PDA

View Full Version : Een nieuwe oefenversterker



Sinner1980
17 februari 2013, 20:45
Hoi!

Na een flinke periode alleen op buizenbakken gespeeld te hebben ben ik er toch wel achter dat dat thuis toch niet echt ideaal is.

Ik wil thuis op laag volume toch een overtuigend geluid hebben en ga dus op zoek naar een subtiel, degelijk versterkertje. Nu ben ik hier niet (meer) zo in thuis dus hoop ik hier wat info te winnen. Zelf ga ik uiteraard ook wat desk research doen.

Wat speel ik? Ik speel hoofdzakelijk hard rock/ metal; voornamelijk wat ouder spul. Denk hierbij aan Priest, Maiden, Metallica, Ozzy, etc.
Met name voor dit genre wil ik een overtuigend geluid met een gangbaar volume in huis halen.

Eisen? Bij voorkeur een amp mét footswitch om van clean naar scheur te schakelen. Effect mods geef ik niet veel om, absoluut geen must dus.

Ik gok dat ik op een transistor of een hybride versterker uit kom of misschien wel zo'n hip 1-watt buizenbakje (Blackstar HT-1).

Prijs? Niet al te gek. Ik wil ook een soort thuisstudio'tje bij elkaar gaan sparen. Er staat hier zo'n chique i-mac dus ik wil eens kijken wat er mogelijk is (info welkom uiteraard!).

Ik ga zelf druk zoeken/lezen/kijken maar hoop natuurlijk dat ik hier binnenkort ook wat leuke en nuttige info kan terugvinden. Alvast bedankt!

arcane
17 februari 2013, 20:49
Ik heb voor thuis zelf een blackstar ht5. Persoonlijk vind ik de amp ideaal voor thuis, zeker voor het stevige werk. Ik neem aan dat de ht1 hetzelfde gevoiced is, dus ik zou het ding zeker proberen.

LRS
18 februari 2013, 12:59
Ik gok dat ik op een transistor of een hybride versterker uit kom of misschien wel zo'n hip 1-watt buizenbakje (Blackstar HT-1).

Prijs? Niet al te gek. Ik wil ook een soort thuisstudio'tje bij elkaar gaan sparen. Er staat hier zo'n chique i-mac dus ik wil eens kijken wat er mogelijk is (info welkom uiteraard!).

Ik ga zelf druk zoeken/lezen/kijken maar hoop natuurlijk dat ik hier binnenkort ook wat leuke en nuttige info kan terugvinden. Alvast bedankt!

Je hebt een PM

access
18 februari 2013, 15:15
Ik heb zelf een oudere HT5 combo.
Die van mij heeft een kleine interne speaker (acht of tien inch geloof ik). Dat zorgt er voor dat ie erg iel klinkt. In combinatie met een extern 2x12 cabinetje, klinkt ie stukken beter.

Als je voor een ht1 of ht5 gaat, zou ik persoonlijk voor een head in combinatie met een extern cabinet kiezen.
De HT5 is voor mijn thuissituatie nog te hard. Of dit ook voor jou geldt, kan ik natuurlijk niet inschatten. (buren, isolatie van het huis etc.)

Robdop
18 februari 2013, 15:35
Heb hier een mustang 1 staan van Fender.
Heerlijk oefenversterkertje voor als het niet hard hoeft/mag.
Ook genoeg opties.

Wil niet zeggen dat ik mijn twee buizenversterkers ervoor uit de deur zou doen, dat niet ;)
Maar veel beter dan alle andere modeling/nietmodeling oefenversterkertjes die ik heb geprobeerd.

Thiez
18 februari 2013, 15:45
Blackstar HT-5. Prima dingetje. Ik heb mijne 2ehands ooit voor 200 euro gekocht. Prima dingetje voor thuis. Lekkere hardrock sounds erin. Nog steeds misschien wat hard voor thuis, mijn staat nooit boven 1/4 open eigenlijk. Met reverbje in de fxloop ook nog mooie clean en blues sounds te halen.
Verder zit er in de blackstar ook een external output die in principe rechtstreeks opname aparatuur in kan. Is te switchen tussen 1x12 en 4x12 simulatie. Geen profkwaliteit maar erg leuk voor thuis opnamens.

Kakihara
18 februari 2013, 15:49
Ik heb de Blackstar HT1. Hoewel het een klein, schattig en veelzijdig versterkertje is, zou ik toch twijfelen om hem aan te raden. Tuurlijk, je kan hem openzetten en nog een - zij het minder beschaafd - gesprek voeren, dus erg veel last zal het niet opleveren met je buren, en het heeft een speaker emulated output wat wellicht handig is, mocht je willen opnemen. En het klinkt nog behoorlijk volwassen ook, ondanks zijn kleine speakertje. Maar toch. Ik vind het iets missen. Ik weet niet wat het is, noem het een soort 'sparkle', bij gebrek aan een beter (Nederlands) woord. Het schittert niet echt, klinkt ietwat neutraal. In alle geval met passieve elementen. Ik had dezelfde amp ook eens getest met actieve elementen, en dat leek een match made in heaven.
Zoals met alles: zelf uitproberen, met je eigen gear.

Midwolda
18 februari 2013, 15:52
Ik bespeur een trend...
Hier ook alleen nog m'n twee ouwe trouwe Champjes, die blijven lekker warm en droog in de woonkamer staan.
Voor alle andere situaties onlangs een oude transistor top gekocht, met een 1x12 er onder. Ideaal.
Ook handiger om backingtracks af te spelen en tegelijkertijd gitaar er bij te oefenen.

caliban
18 februari 2013, 16:03
Eerlijk gezegd voor wat je zoekt, engl e530 lijkt me erg geschikt

Sinner1980
18 februari 2013, 17:57
Eerlijk gezegd voor wat je zoekt, engl e530 lijkt me erg geschikt

Leek-modus aan: Dat is een preamp toch? Ik ben daar helemaal niet in thuis en weet niet echt wat dat voor mogelijkheden bied...:(
Ik ben overigens reuzebenieuwd dus mocht iemand het me uit willen leggen; be my guest!

arcane
18 februari 2013, 18:05
klopt, dat is een pre-amp. Echter heeft deze ook een powerampje van ik meen 2 watt.

edit

1,5 watt

http://www.engl-amps.com/cms/index.php?id=38&tx_ddfproducts_pi1%5Buid%5D=38

Thiez
18 februari 2013, 20:49
Nog even als aanvulling op mijn HT-5 advies. Ik heb de top versie. Zou ik zeker aanraden tegenover de combo versie. Dat speakertje in de combo is niet optimaal vond ik voor de sound. Heb dat combootje ook weleens getest, maar ik kan zeggen dat mijn HT-5 met 2x12 kast toch behoorlijk veel beter klinkt (hoewel je die op een combootje ook aan kan sluiten).
Ik heb hem ook weleens over mijn 4x12 marshall gegooid in de repetitieruimte. Maar met alles open kom je dan net te kort om bij te houden met de drummer helaas.

Sinner1980
18 februari 2013, 22:37
Ik heb een HT-5 gehad. Leuke amp maar te hard voor thuis en te zacht in de oefenruimte. Dat gaat hem dus niet worden...
Vooralsnog denk ik aan een HT-1 of een leuke transistor. Het preamp verhaal wordt me een beetje te kostbaar op het moment.

naamvergeten
18 februari 2013, 23:16
Roland Cube 30

Ik heb zelf een Roland Cube 30 en een Blackstar HT-1, en de roland cube klinkt duidelijk beter! Nou ja, als je van blues en rock houdt zou ik voor een roland cube gaan. De versterker heeft superveel effecten wat erg handig is als beginner om je eigen sound te ontwikkelen.

Rolf Suurd
18 februari 2013, 23:45
Is de vht special 6 niet wat?

Thiez
19 februari 2013, 08:01
Ik heb een HT-5 gehad. Leuke amp maar te hard voor thuis en te zacht in de oefenruimte. Dat gaat hem dus niet worden...
Vooralsnog denk ik aan een HT-1 of een leuke transistor. Het preamp verhaal wordt me een beetje te kostbaar op het moment.

De blackstar HT5 is idd hard als je hem voluit zet. Maar daarvoor is die volumeknop ;) Ik vond de HT-1 duidelijk wat body verliezen tenopzichte van de HT-5. En je cleansounds gaan er ook op achteruit.

Voor ik hem vergeet: De Yamaha THR series. Stonden een tijdje terug in de gitarist en na wat youtube filmpjes klonk het erg interessant als oefenampje voor thuis. THR10X is gericht op de hardere genres.
Ik ken het ampje zelf helaas nog niet maar wellicht interessant om mee te nemen in je zoektocht?

Sinner1980
19 februari 2013, 09:08
Die Roland cube 40XL lijkt me wel leuk. De yamaha staat ook op de testlijst.

Kim Wilson
19 februari 2013, 09:31
Als oefenamp zou ik geen buizenamp kopen. Dat heeft geen enkele meerwaarde. Die hebben toch vaak een sweet spot en vaak niet veel effecten aan boord, dus zit je weer te klooien met pedalen en zo. Je wil een goed geluid op laag tot heel laag volume, en liefst ook nog wat effecten aan boord, dus gitaar inprikken en klaar. Dan is een goeie modelling amp IMO de beste keus. Ik heb de Fender Mustang getest en daar komt een heel overtuigend geluid uit, op alle amp models. Voor nog geen 200 euro heb je de Mustang II, en dat is geen geld voor zo'n goed klinkende en uitgebreide modeller. Via een USB-poort kun je nog de wereld aan dingen instellen op de computer. Met zo'n Mustang, je gitaar en een kabel heb je een heel handzaam oefensetje wat je makkelijk even kunt aanzetten en wat ook op fluisterniveau of op koptelefoon gewoon serieus goed klinkt.

Sinner1980
19 februari 2013, 10:06
Hoop mensen die lovend zijn over de Mustang amps; staat op de lijst!
Ik gok ook dat ik daar op uit kom: mustang of Roland cube XL.

Sinner1980
19 februari 2013, 19:16
Die nieuwe Blackstar IDS lijn is ook interessant. Neem ik ook mee in mijn opties. De HT-1 is van de baan, toch niet wat ik ervan verwachtte...

Ulgi
21 februari 2013, 11:47
Ben heel erg benieuwd welke apm het gaat worden. Ik wil er namelijk ook eentje, en mijn zogenaamde online keuze is gevallen op de Fender Mustang II. Maar als ik tijd heb eerst maar 'ns naar de winkel en wat verschillende versterkers life testen. Online kopen doe ik niet, als ik in de winkel test en hij bevalt dan koop ik hem ook daar.
Buizen amp hoef ik thuis niet. Gewoon 's avonds koptelefoon op en lekker voor mezelf pingelen zonder anderen tot last te zijn. En de Mustang kun je ook met USB aan je computer hangen dus kun je nog een beetje hobbyen ook wat dat betreft.

Robdop
21 februari 2013, 12:51
Mustang is geniaal period

Sinner1980
21 februari 2013, 23:20
Mustang is geniaal period

Ook vergeleken met een Roland CubeXL?

hessepes
28 februari 2013, 20:42
Ik heb vorig jaar,op de warmste dag van het jaar, een pignose versterker (http://http//www.pignoseamps.com/?disp=detail&subcat=portamps&id=298) via MP gekocht.
Ik zocht ook iets voor thuis.
Geweldig ding, compact, transistor, maar met het geluid van buizen, geen modelling gedoe, maar alles m.b.v. 1 knop op de versterker en volume gitaar.
Clean, drive, meer drive, alles is mogelijk en dat in zo'n simpel ding. Bekijk op youtube maar een paar filmpjes.

Edit: krijg op mijn ipad de link naar de pignose niet gelinked, nou ja, zelf maar even googlen:dontgeti:

anticlock
1 maart 2013, 09:21
Echt raar dat je die HT-1 niks vond ?
Ik heb de HT1-R en ik vind die gewoon super.
5 watters vind ik nog te luid voor thuis en die 1 watt is ideaal.
En 's nachts met koptelefoon via die emulated output.

Kim Wilson
4 maart 2013, 08:52
En waar zit precies het voordeel van het feit dat het een buizenamp is? Nog los van smaakkwesties...

mrweird
4 maart 2013, 10:01
Ik heb een Vox VT15 in de huiskamer staan.. Op huiskamer nivo prima geluid en ze staat regelmatig op markplaats voor nog geen 100 euro.

Robdop
4 maart 2013, 10:24
Nee wel met verschillende andere cubes.
Dat is gewoon een prima transistor bakkie.

Mustang klinkt (nog een stuk) beter, en heeft veel betere mogelijkheden door de Fuse software e.d.

Rhayader
4 maart 2013, 11:25
Mustang klinkt (nog een stuk) beter, en heeft veel betere mogelijkheden door de Fuse software e.d.

Heb de Mustang II nu 1.5 jaar, bevalt nog steeds goed en met Fuse zijn de instellings mogelijkheden oneindig:punk:

grayfink
4 maart 2013, 12:19
Ik heb meerdere transistor en buizenversterkers gehad, ook een Cube 30xl, nu een Mustang II. Voor mij wint de Mustang. Als ik nog weer eens in een bandje zal er wel weer een buizendinges komen, maar misschien ook een Mustang III of IV.

darkrazer
4 maart 2013, 12:27
Persoonlijk vind ik de vox valvetronix amps superieur aan de cubes. Cubes zijn wat makkelijker in gebruik en slikken beter effecten, maar de valvetronix wint als het gaat om geluidskwaliteit (dichtst bij het originele geluid) en respons op dynamisch spelen.

De Mustang heb ik helaas geen ervaring mee.