je veel lawaai.
Ik zal vandaag eens meten.

cluseau
22 juli 2013, 09:11
Je gebruikt toch wel randaarde he?

Hendriks
22 juli 2013, 09:51
Je gebruikt toch wel randaarde he?

:) zekers . Ik heb het net even weer geprobeerd , het verschijnsel doet zich alleen voor als de reverb open staat , het is dus meer een uhh mechanisch iets , bij het in en uittrekken van de plug beweegt de kast en dus de veer :hide: . Ook de brom is met de reverb dicht van een zeer acceptabel niveau . De kabel die ik nu gebruik voor de reverb is een veels te lange audiokabel , die ga ik ook vervangen voor een goede.

Hendriks
29 juli 2013, 11:13
Mijn George Dennis combo word opgehaalt deze week , dus er kan weer wat aangeschaft worden :) , o.a. een footswitch , 2 schakelaars (de huidige steken toch te ver uit) , een backplate en een goede speaker.
Ik zit te kijken bij Jensen en twijfel tussen een P12R en een C12N , over beide goede dingen gelezen , maar zijn er hier ervaringen met deze speakers , of zijn er nog andere?

kassie
29 juli 2013, 13:47
Ik zal eens kijken wat ik doe , hij gaat toch nog even los. Hij klinkt geweldig , maar hij heeft wel wat ruis , beetje twijfel en bij het uittrekken van de plug uit de input maakt hij flink lawaai , met volume dicht dus. Ik heb de originele layout aangehouden met als uitzondering de aarding , ik heb een aardbus op de potmeters gemaakt waar ook de inputs opzitten en deze verbondn met een starground ,waar ook bv de filtercaps en het biascircuit opzitten , hier ga ik nog wat mee experimenteren.

Check nog even met het schema... heb je de inputs correct aangesloten? Je gebruikt cts jacks. die maken vanzichzelf al contact met het chassis, dus een extra aarde draad kan een aardelus veroorzaken. Heb je de geshielde input draad richting pin 2 maar aan één kant aan de massa gesloten (bij de jack) en aan de kant van de buis socket met krimpkous?

Je hebt ook een 1mohm weerstand tussen tip en massa? Als de versterker bromt als je geen Plug erin hebt dan meet ook even of de tip en massa met elkaar contact maken als je geen plug erin hebt. Dat zou wel moeten.

Hendriks
29 juli 2013, 13:51
Check nog even met het schema... heb je de inputs correct aangesloten? Je gebruikt cts jacks. die maken vanzichzelf al contact met het chassis, dus een extra aarde draad kan een aardelus veroorzaken. Heb je de geshielde input draad richting pin 2 maar aan één kant aan de massa gesloten (bij de jack) en aan de kant van de buis socket met krimpkous?

Je hebt ook een 1mohm weerstand tussen tip en massa? Als de versterker bromt als je geen Plug erin hebt dan meet ook even of de tip en massa met elkaar contact maken als je geen plug erin hebt. Dat zou wel moeten.
Geen geshielde draad gebruikt (volgens layout) , inputs heb ik gemeten en die zijn correct. Is het ook verstandig om een shielding aan de bovenkant van de amp te maken , dit heeft mijn Bassman ook?

Buzzel
29 juli 2013, 13:52
Mijn George Dennis combo word opgehaalt deze week , dus er kan weer wat aangeschaft worden :) , o.a. een footswitch , 2 schakelaars (de huidige steken toch te ver uit) , een backplate en een goede speaker.
Ik zit te kijken bij Jensen en twijfel tussen een P12R en een C12N , over beide goede dingen gelezen , maar zijn er hier ervaringen met deze speakers , of zijn er nog andere?

Ik krijg binnenkort een 2x12 binnen met 2 wgs G12C's ik zal er te zijner tijd vertellen wat ik daar van vindt, misschien het wat voor jou combo.

kassie
29 juli 2013, 13:55
Geen geshielde draad gebruikt (volgens layout) , inputs heb ik gemeten en die zijn correct. Is het ook verstandig om een shielding aan de bovenkant van de amp te maken , dit heeft mijn Bassman ook?

Haal die inputs van de aardebus af man! nu meteen! :seriousf:Bij die jacks nadrukkelijk geen extra aarde draad vanwege groundloop.. Hetzelfde met de overige cts jacks. :ok:. Post dan even terug.

Ja een aluminium plaatje bevestigt aan de bovenkant van je headshell is wel aan te raden ja.

kassie
29 juli 2013, 14:05
Heb het zelf ook meegemaakt met mijn express... cts jacks gebruikt, maar schema gevolgd van ceriatone die cliff jacks gebruikt. Dus ik had zowel brom op de input, als brom bij de speaker aarde. Die CTS jacks maken vanzichzelf al contact met de aarde... dus je krijgt lussen. Dus doe dit met alle jacks die er in je amp bevinden. Los koppelen van alle aarde draden.

Buzzel
29 juli 2013, 14:07
Wat voor brom komt daar eigenlijk vanaf 50 of 100 Hertz?

Hendriks
29 juli 2013, 14:15
Haal die inputs van de aardebus af man! nu meteen! :seriousf:Bij die jacks nadrukkelijk geen extra aarde draad vanwege groundloop.. Hetzelfde met de overige cts jacks. :ok:. Post dan even terug.

Ja een aluminium plaatje bevestigt aan de bovenkant van je headshell is wel aan te raden ja.
Ik zal deze week eens extra aardedraden losmaken en horen wat stiller is , dit had ik overigens gepikt van iemand op het telecaster forum die de amp wel geheel stil kreeg.
@buzzel. Ben wel benieuwd naar die WGS , in mijn andere combo had ik een Retro en die klonkook prima.

Hendriks
5 augustus 2013, 14:02
Alle extra aarde bedrading is eruit en hij is stil:cheerup: . Jensen C12N erin en hij is nu helemaal af.
Wat zullen we nu eens gaan doen ? O'ja de slaapkamer opknappen .

Gearjunkie
5 augustus 2013, 14:23
Geweldig! Leuk dat ie nu prima werkt, veel plezier ermee!

Hendriks
5 augustus 2013, 14:31
Geweldig! Leuk dat ie nu prima werkt, veel plezier ermee!
En jij ook nog bedankt:ok: .

kassie
7 augustus 2013, 11:10
Alle extra aarde bedrading is eruit en hij is stil:cheerup: . Jensen C12N erin en hij is nu helemaal af.
Wat zullen we nu eens gaan doen ? O'ja de slaapkamer opknappen .

Told you so! Proficiat! Succes met sausen etc.

Hendriks
7 augustus 2013, 11:12
Told you so! Proficiat! Succes met sausen etc.

Je had helemaal gelijk. Ben net begonnen met sauzen , zweten is dat.

kassie
7 augustus 2013, 11:15
Je had helemaal gelijk. Ben net begonnen met sauzen , zweten is dat.

ik ken het... plafond doen en vanavond nog geen kopje koffie op kunnen tillen, altijd fijn...

Little Jay
7 augustus 2013, 12:39
En daarna maar eens wat soundsamples plaatsen hè! :-)

Hendriks
7 augustus 2013, 14:28
En daarna maar eens wat soundsamples plaatsen hè! :-)

Wie weet , alleen heb ik geen opname spul .

Hendriks
15 augustus 2013, 21:27
Nog een klein probleempje met de reverb , als ik de kast aanraak dan hoor je reverbveren door de speaker , als de kast niet helemaal op een vlakke ondergrond staat , hoor je ze al bij lage noten.
Ik heb de tank in de bijbehorende zak gemonteerd en die zit met 2 schroeven onder in de kast .
Is er een betere methode ?

cluseau
15 augustus 2013, 21:39
Nog een klein probleempje met de reverb , als ik de kast aanraak dan hoor je reverbveren door de speaker , als de kast niet helemaal op een vlakke ondergrond staat , hoor je ze al bij lage noten.
Ik heb de tank in de bijbehorende zak gemonteerd en die zit met 2 schroeven onder in de kast .
Is er een betere methode ?


In een oude handdoek rollen en op de bodem leggen.

Hendriks
15 augustus 2013, 21:47
In een oude handdoek rollen en op de bodem leggen.
Ok probeer ik , bedankt.

Little Jay
15 augustus 2013, 23:13
Nog een klein probleempje met de reverb , als ik de kast aanraak dan hoor je reverbveren door de speaker , als de kast niet helemaal op een vlakke ondergrond staat , hoor je ze al bij lage noten.
Ik heb de tank in de bijbehorende zak gemonteerd en die zit met 2 schroeven onder in de kast .
Is er een betere methode ?

Stuk schuimrubber er onder (in de zak is wel mooi als het past, maar kan ook onder de zak)

Hendriks
16 augustus 2013, 07:34
Stuk schuimrubber er onder (in de zak is wel mooi als het past, maar kan ook onder de zak)

Dat is nog gemakkelijker.

cluseau
16 augustus 2013, 17:11
Dat is nog gemakkelijker.

Maar werkt dat ook goed? ;)

Hendriks
16 augustus 2013, 17:52
Maar werkt dat ook goed? ;)
;) Ik heb een opgevouwen handdoek in de kast gedaan en daarop de tank gemonteerd en het werkt. Een compromis dus.

cluseau
16 augustus 2013, 21:51
Een veerunit heeft vier grote oppervlakken waardoor terugkoppeling kan ontstaan. Heb je daar last van dan is omwikkelen met een dikke handdoek heel effectief. Wil je er de tijd voor nemen kun je van schuimrubber een hele verpakking voor de veeraken. Leef je uit.

Hendriks
16 augustus 2013, 23:34
Net voor het eerst de Deluxe mee gehad , naar de repetitie , begon goed ,super klank, maar na een uur ging het mis.
Ik zal het morgen even omschrijven ,ik ben nu niet in de stemming :seriousf:

Little Jay
17 augustus 2013, 09:53
oh oh.... ik hoop geen rook en zo?

Hendriks
17 augustus 2013, 10:03
oh oh.... ik hoop geen rook en zo?
Geen rook en er komt nog steeds geluid uit , alleen de lage tonen vervormen (E en A snaren).

kassie
17 augustus 2013, 10:16
Geen rook en er komt nog steeds geluid uit , alleen de lage tonen vervormen (E en A snaren).

Ah een uur prima gedaan, en daarna ineens minder?
Even wachten op de technische wonders hier.. maar alvast bias checken.. plus de bedrading/solderingen van de B+? Wellicht even wat gedetailleerde foto's? Ik vermoed koude soldeerpunten/slecht contact?

Hendriks
17 augustus 2013, 11:09
Ah een uur prima gedaan, en daarna ineens minder?
Even wachten op de technische wonders hier.. maar alvast bias checken.. plus de bedrading/solderingen van de B+? Wellicht even wat gedetailleerde foto's? Ik vermoed koude soldeerpunten/slecht contact?
Ik zal hem volgende week op de werkbank leggen en hem eerst eens goed nalopen op een slechte verbinding.

Hendriks
18 augustus 2013, 09:22
Er is Ook nog iets anders aan de hand.
Als het voetpedaal niet is aangesloten en je raakt het chassis aan hoor je een brom , sluit je hem aan is het verdwenen.
Als je de vibrato aanzet , dan duurt het even voordat het effect hoorbaar is en zie je de pilotlamp knipperen met tussenposen van ongeveer 10 seconden.
Werk aan de winkel dus.

Hendriks
19 augustus 2013, 11:35
Ik vermoed koude soldeerpunten/slecht contact?

Hoe speur ik die op?

Buzzel
19 augustus 2013, 11:40
Met een pollepel (of iets anders dat geen stroom geleid) op alle solderingen rammen (of gewoon tikken) terwijl de versterker aan staat.

kassie
19 augustus 2013, 12:07
Hoe speur ik die op?

N.B. Eerst met een dikke weerstand die elco's ontladen he? Van de plus naar massa.

Kijken of je soldeer blobben ziet... verbindingen die je vaker opnieuw hebt gesoldeerd. Solderingen waar een krakje in zit, of die niet vloeiend ogen. Probeer wat draadjes te bewegen. Dan zou je contact kunnen meten van onderdeel naar onderdeel met de soldering er tussen. Je hebt solide draad gebruikt? Dat kan ook makkelijk knappen is mijn ervaring.

Ga je prutsen met de versterker aan.. doe tandartshandschoentjes aan, of nog beter zo'n gele keukenhandschoen... en doe het met een houten stokkie. Hele versterker even schematisch langslopen van input naar output... gewoon tikken op de onderdelen vlak bij de verbinding. Dan zou je misschien wat gekraak kunnen horen door de speaker.

De massadraden correct aangesloten?. Je had ze bij de jacks verwijderd, maar per ongeluk niet teveel verwijderd?

Geen resultaat dan maar even wat foto's.

Edit: Vanuit je voorgaande post zou ik inderdaad dat vibrato/reverb circuit eerst bekijken aangezien je daar als laatst mee bezig was?

Hendriks
19 augustus 2013, 12:32
Mooi , bedankt ,ga ik doen.

Little Jay
19 augustus 2013, 16:16
Even mijn leken-logica er op los laten: het eerste uur deed de versterker het goed, daarna dus storing. Dan zeg ik: iets is (te) warm geworden en gaan werken. Een slechte soldeerverbinding is zeker mogelijk, maar de kans is dan groot dat de versterker het weer goed doet als 'ie is afgekoeld. Is dat het geval?

Anders scenario: iets dat matigjes vastzat is door de (geluids-)trillingen losgegaan. Heb je mechanische verbindingen gecheckt? Buizen in de buisvoeten, misschien je speakerdraden met van die klemmetjes op de speaker?

Inderdaad zou ik eerst alle verdachte soldeersels opnieuw laten vloeien (kans is groot dat 'ie het dan al weer goed doet) en daarna gaan "chopsticken" (ik gebruik zelf inderdaad een houten eetstokje daarvoor).

Hendriks
20 augustus 2013, 08:19
Ik ben niet de enigste : http://www.tdpri.com/forum/shock-brothers-diy-amps/422397-cant-play-b-c-c.html .
Dus vanmiddag maar eens met een stokje aan de gang.

Little Jay
20 augustus 2013, 11:04
Can't live without chopsticks!

Succes! Hopelijk een slechte soldeerverbinding. Oscillatie wordt weer lastiger.....

kassie
20 augustus 2013, 11:56
Can't live without chopsticks!

Succes! Hopelijk een slechte soldeerverbinding. Oscillatie wordt weer lastiger.....

Ligt er maar net aan... hoog voltage/ampere draden zijn makkelijk te identificeren en te verleggen... een slechte soldering vinden kan meer koppijn opleveren.

Hendriks
20 augustus 2013, 12:21
Ik heb in iedergeval al besloten er geen haast mee te maken , vrijdag gaat de Bassman mee naar de repetitie . Ik heb ook een paar nieuwe 1k5 weerstanden bestelt , die zitten rechtstreeks op pen 5 van de eindpitten en die kon ik wel eens te heet gestookt hebben.
Verder alles nog eens rustig nalopen en bij twijfel gewoon opnieuw solderen.

Hendriks
20 augustus 2013, 12:48
Nog even een noob-vraag , ik heb op pen 1 en 8 een 1 ohm weerstand voor het meten van de bias , pen 1 word niet gebruikt verder , kan ik die niet beter gebruiken voor de 1k5 weerstand te monteren? Deze "hangt" nu rechtstreek aan pen 5.

nico verduin
20 augustus 2013, 16:03
1k5 te heet zou ik knap vinden. 1 ohm eruit en 1k5 tussen pin 1 en pin5 beter plan

Hendriks
21 augustus 2013, 14:51
1k5 te heet zou ik knap vinden. 1 ohm eruit en 1k5 tussen pin 1 en pin5 beter plan
Ik bedoel dat ik hem gebakken heb met de soldeerbout. :)
Inmiddels de solderingen nagelopen , 1 slechte en 2 twijfelachtig , bij de pot voor de vibrato moest 1 van de lipjes tegen de behuizing gesoldeerd , deze zat dus niet vast. Inmiddels heb ik ook een 60 watt pook ,dus die solderingen ga ik ook nog eens bijlangs.

kassie
21 augustus 2013, 14:57
Ik bedoel dat ik hem gebakken heb met de soldeerbout. :)
Inmiddels de solderingen nagelopen , 1 slechte en 2 twijfelachtig , bij de pot voor de vibrato moest 1 van de lipjes tegen de behuizing gesoldeerd , deze zat dus niet vast. Inmiddels heb ik ook een 60 watt pook ,dus die solderingen ga ik ook nog eens bijlangs.

Iets tegen het chassis solderen wil ook niet. Beter is om een bout/moer, met een soldeerlipje eraan te bevestigen. En een draad van die potmeter naar dat lipje. Wellicht is er nog wel een lipje over ergens.

Hendriks
21 augustus 2013, 15:35
Iets tegen het chassis solderen wil ook niet. Beter is om een bout/moer, met een soldeerlipje eraan te bevestigen. En een draad van die potmeter naar dat lipje. Wellicht is er nog wel een lipje over ergens.
Het lipje moest tegen de behuizing van de potmeter. Mischien beter een draadje ertussen. Het aardingsprobleem heb ik nu hopelijk opgelost.

nico verduin
21 augustus 2013, 16:13
Iets tegen het chassis solderen wil ook niet. Beter is om een bout/moer, met een soldeerlipje eraan te bevestigen. En een draad van die potmeter naar dat lipje. Wellicht is er nog wel een lipje over ergens.Ik heb jarenlang gewoon een stukje ff schoon schuren, en de pook erop. Nooit problemen gehad. Wat de meeste niet doen is schoonmaken en dan krijg je die krakkemikkige verbindingen. Maar.... solderen is een kunst :)

Hendriks
21 augustus 2013, 16:18
Ik heb wel geschuurd , maar mijn Velleman station kan het niet aan , daarom heb ik nu ook een 60 watt pook gekocht.

Tabula Rasa
21 augustus 2013, 17:35
Ik soldeer ook met 15watt op behuizingen van pots. Moet gewoon kunnen. Opruwen met een schuurpapiertje of mes en gewoon bakken.

kassie
21 augustus 2013, 18:03
ohhhh.. de lip naar binnendrukken tegen de achterzijde van de pot.. en dan solderen.. ja oké dat wil ook wel, een pot is nog wel heet te stoken. Het chassis daarentegen.....

Gewoon even dat soldeer eraf halen en opnieuw solderen. Dat vloeit het beste.

Hendriks
21 augustus 2013, 20:02
De 1k5 weerstanden ,waarvan ik dacht dat ik ze gecremeerd had meten dus gewoon 1k5 , geen reden om ze te vervangen dus.

nico verduin
21 augustus 2013, 20:04
heb je al gemeten? spanningen en zo?

Hendriks
21 augustus 2013, 20:53
heb je al gemeten? spanningen en zo?
Ga ik morgen doen als ik hem weer opstart.

Hendriks
22 augustus 2013, 09:23
Inmiddels de solderingen nagelopen , 1 slechte en 2 twijfelachtig , bij de pot voor de vibrato moest 1 van de lipjes tegen de behuizing gesoldeerd , deze zat dus niet vast. Inmiddels heb ik ook een 60 watt pook ,dus die solderingen ga ik ook nog eens bijlangs.

Dit was dus toch het euvel , ik heb hem nu een tijdje aanstaan en hij doet het perfect , ook geen brom meer als ik het chassis aanraak. Ik zal hem vandaag veelvuldig testen ,maar het lijkt erop dat hij nu goed is (duimen dus).

Edit:ook de knal bij het op standby zetten is verdwenen.

Buxtra
22 augustus 2013, 09:50
Super man, kan je de bassman thuis laten dus :)

Hendriks
22 augustus 2013, 09:57
Super man, kan je de bassman thuis laten dus :)

Dat was helemaal niet erg geweest .

Buxtra
22 augustus 2013, 10:42
Leek me ook niet, maar maakte een beetje op dat je streven was om wellicht de majesteitelijke princeton mee te kunnen nemen? ;)

Een bassman is toch categorie benijdenswaardige amp dacht ik ook zo.

kassie
22 augustus 2013, 11:18
Dit was dus toch het euvel , ik heb hem nu een tijdje aanstaan en hij doet het perfect , ook geen brom meer als ik het chassis aanraak. Ik zal hem vandaag veelvuldig testen ,maar het lijkt erop dat hij nu goed is (duimen dus).

Edit:ook de knal bij het op standby zetten is verdwenen.

Te gek hoor!

cluseau
22 augustus 2013, 11:22
Ik soldeer ook met 15watt op behuizingen van pots. Moet gewoon kunnen. Opruwen met een schuurpapiertje of mes en gewoon bakken.

Met betrekking tot het bovenstaande even een algemene opmerking:

Nu soldeer ik ook al een tijdje en weet zeker dat je met een 15W pookje geen potmeter heet krijgt, een 50Watter is daar maar net toe in staat. Het zal misschien lukken als je hem een aantal minuten heetstookt maar dan maak je meer schade dan dat je een lasje maakt en ik vraag me ook af hoe die las er uitziet. Het is de bedoeling dat je zo snel mogelijk de te lassen plek verhit en dat kun je beter doen met een beetje oversized pook omdat je dan snel klaar ben met verhitten. Als ik een hechting op een potmeterhuis maak is dat binnen vijf seconden gedaan en probeer dat maar eens met een 15W pook.

Dan nog iets over het gebruik van het potmeterhuis als aardpunt. Potmeters worden continue bewogen en gaan in de loop van de tijd losser zitten, hoe vast je ze ook zet. Dit zal na verloop van tijd storingen gaan veroorzaken. Wat is dan de reden dat fabrikanten de potmeters massaal aarden? Nou, precies wat ik hiervoor omschreef, de bevestigingsmoer gaat losser zitten en veroorzaakt rotzooi op je signaal. Door de potmeters met elkaar elektrisch te verbinden en die verbinding aan te sluiten op een goed zelfstandig aardpunt voorkom je toekomstige problemen door loszittende pots. Het is dus niet de bedoeling de pots als aardpunt te gebruiken.

Little Jay
22 augustus 2013, 13:00
Een ijzerdraadje over de ruggen van alle pots solderen en dat met één draadje aan het chassis verbinden is een goed idee, kan veel toekomstige ellende voorkomen.

Hendriks
22 augustus 2013, 13:19
Een ijzerdraadje over de ruggen van alle pots solderen en dat met één draadje aan het chassis verbinden is een goed idee, kan veel toekomstige ellende voorkomen.
Dat heb ik ook gedaan.

Tabula Rasa
22 augustus 2013, 18:18
Behuizing van de pots is toch al verbonden aan massa doordat ze door het chassis geschroefd zijn? Dik stuk koperdraad kan wel ver verdraaien van de pots tegen gaan. Volgens mij is dat het enige nut hiervan.

kassie
22 augustus 2013, 18:55
Waarom is het eigenlijk zo noodzakelijk om de behuizing van pots te shielden? Het zit toch allemaal in het chassis. En de draden er naar toe zijn vaak ook niet geshield. Een floating buss-bar wil net zo goed.

cluseau
22 augustus 2013, 18:56
Behuizing van de pots is toch al verbonden aan massa doordat ze door het chassis geschroefd zijn? Dik stuk koperdraad kan wel ver verdraaien van de pots tegen gaan. Volgens mij is dat het enige nut hiervan.


Het verdraaien hou je niet tegen met een stukje gesoldeerd koperdraad dus dat is absoluut niet de funtie. Zitten de pots eenmaal een beetje los zul je storingen krijgen omdat het contact met het chassis slechter wordt. Door de losse massaverbinding is een goed ground contact gegarandeerd ondanks dat de moerbevestiging slechter wordt.

cluseau
22 augustus 2013, 19:02
Waarom is het eigenlijk zo noodzakelijk om de behuizing van pots te shielden?

Dat is het niet :sssh:.



Het zit toch allemaal in het chassis. En de draden er naar toe zijn vaak ook niet geshield. Een floating buss-bar wil net zo goed.

Daar heb je ook wel een beetje gelijk in zolang het ding net in gebruik is. Wordt hij wat ouder gaat de boel al snel los zitten. Vergeet ook niet dat je met je vingers dicht bij de potmeter assen komt. Dit kan snel brom oppikken. Wil je ze niet shielden? Geen proibleem hoor, van mij mag je ;)

Dirk_Hendrik
22 augustus 2013, 19:47
Behuizing van de pots is toch al verbonden aan massa doordat ze door het chassis geschroefd zijn? Dik stuk koperdraad kan wel ver verdraaien van de pots tegen gaan. Volgens mij is dat het enige nut hiervan.

Lees bovenstaande reacties van Cluseau. Die slaat het grootste gedeelte al. Door ervaring wijsgeworden en ook in staat na te denken hoe iets zich theoretisch gedraagt maar hoe de praktijk net anders is, alsmede de daarbij behorende oplossingen te implementeren.

Dan,
De meeste normale pots (dus niet die piher en radiohm krengen) hebben een klein uitsteekseltje aan de voorzijde. Een nokje, tabje of hoe je het wilt noemen. Op het moment dat je dus naast het gat waar de pot met z'n bevestigingsschroefdraad rond de as dooheen valt een 2e klein gaatje boort waar dat nokje doorheen valt kan de potbehuizing, zelfs als z'n moer wat losser zit, niet meer bewegen.

Om onverklaarbare reden wordt dat nokje vaak, zeker onder effectpedalenbouwers (ook "professionele"), afgeknipt. Een verstandiger persoon zou het gebruiken en de betrouwbaarheid van z'n apparaat er met weinig moeite mee vergroten.

Tabula Rasa
22 augustus 2013, 22:28
Het verdraaien hou je niet tegen met een stukje gesoldeerd koperdraad dus dat is absoluut niet de funtie. Zitten de pots eenmaal een beetje los zul je storingen krijgen omdat het contact met het chassis slechter wordt. Door de losse massaverbinding is een goed ground contact gegarandeerd ondanks dat de moerbevestiging slechter wordt.

Ik reageerde meer op de zin waarin stond dat dit stuk draad weer met een los draadje aan het chassis verbonden zou moeten worden:


Een ijzerdraadje over de ruggen van alle pots solderen en dat met één draadje aan het chassis verbinden is een goed idee, kan veel toekomstige ellende voorkomen.

dat verbinden is vrij nutteloos, want ieder pot is al verbonden aan elkaar en iedere pot is verbonden aan de massa doordat het door het chassis is geschroefd.

Waar ik precies opgepikt heb dat pots niet meer rond kunnen draaien door een dik stuk koperdraad aan de achterkant weet ik niet meer, maar vond het op zich een logisch verhaal, als pots niet ronddraaien kunnen draden niet ronddraaien en kan er niets per ongeluk losknappen of ongewenst contact maken.

cluseau
22 augustus 2013, 22:37
dat verbinden is vrij nutteloos, want ieder pot is al verbonden aan elkaar en iedere pot is verbonden aan de massa doordat het door het chassis is geschroefd.

Dat is een misvatting, het gaat er juist om dat de pots een onzekere verbinding met het chassis hebben. Ten eerste is de bevestiging met de moer niet solide en staat continue onder stress. Ten tweede is de potmeter behuizing verbonden met het schroefstuk DOOR VIER STOMME LIPJES welke er omheen geklemt zitten. Een verbinding van lik me reet. De gesoldeerde verbinding is zeker en zou bij voorkeur met soepel draad gemaakt moeten worden. Bij de uiteindelijk verbinding tussen de massabus en het aardpunt zou ik zeggen dat een soepel stukje draad verplicht is.







Waar ik precies opgepikt heb dat pots niet meer rond kunnen draaien door een dik stuk koperdraad aan de achterkant weet ik niet meer.....

Laat me raden......internet...http://home.casema.nl/jajop/cluseau/LOL04.gif

Tabula Rasa
22 augustus 2013, 22:42
tsja, als je het zo zegt klinkt het inderdaad erg plausibel. het gaat inderdaad om 4 hoekjes die de achterkant van de pot met de voorkant en bus met schroefdraad verbinden.

Hendriks
23 augustus 2013, 10:44
ok , na veel testen het chassis weer in de combo gezet en nu doet verdikkeme de reverb het niet meer , met de pot half open gaat hij hard piepen , doet denken aan feedback. Buis?

cluseau
23 augustus 2013, 11:07
ok , na veel testen het chassis weer in de combo gezet en nu doet verdikkeme de reverb het niet meer , met de pot half open gaat hij hard piepen , doet denken aan feedback. Buis?

Doet denken aan een kniftig bouwwerk. :hide: :makeup:

jacky
23 augustus 2013, 14:05
in en uit gewisseld mischien ?

Hendriks
23 augustus 2013, 15:36
in en uit gewisseld mischien ?
Heb ik gecontoleerd.

nico verduin
23 augustus 2013, 17:05
fluiten oscillatie ontstaat vaak bij de inputs van de cinch jacks. Slechte GND of de 220K weerstand zweeft

Hendriks
23 augustus 2013, 17:21
fluiten oscillatie ontstaat vaak bij de inputs van de cinch jacks. Slechte GND of de 220K weerstand zweeft
Ok ,ga ik controleren.

Hendriks
27 augustus 2013, 12:43
De versterker logeert deze week bij vriend Dickie , die heeft er iets( :) ) meer verstand van dan ik en beschikt ook over een scoop en toongenerator ,etc , gaat helemaal goed komen.

Hendriks
5 september 2013, 14:02
Ik ga hem zo weer halen , 1 nieuwe eindbuis was niet goed en een andere gebruikte buis van de reverb was ook niet goed . Ik mag weer , maar de Bassman was een goede vervanger.

Buxtra
5 september 2013, 14:13
Lijkt dus neer te komen op het vervangen van 2 buizen? Dan ligt het niet aan je laswerk o.i.d. :) Plezier der maar weer mee! Die Bassman toch wel met enige genoegdoening opgestookt:)) als back-up amp om jaloers op te zijn!

Hendriks
5 september 2013, 16:48
Lijkt dus neer te komen op het vervangen van 2 buizen? Dan ligt het niet aan je laswerk o.i.d. :) Plezier der maar weer mee! Die Bassman toch wel met enige genoegdoening opgestookt:)) als back-up amp om jaloers op te zijn!

Helemaal happy nu.