PDA

View Full Version : Probleem Marshall Valvestate 80V model 8080



macaad
17 februari 2013, 14:04
Hallo Iedereen,

Momenteel heb ik een probleem met mijn versterker:
Vanmorgen gaf met de gitaar op INPUT gaf de versterker gitaar geluid, maar met veel ruis en kraken. Nadat ik het apparaat open had nogmaals geprobeerd en vervolgens geen geluid. Daarna alles terug gezet en enkels ruis (die wel meer wordt met volume/gain). Na een tip op internet mijn gitaar op FX RETURN aansluiting aangesloten. Dit geeft prima gitaar geluid, alsof er niets aan de hand is.
Mijn conclusie, iets in de voorversterking kapot. Er zit een valve (ECC83) in die volgens mij iets daarin doet. Deze vervangen? (Nooit vervangen denk ik)

Wat denken jullie? En waar zou ik het beste zo'n ECC83 kunnen kopen in NL?

Dank alvast!

Groet!

Gearjunkie
17 februari 2013, 14:14
Ik denk dat je iemand die er verstand van heeft deze beoordeling moet laten maken. Eerst het probleem vaststellen, ik zou niet direct aan het buisje denken. Als hij gefixt is zal een nieuw buisje je geluid vast opfrissen. Elke techneut heeft zo'n buisje voor je, zijn ook niet duur.
Wees voorzichtig met open maken en zo testen of hij het dan beter doet.

arcane
17 februari 2013, 14:42
Wat je ook nog kunt proberen met die fx-loop is het volgende: een kabeltje direct vanuit de out naar de in. Dus gewoon een patchkabeltje gebruiken.Dit werkte prima in mijn Valvestate vroeger. Dit probleem komt veel voor bij die oude valvestates.

cluseau
17 februari 2013, 15:35
Mijn conclusie, iets in de voorversterking kapot.

Die conclusie is wel erg ruim genomen hoor, je hebt het toch gelezen. Doe even wat mijn voorganger voorsteld. Als een patchkabel wel werkt is het nodig te jack te vervangen of te reinigen. Eigenlijk een klusje van niks. Deze klacht komt trouwens heel veel voor is is niet alleen beperkt tot valvestates.

Dirk_Hendrik
17 februari 2013, 16:26
Die conclusie is wel erg ruim genomen hoor,

+1,

Met daarbij de opmerking dat na die vlotte conclusie meteen willen beginnen met de buis vervangen al helemaal vlot is. Waarom zou je die willen vervangen? Omdat je hebt geverifieerd dat hij stuk is, of omdat het het enige ding is dat je herkent? En er dus je hoop op vestigt.

macaad
18 februari 2013, 10:37
Omdat volgens de Marshall site deze dingen om de zoveel tijd vervangen moeten worden.
Bron: http://www.marshallamps.com/resources/secret_life_of_valves/valve_life_replacement.asp

Patchkabel had ik al geprobeerd. Zelfde probleem.


+1,

Met daarbij de opmerking dat na die vlotte conclusie meteen willen beginnen met de buis vervangen al helemaal vlot is. Waarom zou je die willen vervangen? Omdat je hebt geverifieerd dat hij stuk is, of omdat het het enige ding is dat je herkent? En er dus je hoop op vestigt.

cluseau
18 februari 2013, 10:47
Patchkabel had ik al geprobeerd. Zelfde probleem.

Dat wisten we natuurlijk niet. Omdat de loop 9 van de 10 keer een probleem is was dat de eerste gedachte. Het buisje is alleen actief in het boost channel dus zou het clean kanaal gewoon moeten werken. Wat wel vaak voorkomt is een ziek opampje maar daarvoor zal hij toch echt even onder het mes moeten.

macaad
18 februari 2013, 11:12
Bedankt eenieder iig voor het meedenken!

Als het buisje alleen in boost actief is, is dat het dus niet. Heb het probleem namelijk zowel clean als in boost.
Heb het idee dat het ontstaan is nadat ik (zoals ik per ongeluk wel vaker doe) de stekker uit de gitaar (of erin) stop met volume/gain open. Dat krakelige geluid, heb ik weleens eerder gehad, maar loste zich vanzelf op. Nu doet de versterker dus niets meer via de INPUT, wel via de FX RETURN.
Opzich wil ik het liefst alles zelf fixen, maar als het niet anders is breng ik het apparaat weg....

Verder uitgesloten kan worden:
- De gitaar, meerdere gitaren geprobeerd.
- De kabel, meedere kabels geprobeerd.
- Ik denk ook dat jack contacten uitgesloten kunnen worden. Heb nooit het idee gehad dat dit verminderde of dat draaien hieraan verbetering/verslechtering gaf.

cluseau
18 februari 2013, 11:49
De send jack is de enige die dit soort problemen kan veroorzaken en dat heb je uitgesloten met je patchkabel.

Als je kan analiseren, de print kan lichten en een beetje kan solderen kun je het zelf doen. Mis je een van de skills dan niet aan beginnen anders maak je het erger dan het was.

succes