PDA

View Full Version : Altenatief voor Ibanez Fireman



RedBuell
18 februari 2013, 22:32
Ik heb een Ibanez Fireman FRM 100 waar ik wat geluid betreft erg blij mee ben. Hij klinkt echt heerlijk, is veelzijdig en heeft sustain "for life".

Wat me minder zint is dat ik hem erg zwaar vind spelen, ieder foutje wordt afgestraft en op een of andere manier maak ik die vaker op deze gitaar dan op mijn andere gitaren. Ik heb niet van die lange Gilbert vingers en de Fireman hals is een behoorlijke honkbal knuppel, zeker als je een RG gewend bent. Een vriend van mij die zijn Fireman professioneel voor bijna al zijn werk gebruikt vertelde mij dat ik me daar doorheen moet werken want hij vond dat ook toen hij hem net had gekocht, alleen is hij 100x beter dan ik en voor hem was dat dus een kleinere stap dan voor mij.

Maar goed, ik ben dus benieuwd of er een alternatief zou bestaan voor de Fireman. Ongeveer dezelfde sound maar wat comfortabeler. Misschien een strat met de injectors van Dimarzio?

RS-Rik
18 februari 2013, 23:44
Een strat met injectors lijkt me een leuk probeersel. Misschien is het Gilbertiaans genoeg voor je.

De Fireman is wél van mahonie, een zeldzame houtsoort voor strats. Volgens mij is de neck óók van mahonie, en dat heeft best invloed op de sound (meer dan het bodymateriaal denk ik).

De Fireman is in veel opzichten een gitaar van zeldzame configuratie.

Vibrato is een geniaal album trouwens, ik snap wel dat je die sound zoekt!

Shredder Mike
18 februari 2013, 23:55
Er staat een Fender Classic player 60s' stratocaster op gitaarmarkt (in Naarden) Het heeft een injectors prewired pickguard. Misschien mag je langs om het gevoel te krijgen hoe het in je handen ligt.

misterx
19 februari 2013, 13:59
Er staat een Fender Classic player 60s' stratocaster op gitaarmarkt (in Naarden) Het heeft een injectors prewired pickguard. Misschien mag je langs om het gevoel te krijgen hoe het in je handen ligt.

Die advertentie is van mij.

Het geluid is wel wat anders met de stratocaster. vergeleken met die van de Fireman zelf.
Dit komt met name door de houtsoort en de nek. Maar het geluid is wel ongeveer het zelfde.
Het enige is dat dat scherpe randje net wat minder is dus zoals al zei, dat je er met spelen wat makkelijker mee wegkomt.
Dus geen lange vingers nodig. Maar zoals die vriend van je zegt er ff doorheen bijten. Je wordt er wel een betere speler mee.
Ik heb namelijk zelf die Fireman zelf ook gehad. En zat met dat zelfde probleem waar je nu mee zit.

Maar met de stratocaster heb je die dunne mooie soepele maple neck.
Maar nog wel dat die sound van Gilbert alleen dat net iets doffer.

Maar je mag altijd langs komen om ff te testen.
Dan weet je de verschillen.

Ik zal niet de rede van de verkoop op de forum zetten.
Maar kan ik je altijd ff prive mailen.