PDA

View Full Version : help! hulp nodig met lakken



gerte1991
18 februari 2013, 20:39
Ik was mijn gitaar aan het lakken en maakte een foutje in de blanke lak.
Nu dacht ik toen het weer droog was, van ik schuur dat foutje eruit en begin opnieuw op die plek met blanke lak.

Nu merk ik dat waar ik geschuurd had, de witte kleur een wittere teint gehad heeft. (zelfs na opnieuw een laag blanke lak aan te brengen.)

Komt dit omdat ik dat plekje opgeschuurd heb?
Gaat dit weg als ik gewoon weer verder gas met blanke lak?

Hoe kan ik dit verhelpen/wegwerken??

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Tabula Rasa
18 februari 2013, 20:57
Welke lak? Tot hoe ver gschuurd? Nat gemaakt? Schoon gemaakt ergens mee?

Ik heb geen idee waar het aan zou kunnen liggen, maar de vraag omiets meer info gaat zeker komen... dus stel ik hem maar vast.

gerte1991
18 februari 2013, 21:02
blanke lak cellulose - hoogglans

Niet schoongemaakt/nat gemaakt.

Heel licht opgeschuurd

gerte1991
18 februari 2013, 21:06
ik heb net ff tussendoor gekeken.

De lichteren tint is weg, dus dat kwam gewoon omdat de blanke lak open lak.
Wat me nu wel opvalt is dat er wat vuil onder de lak is gekomen, ik denk van mijn trui of zo? en door de witte lak, zie je dit heel goed.

Neem aan dat dit dan een kwestie is van opschuren tot het vuil weg is, dan schoonmaken en opnieuw blanke lak eroverheen?

Tabula Rasa
18 februari 2013, 21:14
Ja, dat kan je heekl voorzichtig doen. Nitro heeft de mooie eigenschap dat iedere laag in de vorige smelt. Iets in mijn gedachten zegt dta je beter kan wachten met het schuren totdat de lagen een beetje uitgehard zijn... maar waarom weet ik niet, is een beetje gevoelsmatig... ik ben dan ook niet echt een expert op lakgebied.

gerte1991
18 februari 2013, 21:17
ja, hij ligt inmiddels nu zon 45-50 minuten te drogen waar een half uur voldoende zou moeten zijn, maar ik denk dat ik hem morgenavond pas ga opschuren. of zou dat over een uurtje al moeten kunnen?

Tabula Rasa
18 februari 2013, 21:22
ja, hij ligt inmiddels nu zon 45-50 minuten te drogen waar een half uur voldoende zou moeten zijn, maar ik denk dat ik hem morgenavond pas ga opschuren. of zou dat over een uurtje al moeten kunnen?

Ik ben geen lakexpert, maar zelf zou ik hem denk ik GEVOELSMATIG minimaal een week of 2 a 3 wegleggen voordat ik er echt enkele lagen lak vanaf zou schuren..... Wacht maar eerst het advies van anderen af, voor je op mij afgaat want ik kan mijn verhaal niet onderbouwen.

da Liks
18 februari 2013, 21:34
kan je makkelijk doen gerte, uit ervaring! maar, wel gelijkmatig schuren, met een blokje. evt nat maar dat hoeft niet. weinig druk zetten, 300 om de ergste oneffenheden weg te werken en daarna mooi maken met 600 of iets hoger. smelt idd weer mooi in elkaar over! je kan veeeel meer corrigeren dan je in eerste instantie vreest..

gerte1991
18 februari 2013, 21:44
wow super!!!

Ik kom weer eventjes bij van het peentjes zweten whaha!
Ik zat al te balen dat ik de hele gitaar verpest had!

maar gelukkig gaan we dan weer voorzichtig een beetje opnieuw beginnen.

superbedankt voor jullie hulp!
ik zal wel wat foto's maken en een nieuwe topic openen, zodat jullie ook kunnen zien waar het over gaat.

gerte1991
19 februari 2013, 20:36
Heb ik de volgende vraag.

Om het te corrigeren..
Is het mogelijk om weer kleurlak aan te brengen over mijn blanke lak heen?
misschien als ik het opschuur?

Tabula Rasa
19 februari 2013, 21:05
Ja, dat kan, maar dan moet je daarna wel weer wat extra laagdiktge aanbrengen in de blanke lak om er niet doorheen te schuren.

gerte1991
19 februari 2013, 21:07
oh ja, daar had ik zelf nog niet over nagedacht!
ik dacht wel van de lagen zouden moeten hechten met elkaar
maar ik zal dan wel weer gewoon nog wat kleurlak eroverheen doen
dan zie je ten minste geen kleurverschil meer.

Echt top!
bedankt voor je hulp zeg!

Met velen kom je er veel sneller uit whaha!

Tabula Rasa
19 februari 2013, 21:28
El helemaal in de kleurlak zetten en daarna helemaal in de blanke lak. Je wilt geen eilandjes van kleurlak en blanke lak hebben na schuren.

Pontimic
21 februari 2013, 19:13
Dat moet volgens mij wel kunnen... heb ik bij mn laatste project ook gedaan. Het hem heel licht opgeschuurd met 800 grit en daarna opnieuw kleur erop, maar dat was geen nitrolak, weet niet of het daarmee ook kan.

Edit: was weer eens te snel met reageren, je had al antwoord...:soinnocent:

gerte1991
23 februari 2013, 12:45
ja, ben zojuist na schuren opnieuw begonnen met lakken. (had inderdaad eilandjes gekregen)

maar nu is me spuitbus leeg, dus ga zo weer opnieuw naar de vox humana.

gerte1991
25 februari 2013, 20:48
moet ik straks na het aflakken licht opschuren en dan polijsten?
of kan ik het beste direct gaan polijsten?

Ik ben namelijk bang dat ik misschien door de blanke lak heen kan schuren/polijsten...

Pontimic
4 maart 2013, 23:02
Ik heb die van mij eerst licht waterproof geschuurd, met korrel 1500 en daarna met korrel 2000. Ik heb er wel 7 lagen blanke lak op zitten.

Paul Schermer
5 maart 2013, 10:42
Ik ben zelf ook in het stadium van schuren en polijsten.
Er van uitgaande dat je hoogglans wilt, net als ik:

nat schuren tot de lak helemaal dof is, gladde 'spikkeltjes' helemaal weg schuren. Ik ben met 1000 begonnen, maar dat lukt niet zo best, ga het nog met 800 proberen.
Voorzichtig bij de randjes en hoekjes!

Daarna weer 1000, dan 1500 en als laatst 2000
Daarna polishen.

Deze meneer laat 't mooi zien:
Youtube (https://www.youtube.com/watch?v=6iIX9XB-f7c)