PDA

View Full Version : suggesties voor 19" preamp die "alles" kan?



D3nnis
17 februari 2013, 20:26
Nadat ik recent mijn pedalboard de deur uit gedaan heb, en overgestapt ben naar een 19" rekje voor effecten, zou het een logische stap kunnen zijn om mijn top(s) de deur uit te doen, en ook hier naar 19" te gaan (en daardoor ook meteen wat stereo te kunnen doen).
Ik heb alleen het idee dat 19" preamp ontwikkeling zo goed als dood is, en dat er al 20 jaar niks veranderd is in 19" preamp land...maar wellicht vergis ik me, en daarom dit topic!

Waar ben ik naar op zoek?
Drie kanalen of meer zou prettig zijn. Maar als ik iets tegen het lijf loop wat ik clean he-le-maal geweldig vind, en vervormd ook, dan is hier nog wel overheen te komen; doe ik ook nog eens wat met de volumeregelaar op de gitaar.
Verder het liefst gewoon lekker met buisjes, geen modelling. Ik zoek geen preamp die andere preamps nadoet, maar een preamp die gewoon is wat ie is.
Ik heb met de 19" spullen die ik uit het verleden ken (maar die kwalitatief minder waren dan ik nu zoek) altijd het idee gehad dat het zo netjes en tam klonk, denk aan al die overgeproduceerde jaren 80 popplaten. Dat is iets wat ik nu niet zoek.

Clean: Ik vind mijn Mesa Boogie roadster clean nog niet zo beroerd; veel high gain versterkers klinken clean nogal "vlak" (denk aan een oude 5150). Dat moet beter kunnen. Een bogner Shiva is wel lekker, maar of dat haalbaar is (ik vergeet even de poweramp invloed)....
Ik heb niet veel verstand van clean, dus kan verder ook moeilijk uitleggen wat ik een goede clean vind. Iedereen wil een Fender Twin clean denk ik :-)

Mijn Roadster bevalt mij voor het hak- en zaag ritmewerk eigenlijk ook prima; dat "trage" van een rectifier vind ik wel lekker spelen (hoe leg je dat uit).
Voor solo's echter, merk ik vaak dat ik het geluid van de Roadster wat dunnetjes vind bij hoog gespeelde noten. Mijn Soldano Decatone is veel ronder, en bij deze versterker heb je ook meer sustain op deze hoge noten, dat bevalt me beter, maar voor chugga-chugga is deze weer niet ideaal.

Voor crunch vind ik de Soldano ook lekkerder, vanwege het meer marshall-achtige karakter (zelfs met 6L6GC buizen).

Het is vrij lastig om je te verdiepen in de 19" preamp wereld. Nieuw is er volgens mij niet veel meer te koop?
Daarom is het niet te doen om er veel te vergelijken, en naast elkaar te proberen. Daarom ben ik maar eens begonnen om Youtube af te struinen. Het is slecht, maar je moet toch wat!

Een aantal (voor de hand liggende) preamps:

Ernst Fliek The Rover --> vast niks voor mij, moet wel gas kunnen geven met high gain kanaal.

CAE 3+SE -->leuke geluidsfragmenten gehoord maar als ik dan de naam van meneer Lukather hoor, dan ga ik wantrouwen, want het geluid van die beste man vind ik veel te gladjes. Of dit aan die preamp ligt? geen idee.

Soldano X99 --> lijkt me wel wat vwb scheur, maar heb ik (tweedehands) nog nooit gezien, en heb her en der al gelezen dat het clean ook niet is om over naar huis te schrijven.

Engl E580 --> Ik ken Engl van de Thunder combo, en de Fireball top, en ben sindsdien altijd met een grote boog om Engl heen gelopen. Ik noem het geluid van Engl altijd een "duits geluid" zoals ook de versterkers van Hughes & Kettner en Diezel (VH4) dit heeft. Te weinig korrel in het (vervormde) geluid, te netjes. Geldt dit ook voor de E580?

Mesa Triaxis --> Misschien een goede keuze, maar ligt wel erg voor de hand, als de Roadster me goed bevalt, dus vandaar ook nog eens even verder kijken.

Marshall JMP-1 -->Dit wordt hem niet. Reeds 2x gehad, en 2x weer weggedaan.

Iemand nog ideeen en suggesties over wat tegenwoordig dé 19" preamps zijn? Of is deze wereld echt helemaal opgeslokt door de Axe FX?

arcane
17 februari 2013, 20:52
Misschien die Randall, waar je 4 preampjes in kunt steken naar wens?
Ik weet helaas niet hoe dat ding heet.

edit

Randall RM4
http://www.sweetwater.com/images/items/1800/MTSRM4-xlarge.jpg

danee
17 februari 2013, 21:04
Hier hetzelfde probleem. Ik heb nu een mesa quad. Je kan er echt super geluiden uithalen. Clean is geweldig en high gain scheuren is ook geen probleem.

Het lastige aan aan quad is instellen. Er zitten mega veel knoppen op met ook nog push pull functies. Een ander probleem is dat de kanalen niet volledig gescheiden zijn waardoor het tweaken heel veel tijd kost. Als je eenmaal op alle vier de kanalen een goed geluid hebt kan je het beste er af blijven want aan een knop draaien kan wee invloed hebben op een ander kanaal. Niet handig dus.

Ik laat nu een bouwer mijn eigen 4 kanaals preamp bouwen.

Specs:

4 volledig gescheiden kanalen elk met een boost functie.
Elk kanaal heeft een volume - high - mid - low - gain en boost knop.
Verder heeft de preamp nog een totaal volume die bepaald hoe hard je je eindtrap in stuurt.

De versterker word volledig hard wired.

Ik heb besloten om geen midi toe te voegen. Ik wil het zo simpel mogelijk houden. Vier versterkers in 1 kast, dat is de bedoeling.

De kosten vallen reuze mee, we kiezen voor de betere componenten en zelfs dan is hij beter betaalbaar als vele andere preamps.

Mocht je interesse hebben laat dan even horen. Komende maand gaan we het eerste kanaal testen. Deze zal de basis zijn voor de andere drie kanalen.

D3nnis
17 februari 2013, 21:29
Hoe zijn die dingen van Randall kwalitatief gezien?
Egnater heeft toch ook een versterker (gehad) met van die modules? Jaren geleden had je van die rocktron/egnater versterkers, die behoorlijk onbetrouwbaar waren.

@danee:
Custom built heb ik wel aan gedacht, alleen weet je van te voren niet wat je krijgt, maar dat kan ook een uitdaging zijn.
Wil je meer info kwijt over die bouwer?
Had voor een custom traject al wel een naam in gedachten, na een enorm goed gelukte jcm800 mod van een vriend, maar meer info is altijd beter!

bluegate
17 februari 2013, 23:25
Egnater heeft dieRandall preamp ontworpen, later is er ook een Egnater versie gemaakt waarbij elke module 2 kanalen heeft.

Er staat een VHT preamp op gitaarmarkt, zoek even op VHT.
Verkoper heeft 3 preamps te koop.

Als je de CAE 3+ SE te glad vindt, zoek dan naar een 3+ zonder SE modificatie is wat ruiger.

De mesa quad is erg goed, maar wel groot en zwaar.
Studio is ook erg goed, maar heeft 2 kanalen.

Soldano X88r of X99 zie je bijna nooit 2de hands.

Erg goed maar zeldzaam de Bogner Fish.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

peter_heijnen
18 februari 2013, 09:30
Nadat ik recent mijn pedalboard de deur uit gedaan heb, en overgestapt ben naar een 19" rekje voor effecten, zou het een logische stap kunnen zijn om mijn top(s) de deur uit te doen, en ook hier naar 19" te gaan (en daardoor ook meteen wat stereo te kunnen doen).
Behalve stereo, waarom zou die stap logisch zijn? Stereo geeft nauwelijks toegevoegde waarde als de mono bron niet naar je wens is.

Verder, als alleen al het opduiken van een naam, zoals lukather, je doet afschrikken een preamp daadwerkelijk te beluisteren, zou ik lekker mijn geld voor iets anders bewaren.

Maar los daarvan: prachtig clean en twee geweldige drive kanalen: GT trio, bij voorkeur icm de GT dual 75 poweramp.

Succes met je rug! ;)

Thiez
18 februari 2013, 09:55
Engl is het ook niet voor je denk ik. De Engl E580 ken ik niet. Maar de E530 en de engl SE preamp heb ik wel gehoord en bespeeld. De E530 vond ik nog het lekkerste klinken eigelijk. Lekkerste rocksounds en relatief open. De SE vond ik heel erg rond en compressed. Heel schoon geluid, daar mis je echt heel erg het gruizige in je ritme sounds vind ik.

Maar is het voordeel van een rack niet dat je er meerder preamp in kan hangen ipv alles uit 1 versterker hoeven halen?

D3nnis
18 februari 2013, 12:36
Bedankt voor de tips tot zo ver!


Behalve stereo, waarom zou die stap logisch zijn? Stereo geeft nauwelijks toegevoegde waarde als de mono bron niet naar je wens is.

Ben het met je eens dat het mono gewoon goed moet zijn, natuurlijk is dat het geval.
Wat betreft de logica:
Ik heb nu een 8HE 19" rek, met daarin racklight, effectprocessor, pedal shelf, tuner, wireless en midi switcher
Het gebruik van een midi preamp (+ poweramp, deze 2 in een aparte case tov de effecten-case) zou ik van de 8-voudige jack-jack kabel af zijn van midi switcher naar preamp; dit wordt dan een midi kabel. Alle beetjes helpen.
Bovendien kan ik dan de 2 cases ook nog een mooi op elkaar stapelen. Top op case of andersom is het toch net niet. De reden op pre + poweramp te scheiden van het effectenrek, is dat ik mijn effectenrek ook niet altijd gebruik. Soms is het gewoon leuk om niks meer mee te nemen dan een wah, versterker, en speakercabinet.



Verder, als alleen al het opduiken van een naam, zoals lukather, je doet afschrikken een preamp daadwerkelijk te beluisteren, zou ik lekker mijn geld voor iets anders bewaren.


Er is niks wat me afschrikt, maar in een markt die met name tweedehands is, betekent het gewoon dat je waarschijnlijk niet alles irl en naast elkaar kunt gaan beluisteren. Als er een manier is om dit wel te doen, dan hoor ik dat graag.
Ik had de CAE niet per definitie afgeschreven, maar als Lukather een CAE gebruiker is, dan loop ik daardoor niet warm voor dit apparaat, dat is het gewoon.
Ik las wel dat Megadeth ook CAE gebruikt heeft, maar ook hier geldt weer dat dat net zo veel zegt als dat Lukather hem gebruikt; het is maar wat je er omheen gebruikt ook.
Op youtube heb ik toch wel aardige sounds voorbij horen komen met een CAE preamp, maar ook via youtube blijft het waardeloos om te vergelijken.



Maar is het voordeel van een rack niet dat je er meerder preamp in kan hangen ipv alles uit 1 versterker hoeven halen?

Ja, misschien wel, maar het moet niet in eerste instantie niet te moeilijk en te groot worden.
En ik wil ook niet €1500,- x 3 preamps gaan uitgeven :-)
Ik denk ook niet dat ik clean zo kritisch ben dat er niks te vinden is binnen 1 preamp, dus in eerste instantie is dat nog steeds de insteek.
Een voordeel zou wel kunnen zijn dat je bijvoorbeeld een VHT poweramp kunt combineren met een mesa preamp, om eens wat te noemen.

Heynis
18 februari 2013, 12:43
Wel eens aan de Tech21 PSA-1.1 gedacht? Er zit weliswaar geen buisje in, maar dat ding klinkt best heel goed.

minoin
18 februari 2013, 12:56
De TriAxis icm de 2:90. Gaat wel wat hard, maar het geluid en de mogelijkheden zijn naar mijn mening moeilijk te overtreffen. Als je van Mesa Boogie scheur houdt (denk CII+ en IV) dan is er geen betere.
Het verschil met de Rectifier serie is wel duidelijk de gain structuur (Mark VS. Rectifier). MIDI schakelbaar en alle opties erin (op de parallele FX-loop na :()
Het heeft alles met smaak te maken, want de E580, CAE 3+SE en Fish zijn ook top preamps.

peter_heijnen
18 februari 2013, 15:30
Ik heb besloten om geen midi toe te voegen. Ik wil het zo simpel mogelijk houden. Vier versterkers in 1 kast, dat is de bedoeling.
Met midi eraan -alleen kanalen schakelen- wordt het live volgens mij toch echt nog simpeler?

peter_heijnen
18 februari 2013, 15:32
Mocht je interesse hebben laat dan even horen. Komende maand gaan we het eerste kanaal testen. Deze zal de basis zijn voor de andere drie kanalen.
Altijd reuze interessant natuurlijk, hou ons zeker op de hoogte!

MarkS
18 februari 2013, 17:32
H&K Access? 3 kanalen. Schijnt een waanzinnige bak te zijn, ook qua mogelijkheden en aansturing van je rack.

Liquid_Metal
19 februari 2013, 11:24
Behalve stereo, waarom zou die stap logisch zijn? Stereo geeft nauwelijks toegevoegde waarde als de mono bron niet naar je wens is.

Verder, als alleen al het opduiken van een naam, zoals lukather, je doet afschrikken een preamp daadwerkelijk te beluisteren, zou ik lekker mijn geld voor iets anders bewaren.

Maar los daarvan: prachtig clean en twee geweldige drive kanalen: GT trio, bij voorkeur icm de GT dual 75 poweramp.

Succes met je rug! ;)

Niet de GT Trio aanraden, daar zit ik nog steeds op te azen! :P

Braindead
19 februari 2013, 16:51
Aangezien je de 5150 wel goed vindt kan je ook kijken naar de (wat ik heb van horen zeggen) voorloper van de 5150 preamp van Peavey. Ik weet zo de naam niet maar je kan er op googlen. Hij heet geen 5150 preamp in ieder geval :) Het clean daaruit zal naar ik aanneem niet veel beter zijn dan de 5150 maar waarom geen 2de preamp voor het clean nemen?

Edit: het is de Peavey Rockmaster.

Zie ook (zitten ook soundsamples bij, die niet verkeerd klinken):

http://www.ultimatemetal.com/forum/backline/324346-experiment-making-rockmaster-preamp-sound-like-6505-a.html

Volgens de reacties klinkt de Rockmaster zelfs meer als een 5150 dan een 5150. Als zoiets mogelijk is. :D

tnijland
19 februari 2013, 18:33
Smaak is inderdaad persoonlijk. Ik heb zelf de GT Trio en mocht ik die nog willen ruilen, dan neig ik qua blues/rock sound naar de Ernst Rover en voor de lead sounds naar een CAE3+SE preamp. Ga je meer mainstream dan dan is de Triaxis een perfecte allround keuze.

Ik weet dat er momenteel een Bogner Fish te koop staat en dat is de enige die ik zelf nog nooit geprobeerd heb.

EdRaket
20 maart 2013, 21:50
Ik zou zeggen Egnater M4. Dan kun je er 4 (buizen) modules in hebben met ieder 8 kanalen, van fender clear vna bassman , deluxe, naar marshall en boogie sounds (of wat je maar wil). Het is de opvolger van de Randall eerder in dit topic. Bruce gaat weer een nieuwe serie van deze apparaten maken, waarop je kunt inschrijven, zie het topic hierover op HRI (http://www.hugeracksinc.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=86527&p=853962&hilit=egnater#p838854)
Gr.,
Ed

groovieguitarguus
21 maart 2013, 00:54
Midi.... Zeker doen!!!

Triaxis... Crunch en Lead... prima!!! Clean... 'te vlak'

Quad... lastig... net als een MkIII...

Hafler / Bogner... ??? Weet niet meer welk type...

GT Trio... lijkt me ook wel smaakvol... net als een CAE!!! Soldano had ook een CAE Tegenhanger...

Succes!!!

Mijn 19" periode is voorbij... lekker topje... met reeks pedalen... Mono... Prima en handzaam!!!

Opa wordt ouder... ;-)

ateng
21 maart 2013, 11:15
Mijn 19" periode is bij mij zeker niet voorbij! Het wordt binnenkort alleen maar uitgebreider met een delay unit en een pedaltray. Vorig week met alleen een combo en een pedalboard gespeeld maar was echt meer aan het tapdansen dan gitaarspelen. In een bluesbandje met alleen een tubescreamer en een delay voor je voeten is wat anders maar anders... nee liever een rack en alles midi aangestuurd.

Dus ik zou zeggen wel midi doen1

Liquid_Metal
21 maart 2013, 11:17
Mijn 19" periode is bij mij zeker niet voorbij! Het wordt binnenkort alleen maar uitgebreider met een delay unit en een pedaltray. Vorig week met alleen een combo en een pedalboard gespeeld maar was echt meer aan het tapdansen dan gitaarspelen. In een bluesbandje met alleen een tubescreamer en een delay voor je voeten is wat anders maar anders... nee liever een rack en alles midi aangestuurd.

Dus ik zou zeggen wel midi doen1

Same here. Ik heb sinds kort een tamelijk uitgebreid pedalboard waarmee ik inderdaad veel loop te tapdansen. Voorgeprogrammeerde patches zijn veel fijner dus mijn rack gaat zeker niet weg en blijft de main rig.

groovieguitarguus
17 april 2013, 15:26
Tja de 19" en midi gemakken heb ik gecombineerd met een Midi-looper...
Ben daar erg tevreden mee... 19" blijft cool hoor....

https://lh6.googleusercontent.com/-QSWKfQnwByA/USp_SkldrTI/AAAAAAAAA80/UfHi9motFc4/s912/Eleven20one-100.jpg

Einzeln
17 april 2013, 21:57
studio pre van mesa boogie?

D3nnis
11 november 2015, 20:18
Hopla! Oude topic bump!
Ik heb er dik 2 jaar over gedaan, maar inmiddels, na veel testen (zelfs modelling nog eens een kans gegeven) een preamp aangeschaft, en wel een Ernst Fliek Rover!

In eerste instantie, tijdens de internet-zoektocht-schifting had ik deze af laten vallen omdat het vierde kanaal niet heel heavy zou zijn (en dat heb ik wel nodig).
Ik ben blij dat ik deze preamp tóch getest heb, want dat kanaal is wel degelijk heavy.
Mijn mesa roadster heeft meer gain beschikbaar, maar de gainregelaar op kanaal 4 van mijn roadster staat toch al nooit verder open dan 12:00, dus da's ongeveer de hoeveelheid gain die ik nodig heb, en dat kan de Rover prima leveren!

Wat erg opvallend is aan deze preamp ten opzichte van mijn 2 meest geliefde versterkers (de mesa roadster en de soldano decatone) is dat ie zo verschrikkelijk dynamisch is (behalve op kanaal 4 dan, maar dat verwacht je ook niet met zo veel vervorming), met veel details in je geluid hoorbaar.
En, wat me nog het meeste opviel, waar de Mesa Roadster nog weleens wat ielig wil klinken bij het spelen van single notes, met name op de dunnere snaren hoger op de hals, de Rover gewoon behoorlijk vol blijft.
Nog even over het vermeende niet zo heavy zijn van het vierde kanaal, het is heel stom, maar na 20 jaar spelen kom ik er nu pas achter hoe verdomd veel de eindtrap dus doet in het geluid (wist altijd wel dat het wat deed, maar het werd me nu pas echt pijnlijk duidelijk). Over de eindtrap van de mesa roadster is de Rover een hele andere preamp dan over de Soldano eindtrap (en dan hebben we het nog over 2 eindtrappen met allebei 6L6GC buizen).

Voorlopig ben ik blij, vooral met de tweedehandsprijzen van dit klasse spul op dit moment!

En nu op zoek naar een lekkere eindversterker om te combineren met de Rover; ik hou best van EL34's, maar over de 6L6GC's van de mesa klonk de Rover ook erg aangenaam.

Ik ben blij dat ik geen pro ben die 6x per week met zijn rommel moet slepen en/of met het openbaar vervoer moet met het spul, dus ik ga mooi niet voor compact en handzaam, maar lekker voor een 2x100W eindtrap; subtiliteit heb ik niet nodig.
Tips zijn welkom :)

arjanb01
11 november 2015, 20:55
M'n oude gitaarleraar had een ernst the rover en combineerde die met een mesa 2:90 stereo eindtrap en later een vht 2x50 watt eindtrap en een gmajor in de loop voor de fx.
Hij stuurde het geluid door 2 mesa 1x12 thiele kastjes.
Breed en vol geluid had hij en clean echt vol, geen dunne troep.
Kon er alle kanten mee op, blues, funk, heavy metal, rock.
Maar te tillen nee, erg lomp en onpraktisch en later is hij op combotjes met meestal 1x12 speaker gaan spelen.
Dus mijn tips: mesa 2:90 of vht fiftyfifty. Tweedehands kost die rack apparatuur geen drol meer en ben je voor voor en eindtrap met 1000 eu klaar en als je goed pingelt zelfs nog minder.

Brad
12 november 2015, 01:29
Hans Kazan de man die alles kan . Een Marshall JMP-1 tweedehands midi programmeerbaar

D3nnis
12 november 2015, 07:19
Maar te tillen nee, erg lomp en onpraktisch en later is hij op combotjes met meestal 1x12 speaker gaan spelen.


Als de tijd komt dat ik door 1x12 wil spelen dan stop ik ermee en ga ik akoestisch verder :)
Dat erg lompe valt toch wel mee?
Op de site van Ernst Fliek staat dat de 2x100W Traveller 14kg weegt, dat is toch niet zo veel? Mijn tops zijn zwaarder in ieder geval (alhoewel je bij die 14kg nog een case bij moet tellen).


Een Marshall JMP-1 tweedehands midi programmeerbaar

Leuk dat je die aanhaalt. Met dat ding heb ik echt een haat-liefde verhouding.
Door een goede eindtrap is daar best een prima geluid uit te krijgen, maar toch, als ik hem dan zelf gebruik, dan speelt het niet lekker of zo.
Ik heb inmiddels 3x een jmp-1 gekocht en ook weer verkocht.

arjanb01
12 november 2015, 07:55
Die the rover kan dan 14 kg wegen, maar daar komt de eindtrap nog bij en dat in 1 skb kist = hernia. En vergis je niet 2 1x12 kastjes klinkt echt vol en breed, mar een 4x12 is altijd lekker maar dan heb je wel vaker ruzie met de geluidsman 😉

D3nnis
12 november 2015, 08:06
De Traveller eindtrap weegt 14kg. Kistje erbij en het zaakje blijft onder de 20 kg.

Rover preamp weegt maar een paar kilo. Samen met fx units in aparte case.
Mijn fx case plus preamp zou maar een beetje zwaarder worden als ik daar de racklight en midi switcher uit zou gooien en de preamp er voor terug zet, en de eindtrap in een aparte case is net zo zwaar als mijn top.
Dat brede van uit elkaar gezette kastjes is wel lekker, maar ik houd van oomph, 100hz "brom" uit de 4x12 of hoe je het noemt :)
Uiteraard geldt dit alleen zolang ik er niet 3x per week mee hoef te slepen :D

arjanb01
12 november 2015, 08:32
Of 2 4x12 kasten uitelkaar, zet je op elke locatie waar je speelt een setje neer😂

D3nnis
12 november 2015, 08:38
Eerlijk is eerlijk, dat is eigenlijk de beste optie inderdaad!

MarkS
12 november 2015, 08:54
Ernst Fliek The Traveller?
http://www.tools4tones.nl/index.php?route=product/product&filter_name=fliek&product_id=2356

D3nnis
12 november 2015, 08:58
Ja, bijvoorbeeld, alhoewel die er niet zo netjes uit ziet.
Maar, ik zou ook graag eens een Marshall 9200 testen, die zijn tweedehands goedkoop (maar dat betekent niet dat ie niet goed kan of hoeft te zijn).

ateng
12 november 2015, 12:01
2x100 watt... hmmm beetje overkill. Je gaat zo'n versterker niet eens 30% van zn vermogen gebruiken dus gaat dat ook te koste van je geluid.
Ga voor een lagere wattage versterker zodat de buizen harder moet werken en daardoor je sound lekkerder gaat klinken... maar das mijn mening en misschien is dat alleen bij EL34 want heb nooit een 6L6 gehad.

Ik vond daarom de 50 watt JCM 2000 ook veel lekkerder klinken dan de 100 watt versie.

D3nnis
12 november 2015, 12:18
Ben het helemaal met je eens dat het volumetechnisch overkill is, vooral omdat alles meestal nog via een PA gaat, maar in deze situatie is 50W ook overkill.
Aan de andere kant, je kunt ook je preamp volume omlaag draaien en het eindtrapvolume omhoog.
Verder ben ik niet op zoek naar eindtrapvervorming, maar juist van een cleane (niet per se neutrale) eindtrap.
Voor wat betreft dat harde werken van de buizen...over het algemeen prefereer ik vwb tops eigenlijk altijd 100 watters boven lagere vermogens, vanwege een bepaalde punch of zo (om over het naar half vermogen schakelen van tops nog maar te zwijgen). Dus ik wil best nuanceren: 50W of 100W, maar het is zeer onwaarschijnlijk dat ik een eindtrap zal aanschaffen met minder dan 50W.

ateng
13 november 2015, 14:21
Ik doelde ook niet op eindtrap vervorming hoor maar meer op organische punch met buizencompressie die je haast niet krijgt van een 100 watt versterker. Je krijgt dan alleen maar meer volume/headroom en je clean klinkt heel steriel strak, wat dan voor ieder een persoonlijk smaakkwestie is natuurlijk, maar ik hou meer van een warm bijna over de nek clean.

Hiervoor een 100 watt Laney VH100R top gehad en echt een te gek amp alleen toen ik een loadbox aan hing toen merkte ik wel dat mijn sound lekkerder klonk hoor.

D3nnis
13 november 2015, 15:21
Ik doelde ook niet op eindtrap vervorming hoor maar meer op organische punch met buizencompressie die je haast niet krijgt van een 100 watt versterker.


Misschien heb je gelijk hoor, maar vwb tops heb ik altijd de voorkeur aan de tops met hogere vermogens gegeven. Meerdere redenen, waaronder een "strakker" laag (strakker staat tussen " omdat met mijn los klinkende meuk je niet echt van strak kunt spreken).
Ik realiseer me dat het een beetje appels en peren vergelijken is (andere amps, andere buizen, andere afstellingen), maar zoals ik er in de "top-wereld" steeds op uit kom, zou ik het liefst de eindtrap van de Diezel herbert hebben :)

19" poweramps vergelijken is nog veel lastiger, want je vind er zelden meer dan 1 op een plek.

tnijland
13 november 2015, 22:17
Nou, je bent van harte welkom om mijn 2 eindversterkers uit te proberen.

Ik heb een special Ernst Flieck 2x50W EL34 2HE en de 295 Mesa Boogie Simul Class 4HE om te vergelijken. Beide zijn extreem goed en misschien ga ik er ooit wel een keertje eentje wegdoen... Krijg ik vast spijt van want Peter van Weelden raadde me destijds aan om dit i.i.g. niet met de 295 te doen. En de Traveller behoeft geen krans ;-)

D3nnis
14 november 2015, 11:27
Dat zou mooi zijn, thanks! Ik stuur je een PM.

saparua1
30 november 2015, 16:20
Als je straks niet kan kiezen tussen 6L6 of EL34 of 6550, moet je een Randall RT2/50 nemen. Kan je ze combineren en zelf nog biassen ook. Is midi te schakelen:

http://www.bandslink.com/randall/Randall%20RT250.pdf

ateng
1 december 2015, 00:16
Oeh das wel te gek!

dml
1 december 2015, 07:05
Als je straks niet kan kiezen tussen 6L6 of EL34 of 6550, moet je een Randall RT2/50 nemen. Kan je ze combineren en zelf nog biassen ook. Is midi te schakelen:


......als je 'm nog kan vinden, want wordt al jaren niet meer geproduceerd.

D3nnis
1 december 2015, 07:11
Oeh das wel te gek!
Mooie feature op die Randall inderdaad!

Iemand die Randall ooit vergeleken met bijvoorbeeld een Marshall EL34 50/50 of VHT eindversterker?

dml
1 december 2015, 12:05
Ja, hierzo. Vergeleken met een VHT 2/50/2, maar da's al weer jaren geleden, toen Key Music nog Rock Palace heette en 19" aan het begin van het impopulaire tijdperk stond. Bij Rock Palace hadden ze toen ook de modulaire preamp RM4 van Randall met verschillende modules (ontworpen door Egnater) staan. Voor zover ik me herinner ging mijn voorkeur uit naar de VHT, maar het concept van de Randall poweramp werkte prima. Je kon zo leuke combi's maken van verschillende preamp modules en eindbuizen.
Maar eigenlijk dus te lang geleden om daar nog een echt zinnig woord over te zeggen :)

tmms
1 december 2015, 12:19
Heb ook een rackje gehad, heb ik me redelijk in ingelezen destijds, VHT gaat met kop en schouders boven de (goudkleurige) eindtrappen van Marshall. Die laatste zat meer op het nivo van de Mesa 50/50 (niet de simulclass 90, die was wel goed:)) en de ongemodificeerde 20/20. De Strategy van Mesa schijnt de simulclass weer ver achter zich te laten:D, maar goed, mag ook wel voor het geld. Van die modulaire preamp-amp van Randall weet ik nog dat de meeste modules het net niet halen met het origineel, maar leuk concept. Nogmaals slechts papegaai wijsheid.

D3nnis
1 december 2015, 17:47
Heb ook een rackje gehad, heb ik me redelijk in ingelezen destijds, VHT gaat met kop en schouders boven de (goudkleurige) eindtrappen van Marshall.

Dat is inderdaad hetgeen je op internet het meest tegen komt. Misschien ook wel terecht, alhoewel om het echt goed te doen met dezelfde buizen en goede afstelling zou moeten vergelijken, wat bijna niet te doen is.

D3nnis
3 december 2015, 10:18
Heb nu een paar keer gerepeteerd met de Rover preamp, over de eindtrap van mijn Mesa top.
Allemaalmaggies, wat klinkt dat ding duidelijk in de mix!

Nog even over die 19" eindversterkers...Marshall is wel echt de enige fabrikant die zo'n 19" ding er nog een beetje sexy uit laat zien :D

Bates15
3 december 2015, 12:27
Hahahaha.. klinkt dat ook beter dan? Sexy-eindtrappen?

Overigens mooi draadje. Ik lees het met veel plezier.

D3nnis
3 december 2015, 12:33
Waarschijnlijk niet, maar als ik mijn vriendin zou laten kiezen werd het zo'n goudkleurige Marshall :D

saparua1
3 december 2015, 20:55
Waarschijnlijk niet, maar als ik mijn vriendin zou laten kiezen werd het zo'n goudkleurige Marshall :D

Als je echt iets wilt, waar zelfs een Mesa 395 niet tegenop kan moet je deze hebben:

http://www.rivera.com/product/uncategorized/tbr-5/

Of als het om sexy gaat deze, de onderste dan: (is trouwens ook nog steeds onovertroffen, vind ik):

http://img.audiofanzine.com/image.php?lang=fr&identifier=image&size=normal&module=user&userPhoto_id=133663

Heb je je pre en poweramp in 1.

D3nnis
3 december 2015, 21:54
Grappig, ik wist niet dat Rivera ook losse eindversterkers had.
Maar die tbr-5 gaat zelfs mij te ver, dat ding weegt meer dan 30 kilo! :D

arjanb01
4 december 2015, 06:39
Zeker wel. Lukather zweerde in de jaren 90 bij rivera.
Maarre, 320 watt, buizen power, wil je daar de ziggo dome of de arena mee opblazen. Ziek bruut.
Wel moet ik zeggen dat 19 inch spul door de impopulariteit zeer goedkoop is. Voor ver onder de 1000 eu heb je een voor en eindtrap en hou je ook nog geld over voor een gmajor.

D3nnis
4 december 2015, 06:47
De vraag is alleen of je zou moeten willen om een G major aan te schaffen :D

arjanb01
4 december 2015, 08:16
Tuurlijk, gebruik je fx spaarzaam, is de gmajor prima. Ik gebruik hem al sinds 2002, de Deense 1e versie. Prima spul en tweedehands heb je voor 150-200 een top unit.

D3nnis
4 december 2015, 10:36
Maar wel picky vwb fx loop. Heb een G major gehad, nieuw gekocht in 2002 of daar ergens. Ging niet mooi met mijn H&K Triamp die ik toen had, én ik vind de TC chorus niet mooi.
En ben inmiddels ook nog voorzien van 2 fantastische 19" fx units, dus nee, er gaat nog veel water door de maas voor ik weer zo'n g major ding aanschaf.

arjanb01
4 december 2015, 10:50
Ligt aan de amp inderdaad. M'n oude gitaarleraar had hem in de loop van een mesa 2:95 rack en later in een vht 2/50/2, ging prima.

D3nnis
4 december 2015, 17:07
Volgens mij gebruikt Steve Stevens ook een G major.
Toch zou ik mijn eventide eclipse er niet voor aan de kant zetten. Behalve voor het gebruiksgemak.

arjanb01
4 december 2015, 17:20
Je kan ze ook naast mekaar gebruiken toch? Ook een mooie optie.

D3nnis
4 december 2015, 17:49
Op het moment dat ik 1 goede reden verzonnen heb om naast de pedalpro en eclipse, nog een derde fx unit in de vorm van een G major te gebruiken, zal ik het zeker niet laten :D

arjanb01
4 december 2015, 18:08
Dat heet wet-wet-wet ipv wet-dry-wet 😂

D3nnis
4 december 2015, 18:15
Haha, ja inderdaad. Doen die nog wat eigenlijk?

Remork1970
16 december 2015, 14:39
Sjjjjj!! Geen slapende honden wakker maken!

D3nnis
19 december 2015, 10:44
Ik heb laatst bij tnijland zijn poweramps mogen testen (waarvoor dank!) en ben toen tot de conclusie gekomen dat de Traveller wel echt een goede combi is met de Rover.
Dus om een lang verhaal kort te maken :

http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/DSC_0774_zpsk3eadkpw.jpg (http://s917.photobucket.com/user/MrBundy_2009/media/DSC_0774_zpsk3eadkpw.jpg.html)

arjanb01
19 december 2015, 11:21
Mooi man!
Zelfde set up als m'n girltaarleraar had toen ik net bij hem begon👍

D3nnis
19 december 2015, 11:29
Haha, ik weet niet of ik nou achter loop of voor :D
Na mijn marshall combo heb ik van 1998 tot 2002 volledig 19" gespeeld. Daarna naar top met 19" fx (g major) toen vanaf 2006 top met pedalboard. Vanaf 2012 is het pedalboard weer vervangen voor 19" fx, en nu ga ik weer eens met 19" amps aan de gang (maar doe mijn tops nog niet weg).
Mooie hobby zullen we maar zeggen. Nu nadenken of ik mijn band-4x12 stereo ga maken, of in het kader van schijt aan draagbaarheid (dat rijmt) er een 4x12 bij zet :)

arjanb01
19 december 2015, 12:33
En uiteindelijk speel je alleen met een beetje reverb en 3 kanalen van je amp. De laatste repetities is het de koch powertone top + 412 kast en een beetje reverb. Pure tone en het beste geluid.

D3nnis
19 december 2015, 12:42
Daar heb je een punt. Stereo is toch vooral thuis leuk. Maar met 2 verschillende cabinetten spelen lijkt me wel wat. Naast de dikke Bogner zo'n schreeuwerige marshall zetten of zo..

tnijland
19 december 2015, 14:04
Nou Dennis, daar heb je een prachtige eindtrap weten te scoren. Veel succes ermee!!!!

arjanb01
19 december 2015, 14:11
Daar heb je een punt. Stereo is toch vooral thuis leuk. Maar met 2 verschillende cabinetten spelen lijkt me wel wat. Naast de dikke Bogner zo'n schreeuwerige marshall zetten of zo..

Zeker leuk om 2 compleet verschillende amps naast mekaar in te zetten.
Ik begin die el34 sound steeds lekkerder te vinden en daarbij heb ik ook het voordeel dat die powertone van mij ook een heel mooi dik clean heeft iets waar de meeste Marshalls de mist mee ingaan.

BeeJee
20 december 2015, 21:06
Goede keuze Dennis! Ik zei het toch ;)

D3nnis
21 december 2015, 08:57
Goede keuze Dennis! Ik zei het toch ;)
Eerlijk gezegd snap ik van mezelf niet dat ik dit niet 10 jaar eerder aangeschaft heb.
En aan de andere kant snap ik niet dat jij er juist vanaf wilde :D
Maar goed, bij gitaristen heeft bijna alles maar een beperkte houdbaarheid, dat zal het wel zijn :o

BeeJee
21 december 2015, 16:01
Er vanaf willen... Eigenlijk helemaal niet, maar de hang naar een compactere en lichtere set die ik ook thuis makkelijker en snel kan inzetten voor opnames heeft het vooralsnog gewonnen.
Qua sound vind ik de Ernst set nog steeds helemaal te gek! Ik heb echt heel lang met die set gespeeld en sluit niet uit dat het circeltje ooit weer rond wordt... Tja... gitaristen ;).

D3nnis
21 december 2015, 16:03
Het mooie van dat 19" spul is dat je naar hartelust preamps kunt combineren met poweramps, maar de Traveller past zo goed bij de Rover, dat deze het toch maar moest worden.
Vind het gewicht vooralsnog best meevallen.
Traveller in kunststof skb case weegt volgens mij nog lang geen 20 kilo.
En mijn case met 2 fx processors, iso trafo's, voeding zooi, switchers etc gaat eerder naar de 30 kilo, dus als je eerst die tilt, is de Traveller daarna een lichtgewicht.

arjanb01
21 december 2015, 16:13
Als ik je verhaal zo lees krijg ik al een hernia als ik dit lees. Al moet ik zeggen dat een top en 412 kast alles bijelkaar ook bijna 50 kg weegt. Het voordeel is dat ik de top en kast op elkaar stapel en met goeie wielen de ruimte in kan rijden.

D3nnis
21 december 2015, 16:19
Haha, mijn roadster top met Bogner kast is ook zwaar. Met als nadeel dat Bogner echt super-ruk-wielen gebruikt.
En ach, wat schiet ik ermee op om een meer draagbare of kleinere set te gebruiken...anders moet ik toch maar de drummer helpen met zijn zooi sjouwen.
Alleen met festivalletjes zou het handig zijn, maar daar heb ik toch min of meer een hekel aan om te spelen, omdat ik ongeveer een uur nodig heb om op gang te komen...

arjanb01
21 december 2015, 17:55
Een uur???
Ik moet 9 januari met de clash of the coverbands spelen en daar staat gelukkig de set al en daar moeten we een halfuurtje een daverende show in Paradiso geven, dus dan heb ik geen tijd om erin te komen 😂
Maar het is wel zo hoe lomper en zwaarder de amps hoe lekkerder het klinkt!

D3nnis
21 december 2015, 18:57
Een half uur? Jeetjemineetje. Wij hebben in 2007/2008 met de clash of the coverbands meegedaan, maar hebben altijd een uurtje gespeeld volgens mij.
Maar goed, paradiso hadden we "net" niet gehaald.

arjanb01
21 december 2015, 19:13
Per band krijg je 45 minuten, waarvan 15 minuten opbouw en 30 min speeltijd. Paradiso wordt genieten. En ik speel weer over een koch powertone dus goed geluid heb ik sowieso 👍

D3nnis
21 december 2015, 19:19
Dat zal smaak zijn, want die Koch kasten houd ik niet van.
Is het in eerdere rondes dan misschien 1 uur waarvan 15 minuten opbouwtijd? Of het is veranderd sindsdien. Heb nog opnames van >50 minuten van de clash van toen.

arjanb01
21 december 2015, 19:37
Waarschijnlijk is de opzet veranderd want volgens mij doen er ook steeds meer bands mee. Dus dat betekent minder speeltijd inderdaad.

D3nnis
21 december 2015, 19:41
Ondanks dat ik van die organisator niet echt een hoge pet op heb, is het wel een mooi iets. We hebben er destijds best wat leuke dingen aan overgehouden ook.

arjanb01
21 december 2015, 20:18
Ondanks dat ik van die organisator niet echt een hoge pet op heb, is het wel een mooi iets. We hebben er destijds best wat leuke dingen aan overgehouden ook.

Wat zijn je ervaringen met John vd Borne? Hij heeft wel goeie ideeën en tips en heeft wel kijk op hoe een band naar een hoger niveau te tillen.

D3nnis
21 december 2015, 22:25
Klopt, hij weet het wel, dat is iets wat zeker is.
Zolang je zorgt dat je niks te goed hebt van hem, is er niks mis, zal ik maar zeggen :D

arjanb01
21 december 2015, 22:30
Pm me anders ff, want ik ben wel benieuwd naar je exacte ervaringen.

ateng
22 december 2015, 00:17
Een half uur? Jeetjemineetje. Wij hebben in 2007/2008 met de clash of the coverbands meegedaan, maar hebben altijd een uurtje gespeeld volgens mij.
Maar goed, paradiso hadden we "net" niet gehaald.

Hey toen deed ik of bedoel wij deden toen ook mee... een aantal voorrondes, Paradiso en daarna finale in Utrecht.
Maar kan me niet meer herinneren hoe lang we mochten spelen maar t afbreken en opbouwen moest inderdaad heel snel gebeuren dus had alleen mn top plus mn fx mee en was best wel te spreken over die Koch 4x12 kast.
Paradiso was geloof ik toen ook maar een half uurtje maar geluid was wel te gek hoor daar!

ateng
22 december 2015, 00:25
@arjanb01 ff wat anders maar afgelopen zondag moest ik invallen bij een gospel band en Jurgen jullie toetsenist deed ook mee!

arjanb01
22 december 2015, 06:49
Grappig hoe klein die wereld is.
Jurgen is inderdaad onze toetsenist.
We zijn hard aan het oefenen de set voor Paradiso in elkaar te knallen en het loopt nu al lekker!
Ik hoef niet eens de finale te halen, Paradiso is al mooi.

D3nnis
22 december 2015, 07:05
Hey toen deed ik of bedoel wij deden toen ook mee... een aantal voorrondes, Paradiso en daarna finale in Utrecht.


Dat is wel vet.
Helaas hebben wij paradiso en Utrecht toen niet weten te halen.
Na de voorrondes hebben wij toen de kleine en grote zaal Effenaar gehad, en toen de 013 in Tilburg, waar de concurrentie te sterk wasom nog verder te komen :)

obiwanjacobi
22 december 2015, 08:04
Vriend/kennis/leraar van mij doet nu mee aan Clash of the Coverbands (Lead Gitarist van Mach5) volgens mij hebben ze net gespeeld in de kwart finales?

dml
22 december 2015, 10:57
Ondanks dat ik van die organisator niet echt een hoge pet op heb, is het wel een mooi iets. We hebben er destijds best wat leuke dingen aan overgehouden ook.

Welke leuke dingen heb je er aan overgehouden?

ateng
22 december 2015, 16:02
Voor een band die niet veel speelt kan je er wat leuks aan overhouden maar voor bands die regelmatig spelen is het totaal niet aantrekkelijk.

ateng
22 december 2015, 16:05
Grappig hoe klein die wereld is.
Jurgen is inderdaad onze toetsenist.
We zijn hard aan het oefenen de set voor Paradiso in elkaar te knallen en het loopt nu al lekker!
Ik hoef niet eens de finale te halen, Paradiso is al mooi.

Zorg voor een vette show dus meer entertainment gehalte want alleen muzikaal gezien kom je er niet. Je hoeft echt niet met danseressen aan te komen (ook meegemaakt tijdens de finale) maar zorg dat het overkomt als of je een concert geeft.

Succes verder!

dml
22 december 2015, 16:20
Voor een band die niet veel speelt kan je er wat leuks aan overhouden maar voor bands die regelmatig spelen is het totaal niet aantrekkelijk.

Heb met twee bands met de allereerste editie mee gedaan en met één van de twee bands hebben we het uiteindelijk geschopt tot de regiofinale in Zwolle waar we als Public's Favorite eindigde. Heb de schitterende beker nog ergens liggen. Koch was toen nog geen sponsor dus de twee Koch kasten die toen in Hedon op het podium stonden waren van mij :blast:

arjanb01
22 december 2015, 16:31
Zorg voor een vette show dus meer entertainment gehalte want alleen muzikaal gezien kom je er niet. Je hoeft echt niet met danseressen aan te komen (ook meegemaakt tijdens de finale) maar zorg dat het overkomt als of je een concert geeft.

Succes verder!

Thanx voor de tip, dat gaat wel goed komen!
We rekenen totaal niet op de jury prijs, dus we nemen zoveel mogelijk publiek mee naar Paradiso en wie weet winnen we de publieksprijs.
Hoezo is het voor bands die regelmatig optreden niet interessant? Krijgen bands weinig gage die via hun gigs gaan doen? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.

dml
22 december 2015, 16:43
Hoezo is het voor bands die regelmatig optreden niet interessant? Krijgen bands weinig gage die via hun gigs gaan doen? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.

Bands die regelmatig optreden genieten reeds een bepaalde bekendheid in "het covercircuit". De Clash voegt daar nauwelijks iets aan toe en al zeker niet als het gaat om dancings en dorpsfeesten/ tentfeesten.

arjanb01
22 december 2015, 16:50
En we willen juist op dorpsfeesten en grote feesttenten meer voet aan de grond krijgen. Ook bruiloften doen we regelmatig gek genoeg...
De clash is dus puur gericht op kroeg en festival optredens?

muziekschuur
22 december 2015, 16:57
Marshall 20/20 in een rack met een 19 inch effect. En een voetpedaal zoals mijn Mesa Boogie V-twin. Met een TS9 ernaast & Wah en volume. En dan de grote 2x12 van bijvoorbeeld Marshall. Da's het kleinste denk ik. Of zo'n Peavey 20 watt topje met twee 1x12 cabjes. & pedalenbak.

D3nnis
22 december 2015, 17:39
Welke leuke dingen heb je er aan overgehouden?
Een aantal (terugkerende) leuke, goed betaalde optredens, voor een voor onze doen groot publiek, en wat meer vruchtbare connecties buiten onze eigen regio.

ateng
23 december 2015, 00:13
Thanx voor de tip, dat gaat wel goed komen!
We rekenen totaal niet op de jury prijs, dus we nemen zoveel mogelijk publiek mee naar Paradiso en wie weet winnen we de publieksprijs.
Hoezo is het voor bands die regelmatig optreden niet interessant? Krijgen bands weinig gage die via hun gigs gaan doen? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.

We kregen er weinig voor terug en als je als band al goed loopt en leuk verdient dan zijn die aantal gigs die je krijgt niet interessant.

ateng
23 december 2015, 00:14
Heb met twee bands met de allereerste editie mee gedaan en met één van de twee bands hebben we het uiteindelijk geschopt tot de regiofinale in Zwolle waar we als Public's Favorite eindigde. Heb de schitterende beker nog ergens liggen. Koch was toen nog geen sponsor dus de twee Koch kasten die toen in Hedon op het podium stonden waren van mij :blast:


Werd de band Big Apple niet winnaar?

arjanb01
23 december 2015, 08:17
We kregen er weinig voor terug en als je als band al goed loopt en leuk verdient dan zijn die aantal gigs die je krijgt niet interessant.

Jullie spelen toch zo'n 70 shows per jaar met beat it? Dan verdien je inderdaad leuk!
Gister had Jurgen er nog over dattie met jou gespeeld had in de kerk.
Repetitie met blazers gehad maar was geen succes. We durven het op zo korte termijn niet aan om ze in Paradiso in te zetten dus gaan we een 2e toetsenist erbij nemen die al bij ons inviel, beetje toto stijl dus 😉

ateng
23 december 2015, 10:09
Nee moet je inderdaad niet doen als het niet strak is met blazers en vooral niet op korte termijn.
Een 2e toetsenist is altijd een toegevoegde waarde want dan kan Jurgen zich helemaal focussen op alleen piano of orgel partijen en de 2e blazers, strings of andere partijen.

arjanb01
23 december 2015, 10:12
Zo hadden we het inderdaad in gedachten. En die 2e toetsenist studeert conservatorium dus als we hem kort van tevoren de partijen aanleveren studeert hij het in no time in. En hij brengt veel energie mee met z'n enthousiasme en interactie met band en publiek, bijna ad-hd, wel een prettige vorm van teveel energie 😂
En hij heeft eerder met ons opgetreden dus kent onze band.

dml
23 december 2015, 12:48
En we willen juist op dorpsfeesten en grote feesttenten meer voet aan de grond krijgen. Ook bruiloften doen we regelmatig gek genoeg...
De clash is dus puur gericht op kroeg en festival optredens?

Voornamelijk op kroegen, festivals in veel mindere mate. De Clash zegt Feestcommissies die verantwoordelijk zijn voor dorpsfeesten nauwelijks iets. De contacten lopen toch meestal via een boekingskantoor die al voldoende bands in haar bestand heeft staan of van bevriende boekingskantoren bands boekt.


Werd de band Big Apple niet winnaar?

Geen idee, bestond Big Apple al in 2004?

arjanb01
23 december 2015, 12:54
Voornamelijk op kroegen, festivals in veel mindere mate. De Clash zegt Feestcommissies die verantwoordelijk zijn voor dorpsfeesten nauwelijks iets. De contacten lopen toch meestal via een boekingskantoor die al voldoende bands in haar bestand heeft staan of van bevriende boekingskantoren bands boekt.



Geen idee, bestond Big Apple al in 2004?

Kroegoptredens zijn totaal niet interessant voor ons omdat onze band te groot is qua licht, geluid, bezetting. Met 600 eu gage maximaal dekken we de kosten niet dus dat is dus wel goede info mbt waar de clash toe in staat is wat optredens betreft.
Paradiso doen en klaar, leuk voor de ervaring maar gewoon proberen met ons vaste boekingsburo optredens binnen te halen. Sowieso willen we niet met buros in zee die tig bands in de stal hebben en buros die exclusiviteit eisen. Dat schiet niet op.

D3nnis
23 december 2015, 18:43
Kroegoptredens zijn totaal niet interessant voor ons omdat onze band te groot is qua licht, geluid, bezetting.

Nou.... Dit is volgens mij redelijk onzin, tenzij je met 15 man bent, maar volgens mij met 7 toch?
Past hendig. Niet in de kleinste kroegen misschien, maar toch.
Wij zijn met vijven, en in de kleinere kroegen fronten wij ook gewoon minimaal 2 4x12's, basstack en een uitgebreid drumstel met in ieder geval dubbele bass, en dan nog PA met licht. Beetje proppen maar waar een wil is is een wet.
Het echte probleem zit hem zoals je er bij aangeeft in de gage.

arjanb01
23 december 2015, 18:49
Ik snap je reactie Dennis, maar we hebben een vast geluidsbedrijf die ons geluid doet en onze in ear monitoring kan aansluiten. Dus we maken al kosten voordat er 1 noot gespeeld is.
Onze band is met backingtracks, licht en geluid te massaal en te duur. Een kroeg betaalt niet meer dan 4-600 euro en daar kun je je onkosten niet mee vergoed krijgen, nog niet eens de kosten van het geluidsbedrijf. En besparen op kwaliteit en goed geluid willen we gewoon niet.

D3nnis
23 december 2015, 18:52
Klopt, onze geluidsman wil ook altijd 550 of meer (afhankelijk van de setting) afgerekend zien.
Daarom zeg ik dat het probleem de gage is, en de rest bijzaak :D

dml
24 december 2015, 11:41
Mwah, behalve de gage kan het fysiek/ logistiek toch zeker wel een probleem zijn om in cafees te spelen. Bij ons staan de drumkit en toetsen vast gebouwd op risers waarvoor in bijna ieder café geen plek is. Ja, er is wel ruimte voor maar voor het publiek dan weer nauwelijks :)

D3nnis
24 december 2015, 11:44
Kwestie van improviseren toch?
"bij ons is standaard..... ". Van de standaard kun je ook afwijken. Of je dat wilt is wat anders.

dml
24 december 2015, 12:40
Ja, hallo!! Wij zijn en blijven natuurlijk muzikanten en daardoor van nature lui. Improviseren doen we wel óp ons instrument, niet mét ons instrument. En dan zouden we ook nog eens een uur eerder op de gig aanwezig moeten zijn dan normaal om de boel om te bouwen, dat gaat weer ten koste van onze quality time thuis. Vrouw boos, daardoor kinderen vervelend, vrouw nog bozer. Probeer dan nog maar eens je volgende aanschaf te verantwoorden. Extra gereedschap mee om de boel te demonteren, aan het eind langer blijven om alles weer op de normale plek te monteren, blijkt de accu leeg van de schroeftol, natuurlijk geen reserve-accu mee, laden duurt te lang, cafébaas die na het optreden de muziek knetterhard zet, dronken gasten die je graag een handje willen helpen bij afbreken en sjouwen met alle gevolgen van dien. Nee, dan maar niet in een café spelen.

D3nnis
24 december 2015, 12:46
Hahaha,ja, daar valt weinig tegenin te brengen :D

arjanb01
24 december 2015, 13:38
Helemaal eens met voorgaande posts.
De laatste keer dat we in een kroeg speelden, moesten de wandbanken eruit, dus je had al een hernia voordat je je eigen spul opbouwde, puur om podium ruimte te creeeren.
Qua gage kregen we 1350 eu en volgens mij is die kroegbaas nog z'n verlies van die avond af te betalen 😂

D3nnis
24 december 2015, 13:45
Ja, die jeugd van tegenwoordig zuipt niet genoeg :)
Maar ja, ze mogen dan ook niet meer jong beginnen te oefenen dus je kunt het ze niet echt kwalijk nemen.

ateng
13 januari 2016, 01:30
Thanx voor de tip, dat gaat wel goed komen!
We rekenen totaal niet op de jury prijs, dus we nemen zoveel mogelijk publiek mee naar Paradiso en wie weet winnen we de publieksprijs.

Gefeliciteerd met de publieksprijs!

D3nnis
13 januari 2016, 09:43
En nu op naar de grote finale?

arjanb01
13 januari 2016, 10:51
En nu op naar de grote finale?

Jep, zaterdag 23 april in het Klokgebouw in Eindhoven.
Gek genoeg voelt dat niet als hoogtepunt. Paradiso heeft voor mij meer, vind ik.
Paradiso was puur genieten en iedereen ging helemaal uit hun dak.
Voor onze bekendheid heel goed en hopelijk kunnen we hierdoor meer gigs krijgen de komende jaren.

ateng
13 januari 2016, 12:30
Had ik ook hoor, Paradiso was voor mij veel leuker dan de finale zelf. Geluid was daar te gek, sfeer was super en tja spelen in de rocktempel van nederland heeft gewoon wat :)

arjanb01
13 januari 2016, 12:32
Zeker weten !
En ik kan zeggen dat ik op de zelfde wc gezeten heb dan Mick Jagger 😂

D3nnis
13 januari 2016, 13:15
Hopelijk niet tegelijk

Brad
13 januari 2016, 15:11
Om nog even terug te komen op die pre amp die alles kan . De oude Zoom 9030 is weliswaar meer een multi effect unit dan een pre amp maar wel een apparaatje waar een hoop in zit en ook nog gedeeltelijk analoog

ateng
13 januari 2016, 23:43
Die Zoom 9030 zijn best leuke apparaten en de overdrive/distortion klinken best wel goed... tenminste toen dan ;)

Erik de Perik
14 januari 2016, 01:09
Die Zoom 9030 zijn best leuke apparaten en de overdrive/distortion klinken best wel goed... tenminste toen dan ;)

Eigenlijk is het gewoon kut.

Brad
14 januari 2016, 01:11
Met of zonder peren :crazyhappy:

Erik de Perik
14 januari 2016, 01:18
Met of zonder peren :crazyhappy:

Van mijn part met, maar het blijft zwaar kut. :seriousf:

dml
14 januari 2016, 17:07
Die Zoom 9030 zijn best leuke apparaten en de overdrive/distortion klinken best wel goed... tenminste toen dan ;)

Staat op marktplaats ook nog een Zoom 9150, in principe zelfde apparaat maar dan met buisje. Kost geen drol.

D3nnis
14 januari 2016, 17:37
Als die dingen geluidstechnisch ook maar een beetje lijken op hun vroegere 3030 multi fx, dan is het echt helemaal ruk :D

dml
14 januari 2016, 17:40
Ieder zijn ding. Er zijn nog steeds mensen die het geluid van een GP16 te gek vinden.
Ach, waarschijnlijk vinden wij over 10 jaar een Axe FX ook helemaal nergens naar klinken.

D3nnis
14 januari 2016, 18:09
Geen idee, maar de gp 100 is zo beroerd nog niet

paulusdeBKB
16 januari 2016, 12:21
Zoom 9030 en 9050... ziet eruit als een autoradio en je kunt je gitaar er ook zo mee laten klinken: heel 'af'. Helaas bijna nul dynamiek. Wel mooie effecten, zeker voor die tijd. Goeie instelmogelijkheden.

Brad
16 januari 2016, 14:41
Lex Bolderdijk heeft er een tijdje sessies mee gedaan volgens een oud interview met hem , ook gebruikte hij de Roland GP 8

Ik heb ook weleens van een andere sessie gitarist gehoord dat producers die deels digitale effect apparaten te gek vinden door de maffe geluiden die je er mee kunt maken , hij zelf gaf de voorkeur aan een ouderwets analoog pedaal

Zowel de Zoom 9030 en de Roland GP 8 zijn deels analoog en deels digitaal

tmms
16 januari 2016, 15:13
Heb een oude Music Maker waarin ie in een advertentie van Koch figureert, met de KV50. Speelt ie nog steeds met Koch versterkers?
Die oude digitale rommel is alleen interessant als je van de kille, vlakke 80ies sound houdt. Zelfs de goedkoopste multi van Behringer is daarmee vergeleken topklasse. Heb nog eens een Boss DD-2 verkocht als zijnde vintage, was ie ook, maar objectief gezien is dat nieuwe spul zoveel goedkoper en beter.

dml
16 januari 2016, 17:35
Heb een oude Music Maker waarin ie in een advertentie van Koch figureert, met de KV50. Speelt ie nog steeds met Koch versterkers?


Kan ik me nog wel herinneren, staat 'ie bij een KV50 - "Koch, perfect spul". Zoiets, toch?

tmms
16 januari 2016, 17:48
Klopt, herinner me dat er een combo met alleen een eindversterker bijgeleverd kon worden, vond ik razend interessant:).

edje kadetje
17 januari 2016, 21:50
Geen idee, maar de gp 100 is zo beroerd nog niet

Klopt, ik gebruik hem nog steeds (wat natuurlijk geen enkel bewijs is. M'n geluid kan wel totaal waardeloos zijn).
Im vind hem nog steeds lekker klinken en fijn in gebruik.

D3nnis
17 januari 2016, 22:11
(wat natuurlijk geen enkel bewijs is. M'n geluid kan wel totaal waardeloos zijn).


Hahaha, grappig is dat, ik denk dat ook altijd als ik bepaalde artiesten een voor mij baggergeluid halen uit peperdure spullen, en iedereen dan zo jubelt dat het zo'n geweldige tone is :D

Erik de Perik
17 januari 2016, 22:20
Hahaha, grappig is dat, ik denk dat ook altijd als ik bepaalde artiesten een voor mij baggergeluid halen uit peperdure spullen, en iedereen dan zo jubelt dat het zo'n geweldige tone is :D

Helemaal waar, maar het omgekeerde is moeilijker ;)

ateng
18 januari 2016, 00:09
Eigenlijk is het gewoon kut.

Voor toen niet ;)

ateng
18 januari 2016, 00:12
Staat op marktplaats ook nog een Zoom 9150, in principe zelfde apparaat maar dan met buisje. Kost geen drol.

Hahaha mijn eerste 19" preamp!

Brad
18 januari 2016, 00:17
Het was voor mij toen ik de Roland GP 8 kocht voornamelijk om het tap dansen achter mij te laten . Die digitale chorus die erin zat was best goed maar een Boss CE 2 pedaal was toch beter

Veel warmer en natuurlijker