PDA

View Full Version : nieuwe gitaar voor metal



patrick1987
18 februari 2013, 21:55
hallo iedereen,

Ik speel al een tijdje op mijn eerste gitaar een Ibanez GRX 40.
Het is een S/S/H gitaar
Alleen speel ik er veel metal op zo als Childer of bodem, Dope en in Flames en meer.
Ik krijg steeds meet het idee dat in combinatie met muziek smaak en gitaar niet het gewenste resultaat krijg.
Dus ben ik aan het kijken naar iets anders, beter.
Versterker is een Line 6 spider IV 15

Ik ben al diverse gitaren aan het uitproberen geweest maar kan eigenlijk door de bomen het bos niet meer zien.
Dus heb ik suggesties nodig wat ik mogelijk kan proberen.
Butget is max 400

gr,
Patrick

PS Guitar Pro ROCKS:blast:

DarknessAwaits
18 februari 2013, 22:38
Hoewel geen je spullen geen top of the line zijn moet het er toch prima mee lukken. Misschien is een ander (wat beter) brugelement een aardige verbetering tegen een kleine investering.

nickofzo
18 februari 2013, 22:42
En anders iets met 2 humbuckers.

Thyrif
18 februari 2013, 22:55
Tja, normaliter is het gewoon veel lekker rondspelen, en kopen waar je verliefd op wordt. Ga ook tweedehands niet uit de weg, daar krijg je vaak meer waar voor je geld (maar vereist iets meer research).

Voor metal, humbucker in de burgpositie is wel fijn. Verder vooral een kwestie van smaak (houtsoorten, vorm, nekvorm, uiterlijk). Voor 400 moet er wel genoeg leuks te vinden zijn.

mesaman
19 februari 2013, 08:11
ik zeg, doorspelen en door sparen. En vergeet de goede versterker vooral niet! Dat is ook zn 50% van de sound.

Quadrifoglio
19 februari 2013, 09:59
Voor 400 kun je het beste kijken naar een gebruikte LTD MH of Ibanez RG. Voor beiden geldt, hoe hoger het typenummer, des te beter de gitaar (in de meeste gevallen)

frekie
19 februari 2013, 13:04
Of een 2dehands Schecter. Worden gemaakt bij World Music in Korea waar ook PRS SE vandaan komt. Ik heb een Hellraiser 8 snaar, ok na een tijdje zie je altijd wel wat minpuntjes: kleine potmeters (foei op een gitaar van 1000 ballen nieuw!), fretjes bovenin nog heel ietsje ruw, kleine tunertjes met een vrij klein slagje. Maar verder overall prima kwaliteit.

Wel echte EMG's erop graag, geen EMG HiZ.

Rubenios
19 februari 2013, 13:21
Childer of bodem :blast:

On topic: druk een emg81 in je ibanez en je bent metal.

patrick1987
19 februari 2013, 20:35
Leden,

Bedankt voor de tips.
Ik heb besloten om de elementen te gaan vervangen.
Maar nu, hoe verder, alleen de humbucker vervangen die beter aansluit bij mij muziek smaak of andere onderdelen.

Er is ook aangeven dat 50% van de sound door de versterker komt )logies
Maar wie heeft er dan tips voor mij die ook in mijn butget passen en ook de muziek smaak.
Ik ben wel vergeten te vertellen dat dit mijn laatste investering wordt in gitaar spelen.

Bedankt,
Patrick

Ps foto van gitaar
http://www4.picturepush.com/photo/a/12227492/640/12227492.jpg

DarknessAwaits
19 februari 2013, 21:14
Ik ben wel vergeten te vertellen dat dit mijn laatste investering wordt in gitaar spelen.

Does not compute...

Maar even serieus, ik vind dat wel een apart uitgangspunt. Uiteraard je goed recht, maar vrijwel elke gitarist heeft zijn continue zoektocht naar hét geluid. Dat houdt je bezig en voorkomt dat je nuttige dingen doet en dergelijke.

Ik blijf verder wel bij mijn advies, andere pickups kunnen de kwaliteit van de gitaar omhoog halen. Maar verwacht geen wonder. Welke pickups? Dat is weer heel persoonlijk. Als je je echt alleen bezighoudt met metal kan ik EMG's aanraden - wil je een wat dynamischer geluid kun je kijken bij de twee andere grote namen: DiMarzio en Seymour Duncan. Verder zijn er nog een handje vol betere merken, maar daar kan ik verder geen advies over geven wegens gebrek aan ervaring.

Kijk vooral ook tweedehands, pickups zijn erg persoonlijk gebonden dus is het voor vrijwel iedereen een kwestie van uitproberen.

Bijl
20 februari 2013, 10:49
Ik heb besloten om de elementen te gaan vervangen.
Maar nu, hoe verder, alleen de humbucker vervangen die beter aansluit bij mij muziek smaak of andere onderdelen.

Als je voor actieve (EMG's) kiest dan moeten ook de potmeters vervangen worden voor 25 kOhm exemplaren. Je kan dan beter ook de enkele elementen vervangen of loskoppelen als je die toch niet gebruikt.

Als je het simpel en nog redelijk betaalbaar wil, kies dan een passieve humbucker. Omdat je een H-S-S gitaar hebt, zal de volumeknop waarschijnlijk een 250 kOhm potmeter zijn. Daardoor zal je brugelement wat donkerder en losser klinken dan H-H gitaren die een 500 kOhm potmeter gebruiken. Kijk even onder de slagplaat welke weerstand de potmeter heeft.

Met een 250k potmeter zal je dus een element willen die wat scheller klinkt, zoals een Seymour Duncan JB.

Sinner1980
20 februari 2013, 20:37
Hou het simpel zou ik zeggen idd: gewoon een passieve high-output humbucker in de brug icm een lekker versterkertje helpt je een eind op weg.
Wat voor amp en wat voor humbucker? Ik zou eens lekker wat desk research gaan doen: leuk én leerzaam, vervolgens je 'vondsten' posten en dan misschien nog wat meningen vragen/horen op dit gezellige forum.

Good luck!!!