PDA

View Full Version : probleem mex fender



joost vermeer
16 februari 2013, 14:02
goedendag allen, ik heb een probleem met mijn mex fender, als ik het volume op de gitaar helemaal opendraai dan overstuurt hij enorm, met name als ik over koptelefoon speel is het geluid niet meer om aan te horen! ik heb de koptelefoon en effectenbak al vervangen maar het probleem blijft! wie o wie weet er raad?
bij laag volume klinkt hij super! dus wil ook geen afscheid nemen (als het ff kan). alvast bedankt!

ok even wat extra info!

ik speel over een boss gt8 effectenbak en een sennheiser koptelefoon, als ik alle effecten uit heb dus puur clean, blijft het probleem, ook zonder effectenbak maar met yamaha amp blijft hij oversturen, mijn elementen zijn actieve! alle kabels zijn vervangen, de snaren 0.09 ook. bij mijn hobbybandje spelen we over een mengpaneel en een phillips koptelefoon hier lijkt het nog erger te zijn, zodra de volume potmeter opengedraaid wordt lijkt er wel een enorme overdrive op te zitten, om helemaal gek van te worden!
over mijn versterker lijkt het beter tegaan! oja, over de mengtafel heb ik hem stereo aangesloten en thuis op linker ingang van mijn effectenbak )mono dus.

grayfink
16 februari 2013, 15:14
En over een versterker dan?

Rutger Molenberghs
16 februari 2013, 18:39
Ik denk dat je meer, en vooral nuttige, reacties gaat krijgen als je je probleem preciezer omschrijft. Je geeft aan dat je een MIM Fender gebruikt en een hoofdtelefoon, maar niet welke andere apparatuur. Je geeft ook niet aan hoe alles aangesloten is en welke instellingen je eventueel gebruikt.

Braindead
16 februari 2013, 19:08
uhm je distortion uitzetten? :blast:

Inderdaad. Je geeft nogal weinig informatie.

Dirk_Hendrik
16 februari 2013, 19:23
Watvoor versterker gebruik je? Met je gitaar is niets mis. En als dat wel zo is ben ik heel benieuwd watvoor knetterhete-output elementen er in zitten. In elk geval niet dezelfde als in mijn Mex.

arnoldtims
16 februari 2013, 20:59
Een versterker helemaal open zetten geeft altijd gain/overstuur.
En over een koptelefoon al helemaal. Je moet over een koptelefoon niet luid spelen.
Er is niks mis met je gitaar hoor.

Ps: als je rechtstreeks over je effectenbak speelt zet dan het master volume wat lager.

LRS
17 februari 2013, 09:25
Oh oh, ik hoor t al... da's helemaal mis... zo snel mogelijk weg doen die gitaar... ik wil er nog wel €50,- voor geven :-)))))

joost vermeer
17 februari 2013, 09:48
kijk uit wat je zegt! je heb hem zo aan je broek!

grayfink
17 februari 2013, 10:04
Maar geef eens serieus meer informatie. Heb je ook een versterker? Zo ja, bestaat het probleem dan ook?
Lijkt me een probleem van je interface, welke interface? Dat je gitaar teveel output heeft is onwaarschijnlijk tenzij je actieve Emg elementen met een autoaccu hebt ingebouwd.

muziekschuur
17 februari 2013, 10:25
Als je line level +4dbu uitstuurt in een -10dbv ingang geeft onplezante oversturing... Maar het terugdraaien van de master zou dat moeten oplossen. Ik vermoed echter dat op de mengtafel van de band alle kanalen opengezet zijn waardoor de headroom van de mengtafel verzadigd raakt en je daardoor een overstuurd signaal overhoudt. Dus alle kanalen op -20 en dan een nette mix maken.

Op een mengtafel heb je een schaalverdeling. De zanger op een grote tafel staat op 0 daarboven zit voor nood 10db aan gain. (Klein meisje dat hallo door de microfoon komt zeggen (on ervaren spreker na de band zanger die een paar woordjes komt spreken). Daaronder zie je getallen staan als -3 -6-12 en -20 -40 etc. Om de summingsbus niet te verzadigen moeten de levels van een volle bandmix dus niet te hard staan. Als je alles op unity gain hebt staan (die 0) dan is met 4 inputs die 10db aan headroom op de masterbus al vol (elke keer +3db) (4x3 db=12 db aan gain).

Moeilijk verhaal. Maar ik hoop dat je het snapt....

Dirk_Hendrik
17 februari 2013, 10:53
kijk uit wat je zegt! je heb hem zo aan je broek!

Wil jij nou je probleem oplossen of niet?
Reageer dan eens inhoudelijk. Meerdere mensen hebben je vragen gesteld. Misschien een idee om die eens te beantwoorden?

grayfink
17 februari 2013, 10:54
Hij heeft de openingspost aangepast. Ik weet de oplossing niet, maar muziekschuurs verhaal zal wel kloppen.

joost vermeer
17 februari 2013, 11:36
via versterker gaat het veel beter,lichte oversturing hoorbaar, mijn gitaar heeft originele mex elementen )fender mex deluxe. op koptelefoon of mengtafel is het waardeloos. versterker is yamaha jx20 effectenbak boss gt8, voldoende info?

joost vermeer
17 februari 2013, 11:40
a.s. dinsdag is het weer bandavond, ik zal eens kijken hoe alles afgesteld staat en zonodig aanpassen, wel raar vind ik dat mijn collega gitarist (met passieve elementen) het probleem niet heeft! in ieder geval bedankt voor de info!

m.v.g joost

joost vermeer
17 februari 2013, 11:41
had jij een normaal antwoord verwacht op zo'n reactie dirk?

Dirk_Hendrik
17 februari 2013, 11:50
Nee.
Maar ik had wel verwacht dat je, behalve op die te reageren, ook de rest even aanvulde. Zoals je nu dus ook in je openingspost hebt gedaan. ;-)

Je elementen zijn dus aktief. Is er, misschien intern, iets van een trimregelaartje waarmee je het outputlevel iets kan instellen? Met een "over de mengtafel" voel ik nattigheid maar als hij dat met een Yamaha gitaar-(?)versterker ook doet suggereert dat een verschrikkelijk heet uitgangssignaal waar al je gebruikte apparatuur blijkbaar geen raad mee weet.

Mitch
17 februari 2013, 11:56
Zijn het nou aktieve elementen of tex mex? Ik snap er geen bal meer van.

Pepe
17 februari 2013, 12:01
De gitaar en elementen hebben er niks mee te maken, de uitgang overstuurt niet, een ingang kan dat wel.

grayfink
17 februari 2013, 12:17
Nou, maar dan wel door te veel signaal van de uitgang van de gitaar bijvoorbeeld.
De Yamaha versterker werkt ook niet al te veel vertrouwen na enig googelen.

Hendriks
17 februari 2013, 12:19
Ik zou eens naar de instellingen van die Boss kijken (te hoog uitgangs signaal) , maar ik ben net wakker en denk ik er na de volgende kop koffie anders over.

Midwolda
17 februari 2013, 12:28
Nou, maar dan wel door te veel signaal van de uitgang van de gitaar bijvoorbeeld.
De Yamaha versterker werkt ook niet al te veel vertrouwen na enig googelen.

Off topic, maar Yamaha heeft enkele uitstekende gitaarversterkers gebouwd, VR-4000 bijvoorbeeld...

On topic, de pickups zijn active lees ik, dus niet origineel, dus misschien niet correct gemonteerd?
De Boss kan het niet zijn want als TS die er tussen uit haalt blijft het probleem bestaan.

grayfink
17 februari 2013, 12:32
Ik doel op bijvoorbeeld dit youtubefilmpje: http://youtu.be/NL1N_v3rPGk

stijnkenens
17 februari 2013, 12:33
Misschien je batterij vervangen?


s.

Midwolda
17 februari 2013, 12:40
Ik doel op bijvoorbeeld dit youtubefilmpje: http://youtu.be/NL1N_v3rPGk

Oh, okee, ik dacht dat dat "fuzz" heette... :soinnocent:


Misschien je batterij vervangen?
s.

Ja, dat is het eerste wat je doet bij zulke dingen, toch?
Assumption...

Gearjunkie
17 februari 2013, 13:18
Het blijft allemaal wat vaag. Als je specifieker omschrijft hoe je alles aanpakt, zou het zo opgelost zijn.
Zit even te Googelen en zie dat er 'Vintage Noiseless' elementen inzitten. Lijken mij juist niet actief te zijn.

Pepe
17 februari 2013, 13:36
Ik ben toch niet de enige die op het idee komt dat wanneer je denkt dat het een kwestie van teveel output is je een volumeknop op je gitaar hebt die...
Of je kan het vragen op een forum en iedereen laten gissen, dat kan ook.

Gearjunkie
17 februari 2013, 14:12
Dat zou je denken. We weten niet of het probleem onlangs in een vertrouwde setup is ontstaan of.........

bat
17 februari 2013, 14:25
mijn elementen zijn actieve!


mijn gitaar heeft originele mex elementen )fender mex deluxe.
Deze twee zaken spreken elkaar volgens mij tegen. Als het een Fender mex deluxe is, heeft ie geen actieve elementen. Dus tenzij er later andere, actieve elementen in zijn gezet, heeft je gitaar géén actieve elementen.

Zijn het inderdaad actieve elementen, dan zou ik inderdaad de batterij eens vervangen.

Zijn het geen actieve elementen, dan weet ik het ook even niet meer.

joost vermeer
17 februari 2013, 15:16
batterij is ook bij mij het eerste wat in me opkwam, maar is het niet!

joost vermeer
17 februari 2013, 15:19
dit bedoel ik! iets minder wel maar heel vervelend! en alleen met de volumeknop voluit!

joost vermeer
17 februari 2013, 15:52
Dus potmeter misschien kapot?

stijnkenens
17 februari 2013, 16:04
Ok, moeilijk.
Ofwel ga je ermee naar een hersteller, want zo wat via internet zitten gissen wat er allemaal aan verkeerd kan zijn is eigenlijk niet mogelijk.

Heb je er zelf andere elementen in gestoken? Want blijkbaar zitten die er standaard niet in. Heb je ze zo gekocht?
Als er actieve elementen in zitten, zijn de potmeters vervangen, zoveel ken ik ook niet van elektronica, maar dan mogen de potmeters toch ook maar 25 of 50 k zijn. Hoe zit het met de preamp, zit dat erin, of zijn het de elementen zelf die een versterkt signaal geven?

Heb je een nieuwe batterij gebruikt, of eentje dat ergens anders in zat? Je hebt kans dat een batterij niet meer 9 volt geeft, en dat daardoor de elektronica niet meer optimaal werkt.

Soit, veel vragen, en ik denk toch dat je naar een hersteller moet, dit lost niets op !



s.

DemolitionColorScheme
17 februari 2013, 16:19
Hè ... ben ik nou de enige die wakker is? Het lijkt me sterk dat het door de gitaar komt, om eerlijk te zijn. Lijkt me een kwestie van een gain-mismatch. Ik heb niet zo'n behoefte om de gear op te zoeken die in de thread benoemd wordt, maar naar mijn mening, probeer eens de gain te verlagen op de versterker of mixer. Moet echt helpen. Het lijkt me zó sterk dat die gitaar zo hot is qua output dat je er geen clean uit kan halen.

bat
17 februari 2013, 16:21
dit bedoel ik! iets minder wel maar heel vervelend! en alleen met de volumeknop voluit!
Wat bedoel je? Ik heb het idee dat je een linkje naar een geluid wilde plaatsen, maar dat het ergens mis is gegaan.

Rutger Molenberghs
17 februari 2013, 16:48
dit bedoel ik! iets minder wel maar heel vervelend! en alleen met de volumeknop voluit!

Het is dus door dit soort onduidelijkheden dat dit topic ontaard in wild giswerk. Als je wil geholpen worden, dan zal je duidelijker moeten zijn in je uitleg. We weten bijvoorbeeld nog altijd niet welke pickups in je gitaar zitten en of deze origineel zijn (waarschijnlijk niet). Omschrijf je probleem en je materiaal zo precies mogelijk en je krijgt hier misschien nog een zinnige oplossing.

Gearjunkie
17 februari 2013, 16:48
Hè ... ben ik nou de enige die wakker is? Het lijkt me sterk dat het door de gitaar komt, om eerlijk te zijn. Lijkt me een kwestie van een gain-mismatch. Ik heb niet zo'n behoefte om de gear op te zoeken die in de thread benoemd wordt, maar naar mijn mening, probeer eens de gain te verlagen op de versterker of mixer. Moet echt helpen. Het lijkt me zó sterk dat die gitaar zo hot is qua output dat je er geen clean uit kan halen.

Is allemaal geopperd, maar het lukt niet om heel heldere info te krijgen van de ts...

Pepe
17 februari 2013, 16:50
Hè ... ben ik nou de enige die wakker is? Het lijkt me sterk dat het door de gitaar komt, om eerlijk te zijn. Lijkt me een kwestie van een gain-mismatch.

Als je NOG wakkerder was geweest had je kunnen verwijzen naar mijn vorige 2 posten. :D

muziekschuur
17 februari 2013, 16:51
Gaat de gitaar in een line ingang van een mixer? Dat gaat toch niet.... Daar hoort een preamp tussen. Een DI kan ook.

DemolitionColorScheme
17 februari 2013, 17:04
Als je NOG wakkerder was geweest had je kunnen verwijzen naar mijn vorige 2 posten. :D
Ik ben nu óók weer niet zó wakker dat ik mezelf door 3 pagina's wil slepen. ;)

Gearjunkie
17 februari 2013, 17:15
Even samenvattend:

De gitaar klinkt k%t. Maar over de versterker valt het mee.
Als de versterker niet wordt gebruikt, is het of de GT8, of een mengpaneel.
Dit laatste is onmogelijk zoals hierboven door muziekschuur gezegd is. Achter op de GT8 zit een klein knopje, waarmee je het input niveau kan regelen. Dit knopje moet je terugdraaien.

Hendriks
17 februari 2013, 17:36
Even samenvattend:

De gitaar klinkt k%t. Maar over de versterker valt het mee.
Als de versterker niet wordt gebruikt, is het of de GT8, of een mengpaneel.
Dit laatste is onmogelijk zoals hierboven door muziekschuur gezegd is. Achter op de GT8 zit een klein knopje, waarmee je het input niveau kan regelen. Dit knopje moet je terugdraaien.
Dat bedoelde ik ook op pagina 1 , als verwisseld word van versterker naar bv koptelefoon moet je de instellingen veranderen , als je dit niet doet gaat de boel vervormen en dat is wat anders dan oversturen.

Dirk_Hendrik
17 februari 2013, 19:23
Hè ... ben ik nou de enige die wakker is?

Nee vriendelijke vriend.
Je bent de enige die te lui is om de hele thread te lezen voor je gaat roepen dat je het antwoord hebt. Dan had je gezien dat dat daar al lang vragen over gesteld waren. Als je nog wat dieper zou gaan zou je hebben ontdekt dat je kunt instellen hoeveel posts je per page ziet en hoef je ineens om de (uit m'n hoofd) 45 posts pas op next te drukken.

Zelf zou ik, weer OT gaande, bijvoorbeeld ook wel meer willen weten over die gitaar. Waar komt deze config vandaan (niet stock), watvoor actieve pups zitten er in, was dit probleem altijd al zo (en was het ook zo toen je die Fender kocht), etc etc. Maar aangezien de TS niet in staat is om zelf analytisch mee te denken, vragen te beantwoorden, laast staan uit z'n "het is kapot" paradigma te komen, denk ik dat locale hulp meer op gaat leveren.

joost vermeer
17 februari 2013, 19:26
Ik was er van overtuigd dat dit de originele elementen waren,maar daar zijn ze het hier niet mee eens. En ja er zit een nieuwe batterij in. Bedankt vor je reactie

joost vermeer
17 februari 2013, 19:29
Ja klopt dan ga ik van small amp naar line/phones instelling maar probleem blijft de gt8 nog zachter zetten is geen optie want dan moet het gitaar weer harder waardoor het probleem nog groter wordt

joost vermeer
17 februari 2013, 19:37
Di box ook geprobeerd. Geen vooruitgang! Ik zal dinsdag even de aansluitingen checken en dan wat duidelijkere info verschaffen

joost vermeer
17 februari 2013, 19:41
Idd mischien het ding gewoon wegbrengen! De weg van de minste weerstand.

DemolitionColorScheme
17 februari 2013, 19:54
Nee vriendelijke vriend.
Je bent de enige die te lui is om de hele thread te lezen voor je gaat roepen dat je het antwoord hebt. Dan had je gezien dat dat daar al lang vragen over gesteld waren. Als je nog wat dieper zou gaan zou je hebben ontdekt dat je kunt instellen hoeveel posts je per page ziet en hoef je ineens om de (uit m'n hoofd) 45 posts pas op next te drukken.
Och-Och ... D_H en de algemene doch denigrerende vriendelijkheid ...
Ik ben gelukkig niet zo kinderlijk dat ik niet kan toegeven als ik fout zit. Daarentegen had ik een vrij groot gedeelte van de thread gezien en bleven mensen maar hameren dat het alsnog bij de gitaar kon liggen. Is dat mogelijk? Absoluut, maar mijn inbreng was, voordat hij pickups gaat verwisselen (of snaren of wat dan ook, wat hij al had gedaan en naar mijn mening zonde is van zijn zakcentjes) of ander drastische maatregelen gaat nemen, dat het naar mijn mening eerder bij de gear zal liggen dan bij de gitaar.

Een DI zou dus een optie zijn, mits dat nodig is, maar zoals ik al opperde lijkt het mij meer een kwestie van gain-mismatching en zou je de oplossing eerder bij de GT-8 of bij de mixer zoeken. Ik zou het zonde vinden als hij straks als eerste zijn gitaar gaat wegbrengen, dan voor een inspectie/diagnose moet betalen terwijl dat het achteraf eigenlijk niet eens nodig bleek. Dat zou (nog) meer weggegooid geld zijn en dat gunnen we natuurlijk niemand.

Dus, inderdaad, kijk even bij de GT-8 of je de level kunt terugdraaien. Voor verduidelijking:
http://2.bp.blogspot.com/_B1Q5Y4WvKaQ/S7dsC0Z5-YI/AAAAAAAAABs/s_mpc0-PgWI/s1600/bossgt8.jpg

Mitch
17 februari 2013, 21:50
Ja klopt dan ga ik van small amp naar line/phones instelling maar probleem blijft de gt8 nog zachter zetten is geen optie want dan moet het gitaar weer harder waardoor het probleem nog groter wordt
Nee, zoals o.a. DCS hier ook al zeggen: de input gain van de GT8 is instelbaar. Da's iets anders dan het eindvolume. Als ik me wel herinner is dat met een knopje op de achterkant instelbaar, waar je kabels ook heen gaan, maar het zou ook kunnen zijn dat het in het algehele menu moet owrden ingesteld. Dus niet in een losse patch: het 'main menu', zal ik maar zeggen.
EDIT: alleen de output is met een knop instelbaar. Dan zit het in het main menu.

DemolitionColorScheme
17 februari 2013, 22:15
EDIT: alleen de output is met een knop instelbaar. Dan zit het in het main menu.
Oh, crap! Dat is my bad, want die knop staat ook bij de output. Derp!
Logisch, inderdaad, dat dat intern zit, is eigenlijk zowat standaard bij zowat elke multi-FX unit (niet altijd).

Gearjunkie
19 februari 2013, 09:44
Idd mischien het ding gewoon wegbrengen! De weg van de minste weerstand.

Kijk eens naar het draadje van het gitaarnet netwerk voor oplossen van diverse problemen. Ik weet niet waar je woont, maar wellicht is er een ervaren GN'er die je even kan helpen het probleem vast te stellen

joost vermeer
19 februari 2013, 19:20
Misschien een stomme vraag, maar waar vindt ik het draadje?

Gearjunkie
19 februari 2013, 19:38
Het is het tweede linkje bovenin electrische gitaren: Kaart voor kleine reparaties en afstellen.
Noem anders ook even waar je woont.

joost vermeer
20 februari 2013, 19:13
Amerongen provincie utrecht! mocht er een kenner in de buurt zijn, graag!

joost vermeer
20 februari 2013, 19:22
update!! Gisteravond weer via mengtafel gespeeld, en de afstelling gecheckt, komt redelijk overeen met wat de muziekschuur me vertelde! voor de zekerheid maar weer een nieuwe duracell erin gepropt, maar resulteerde wederom in een teleurstelling! nog wat gain teruggedraaid op de gt8, maar zodra ik de volume potmeter op het gitaar opendraai, begint het gedonder weer! overstuurd geluid! voornamelijk de bassnaren knallen erover! persoonlijk twijfel ik steeds meer aan het gitaar zelf, maar suggesties zijn altijd welkom!

Dutch66
21 februari 2013, 21:27
Joost is er niemand in je band of omgeving die een gitaarversterker heeft, als je je gitaar in de clean input stopt, dat is het kanaal zonder scheur zeg maar, dan kun je eenvoudig testen of het aan je gitaar ligt of toch wat anders.. Met dit soort dingen kun je het beste zoveel mogelijke oorzaken uitsluiten. Eerst je gitaar rechtstreeks in een (echte) gitaarversterker. Geen problemen ? Dan de GT8 ertussen, en als laatste pas de headphone proberen. Ik weet zeker dat je het probleem dan gaat vinden!