PDA

View Full Version : Structuur ontbreekt tijdens oefen!



GuitarL91
17 februari 2013, 23:04
Ik speel iets langer dan een jaar gitaar. Aan het begin heb ik niet zo veel gespeeld, maar de laatste tijd probeer ik er elke dag minimaal 2 uur in te steken en meestal ga ik daar ruim overheen. Echter, ik heb het gevoel dat ik deze tijd niet zo efficiënt mogelijk benut. Ik volg geen les, maar ik krijg elke dag advies van mijn vader. Dan kijken we ook naar techniek etc. en daar word ik wel een stuk beter van.

Ik oefen van alles: riffs, akkoorden, ear training, liedjes.
Zoals gezegd, de echte structuur ontbreekt. Aan het begin is alles natuurlijk goed om te leren, maar ik wil mijn tijd zo goed mogelijk gebruiken. Jullie hebben al meer ervaring dus bij deze: Wat is in jullie ogen belangrijk om op te focussen aan het begin? Waar vinden jullie dat ik meer tijd in moet stoppen met het oog op de toekomst en wat is minder belangrijk? Etc.

Het lijkt mij handig om ook even mijn doelstellingen (of juist niet) te beschrijven:
- Spelen in een band (wanneer de tijd rijp is)
- Conservatorium o.i.d. is niet relevant voor mij
- Plezier blijven houden (al weet ik dat het bloed, zweet en tranen kan kosten :))

Thanks!

Harald
18 februari 2013, 08:44
Weet je al wat je wilt?

Hangt voor een groot deel af van wat je jezelf wilt zien doen in die toekomst. Het allerbelangrijkste altijd, en ongeacht hoe goed je bent, is dat je plezier hebt aan het spelen. Uiteindelijk blijkt bij al die goede muzikanten dat ze gewoon uurtjes hebben gemaakt. VEEL uurtjes.

ear training is iig al fijn dat het er bij staat! Dat wordt in deze "alles is op tab te krijgen" tijd meestal vergeten. Wil je serieus conservatorium oid doen, of makkelijk met muzikanten kunnen communiceren (niet gitaristen dus ook ) moet je ook van blad lezen en schrijven nog toevoegen aan je routine.

Afhankelijk van wat je wilt zou er ook een stuk luisteren naar van alles en nog wat bij moeten zitten (Probeer af en toe gewoon iets, ook al heb je geen idee wat het is. Kan zomaar zijn dat je iets tegen het lijf loopt dat je helemaal te gek vindt). Bladen lezen, van die workshop artikeltjes in bladen. Jezelf vol zuigen als een spons met 'all things music' niet alleen gitaar. Let op drums, let op wat de bas doet, let op de piano. Van die dingen.

Disclaimer: Wil je alleen punk spelen, of alleen jazz, of alleen klassiek, dan heb ik natuurlijk niets gezegd.

paulusdeBKB
18 februari 2013, 10:46
Als je snel vooruit wilt gaan, is het belangrijk om bij het oefenen bewust te zijn van welk concept/onderwerp je aan het trainen bent. 2-hand tapping, toonladders spelen en soleren in boxen (heel belangrijk!!), strak spelen, fingerpicking, verzin het maar. Meespelen met de radio is heel goed voor de ontwikkeling van je gehoor. En verder is het domweg een kwestie van uren maken, en proberen niet te lang blijven hangen in dingen oefenen omdat ze goed gaan. Oefen in plaats daarvan dingen omdat ze NIET goed gaan :)

Dat gezegd hebbende: het moet wel leuk blijven! En als fingerpicking je totaal niet boeit omdat je alleen maar deathmetal wilt spelen, dan laat je fingerpicking dus lekker links liggen. Have fun!

Harald
18 februari 2013, 11:33
Over die boxen hebben we pas een hele discussie gehad. Niets mis met ze te kennen, soms idd. handig. Maar je moet er vooral niet in blijven hangen. Wat ik zou aanraden voor het oefenen in soleren:

goede solo's uitvogelen (of desnoods met tab) en naspelen.
Melodielijnen van nummers leren spelen (die zitten vaak net wat beter in elkaar dan veel solos)
Verzin een solo eerst in je hoofd en speel hem dan. Evt. lijn voor lijn. Zing wat je wilt horen, en speel het dan
Zing mee met je improvisatie
Solo in één positie
Solo over één of twee snaren (daar zit een van de makkes van de boxen)
Solo over de hele hals
Solo in octaven
Solo in tersen
Solo in sexten
Solo met een slide

Wat belangrijk is, is dat je leert te spelen wat je in je hoofd hoort. Niet soleren vanuit weten welk boxje mag, en dan dat boxje op en neer fiedelen.

Overigens, dit is een 5 tot 10 jaren plan, en dekt alleen improvisatie. Niet techniek, niet theorie, niet stijlkennis

Stijlkennis, daarom moet je veel luisteren. En als je Thin Lizzy wilt naspelen, of de meeste bluesgitaristen, dan zul je die boxjes ook moeten kennen.

Overigens, grote fout bij oefenen: steeds het hele nummer oefenen. Wat paulusde BKB al zegt, oefen wat niet lukt. Concentreer je op kleine hapklare brokken. Meestal is het maar een klein stukje dat steeds weer mis gaat. Dat is wat je moet oefenen.

En nog eentje: Neem jezelf op! Terwijl je speelt hoor je vaak niet echt wat je doet, en hoe strak je timing is.

terrasbeest
18 februari 2013, 11:44
Eens met reacties hierboven.
En : NOTEN leren lezen idd.
Je weet niet hoe je als muzikant gaat evolueren,de kans dat je het nodig zal hebben is redelijk groot.
Kunnen ' lezen' is ook goed om nieuwe nummers te leren, nummers die je anders nooit zou durven/kunnen aanpakken.

Basiskennis harmonie : wat is het verband tussen toonladders en akkoorden ( waar komen die akkoorden eigenlijk vandaan ... ).

Als je voelt dat je er klaar voor bent : zoek een bandje, zodat je echte muziek kan spelen. Want dat is uiteindelijk wel je doel...

GuitarL91
18 februari 2013, 13:55
Ik had inderdaad doelstellingen in de openingspost moeten vermelden; bij deze gedaan!

Ik ben erg blij met jullie reacties. Het geeft mij wel het gevoel dat ik aardig bezig ben! Zoals jullie ook al besproken hebben, maak ik inderdaad onderscheid tussen spelen en oefenen. Bij het oefenen ligt de focus op het eindeloos oefenen van hetgeen ik mee bezig ben en ik niet goed beheers.

Zijn er ook dingen waarvan je uit eigen ervaring kan zeggen dat je er teveel tijd in hebt gestopt (en het dus niet waard was)?

LGK
18 februari 2013, 14:35
Wat ook heel belangrijk is om met een metronoom te oefenen. Ik deed het zelf eigenlijk nooit. Zit meestal gewoon thuis wat te spelen maar nu oefenen we soms ook met een drummer in band formatie. Dan merk ik echt dat mijn timing helemaal mis gaat...
Dus zeker als je in de toekomst met een bandje wil gaan spelen is dat zeker een aanrader.

Harald
18 februari 2013, 14:51
Metronoom is goed, drumpatronen of platen werkt ook, en is net wat leuker. Er zijn genoeg sites waar je drumpatroontjes kunt instellen. Zelfs bij enkele goede bands kan de timing aardig zweven. (en bij bv. de Stones extreem) Op fouten in kunnen spelen is ook een kunst soms. Ik speel zelf met een drummer die belachelijk strak met een metronoom kan spelen. Maar soms moet muziek ook ademen.

Doelstelling met een bandje spelen... gewoon gaan doen. Als je gelijk fusion wilt spelen is dat misschien wat snel na een jaar. Maar Green Day zou best kunnen lukken. Hangt dus een beetje af van wat je wilt. Je leert erg veel door het spelen met anderen. Als je gaat zitten wachten totdat je de meest ingewikkelde partijen kunt spelen ben je misschien te laat. De mensen die dat kunnen spelen al jaren in bandjes en kennen de lokale muziekscene. Als ze al een gitarist (waarvan er tenslotte niet zo ve... wacht, heel erg veel zijn) zoeken willen ze iemand met bandervaring. En dat beginnende bandje is dan voor jou niet meer leuk. Samenspelen is nog een heel verhaal apart. Speel eens wat mee op sessies, zorg dat je iets gaat doen in een bandje. Zorg dat je de lokale muzikanten leert kennen.

GuitarL91
18 februari 2013, 16:37
Gelukkig hebben wij wat gitaristen in de familie, die kunnen mij op het een en ander wijzen natuurlijk. Op www.justinguitar.com volgde ik vooral in het begin de filmpjes van de beginners course. Een samenvatting wanneer je dit hele 'level' beheerst staat hieronder. Dat geeft me gestructureerde stof om te oefenen!

Completion of level
Now you have to check you can do all the following, and work on any areas that you still have not got down:

• Know from memory the chords: E, A, D, C, G, Am, Dm, Em, C7, A7, G7, E7, D7 and B7.
• Have most chord changes at above 25 changes in a minute. (30 is target)
• Play basic and tied rhythm patterns comfortably and use with easy chord progressions.
• Play the Minor Pentatonic scale from memory using alternate picking.
• Play a 12 Bar Blues rhythm and at least one variation.
• Do a basic blues improvisation using the minor pentatonic.
• Know at least 5 easy strumming songs all the way through (from memory).
• Know the two Power Chord shapes and the root notes on strings 5 and 6 all the way up the neck.
• Play at least 2 easy rock songs using Power Chords and some rock rhythm techniques.

So just pick four areas that you need to work on and get cracking

LGK
18 februari 2013, 16:50
Tuurlijk kan je hier wat mee. En als dat voor jou werkt zou ik dat lekker gaan oefenen en proberen die "doelen" te halen.
Alleen om zo te oefenen vind ik een beetje extreem (om het zo maar even te zeggen)

Wat hier al boven is gezegd, ga gewoon lekker spelen. Probeer met mensen samen te spelen en nummers af te hebben.
Ik denk dat de bekende gitaristen (noem een jimi H, srv, eric clapton, joe bonamassa enz) dit zo ook hebben gedaan.. Gewoon lekker veel, heeel veel, spelen. En niet druk maken om gestructureerd te oefenen enzo.. Gewoon doen ;)
Dit is mijn mening teminste..


Maar wat ik al zei, als dit voor jou werkt is dit toch mooi om is te oefenen.
Ik weet ook eigenlijk niet precies hoe ver je al bent. Maar als je hier lekker aan de slag mee kan gaan en je dit leuk vind.. Wat houd je tegen?

pimmetje
18 februari 2013, 16:55
Wat ook heel belangrijk is om met een metronoom te oefenen. Ik deed het zelf eigenlijk nooit. Zit meestal gewoon thuis wat te spelen maar nu oefenen we soms ook met een drummer in band formatie. Dan merk ik echt dat mijn timing helemaal mis gaat...
Dus zeker als je in de toekomst met een bandje wil gaan spelen is dat zeker een aanrader.+1
Metronoom uit zicht zetten als je een mechanische hebt (mogelijkheid wegnemen dat je vooral visueel de beat gaat anticiperen) en jezelf opnemen.

Vooral als je nog niet heel erg gewend bent aan met metronoom spelen, zal het extra concentratie vergen, waardoor je minder goed hoort wat er precies fout gaat. Dan is een opname wel zo handig.
Na een tijdje wordt het apparaat meer en meer een vriend dan een droge controleur, die irritant genoeg altijd gelijk heeft :D.
Dan helpt hij je nog steeds, maar hoor je wat gemakkelijker ook tijdens het spelen wat er gebeurt.

Al kan ook dan opnemen natuurlijk nooit kwaad.

Meer op de structuur van het oefenen gericht: er zijn hele stukken geschreven over power practice en soortgelijke ideeen. Dat houdt eigenlijk gewoon in dat je een aantal zaken noemt, waarvan je vindt dat je die nu moet gaan leren en dat je vaste tijd inplant voor het oefenen. Daarbij geldt dat 2x op een dag een half uur beter is dan 1x een uur...

Je begint iedere keer met een paar minuutjes opwarmen en dan verschillende oefeningen die je vooraf met jezelf hebt afgesproken; 10 minuten dit, 5 minuten dat....
Dat hoeven niet iedere dag of oefensessie exact dezelfde disciplines te zijn. Je kan bijvoorbeeld een mooi week-schema opzetten.

Vrijwel gegarandeerd dat je na een week of drie al een stuk vooruit bent gegaan, want die gerichte aanpak zorgt ervoor dat je niet doelloos pielt wat je al kan.

Harald
18 februari 2013, 17:29
Na een tijdje wordt het apparaat meer en meer een vriend dan een droge controleur, die irritant genoeg altijd gelijk heeft :D.

Dat is helegaar niewaar! Metrognome vertraagt de hele tijd! ;)

barno
18 februari 2013, 18:00
ik ben zelf absoluut geen structuurmens en al weet ik wel dat structuur en planning goed kunnen helpen (en ik tegenwoordig idd spijt heb dat ik nooit een noot heb geleerd)...ik zou asap zelf nummers gaan schrijven. Het creatieve, dat komt m.i. heel vaak gewoon niet aan bod in het kader van: follow zze rules ...

en timing idd, metronoom als het moet, goeie drummer nog liever. en spelen met timing, tis te zeggen, eerst knal op de tijd leren spelen en dan leren er omheen te spelen.