PDA

View Full Version : zwarte inleg in maple toets



Cocobolo
18 februari 2013, 08:59
ik heb recent "water buffalo horn" gebruikt als inleg voor een maple toets. Ziet er prima uit!

Nou heb ik er eigenlijk niet bij nagedacht dat een maple toets gelakt moet worden. Ik neem aan dat het wel zal gaan maar moet dat nog ervaren!

Ik moet intussen nog een maple toets van zwarte inleg voorzien.

Wat gebruiken jullie voor zwarte inleg en waar dus de lak goed op houdt?
- Ebbenhout? Gaat dat met lakken ook goed?
- het genoemde hoorn : iemand toevallig het wel eens gebruikt en gelakt?
- Iemand een suggestie voor een ander materiaal dat zo zwart mogelijk is?

stijnkenens
18 februari 2013, 11:23
Zwarte plastiek dots worden toch ook overlakt bij een maple hals?
Probleem met ebben is: stof kruipt in de nerf, en dan moet je al heel fijn schuren mocht je het eruit krijgen, als het er al uitgaat ...
Maar dat zal volgens mij wel het beste zijn. De plastiek dots zie je er na een tijd toch doorkomen. En hoorn lijkt mij vettig, of ben ik verkeerd? Misschien eerst goed ontvetten dan...


s.

fred dons
18 februari 2013, 11:25
van alles, plastic, zwart parelmoer, abalone maar ook ebbenhout, dit laatste was voor mij het gemakkelijkst omdat het beter schuurt dan bijvoorbeeld plastic of parelmoer, het was allemaal goed mee te lakken (zwarte dots op een maple neck zijn meestal plastic of walnut en dat lakt ook prima)
hoorn heb ik nog nooit gebruikt dus daar durf in niets over te zeggen, bij twijfel zou ik de neck alleen mat lakken waarbij je maar 2 laagjes spuit, genoeg om het hout te sealen en plak je (indien mogelijk) de inleg af ?

barno
18 februari 2013, 11:42
unlike de meeste hier wsch, ben ik nogal te vinden voor plastic. het is het materiaal bij uitstek dat 50's/60's design kenmerkte. Dus op zo'n backlund met die retro uitstraling zou plastic voor mij een no brainer zijn :)

Cocobolo
18 februari 2013, 19:04
Dank voor de reacties. Ik heb hoorn besteld maar zojuist ook even bij de Arnhemse fijnhouthandel een plankje ebben meegenomen (klein stukje ebben kost tegenwoordig een vermogen trouwens).
Ik ben het met Barno eens dat plastic voor deze bouw eigenlijk wel helemaal klopt. Maar Stijn zegt "De plastiek dots zie je er na een tijd toch doorkomen" dus daar schrik ik wel een beetje van omdat ik dan niet in de buurt ben om het te herstellen.

Ik denk nog even wat ik ga doen, ik zit zojuist ook te zoeken op cellulose in zwart en dat als inlge gebruiken (mits dat hard genoeg is):
http://www.ancientarms.biz/catalog/9an_2007_bpearl.jpg
Klopt ook aardig met de jaren 60 :) Maar waarschijnlijk is het meest neutraal voor deze gitaar om het gitzwart te houden.