PDA

View Full Version : Harte HA3500 plop



nak
17 februari 2013, 15:59
Chips, dacht ik een eenvoudige fout gevonden te hebben, krakende ingangsplug blijkt de amp ook af en toe een plop te geven.
De print maar eens bekeken en van een 7815 spanningregelaar zat een pootje los in het tin.
Mooi dacht ik, dat moet het zijn maar nu heb ik helemaal geen geluid meer, ook geen plop meer.
Ziet er meer en meer somber uit zo. Nu heb ik een schema maar vrijwel onleesbaar bij vergroting.
Vraag is of iemand een leesbare schema heeft van dat ding.

ff ander vraagje: van twee opamps 5532&4558 hangen de uitgangen meer aan +Vcc.
Dat kan toch niet goed zijn, loopt de audio tegen de voedingrail aan dacht ik zo.
Daarvoor kan ik nog wel audio op de scoop ontdekken.

cluseau
17 februari 2013, 16:50
Vraag is of iemand een leesbare schema heeft van dat ding.

Wordt weer heel wat afgeplopt op de dag des heren. Stuur me ff een mail dan heb ik je adres. Daarna heb ik het schema voor je.

cluseau
17 februari 2013, 17:50
Juist.....in je mailbox.

succes.

nak
17 februari 2013, 17:52
Toppie in kwadraat.
Thnx Cluseau, ik kruip weer achter de scoop.

Dirk_Hendrik
17 februari 2013, 19:58
Deze:?
http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/47119/Hartke_HA3500.html

Zijn w evan die mailboxen af en heeft een ander hulpzoekend forumlid in de toekomst ook wat aan dit draadje.

cluseau
17 februari 2013, 22:19
Zijn w evan die mailboxen af en heeft een ander hulpzoekend forumlid in de toekomst ook wat aan dit draadje.

Zit wel wat in maar als ik nak het schema ff mail ben ik tien keer sneller klaar dan dat ik een linkje moet gaan zoeken. Als iemand een schema zoekt ben ik indien mogelijk altijd bereid om te delen en hoop dat dat wederzijds is want ik heb ook niet alles ;).

Gelukkig hebben we het grote schema gezocht topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?156857-Het-grote-quot-schema-gezocht-quot-topic)

nak
21 februari 2013, 14:45
Nou alles lijkt goed te werken behalve dat ik niets hoor.
Zit één of ander beveiliging op die een relais afschakeld waardoor het signaal niet meer op de uitgang komt.
Bij het inschakelen bromt de versterker ook behoorlijk, ik hoor dan een klik en hoor ik niks meer.
Daarna verder overal een goed audio signaal(zonder brom) zichtbaar t/m de eindtransistoren.
Ga nog wel ff de scoop erop zetten bij aanzetten, kijken waar de brom vandaan komt.
Maar ik zoek verder, het moet denk ik toch de aansturing zijn van dat relais schakeling. wellicht de thermo weerstand, wie weet.
Blijkbaar is het een oude print want het schema is net ietsie anders, maar ik kom er wel uit zo.

cluseau
21 februari 2013, 14:56
Klinkt als een opgeblazen eindtrap. Dat zou de brom verklaren omdat er voedingsspanning op de speaker komt tot het moment dat de beveiliging inschakelt. De beveiliging wordt ook geactiveerd door gelijkspanning op de uitgang. Pas maar op voor je speaker want die krijgt het flink voor zijn kiezen.

nak
22 februari 2013, 15:11
Hij doet het weer. vond het al zo vreemd dat hij in het begin wel deed weliswaar met stevig pok geluid soms.
Dat lag waarschijnlijk toch aan een afgebroken pootje van de 7815 spanningregelaar.
Maar dat hij bromde en afsloeg was eigenlijk mijn eigen fout (fout was er eerst niet)
Er kwam wel 160v gelijkspanning op de eindtrap maar niet symetrisch waardoor er een gelijkspanningscomponent was.
Oorzaak was een massaleiding, dat gaat met schroefjes waarmee je de print vastzet aan het frame.
laat ik nou net diegene voor de 160v voeding er niet ingedraaid hebben, waardoor er een zwevend massa ontstaat.
Voor het proberen zet ik meestal alle schroeven er niet in voor het gemak maar ja zo zie je maar weer.
Kan er niets aan doen maar vind het wel een vreemde oplossing ipv een printspoor.
Maar goed, hij doet het weer en nu zonder geplop en gekraak.