PDA

View Full Version : Bouwen van een fender stratocaster van teak hout.



gibsonfan
19 februari 2013, 09:44
Ik en een vriend (ik ben 17, hij is in de 30) van me gaan een Fender Stratocaster bouwen.
Als hout willen we teak gebruiken van honderden jaren oud die ik van mijn vader heb gekregen.
Nu is teak redelijk zwaar en zouden we misschien de body uit moeten gaan hollen.
Nu heeft mijn vriend al veel fenders gebouwd maar niet van teak zeg maar.
Zouden jullie tips kunnen geven hiervoor en misschien ook raad voor de bouw zelf?
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet Gijs Mertens

Jilles
19 februari 2013, 10:04
Je hebt natuurlijk genoeg hout wat je niet ziet onder de slagplaat, daar zou je wat meer weg kunnen halen voor gewichtsbesparing. Een andere manier is om de bodydikte uit twee plakken te halen. Voordat je deze planken dan op elkaar lijmt kun je ze uithollen. Een soort van telecaster thinline idee zeg maar. De body dunner maken dan een fender body kan ook nog, maar aangezien je een fender strat wil maken denk ik dat je dat niet ziet zitten.

Gr. Jilles

gibsonfan
19 februari 2013, 10:35
Je hebt natuurlijk genoeg hout wat je niet ziet onder de slagplaat, daar zou je wat meer weg kunnen halen voor gewichtsbesparing. Een andere manier is om de bodydikte uit twee plakken te halen. Voordat je deze planken dan op elkaar lijmt kun je ze uithollen. Een soort van telecaster thinline idee zeg maar. De body dunner maken dan een fender body kan ook nog, maar aangezien je een fender strat wil maken denk ik dat je dat niet ziet zitten.

Gr. Jilles

Maar moet je dan niet rekening met de gaten in de body houden?
Je zou ook denken dat er klank verandert.
En uithollen doe je dan met een beitel?

gr

marter544
19 februari 2013, 10:42
Ik denk dat wanneer je vriend al veer ervaring heeft met bouwen, dat het wel goed komt. De man zal wel inzien wat hij wel en niet kan doen.

Gearjunkie
19 februari 2013, 10:45
Wat Marter zegt natuurlijk, maar daarbij zal je gitaar niet snel als een stock Stratocaster gaan klinken hoor!

Jilles
19 februari 2013, 10:46
Dat kan met een beitel maar persoonlijk zou ik een bovenfrees gebruiken.
Bij een paar gewichtsbesparende gaten onder de slagplaat zal de toon denk ik niet zo veranderen, maar als je hem helemaal uitholt denk ik wel dat je verschil merkt in toon. Maar anders betekent niet gelijk een negatieve verandering, hoor.
Teak is gewoon zwaar, dus je zult concessies moeten doen als je het lichter wil hebben.

gibsonfan
19 februari 2013, 11:04
Dat kan met een beitel maar persoonlijk zou ik een bovenfrees gebruiken.
Bij een paar gewichtsbesparende gaten onder de slagplaat zal de toon denk ik niet zo veranderen, maar als je hem helemaal uitholt denk ik wel dat je verschil merkt in toon. Maar anders betekent niet gelijk een negatieve verandering, hoor.
Teak is gewoon zwaar, dus je zult concessies moeten doen als je het lichter wil hebben.

Okee, maar ik weet echt niet hoe het gaat klinken haha, er komen cs 69 pickups erin dus..

gibsonfan
19 februari 2013, 11:08
Okee, maar ik weet echt niet hoe het gaat klinken haha, er komen cs 69 pickups erin dus..

En als hij een beetje zwaar is, ik ben geen watje;)

gibsonfan
19 februari 2013, 11:09
Ik denk dat wanneer je vriend al veer ervaring heeft met bouwen, dat het wel goed komt. De man zal wel inzien wat hij wel en niet kan doen.

Ja maar het is maar voor de zekerheid;)

gibsonfan
19 februari 2013, 11:22
Iemand nog meer tips qua bouwen en hardware?

gr

muffstuff
19 februari 2013, 11:29
Iemand nog meer tips qua bouwen en hardware?

gr
Ik heb hier een toffe link over het bouwen van een stratocaster:

http://www.ronkirn.com/tutorial/

let op, je moet wel wat lezen hoor.

gibsonfan
19 februari 2013, 11:41
Ik heb hier een toffe link over het bouwen van een stratocaster:

http://www.ronkirn.com/tutorial/

let op, je moet wel wat lezen hoor.

thankx:)!!

gibsonfan
19 februari 2013, 11:44
Hoe zijn de custom shop fender 69 pickups ervaringen?

gibsonfan
19 februari 2013, 11:46
Heeft iemand een template in pdf formaat van een stratocaster hals?:)

Gearjunkie
19 februari 2013, 11:49
Gibsonfan, je gaat leren dat de klank die een gitaar voortbrengt een som der delen is. Het is niet zo dat een element in zijn uppie de klank bepaald.
Vraag je naar de ervaring van een 69 van Fender, dan hebben 999 van de 1000 gebruikers dit met een Elzen of evt. Essen (moeras) body.
Niet met een body (eventueel uitgehold) van Teak. Je kan het beste onderzoeken wat voor tonale eigenschappen dit hout heeft. Zoek daarbij elementen die dit aanvullen tot een goed geluid.

gibsonfan
19 februari 2013, 11:51
Gibsonfan, je gaat leren dat de klank die een gitaar voortbrengt een som der delen is. Het is niet zo dat een element in zijn uppie de klank bepaald.
Vraag je naar de ervaring van een 69 van Fender, dan hebben 999 van de 1000 gebruikers dit met een Elzen of evt. Essen (moeras) body.
Niet met een body (eventueel uitgehold) van Teak. Je kan het beste onderzoeken wat voor tonale eigenschappen dit hout heeft. Zoek daarbij elementen die dit aanvullen tot een goed geluid.

Wow ja eigenlijk wel:)
Kun je me dat is uitleggen?:)

gr

muffstuff
19 februari 2013, 11:52
Hoe zijn de custom shop fender 69 pickups ervaringen?
een stagg speelt de meeste er uit!

Napoje
19 februari 2013, 11:55
Een swimming pool route kan je denk ik wel wat gewicht schelen. En als je nooit een tremelo gaat gebruiken zou ik er een hardtail brug opzetten, scheelt ook weer gewicht. Ook kan je de belly cut en de armcontour groter maken, scheelt weer gewicht.

http://www.marksguitars.com/images/53_1.jpeg

http://i28.photobucket.com/albums/c231/Toronto_Ontario/IMG_2607.jpg

of een geheel uitgeholde body met een top

http://www.warmoth.com/Guitar/Bodies/images/strat_hollow_top.jpg

Gearjunkie
19 februari 2013, 12:06
Wow ja eigenlijk wel:)
Kun je me dat is uitleggen?:)

gr

Even kort door de bocht dan. Je kent het gevoel dat als je je gitaar tegen je lichaam houdt, je de kast helemaal voelt trillen?
Dat is natuurlijk precies de bedoeling. De snaren staan 'in tune' jij speelt wat en de gewenste trillingen worden op de gitaar overgebracht en de via de elementen naar de versterker gestuurd. Verschillende merken gitaren hebben verschillende (kwaliteit en soort hout) materiaal gebruikt. Die verschillende stukken hout hebben van nature een andere frequentie waarop zij graag meetrillen met jouw gitaarwerk. De ene zal veel lage en middenfrequenties voortbrengen, de andere is juist aanwezig in het hoog.

In wezen is dit een heel belangrijk verschil tussen bijvoorbeeld een Les Paul gitaar en een Stratocaster. Mahonie bij de een en Elzen met Esdoorn aan de andere kant. Natuurlijk is de mensuur anders en ook de elementen, maar het hout is denk ik het meest wezenlijke verschil, dat de aard van het beestje bepaald.

Stel nou, je hebt hout dat veel hoge tonen voortbrengt, moet je dus elementen zoeken die het goed doen in het laag en midden.

Bassa
19 februari 2013, 12:50
een stagg speelt de meeste er uit!
Hahahaha. Maar is snap niet dat de ts zegt dat zijn stagg bijna alle gibsons eruit speelt maar toch wel zelf een gibson wil...

Tabula Rasa
19 februari 2013, 14:10
Ik weet niet hoe de eigenschappen van teak zijn voor een hals, maar bij twijfel zou ik een stukje esdoorn nemen. Kost, dosse verzaagd een eurootje of 10 en je hebt zeker succes.

qua bodyhout geloof ik het wel en ik schat in de het de klank maar minimaal zal beïnvloeden.

El_Mano
19 februari 2013, 14:45
Een van mijn eerst bouwprojecten heeft een teak hals. Necktrough Les Paul type. De hals loopt dus door onder de pickup's, en is dus ook een stuk stijver dan een bolt on. De klank is best scherp en helder. waarbij moet worden gezegd dat ik het toen niet aandurfde een trussrod kanaal te frezen. De hals bestaat uit twee delen teak met een smalle strip wenge er tussen om het kanaal te vormen. Die harde strip kan best wel invloed hebben op de klank. Wat het voor de body gaat doen op een strat type weet ik echt niet, maar het lijkt me behoorlijk veel mid geven. Niet echt het standaard strat karakter

Napoje
19 februari 2013, 15:38
draadje uit het verleden over teak (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?111481-Teakhout-kun-je-daar-wat-mee-in-de-gitaarbouw)

gibsonfan
19 februari 2013, 18:44
Hahahaha. Maar is snap niet dat de ts zegt dat zijn stagg bijna alle gibsons eruit speelt maar toch wel zelf een gibson wil...

dude ik zeg niet dat ik ALLE gibsons eruit speel?
Sommige zei ik zeer duidelijk:)

gibsonfan
19 februari 2013, 18:47
Alle anderen bedankt voor de info alvast.
Uiteraard is meer info welkom, ik twijfel nu ook over de pickups?

cale0
19 februari 2013, 20:11
dude ik zeg niet dat ik ALLE gibsons eruit speel?
Sommige zei ik zeer duidelijk:)

Volgens mij haal jij nu de speler en de gitaar door elkaar?

Daarnaast, ik ben nu best wel nieuwsgierig naar je gitaar skills, filmpje!

gibsonfan
19 februari 2013, 21:03
Ik heb geen filmpjes xd
binnenkort maak ik er wel 1 dan :)

gibsonfan
19 februari 2013, 21:21
Ik ga zelf de hardware er in zetten trouwens, lijkt me leuk.

DarknessAwaits
19 februari 2013, 21:31
Ga je daar ook een filmpje van maken? Lijkt me leuk.

gibsonfan
19 februari 2013, 21:33
Ga je daar ook een filmpje van maken? Lijkt me leuk.

Euhm ik denk foto's aangezien het mijn eerste keer zal zijn en ik dan een filmpje van 30 uur kan maken ;)

Gearjunkie
19 februari 2013, 22:20
ik twijfel nu ook over de pickups?

Je kent in grote lijnen de verschillende elementen: single coil, P90 en humbucker?
Hierin moet je inderdaad kiezen ivm het uitfrezen van de body. Overigens is P90 redelijk in humbuckerformaat te krijgen.
Kies je voor single coil of humbucker, kan je altijd later nog kiezen welke je er precies in zet dunkt me.

arnoldtims
19 februari 2013, 23:43
Heren nee gewoon nee :grouphug:
niet die discussie nog een keer hier..
Dit moet gewoon een mooi topic worden van iemand die het gaat wagen om voor het eerst een gitaar te maken.

Ben wel nieuwsgierig of je vriend ook ervaring heeft met het bouwen van een gitaar. Als hij het ook nog nooit heeft gedaan, dan zou ik hier in zelfbouw alles lezen wat je kan. er is hier een schat aan informatie en die heb je nodig.
Het is niet makkelijk om een gitaar (goed) te bouwen en vergt toewijding. Maar wel te doen hoor.
Vind het wel spannend om te zien hoe iemand zich daar voor het eerst aan waagt en ik hoop dat je veel foto's maakt.
als je trouwens een stukje inspeelt en ons dat laat zien is dat goed hoor maar doe dat niet om je te laten keuren of zo. je hoeft echt niet te laten zien dat je een "Gibson naar huis speelt"of iets in die strekking.
Wat je niveau ook is, het doet er niet toe.


Hahahaha. Maar is snap niet dat de ts zegt dat zijn stagg bijna alle gibsons eruit speelt maar toch wel zelf een gibson wil...


dude ik zeg niet dat ik ALLE gibsons eruit speel?
Sommige zei ik zeer duidelijk:)


Volgens mij haal jij nu de speler en de gitaar door elkaar?

Daarnaast, ik ben nu best wel nieuwsgierig naar je gitaar skills, filmpje!

gibsonfan
20 februari 2013, 14:51
Heren nee gewoon nee :grouphug:
niet die discussie nog een keer hier..
Dit moet gewoon een mooi topic worden van iemand die het gaat wagen om voor het eerst een gitaar te maken.

Ben wel nieuwsgierig of je vriend ook ervaring heeft met het bouwen van een gitaar. Als hij het ook nog nooit heeft gedaan, dan zou ik hier in zelfbouw alles lezen wat je kan. er is hier een schat aan informatie en die heb je nodig.
Het is niet makkelijk om een gitaar (goed) te bouwen en vergt toewijding. Maar wel te doen hoor.
Vind het wel spannend om te zien hoe iemand zich daar voor het eerst aan waagt en ik hoop dat je veel foto's maakt.
als je trouwens een stukje inspeelt en ons dat laat zien is dat goed hoor maar doe dat niet om je te laten keuren of zo. je hoeft echt niet te laten zien dat je een "Gibson naar huis speelt"of iets in die strekking.
Wat je niveau ook is, het doet er niet toe.

Ja ik weet het maar zit op een internaat dus ben alleen in het weekend thuis:(
Mijn vriend heeft al meerdere fenders gebouwd trouwens en erg mooie resultaten behaald:)

Napoje
20 februari 2013, 15:01
Je kent in grote lijnen de verschillende elementen: single coil, P90 en humbucker?
Hierin moet je inderdaad kiezen ivm het uitfrezen van de body. Overigens is P90 redelijk in humbuckerformaat te krijgen.
Kies je voor single coil of humbucker, kan je altijd later nog kiezen welke je er precies in zet dunkt me.

Hij had al humbuckerts in zijn stagg paultjeskloon. Maar als je freest zoals het plaatje onder kan je later alles erin stoppen onder de slagplaat.

http://www.wilderdavoli.it/imgportfolio/15/imgprod_1/gbsmm10.jpg

muffstuff
20 februari 2013, 15:09
Maar vertrouw je je vriend niet op zijn kennis dan, als hij al meerdere fenders gebouwd heeft?

gibsonfan
20 februari 2013, 16:25
Maar vertrouw je je vriend niet op zijn kennis dan, als hij al meerdere fenders gebouwd heeft?

Ja tuurlijk, maar ik wil zelf gewoon leren waar ik op speel :)

Jilles
20 februari 2013, 17:26
Vind ik ook!

Tabula Rasa
20 februari 2013, 17:53
Uiteraard is meer info welkom, ik twijfel nu ook over de pickups?

als die vriend het houtwerk doet, probeer dan zelf je elementen te maken....

Napoje
20 februari 2013, 19:48
Hoe moeilijk is dat eigenlijk, zelf elementen brouwen?

Tabula Rasa
20 februari 2013, 20:48
Hoe moeilijk is dat eigenlijk, zelf elementen brouwen?

Kitje kopen, boel inelkaar duwen, wikkelen, draadjes eraan solderen en klaar. Als je een gitaar kan bouwen, dan zijn elementen ook te doen. Alleen de klank is moeilijk te voorspellen, dus gewoon een standaard item kopen is wel veiliger.

gibsonfan
20 februari 2013, 22:00
Een swimming pool route kan je denk ik wel wat gewicht schelen. En als je nooit een tremelo gaat gebruiken zou ik er een hardtail brug opzetten, scheelt ook weer gewicht. Ook kan je de belly cut en de armcontour groter maken, scheelt weer gewicht.

http://www.marksguitars.com/images/53_1.jpeg

http://i28.photobucket.com/albums/c231/Toronto_Ontario/IMG_2607.jpg

of een geheel uitgeholde body met een top

http://www.warmoth.com/Guitar/Bodies/images/strat_hollow_top.jpg

Ik ga wel een tremolo gebruiken.
Dat is wel mooi dat uithollen

gibsonfan
20 februari 2013, 22:01
Kitje kopen, boel inelkaar duwen, wikkelen, draadjes eraan solderen en klaar. Als je een gitaar kan bouwen, dan zijn elementen ook te doen. Alleen de klank is moeilijk te voorspellen, dus gewoon een standaard item kopen is wel veiliger.

Euhm ik ga dit nog niet riskeren voorlopig.
Als ik een 2de of 3de ga bouwen wel denk ik.

RS-Rik
20 februari 2013, 22:20
Gewicht, gewicht, teak en mahonie wegen toch ongeveer hetzelfde? Essen is trouwens ook geen lichte houtsoort. Ik zou me er totaal niet druk om maken tenzij je een opspelende hernia hebt ofzo.


Maar niet vergeten op dit forum een thread te openen en te vullen met veel plaatjes van je bouwproces.
Succes


Oja, swimmingpoolroute, hoeveel gram gewicht gaat dat schelen? 50? Voor het gewicht zou ik 't niet doen. Ik zou het alleen niet doen omdat de swimmingpoolroute wordt verdacht van tonesuck en symbool staat onpuurheid en onreinheid in het gitaargeloof. (Maar even serieus als ik ooit een strat bouw, en dat plan heb ik niet, zou ik er alsnog nooit geen swimming pool route in maken.)

gibsonfan
20 februari 2013, 22:23
Gewicht, gewicht, teak en mahonie wegen toch ongeveer hetzelfde? Essen is trouwens ook geen lichte houtsoort. Ik zou me er totaal niet druk om maken tenzij je een opspelende hernia hebt ofzo.


Maar niet vergeten op dit forum een thread te openen en te vullen met veel plaatjes van je bouwproces.
Succes

Doe ik!!:)
Ik heb eigenlijk nog een beetje info nodig over 3 dingen:
1) Ik heb nog een pdfje van een hals nodig maar vindt ik niet op internet?
2) Ik twijfel nog over het uithollen aangezien het de klank zal beinvloeden en het nou ook niet zo erg is dat hij wat meer weegt?
3) De pickups blijft nog een grote vraag voor me??

Jilles
21 februari 2013, 00:50
Reken anders ff uit hoeveel je body gaat wegen en vergelijk dat met het kale gewicht van een andere stratbody, of desnoods een LP body. Dan weet je tenminste in welke regionen ''zwaar'' je gaat zitten met een teakocaster. Meten is weten!

Tabula Rasa
21 februari 2013, 13:02
Goeie tip!

elzen is redelijk constant van gewicht. M3 gewicht is op te zoeken, bij o.a.Warmoth staan gewichten per body en het gewicht van je blok teak is ook per M3 uit te rekenen.

Jilles
21 februari 2013, 14:58
Net effe gekeken:

volumieke massa teak = 630-680 kg/m3
volumieke massa Elzen = 530 kg/m3

Teak is dus 1,19 tot 1,24 keer zo zwaar als Elzen.

Volgens Vox humana weegt een strat body van elzen ongeveer 2 kg.
Een strat body van teak zou dan 2,38 tot 2,48 kg wegen.

Even ter vergelijking: Volgens vox humana weegt een mahonie strat body ook zoiets.

Dit is allemaal bij benadering, dus je doet er denk ik goed aan om je eigen stuk hout te wegen en te meten.. Maar volgens mij gaat dit geen te zware gitaar worden.

gibsonfan
21 februari 2013, 15:40
Net effe gekeken:

volumieke massa teak = 630-680 kg/m3
volumieke massa Elzen = 530 kg/m3

Teak is dus 1,19 tot 1,24 keer zo zwaar als Elzen.

Volgens Vox humana weegt een strat body van elzen ongeveer 2 kg.
Een strat body van teak zou dan 2,38 tot 2,48 kg wegen.

Even ter vergelijking: Volgens vox humana weegt een mahonie strat body ook zoiets.

Dit is allemaal bij benadering, dus je doet er denk ik goed aan om je eigen stuk hout te wegen en te meten.. Maar volgens mij gaat dit geen te zware gitaar worden.
Het ziet er idd niet slecht uit zo, maar ik zal vanvond is gaan rekenen.

gr gijs

gibsonfan
25 februari 2013, 16:47
Hoi jongens, ben dit weekend even weg geweest dus is er niet van gekomen helaas.
Als teak heel erg hard hout is krijg je dan geen galm effect zoals bij een les paul?

mvg gijs

muffstuff
25 februari 2013, 16:57
bedoel je met galm, sustain?

Napoje
25 februari 2013, 17:17
En dacht jij dat esdoorn, essen, palissander, ebben niet hard is? Allemaal een stuk harder dan teak hoor... Zie hieronder (http://www.vanvlietvloeren.nl/vloer/houten-vloeren/hardheid-verschillende-houtsoorten-vloerhout.html)




Ipé
Palisissander
Purperhart
Wengé
Jatoba
Zwarte Kabbes /sucupira
Merbau
Muiracatiara
Afzelia
Curupay
Kempas
Panga panga
Beuken
Paddouk
Quatambu
Hard maple
Bamboe
Frans eiken select/rustiek
Amerikaans eiken select/rustiek
Amerikaans essen
Europees Kersen
Robijn
Pitch Pine
Amerikaans kersen
Amerikaans noten
Amerikaans grenen
Teak
Fins/Russisch grenen
Douglas Pine
Russisch lariks
Europees grenen
Vuren
16700 Janka
12100 Janka
11400 Janka
10600 Janka
10400 Janka
8750 Janka
8670 Janka
8450 Janka
8200 Janka
8200 Janka
7610 Janka
7260 Janka
7060 Janka
6860 Janka
6800 Janka
6440 Janka
6350 Janka
6280 Janka
6050 Janka
6140 Janka
5780 Janka
5250 Janka
5000 Janka
4630 Janka
4500 Janka
4500 Janka
4400 Janka
2940 Janka
2940 Janka
2890 Janka
2700 Janka
1910 Janka

gibsonfan
25 februari 2013, 17:29
bedoel je met galm, sustain?

ja idd, wss niet heel erg?

gibsonfan
25 februari 2013, 17:30
En dacht jij dat esdoorn, essen, palissander, ebben niet hard is? Allemaal een stuk harder dan teak hoor... Zie hieronder (http://www.vanvlietvloeren.nl/vloer/houten-vloeren/hardheid-verschillende-houtsoorten-vloerhout.html)




Ipé
Palisissander
Purperhart
Wengé
Jatoba
Zwarte Kabbes /sucupira
Merbau
Muiracatiara
Afzelia
Curupay
Kempas
Panga panga
Beuken
Paddouk
Quatambu
Hard maple
Bamboe
Frans eiken select/rustiek
Amerikaans eiken select/rustiek
Amerikaans essen
Europees Kersen
Robijn
Pitch Pine
Amerikaans kersen
Amerikaans noten
Amerikaans grenen
Teak
Fins/Russisch grenen
Douglas Pine
Russisch lariks
Europees grenen
Vuren
16700 Janka
12100 Janka
11400 Janka
10600 Janka
10400 Janka
8750 Janka
8670 Janka
8450 Janka
8200 Janka
8200 Janka
7610 Janka
7260 Janka
7060 Janka
6860 Janka
6800 Janka
6440 Janka
6350 Janka
6280 Janka
6050 Janka
6140 Janka
5780 Janka
5250 Janka
5000 Janka
4630 Janka
4500 Janka
4500 Janka
4400 Janka
2940 Janka
2940 Janka
2890 Janka
2700 Janka
1910 Janka



Thankx! Die sla ik even op op mijn pc:)

Mattia
26 februari 2013, 20:11
Hardheid is eigenlijk totaal niet relevant. Tenzij je het over een toets hebt. Over klank zegt het maar weinig.

RS-Rik
26 februari 2013, 20:33
Idd, stijfheid en gewicht, en vooral de ratio daartussen is een factor (denk ik).

gibsonfan
28 februari 2013, 19:00
Okee mooi, volgende week wordt het hout gezaagd.

gibsonfan
28 februari 2013, 19:25
Ik heb alleen nog geen tekening voor de gaten enzo in de body?
Heeft iemand een linkje?
gr gijs

cale0
28 februari 2013, 19:31
www.google.nl

gibsonfan
28 februari 2013, 19:36
al gedaan maar niks kunnen vinden?

gr gijs

gibsonfan
28 februari 2013, 19:37
is dit goed?.

http://dl.dropbox.com/u/8286013/_Strat%20Body%20Blueprint%20Fixed.pdf

gr gijs

Tabula Rasa
28 februari 2013, 19:45
is dit goed?.

http://dl.dropbox.com/u/8286013/_Strat Body Blueprint Fixed.pdf

gr gijs
Dat lijkt op de blueprint die ik ook heb liggen. Print hem eens op ware grote uit en check de maten eens in de lengte en breedte. Verder zou je er een slagplaat öp kunnen leggen om te kijken of de elementen allemaal exact op dezelfde plekken zitten en de boel niet een stukkie opschuift.

Ik zou wel 1 aanpassing maken en dat is het blok bij de hals. De kant waar `farside` staat zou ik dezelfde hoek meegeven als de andere kant.

Gearjunkie
28 februari 2013, 20:22
Je mag mijn mallen wel even lenen om te checken...

gibsonfan
4 maart 2013, 18:53
Je mag mijn mallen wel even lenen om te checken...

Hoi gearjunkie ik zal eerst zelf even mallen maken en dan gaan kijken of de maten bijvoorbeeld overeen komen enzo, was in het weekend bezig met alle belangrijke zaken op te schrijven en heb nu eigenlijk een aardig overzicht voor het bouwproces, helaas 1 moeilijkheid: de pen in de hals krijgen..
Ik denk dit te kunnen oplossen door de hals in de lengte net niet door midden te zagen en dan gewoon de halspen dikte er uit te frezen en dan de hals erin en terug dichtplakken.
Wat vinden jullie van dit idee?

gr gijs

Tabula Rasa
4 maart 2013, 18:57
Waarom klooien met een zaag als je kan frezen?

gibsonfan
4 maart 2013, 19:07
Waarom klooien met een zaag als je kan frezen?

Ik bedoel frezen sorry.

Tabula Rasa
4 maart 2013, 19:42
Ik bedoel frezen sorry.

Oke, heb je een losse toets of ga je met een skunkstripe werken (vanaf de achterkant)?
Wat voor type pen wil je gebruiken?
Waar moet de stelbus komen? Aan de kop of aan de heel?

Napoje
4 maart 2013, 20:08
Als je geen frees en geld hebt kan je die sleuf ook met een boor in een boorstandaard en een afgeschuinde metalen pen frezen.

gibsonfan
5 maart 2013, 19:04
Oke, heb je een losse toets of ga je met een skunkstripe werken (vanaf de achterkant)?
Wat voor type pen wil je gebruiken?
Waar moet de stelbus komen? Aan de kop of aan de heel?

Ik weet dat nog niet, maar snap ook niet helemaal wat je bedoelt, kun je dat meer uitleggen?
Ik wil eerst een body en hals maken, en dan de body gaten uitfrezen.
dan ga ik naar de hals verder kijken en de truss rod er proberen in te zetten.

gr gijs

gibsonfan
5 maart 2013, 19:05
Als je geen frees en geld hebt kan je die sleuf ook met een boor in een boorstandaard en een afgeschuinde metalen pen frezen.

Ik heb waarschijnlijk wel een frees, mijn vader ging dat regelen.

gr gijs

gibsonfan
5 maart 2013, 19:07
Dat lijkt op de blueprint die ik ook heb liggen. Print hem eens op ware grote uit en check de maten eens in de lengte en breedte. Verder zou je er een slagplaat öp kunnen leggen om te kijken of de elementen allemaal exact op dezelfde plekken zitten en de boel niet een stukkie opschuift.

Ik zou wel 1 aanpassing maken en dat is het blok bij de hals. De kant waar `farside` staat zou ik dezelfde hoek meegeven als de andere kant.

ah bedankt voor de tip.

gr gijs

gibsonfan
6 maart 2013, 21:42
Nog meer uitleg en tips?
Ik begin dit weekend het bouwverslag

gr gijs

Jilles
6 maart 2013, 21:57
Tsja, mijn tip zou zijn: Lezen lezen lezen. :)

gibsonfan
7 maart 2013, 18:56
Ben ik volop aan het doen.

Tabula Rasa
7 maart 2013, 20:45
Nog meer uitleg en tips?


Ja, maak een plan en werkvolgorde en denk steeds een paar stappen vooruit.

Voorbeeld. De brugpositie bepaal je pas als de hals op zijn plek zit. Dan kan je de exacte afstand bepalen. Maar die hals zit nog niet vastgeschroefd, want hier kan je nog een beetje mee rommelen. (eventueel iets kantelen door de hoek van de pocket net een beetje aan te passen etc.) Dan de brug op de juiste plek, omhoog of omlaag, netjes tussen de slagplaat. Daarna pas de gaatjes van de slagplaat etc.....

Alles moet in een logische volgorde, zodat je minimaal kan schuiven en corrigeren.

Napoje
7 maart 2013, 21:15
Maak de eerste keer alles een mm te ruim. Looral de hals tov de neckpocket. Hout weghalen is makkelijk. Maar erbij toveren gaat niet.

gibsonfan
11 maart 2013, 19:04
Ik heb dit weekend de mal voor de body gemaakt, was veel werk xd
Dit weekend ga ik de body uitzagen en als het kan ook de gaten uitfrezen.
Maar hoe zit dat frezen eigenlijk?

gr gijs

Napoje
11 maart 2013, 19:16
Frezen mer groote vreze!

barno
11 maart 2013, 19:20
Punt 1: een bovenfrees is levensgevaarlijk
punt 2: idem
en punt 3: u raadt het al

gibsonfan
11 maart 2013, 20:08
uhm, is er iemand die mij kan helpen? :)
Want ik heb wel enkele dingen die ik totaal niet kan eiglijk xd

gibsonfan
11 maart 2013, 20:09
iemand die in de buurt van zundert woont? :)

Tabula Rasa
11 maart 2013, 20:30
uhm, is er iemand die mij kan helpen? :)
Want ik heb wel enkele dingen die ik totaal niet kan eiglijk xd

Ehhh? Die vriend van je misschien die de gitaar ging bouwen?

gibsonfan
11 maart 2013, 20:54
Die heeft 3 bestellingen voor telecasters binnengekregen dus heeft et heel druk
moet ook zen geld verdienen eh?

gibsonfan
11 maart 2013, 20:56
hij heeft de tekeningen gedaan

Napoje
11 maart 2013, 21:02
He gibsonfan, ga nou eerst eens alle topics hier lezen in plaats van steeds vragen te stellen die al duizend keer beantwoord zijn luie donder! En lees dit boek, die hebben we allemaal gelezen voor we hier vragen gingen stellen.

http://86.90.52.4/Joomla/images/stories/boekgitaar/Make your own guitar door Melvin Hiscock.jpg

of anders deze

http://ebooksmio.com/uploads/posts/2012-03-19/building-electric-guitars_1.jpg

of dit (http://www.projectguitar.com/tut/) of dit (http://www.eguitarplans.com/eguitar_plans_luthier_checklist.html) als je er geen geld voor wilt uitgeven. En nou aan de slag en niet zeuren.

Tabula Rasa
11 maart 2013, 21:07
He gibsonfan, ga nou eerst eens alle topics hier lezen in plaats van steeds vragen te stellen die al duizend keer beantwoord zijn luie donder! En lees dit boek, die hebben we allemaal gelezen voor we hier vragen gingen stellen.

http://86.90.52.4/Joomla/images/stories/boekgitaar/Make your own guitar door Melvin Hiscock.jpg

of anders deze

http://ebooksmio.com/uploads/posts/2012-03-19/building-electric-guitars_1.jpg

of dit (http://www.projectguitar.com/tut/)

Ja, met dat boek heb ik een eeuwigheid geleden, 1992 ofzo, mijn eerste gitaar gebouwd. Thuis, voor de schuurdeur op een omgekeerd kratje met een beitel en een boormachine met een soort van vijlachtig freesbitje, uit de losse hand.... blablablablabla...... Zo begonnen we allemaal.

gibsonfan
11 maart 2013, 21:08
He gibsonfan, ga nou eerst eens alle topics hier lezen in plaats van steeds vragen te stellen die al duizend keer beantwoord zijn luie donder! En lees dit boek, die hebben we allemaal gelezen voor we hier vragen gingen stellen.

http://86.90.52.4/Joomla/images/stories/boekgitaar/Make your own guitar door Melvin Hiscock.jpg

of anders deze

http://ebooksmio.com/uploads/posts/2012-03-19/building-electric-guitars_1.jpg

of dit (http://www.projectguitar.com/tut/) of dit (http://www.eguitarplans.com/eguitar_plans_luthier_checklist.html) als je er geen geld voor wilt uitgeven. En nou aan de slag en niet zeuren.

oe nice thankx