PDA

View Full Version : Plotseling meetrillen stemmechaniek



Wilson
21 juni 2003, 18:16
mijn epiphone akoestische westerngitaar vertoont een kwaaltje wat je wel vaker bij epiphone gitaren ziet, namelijk dat een stemmechaniekje gaat meetrillen, maar het rare ervan is, dat hij dat eerst niet deed, maar gitser begon hij er ineens mee. Wat kan hier de oorzaak van zijn en is er iets aan te doen??

willem1940
21 juni 2003, 18:55
Waarschijnlijk hoef ik niet te zeggen dat eventuele vergrendelingsboutjes in de mechanieken geheel vast moeten zitten en dat een mechaniek altijd liefst wel een beetje smering houdt, al is het maar wat van krassen met een potlood (grafiet).

Ik denk dat het komt door niet correct opwikkelen. Mechanieken zitten gewoonlijk zo in elkaar dat ze zichzelf in alle overgangen bij juist gebruik aandrukken/stabiliseren.

De bedoeling is een snaar 1x door te steken, het korte stuk heet nu "tamp" en bij de eerste 2 slagen zo te "helpen" dat die slagen aan die kant van de tamp blijven waar ze NIET willen zitten.

De volgende slagen komen er dan vanzelf netjes naast, beetje opletten dat er geen kruisingen ontstaan.

De slagen drukken nu, omdat ze eigenlijk over de tamp heen zouden willen, met toenemende kracht de tamp vast tegen de rand van het gaatje.

Dus NIET dubbel-doorsteken, GEEN knoop leggen en de slagen GEEN kans geven om van het dwarsgat weg te vluchten naar hout of top, ze moeten naar het gat toe "kruipen", elkaar aandrukkend zonder kruisingen.

Wilson
21 juni 2003, 19:02
hey bedankt voor je advies, maar ik heb de oorzaak al gevonden, de snaren zaten er geheel volgens de regels netjes met 4 wikkels omgebonden, dus dat was het probleem niet. Maar ik heb ff een heel klein rukje aan de trekstang gegeven en toen hield het getril op. Waarschijnlijk zat gewoon het het schroefje/moertje of wat het dan ook is los (zou kunnen want ik had pas geleden em heel scherp afgesteld)

willem1940
22 juni 2003, 12:17
Ja, nu je het zegt, die trekstang-verstelling levert wel eens een "vertraging" (hysteresis, plak-effect), misschien door wrijving. Blijft ook erg lang in 1 stand en zal zich dus "zetten". Misschien kan er iets van vet of smering op toegepast worden - eigenlijk nooit over gehoord. Ik zou er eens een uitgewerkte tekening van moeten zien, denk ik (maar wellicht zijn de constructies onderling verschillend).

Br@mbo
26 juni 2003, 09:53
kzit ook met dit probleem en ligt nie aan de snaren

wat is de trekstang ? :oops: de tuss rod ofzo ?

Wilson
26 juni 2003, 10:36
ja is trussrod. Gewoon kijken of de schroef loszit en zo ja een beetje vaster draaien. Als dit het probleem niet oplost zijn het warschijnlijk toch de stemmechanieken die meetrillen