PDA

View Full Version : Track opgenomen met enkel goedkope gear en gratis software



hjh360
17 februari 2013, 18:44
Hi mensen!

Ben vandaag een aantal uurtjes bezig geweest met het opnemen van een cover. Heb hiervoor een goedkoop midi keyboardje gebruikt, samen met tal van gratis vst's en plug-ins. Voor vocals heb ik een sm58 gebruikt.

Ben zeer benieuwd naar wat jullie van de opnamekwaliteit vinden!

http://www.youtube.com/watch?v=fx1nFQWV47k

Ik ben niet heel bekwaam op het gebied van opnametechnieken, dus eventuele tips en kritieken zijn zeer welkom! :)

Groetjes!

Baker
20 februari 2013, 08:58
Dit is meer iets voor de rubriek sounds, tenzij het zo is dat het je meer om de techniek gaat dan de inhoud?

Maar goed, het klinkt best aardig. Zo net voorbij het midden vind ik het wel mooi zelfs.
Wel hoor ik in alles een lichte twijfeling, met name in de zang. Ik vind die effectjes rechts erg leuk.

Zou je willen vertellen welke vst's je gebruikt hebt voor deze opname?

Arvoitus
20 februari 2013, 15:51
Klinkt vrij goed gezien de gebruikte materialen (en ervaring?). Als ik daarnaast ga kijken mis ik wat in-your-face/helderheid in de mix, het klinkt een beetje dof en niet echt levendig. Een SM58 is ook niet de meest geschikte microfoon voor dit soort gevoelige zang, maar "it does the job" als je niks anders hebt.

Je stem klinkt goed, maar volgensmij zit er iets in je techniek (of verkoudheid?) wat niet helemaal lekker zit. Ik kan er mijn vinger niet op leggen, maar ik zal mijn vriendin eens vragen die wat meer verstand van zang heeft.

hjh360
20 februari 2013, 22:05
Bedankt voor de reacties !

Heb dit inderdaad vooral gepost op dit forum om feedback te krijgen op de opname zelf. Nu moet ik alleen goed nadenken over welke plug-ins ik heb gebruikt. Voor de piano heb ik een plug-in van Yamaha gedownload, het heette iets als 'Absolute Virtual Piano'. Had ook wat anderen gedownload, maar dit was de eerste die redelijk klonk. :) De geluidskwaliteit van de rest van de gedownloade plug-ins zou mijn telefoon nog moeiteloos kunnen halen..

Verder heb ik alle effectjes van een site waar ik vrijwel al mijn vst's vandaan haal: http://www.dskmusic.com
Hier heb ik de cello en de synthesizer vandaag. Verder zijn er nog heel veel andere gratis plug-ins, met een handomdraai te downloaden :)

@Baker; bedoel je met die effectjes rechts het geluid van spelende kinderen? Dat heb ik namelijk gewoon van een youtube video 'gestolen' :sssh:

Verder had ik ergens een "ambience reverb" gevonden. Heb eerlijk gezegd nog niet een idee hoe een goede reverb moet klinken, dus dit was de eerste en de beste die ik heb gebruikt.

Voor de rest heb ik de eq van Reaper (Cockos) gebruikt, en that's it voor zover ik weet.


Over mijn zang: ik moet nog durven met meer volume te zingen, dan neem ik volgens mij het 'twijfelachtige' uit mijn stem weg. Ik merk dat wanneer ik harder zing ik noten gemakkelijker haal, en zuiver vasthoudt. Nu hoor ik zelf ook hier en daar nog wat sprongetjes en onzuiverheden in mijn stem, dus daar moet ik aan werken.

hjh360
23 februari 2013, 16:01
Heb nu met dezelfde software een ander nummer opgenomen. Vraag me af wat jullie van de zang erin vinden (begint rond 1:10). Heb nu volgens mij met iets meer zekerheid gezongen. Nog steeds niet op het volume waarmee ik normaal zing, maar dat vond ik niet mooi bij dit nummer.

http://www.youtube.com/watch?v=y2J7aFVfkP0

Iemand een mening hierover?

Baker
23 februari 2013, 19:02
Je hebt erg veel gevoel voor sfeer. Die effecten achter die piano de eerste minuten zijn echt leuk. Hoe doe je dat?
De zang klinkt nu inderdaad veel minder twijfelachtig. Mooi. Ook hier zit een effect achter, of heb je het zelf meerdere keren gezongen en gedubt? Of allebei? Effecten en dubs?

Het is niet zo dat het nou meteen een fantastische opname is, maar het idee en de basis is goed.
Klinkt mooi man, leg eens uit hoe je het precies gedaan hebt.

hjh360
24 februari 2013, 18:08
Bedankt!

Ik heb de originele piano track in zijn geheel gekopieerd, en er een reverse effect van Reaper op gezet. Vervolgens heb ik er een highpass filter overeen gegooid, zodat je alleen de hogere frequenties hoort. Verder zit er net als bij mijn vorige nummer een cello en een synthesizer achter om wat laag te voorzien.

De zang heb ik inderdaad dubbel ingezongen. Ben er zelf nog niet helemaal tevreden mee. Ik zou heel graag Vocalign willen hebben. Dat is een programma dat 2 tracks (vocalen bv) met een klik op de knop zo aanpast dat alles perfect parallel met elkaar loopt, zodat je nauwelijks meer kunt horen dat het 2 aparte opnames zijn. Eigenlijk een soort van chorus effect dus. Nu kost die software alleen een paar honderd euro, dus dat gaat hem niet worden.. :(

Braindead
24 februari 2013, 21:25
Klinkt lekker. In je zang zit inderdaad soms wat aarzeling/trilling vooral bij de hoge uithalen. Voor de rest erg goed gedaan.