PDA

View Full Version : Werkt binnenkort mijn draadloos gitaarsysteem niet meer?



SRV2000
18 februari 2013, 11:41
Beste Netters,

Ik ben in het bezit van een oude Sennheiser Ew100 draadloos gitaar systeem waar ik tot heden nog steeds veel plezier van heb.
Nu hoorde ik van onze vaste geluidsman dat mijn systeem binnenkort niet meer zal werken omdat KPN de UHF frequenties waar ik opzit heeft over gekocht en dat alleen de nieuwe systemen zoals de Sennheiser EW300 nog zullen werken.

Nu heb ik teleonisch contact met Bax-shop opgenomen en die melde mij het volgende: De frequenties welke zijn geveild door de overheid aan de telecom beslaan: 790Mhz tot 862Mhz.

De nieuwe frequenties bevinden zich in de 600Mhz band.

Dit houd in dat mijn draadloos systeem zal gaan storen of het helemaal niet meer doet en ik zelfs heb gehoord dat ik strafbaar kan zijn als ik op de frequenties te werk gaan die door de telecom bedrijven zijn over genomen.

Nu heb ik naar de frequentie range van mijn Sennheiser gekeken en die zit op Frequentie 790-822 MHz.

Ik heb hier weinig kaas van gegeten maar dit zou dan inhouden dat ik hier straks niets meer mee kan?

Alvast bedankt!!

Edit:

Na een enige tijd op google te hebben gezocht vermoed ik dat ik de antwoord op mijn vraag heb gevonden:

Zoals u wellicht weet is met de komst van het 4G-netwerk het een en ander veranderd in de frequenties van draadloze systemen. In het kort: de 790-862 MHz band gaat onbruikbaar worden!

De overheid heeft deze band verkocht aan de telecomproviders. In 2013 wordt gestart met het testen van deze frequenties door de providers, waardoor er storing in het signaal van de draadloze systemen kan optreden. Over een paar jaar zijn deze frequenties helemaal niet meer bruikbaar.

De fabrikanten van de draadloze systemen hebben uiteraard ingespeeld op deze ontwikkelingen en fabriceren al ruim anderhalf jaar geen systemen in deze range meer. Bij Bax-shop.nl kunt u er dus zeker van zijn dat u een draadloos systeem koopt dat geschikt is voor de toekomst.

Kortom hij kan binnenkort bij het grof vuil als ik het bovenstaande goed begrijp :S

skanky
18 februari 2013, 11:53
In principe klopt alles wat je zegt, alleen zal je niet zo snel opgepakt worden voor zo'n licht draadloos setje. Ga er eerder maar van uit, dat het vanwege de storing niet meer bruikbaar is. Niets aan te doen.

SRV2000
18 februari 2013, 12:04
In principe klopt alles wat je zegt, alleen zal je niet zo snel opgepakt worden voor zo'n licht draadloos setje. Ga er eerder maar van uit, dat het vanwege de storing niet meer bruikbaar is. Niets aan te doen.


door Sennheiser om te laten bouwen met een andere UHF chip zal wel een duur grapje worden denk je niet?

skanky
18 februari 2013, 13:22
Dat doen ze niet eens, dat doen ze alleen bij de dure series zoals de 3000/5000 series.

Dit is echt een gevalletje: de overheid heeft er schijt aan.

SRV2000
19 februari 2013, 11:55
mmm... dat is inderdaad flink zuur
Ik kan hem wel op MP zetten maar dan zit strak iemand anders met het probleem.

Kortom overheid bedankt !!!

showband
19 februari 2013, 13:28
er blijft voor deze set op het moment nog een frequncy gap bruikbaar tussen
786 en 790 Mhz. Dus niet gelijk wanhopen als je een setje hebt...

Harry
19 februari 2013, 14:49
het is al vaker gebeurd, ik heb nog ergens zo'n Shure set liggen, en die was opeens onbruikbaar cq illegaal door dezelfde truuk een aantal jaren geleden. Heb er sindsdien nooit meer een gekocht, om niet weer voor niks geld uit te geven.

southway
11 april 2013, 12:28
er blijft voor deze set op het moment nog een frequncy gap bruikbaar tussen
786 en 790 Mhz. Dus niet gelijk wanhopen als je een setje hebt...

klopt wel voorlopig blijft die optie er nog in
echter als straks 4G geheel dekkend is in nederland is ook die frequncy niet meer bruikbaar, echter dit geld alleen als je binnen een bepaalde afstand zit van een GSM mast die 4G uitzend, en dan nog moet je de pech hebben dat jouw frequncy weg gedrukt wordt, je hebt immers vele kanalen erop zitten als je een goede set hebt

arcane
11 april 2013, 13:03
maar de telefoons zelf dan met een g4 mogelijkheid? Zullen die dan niet storen. Die zijn dan nl. altijd in de buurt.

showband
11 april 2013, 14:26
ben gisteren op de musicmesse alle stands van wireless fabrikanten langsgeweest. Ze hebben exact hetzelfde probleem in duitsland en oostenrijk.

sennheiser, shure, LD, JMP, SM audio, line-6, beyerdynamic, noem ze maar op.

ze hebben geen enkel ander plan dan "koop een andere set op een frequentie die nu wel mag"

een EW300 kun je voor +/- 300euro laten verbouwen naar een enkele frequentie die legaal is. Maar gezien de prijs van een wireless nieuw gaan hooguit de in-ear gebruikers dat doen denk ik.

muziekschuur
11 april 2013, 14:44
Komt vast nog iemand met een oplossing voor. In de tussentijd gewoon gebruiken. En een microfoon met draadje als backup mee.

Riny
12 april 2013, 14:36
Heb zelf ook diverse draadloze systemen en ja, wanneer deze niet meer bruikbaar zouden zijn gaan we gewoon verder met de ouder vertrouwde kabels.
Vroeger, in de tijd dat er geen draadloze systemen waren, deed ik het ook met kabels en werkte net zo goed/fijn.
Dus een noodzaak van draadloos materiaal is er voor mij niet en ik zal, gezien de situatie, ook geen nieuw materiaal meer aanschaffen.

Even off topic:
Wij worden op alle fronten gepakt door onze legale maffiabende in Den Haag.

Dus een goed werkende optie in ons gezamenlijk probleem, weer Kabels gaan gebruiken.
Scheelt ook weer in de uitgave.:crazyhappy:

harrie-beton
12 april 2013, 19:13
Mijn 6 jaar oude in ear set zit op 863.050 tm 864.925 mhz - die staan niet in de tabel. Zit ik dan goed?

minas
25 december 2013, 11:58
Harrie,
Ik denk dat je net goed wegkomt. Ik lees overal dat het maar gaat tot frequenties tot 862mhz

Harald
25 december 2013, 13:26
Tot nu toe heb ik nog overal kunnen spelen met mijn draadloze set. We'll see.

Riny
25 december 2013, 15:06
Na het lezen van de technische gegevens van mijn draadloos materiaal kan ik er gewoon mee door blijven werken.

kwispelhond
26 december 2013, 20:53
Ik heb eens op mijn oude AKG gekeken (werkt nog perfect!), die zit van grofweg 777 tot 780. Zit daar ook al wat of is deze nog te gebruiken?

ACSlater
27 december 2013, 21:34
Ik heb eigenlijk nog geen enkel bericht gehoord van apparatuur die echt niet meer werkt door de komst van 4G. Alleen berichten over moeilijkheden die gaan komen. Toen ik mijn Sennheiser G2 kocht, wist ik al dat hij door de frequentieband waarin hij werkt, "binnen korte tijd" onbruikbaar zou worden. Echter, ik gebruik hem nu al meer dan 5 jaar en ik heb geluk dat er sowieso een stukje band vrij blijft waarop hij kan werken. (rond de 863 mhz ofzo)

Heeft iemand dus echt al een keer kabels moeten gebruiken omdat de zender/ontvanger niet werkte?

skanky
28 december 2013, 17:58
Ik heb eigenlijk nog geen enkel bericht gehoord van apparatuur die echt niet meer werkt door de komst van 4G. Alleen berichten over moeilijkheden die gaan komen. Toen ik mijn Sennheiser G2 kocht, wist ik al dat hij door de frequentieband waarin hij werkt, "binnen korte tijd" onbruikbaar zou worden. Echter, ik gebruik hem nu al meer dan 5 jaar en ik heb geluk dat er sowieso een stukje band vrij blijft waarop hij kan werken. (rond de 863 mhz ofzo)

Heeft iemand dus echt al een keer kabels moeten gebruiken omdat de zender/ontvanger niet werkte?

Jazeker, al regelmatig. En dan vooral in de drukke stedelijke gebieden. Het is niet dat het gelijk niet meer werkt, maar je hebt eerst meer last van ruis, dropouts en andere interferentie.

HaroldA
28 december 2013, 18:17
Mijn X2 Digital Wireless XDS95 zit in de 900MHz reeks; niets aan de hand dus!

Binnenkort maar eens mee gaan adverteren, de 2e hands markt zal vast opbloeien voor zulke apparaten ;)

muziekschuur
28 december 2013, 23:03
Alesis komt nu met 2,4 GHz draadloos setje voor gitaar. Nog geen 80 euro!! Leuk...

http://topguitar.eu/wp-content/uploads/2013/09/Alesis-GuitarLink-Wireless.jpg

ACSlater
30 december 2013, 10:49
Mijn X2 Digital Wireless XDS95 zit in de 900MHz reeks; niets aan de hand dus!

Binnenkort maar eens mee gaan adverteren, de 2e hands markt zal vast opbloeien voor zulke apparaten ;)

Die band is toch sowieso illegaal om daarvoor te gebruiken? Ik ben al jaren gelukkig met mijn Relay G30. Die werkt op 2,4 ghz oftewel wifi

HaroldA
30 december 2013, 11:20
Die band is toch sowieso illegaal om daarvoor te gebruiken?

Oeh, geen idee ... heeft altijd goed gewerkt iig.