PDA

View Full Version : Hot Rod Deluxe



SantaX
18 februari 2013, 10:08
Ola,

Tijdje geleden alweer dat ik hier was, maar aangezien er een nieuwe aankoop voor de boeg staat en het met opvalt dat er op dit forum niet altijd even lovend over de hot rod gesproken is, vroeg ik me af wat de algemene gedachten zijn.

Ik kan er eentje krijgen voor 400 euro, dat lijkt mij zelf toch wel een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Ik ben er van bewust dat Fender veel mooiere versterkers heeft, maar dit gaat mijn eerste buizenbak worden en meer heb ik eigenlijk ook gewoon niet echt te besteden op het moment.

Ik zoek dus een beetje de bevestiging (of juist niet) dat ik voor dit geld in elk geval geen miskoop doe.

Het gaat mij verder vooral om het clean. De drive-channels zal ik niet of niet vaak gebruiken.

Ervaringen met deze bak zijn dus van harte welkom, positief en negatief, maar wel graag iets dieper dan 'klote bak, rotzooi'.

Rooker
18 februari 2013, 10:18
Je hoort iedereen er over mopperen maar dat kan ook komen omdat het een van de meest verkochte amps is. In bijna elk cafe waar ik live muziek zie speelt er wel iemand over. Zo slecht kan hij dus niet wezen. Ik vind hem wel iets moderner gevoiced. Juist meer voor rock. Wanneer je hem voor het clean koopt vond ik de blues deluxe mooier klinken.

SantaX
18 februari 2013, 10:29
Ok dank je, ik had er misschien nog bij moeten roepen dat ik van plan was om het clean kanaal ook voor crunch te bruiken, ik heb zo een versie 1 cool cat - timmie clone eens kunnen overnemen van iemand hier op gitaarnet. Enige wat me tegenstaat zijn de vele posts over het lawaai thuis... Maar ik begrijp dat dat op te lossen is met een audio taper pot.

lauke_101
18 februari 2013, 10:48
Voor je eerste buizenbak ga je daar een aantal echt wel veel plezier aan beleven hoor, maak je geen zorgen. Komt heus een heel leuk geluid uit. Het is ook nog eens een vrij veelzijdige versterker, altijd prettig. Andere pluspunten vind ik dat ze betrouwbaar zijn en, voor een buizenversterker, niet loeizwaar zijn (en geloof me, dat ga je wel waarderen na een poosje..).

Wat mij persoonlijk wat tegenstaat op die versterkers is dat er iets vervelends in het midhoog zit wat je er met de equalizer niet uit krijgt, en daarnaast hebben ze een nogal 'los' laag. Deze beide eigenschappen vind ik minder prettig in combinatie met mijn pedalen en speelstijl. Maar ik ken ook mensen die al jaren en jaren heel blij zijn met hun Hot Rod.

De Blues Deluxe vind ik clean wel ietsje mooier, maar het is echt geen wereld van verschil en dat losse laag in het geluid heeft die net zo veel. Een andere versterker die ik je nog aan kan raden is de Peavey Classic 30. Het is een erg vergelijkbare amp, maar met een bruikbaarder scheurkanaal.

Overigens is 400 euro een nette prijs :)

SantaX
18 februari 2013, 11:01
Haha, altijd met solidstate hier gespeeld, ik vind 20 kilo alsnog zwaar :P (al is m'n Lab L5 nou ook niet echt een verdergewicht)

Maar het is goed te horen dat het voor dat geld in elk geval niet per definitie een miskoop is.
Dank je ook voor het helder benoemen van de minpunten. Zal er vanmiddag zeker op letten tijdens de testronde.

SantaX
18 februari 2013, 16:55
Zijn hem gaan testen. De keuze was snel gemaakt, nog zo goed als nieuw, voor dat geld, prima bak. Ik vind zelfs het normale drive kanaal, mits heel weinig drive, prima bruikbaar! En nu de komende dagen/weken maar eens lekker met die knoppen spelen :D (maar 1 ding had 'het internet' wel gelijk in.... loeihard!)

lauke_101
18 februari 2013, 17:02
Nice! Veel plezier ermee :)
Je eerste buizenamp is toch altijd een soort mijlpaal, want wat klinkt dat stukken beter dan een oefenbakje.

Die volumeknop is inderdaad van het verkeerde type eigenlijk, 90% van de herrie zit tussen 1 en 2.. Is voor een paar euro te fiksen hoor, en er zijn ook kastjes met een extra volumeknop te krijgen die je tussen de pre amp out en power amp in kunt hangen. Of je stelt hem gewoon 1 keer voorzichtig goed af ;)

SantaX
18 februari 2013, 17:19
Ja, dat was me al duidelijk dat je gewoon een taper erin kunt solderen. Ik heb hem nu in elk geval qua volume fijn staan. Net genoeg druk voor de huiskamer, niet te hard dat de buren er last van hebben. En zo blijft ie voorlopig ook staan. Nu moet ik zeggen ik had een verdomd goede solidstate (lab l5, heej wat goed genoeg is voor BB King....) maar dit is toch ondanks dat het misschien niet de allerbeste is, wel een stuk warmer. Dynamischer spelen ook. Reageert superfijn of volumewisselingen in mijn spel. Maargoed, hij is nog nieuw, definitieve mening achter een paar maanden :D

Voor nu ben ik in elk geval zo blij als een kind!

LRS
18 februari 2013, 19:21
Gefeliciteerd! Mijn "eerste" was een fender blues deluxe... Was een fijne versterker! Je gaat er ongetwijfeld nog veel lol van hebben, vooral op t podium! Als je em wat meer open kan zetten en hij wat "kan ademen", issie op z'n best!

SantaX
18 februari 2013, 19:47
Dank je! Ik zal de vriendin eens lief aankijken of ik een podium in de kamer mag bouwen :D

SantaX
19 februari 2013, 19:07
En dan ben je weer dat jongetje van een jaar of 10, 11, dat met sinterklaas zijn grootste wens in vervulling zag gaan. Hij kreeg een gitaar. Ik kon uiteraard helemaal niet spelen, maar ik was verlijmd met die eerste gitaar. Kon hem niet wegleggen, dus bleef ik maar tegen die snaren slaan, de toetsen op de hals willekeurig indrukken en de pijn die de druk van de snaren op verse vingertjes voorzaakt (blaren!) kon me er niet van weerhouden om door te gaan.

Zo zit ik nu met mijn 34 jaar, de strat op schoot op mijn eerste buizenbakje dat ik ooit kocht rechtstreeks ingeprikt. Geen effecten, ietsiepietsie reverb, en gewoon luisteren naar de klank van de gitaar en de versterker. En t'is verdorie mooi, zonder dat ik een echt liedje speel. Ik zit verlijmd.

Deze post schreef ik gisteravond richting vrienden op facebook. Maar ik plaats hem hier ook maar. Zodat andere mensen met een kleine beurs die de aanschaf van een hot rod of andere betaalbare buizenbak overwegen in ogenschouw kunnen nemen dat het een verbetering kan zijn. Ik ben geinspireerd in elk geval. Geen idee of het dagen, weken of maanden aan zal houden. Maar voor nu, ik wil spelen!

lauke_101
19 februari 2013, 20:27
En zo hoort het!

Scarface
19 februari 2013, 20:35
Niets aan toe te voegen. Geniet ervan. Ik ken dat gevoel..

Groet,
Marco