PDA

View Full Version : Modificatie Foto's



rjm
16 februari 2013, 16:48
Hallo medeknutselaars,

Hier zijn wat plaatjes met enige uitleg over mijn modificaties van mijn instrumenten. Dit is mijn Fender Stratocaster. Een heruitgebracht linkshandig model uit 1972, bouwjaar 1987.
De originele kleur was RAL 9001 gebroken wit, maar na bijna 24 jaar was ik wel uitgekeken op deze oersaaie kleur, en besloot ik mijn Stratocaster van een nieuw lakje te voorzien.
Deze keer wilde ik een tweekleur met een verloop zonder harde lijn van licht naar donker. Ik heb gekozen voor Motip Metallic Blue voor de bovenste helft van de body, en Motip Metallic Violet voor de onderste helft. Mijn Stratocaster ziet er prachtig uit, alleen is de lak, ook met de vernislaag er op, lang niet zo sterk en krasvast als de originele cellulose lak.
Je gitaar in een standaard RAL-lakje laten spuiten bij een spuiterij is te doen voor een redelijk prijsje, want: op voorraad en groot ingekocht.
Wil je een speciaal lakje dan gaat dat ineens een vermogen kosten, moet speciaal ingekocht worden, etc.
Omdat ik metaalbewerker (machinebankwerker) van beroep ben, heb ik ook een roestvrij stalen slagplaat gemaakt, een complete nieuwe brug met zadeltjes, aansluithouder voor de jackplug, tremolo arm met designknop, nieuwe design volume- en toonknoppen en pick-up schakelaar, rollende snaarhouders voor gitaarkop, en last but not least, dobbelstenen voor de stemmechanieken.
Dit alles uiteraard van rvs.
Daarnaast heb ik ook een nieuw soundblok vervaardigd van aluminiumbrons. Iets groter dan het originele blok en het geeft een mooie sustain.
Aan de achterkant van de body heb ik een transparant afdekplaatje gemaakt, zodat je het soundblok en de tremolo-veren kunt zien.
Uiteindelijk het elektrisch gedeelte. Deze keer wilde ik wat zware power pick-ups, en dit werd de keuze:
Nek pickup: DiMarzio DP 186 Cruiser Neck, Midden pickup: DiMarzio DP 188 Pro Track, Brug pickup: DiMarzio DP 184 Chopper.
Ik heb ook nieuwe 500K potmeters geplaatst, en de bedrading wat aangepast. Verder heb ik nog 3 extra 3-weg schakelaars gemonteerd voor parallel/coilcut/serie.
Met de originele 5-standen schakelaar erbij, heb ik nu minstens 14 sounds op mijn Stratocaster.
Ik heb de bedrading van de toonregelaars aangepast: de onderste is voor de brug pick-up, de bovenste voor de nek pick-up.
De middelste pick-up heeft geen toonregeling, de sound van de Pro-Track is al vrij vlak.
Het was een aardig klusje, zo’n gitaar verbouwen, maar ik ben er zeer tevreden mee. Soms heb ik spijt dat ik dit al niet jaren eerder heb gedaan.

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/215789_4307905172131_1576085767_n.jpg

Ik heb ook een linkshandige Ibanez Artist AM-205, bouwjaar 1983, gekocht in datzelfde jaar.
Het is een zware gitaar, ziet er prachtig uit en heeft een mooie volle warme sound.
Deze gitaar is voor alle soorten muziek te gebruiken, van easy listening tot hardrock.
Ondanks op mijn Ibanez nog steeds de originele Super 58 Cover Plate Humbuckers zitten, heb ik toch wat kleine modificaties gedaan.
Ik heb een complete tremolo-kit vervaardigd van alumiumbrons.
Dit is een hoogwaardig, roestvast, goudkleurig materiaal. In tegenstelling tot de goudkleurige coatings die wegslijten in de loop van de tijd, blijft dit materiaal mooi blinkend goudkleurig.
Daarbij heb ik ook een verstelbare drukrol gemaakt, die in de draadgaten past van het oude staartstuk. (geen open gaten op m’n gitaar).
Vervolgens wilde ik ook een roller brug op m’n gitaar hebben, maar mijn Ibanez heeft metrische onderdelen, terwijl tegenwoordig bijna alles volgens Amerikaanse standaard gemaakt wordt. Ik heb echt een hekel aan deze verschillende maatstaven.
Gelukkig niet het einde van de wereld; Waar Rob is, is een weg!
Ik heb een nieuwe brugplaat gemaakt van alumiumbrons, die op de bestaande draadgaten in mijn gitaar past, terwijl bovenop de brugplaat de gekochte zadelhoudertjes geplaatst konden worden. Uiteraard is deze brug volledig verstelbaar.
Vervolgens nog wat designknopjes vervaardigd voor de volume- en toon regelaars, en het pick-up schakelpookje, en ook hier weer dobbelstenen voor de stemmechanieken. Dit alles weer van aluminiumbrons.
Uiteindelijk heb ik de oerlelijke zwarte slagplaat verwijderd en er een transparante “sandwich” plaat
voor in de plaats gezet. Tussen de 2 plaatjes kunnen foto’s geplaatst worden.

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/735213_4307905252133_1569345109_n.jpg

Een paar jaar geleden heeft mijn vrouw me voor mijn verjaardag een linkshandige akoestisch-elektrische mandoline gegeven.
Naast gitaar spelen heb ik altijd al mandoline willen spelen maar het kwam er nooit van.
Mezelf leren spelen op het instrument, en dan gaat het toch weer kriebelen om wat te veranderen.
Om te beginnen weg met de 2 goedkoop ogende, open instabiele 4-op-een-rij stemmechanieken.
Hiervoor in de plaats zitten nu 8 losse, gesloten zelfsmerende mini mechanieken.
Dit maakt al een enorm verschil: stemmen gaat soepel, en de mandoline ontstemt niet meer!
Zoveel als je kunt kopen voor gitaren, zo weinig kun je vinden voor mandolines.
(Een gitaar is nu eenmaal een lekker commercieel melkkoetje voor fabrikanten).
Niet getreurd; Wat niet te koop is, kan Robbie maken!
Ik wilde het blikken staartstuk vervangen. Al hersenbrekend kreeg ik het idee om ook op de mandoline een tremolo-kit te plaatsen. Tekeningen aangepast van de eerder gemaakte Ibanez tremolo, en vervolgens een roestvrij stalen tremolo-kit vervaardigd.
Zoals ik inmiddels al bewezen heb, werkt dit uitstekend op een 8-snarige mandoline, zonder te ontstemmen!!!
Omdat er massa is toegevoegd aan de mandoline, is het geluid steviger, en ik heb een mooie sustain.
Vervolgens heb ik een compleet instelbare, zwevende rollerbrug vervaardigd, en ook hier weer de bekende dobbelstenen voor de knoppen en stemmechanieken. Dit alles weer van rvs.
Volgende stap was het vervangen van de slagplaat/pick-up houder. De pick-up staat in deze situatie wel zo idioot ver van de snaren af.
Eerst maar een losse kunststof pick-up houder gemaakt, zo dat de pick-up veel nauwkeuriger in te stellen is, en korter tegen de snaren aan.
Ook voor de mandoline een transparante “sandwich” plaat gemaakt, waar foto’s tussen geplaatst kunnen worden.
Als pick-up heb ik gekozen voor de DiMarzio Fast Track 1. Deze pick-up heeft een groot vermogen en hij houdt de mooie, open, sprankelende sound van de mandoline.
Toch bezig met de soldeerbout, dus het karweitje netjes afgemaakt met een 3-standen schakelaar voor parallel/coil cut/serie.
Dit vriendelijk ogende, kleine instrumentje, heeft genoeg power om de ramen te doen trillen!!

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/2024_4307905212132_735766615_n.jpg

Een paar maandjes geleden heb ik een linkshandige Eastwood Mandocaster, bouwjaar 2012, erbij gekocht.
Mooi instrumentje met een “snel spelend" halsje. Is wel even wennen.
Je raadt het al: Ik zit inmiddels aan de tekentafel om een gewijzigde of nieuwe brug te maken.
Ik ben helemaal niet weg van de Telecaster-stijl brug die er nu op zit.
De zadeltjes dragen paarsgewijs de snaren. Door de eigenaardige montage “zweven” deze zadeltjes wel eens, met ontstemming als gevolg. Ook de manier waarop de snaren aan de brug gefrutseld zitten, staat me niet aan.
Ik wil een mooie stabiele mandoline, met een goede sustain.
Het vraagt wat tijd, maar ook dit probleem wordt de wereld uit geholpen.

Groetjes, Robert

Tabula Rasa
17 februari 2013, 09:51
Zo, die strat is ff vakkundig om zeep geholpen. Wel mooi gedaan hoor, dan dan weer wel. :seriousf:

Rinze
17 februari 2013, 09:57
Ik vind hem wel mooi zo. Lekker anders. En op een of ander manier klopt het plaatje wel, beetje sci-fi.

grayfink
17 februari 2013, 10:12
De linkshandige elektrische rockmandoline met tremolo is mijn favoriet. :D

bad65
17 februari 2013, 10:55
Ziet er goed uit!

harrie-beton
17 februari 2013, 12:13
Linkshandig net als ik :-)

Die strat ziet er erg goed uit, heb je ook youtube clips?
Die hals heeft een 3 punts bevestiging, dat was toch niet zo goed als 4?

stijnkenens
17 februari 2013, 12:24
Het is een '70 reissue. Dus dan is het toch normaal?

En 3 punten instabieler dan 4? Dan ligt het aan de neckpocket, en niet aan het aantal schroeven...
Ik heb hier een gitaar waarbij de hals vastzit met 1 schroef, in een pocket die 'fits like a glove' ! Die hals gaat geen kant op !

Volgens mij zijn dat fabeltjes van het www !




s.

arnoldtims
17 februari 2013, 12:38
Erg mooi werk hoor. heb wel even de strat gespiegeld om te beoordelen. Links ziet er voor mij altijd raar uit.
Maar dan is hij nog mooier.



ook even oftopic, dat verhaal van driepunts verbinding die niet stevig zou zijn heb ik ook nooit begrepen.
Als iets op drie punten vast zit en dan ook nog in een pocket waar kan het dan nog heen?
Dit is niet dat ik het niet geloof maar ik snap het niet.

rjm
20 februari 2013, 00:12
Hartelijk dank voor al jullie leuke reacties.
Mijn Stratocaster heeft inderdaad een 3-puntsverbinding. Is mechanisch verantwoord anders had ik dit allang veranderd met een nieuw zelf gefabriceerd vierkant rvs dekplaatje en 4-puntsverbinding.
Aan een M6-bout hang je een auto, dus deze 3 6mm schroeven kunnen de trekkracht van 46 kilootjes van een setje 0.10 snaren echt wel houden.
Toenmalig commercieel eigenaar CBS begon in 1971 met de 3-puntsverbinding. Dit om de productiekosten te drukken: schroefje per gitaar minder in te kopen, gaatje minder te boren, schroefje minder in te draaien.
3-kantsplaatjes zijn weer materiaalzuiniger dan vierkante plaatjes. Alleen had CBS de pech dat dit een “zichtbare” ingreep was voor Stratocasterfanaten. Bekijk deze factoren op de massaproductie en de besparingen lopen al gauw in de papieren, terwijl toch de prijs van de gitaar niet verhoogd hoeft te worden. Juist, je krijgt minder product voor hetzelfde geld.
(Wel eens gemerkt hoe klein de “Big Mac” in de loop van de jaren is geworden? Ik kan me de tijd nog herinneren dat ik m’n bek er niet omheen kon krijgen).
Ook Gibson maakte zich in die tijd schuldig aan dergelijke bezuinigingspraktijken (een gevestigde naam verkoopt toch wel, dacht men). Dus niet!
Ibanez verkocht in die tijd zelfs voor veel minder knaakjes aanmerkelijk betere kwaliteit gitaren. Dit had tot gevolg dat steeds meer gitaristen de twee grote merken links lieten liggen, en andere gitaren gingen bespelen. Uit deze onvrede zijn ook nieuwe gitaarfabrikanten ontstaan zoals Dean en BC Rich. Daarnaast kwamen er ook onafhankelijke pick-up fabriekjes als DiMarzio en Seymour Duncan, zodat ook hobby gitaristen voor een betaalbaar prijsje toch een eigen geluid kunnen samenstellen.
Hebben gitaristen als Eric Clapton, Kirk Hammett, etc.,etc., wensen voor hun gitaren, dan wordt dit door de gitaarfabrikant piekfijn geregeld en krijgen deze heren vaak het gitaartje nog cadeau ook. Vervolgens wordt er meestal ook nog een signatuurlijntje met de naam van betreffende gitarist op de markt geslingerd, om het melkkoetje optimaal te benutten.
Ga ik als onbekende hobby gitarist zelf aan mijn gitaartje prutsen dan is hij ineens niet “origineel” meer, en dus “niks meer waard”????????????????
Is dat zo, wat is het verschil????
Ik hecht geen waarde aan deze prietpraat. Ik ben zeer tevreden met mijn zelf gemodificeerde instrumentjes, daar gaat het om.
Instrumenten zijn persoonlijke dingen naar mijn mening. De ene muzikant is snel tevreden, de andere wil iets nieuws.
Daarom blijven de ontwikkelingen in Muziekland altijd doorgaan……………

Groetjes, Robert

stijnkenens
20 februari 2013, 00:37
Dat economisch verantwoord zijn van 3 schroeven ipv 4 gaat niet echt op ...
Er zit nog een stelschroef achter dat gaatje + een groot stuk metaal dat met 2 schroeven vast zit.
Dus er is meer materiaal aanwezig, en er moest 2x extra gefreesd worden in body en nek. En ik denk dat manuren toen toch duurder waren dan 1 of 2 vijzen, mag ik hopen ...

Soit, in dat laatste kan ik volkomen inkomen, als je jouw instrumenten zou kopen, enkel en alleen om ze later door te verkopen, steek ze dan onder je bed. Nu stralen ze tenminste persoonlijkheid uit (niet mijn ding, maar daar gaat het net om, ze zijn van jou !)



s.

RS-Rik
20 februari 2013, 14:48
Waarom heb je die tieten afgeplakt? Dat is pure heiligschennis

Johannes
20 februari 2013, 14:55
Netjes gedaan! Maar het blijkt weer dat smaken verschillen. ;)

smullie
20 februari 2013, 15:22
[SIZE=3][COLOR=#000000]Hebben gitaristen als Eric Clapton, Kirk Hammett, etc.,etc., wensen voor hun gitaren, dan wordt dit door de gitaarfabrikant piekfijn geregeld en krijgen deze heren vaak het gitaartje nog cadeau ook. Vervolgens wordt er meestal ook nog een signatuurlijntje met de naam van betreffende gitarist op de markt geslingerd, om het melkkoetje optimaal te benutten.
Ga ik als onbekende hobby gitarist zelf aan mijn gitaartje prutsen dan is hij ineens niet “origineel” meer, en dus “niks meer waard”????????????????

Ik vind de wijzigingen die je aan je gitaren aangebracht hebt fantastisch, ondanks dat ze niet allemaal helemaal mijn smaak zijn. Maar dat maakt ook niets uit. Jij hebt tenminste een stel UNIEKE instrumenten!
Op de tweedehandsmarkt zal een originele strat wss idd meer opbrengen dan een gemodificeerde als deze, ondanks dat ze er ongetwijfeld kwalitatief niet op achteruit gegaan zal zijn. Toch blijkt het zo te zijn.
Nu denk ik persoonlijk dat dat in dit geval volstrekt onbelangrijk is omdat ik me niet kan inbeelden dat je deze ooit zou willen verkopen.

Het waren bepaald geen korte posts, maar ik heb ze met plezier gelezen. De rock-mandoline is trouwens geweldig goed geslaagd! :blast: Heb je daar toevallig een geluidsfragmentje/tjoeptjoepfilmpje van? Ik ben echt benieuwd!

sjoerd5
20 februari 2013, 16:21
Toenmalig commercieel eigenaar CBS begon in 1971 met de 3-puntsverbinding. Dit om de productiekosten te drukken: schroefje per gitaar minder in te kopen, gaatje minder te boren, schroefje minder in te draaien.



Het idee van de 3-bolt kwam van Leo Fender zelf...
Hij was in die tijd nog als adviseur in dienst bij Fender. Zijn idee zal bij hem wel meer een technische dan commerciële inslag hebben gehad. Het idee is op zich best goed, het waren de te ruim gefreesde neckpockets die de uitvoering de slechte naam gaven.

Leo Fender heeft later bij G&L de 3-punts verbinding verder doorgevoerd.

RS-Rik
20 februari 2013, 22:18
Wel een behoorlijke kermisinjectie die je die gitaren hebt gegeven. En je wéét dat de marktwaarde van een gitaar keldert op het moment dat je er iets aan vervangt (electronica uitgezonderd). Maar da's niet erg toch?

Maar eehm, met die schroefjes, als het goed is houden die de hals alleen maar op hun plek (de driepuntsverbinding kan toevallig afgesteld worden op halshoek), die 46 kilo trekkracht moet via de wrijving tussen de neck en de pocket of gewoon de oppervlaktedruk in de pocket worden overgegeven. Als je een goeie neckpocket hebt kun je de gitaar gewoon optillen (en ook plat houden als een pan) als de schroeven en snaren er af zijn. Strak als een kippekutje moet het zijn.

rjm
20 februari 2013, 23:00
1. Waarom heb je die tieten afgeplakt? Dat is pure heiligschennis

2. Maar eehm, met die schroefjes, als het goed is houden die de hals alleen maar op hun plek (de driepuntsverbinding kan toevallig afgesteld worden op halshoek), die 46 kilo trekkracht moet via de wrijving tussen de neck en de pocket of gewoon de oppervlaktedruk in de pocket worden overgegeven. Als je een goeie neckpocket hebt kun je de gitaar gewoon optillen (en ook plat houden als een pan) als de schroeven en snaren er af zijn. Strak als een kippekutje moet het zijn.

1. Zo zijn de regels van het forum nu eenmaal.

2. De neckpocket van m'n Stratocaster heeft inderdaad een keurig klemmende passing heb ik gemerkt, want voor het schuren en spuiten van de body is heel de gitaar uit elkaar geweest.

rjm
20 februari 2013, 23:11
1. Het waren bepaald geen korte posts, maar ik heb ze met plezier gelezen.
2. De rock-mandoline is trouwens geweldig goed geslaagd!
Heb je daar toevallig een geluidsfragmentje/tjoeptjoepfilmpje van? Ik ben echt benieuwd!

1. Misschien heb ik wel een aantal mensen geïnspireerd met wat nieuwe mogelijkheden.
2. Nou en of, ik geef zelfs gratis les in populaire muziek op YouTube; zelfs "The Young Ones" van Cliff Richard & The Shadows wordt hier gespeeld. Onze website: Robert Rocks The Mandolin http://rdenronden.magix.net/public/ (http://rdenronden.magix.net/public/)

Keep on rockin', Robert