PDA

View Full Version : Capo gebruik ??



Riny
16 februari 2013, 09:45
Vraagje, kan veelvoudig Capo gebruik fretwear veroorzaken?
Ik heb goede Capo's liggen die niet te strak zijn maar ook niet te slap.
Ben benieuwd naar jullie bevindingen.

Luca P
16 februari 2013, 10:26
Als je gitaar goede frets heeft kan het wel een tijdje duren voordat ze gaan inslijten.
Vroeger had ik een cheapo Hondo met nul fret. Die sleet dus wel binnen een jaar in. En als je de capo op meerdere plaatsen gebruikt zal het wel meevallen.

LaurentB
16 februari 2013, 10:50
Het lijkt mij dat fretslijtage vooral veroorzaakt wordt door het lichtjes heen en weer schuiven van snaren op de frets tgv de vingers, dus in zoverre zou ik niet verwachten dat veelvuldig capogebruik tot extra fretslijtage zou leiden, alhoewel ik niet uit ervaring spreek. Veelvuldig Cokegebruik kan wel tot neustussenschotslijtage leiden, maar ook dat weet ik niet uit ervaring, slechts van horen zeggen ;-)

Riny
16 februari 2013, 10:51
Zelf was ik ook van mening dat de kwaliteit van de frets bepalend is.
Ik heb een Washburn en Guild gitaar staan waarvan de Guild nieuw is en een aardig zakcentje gekost heeft.
Omdat de Washburn al een aardige leeftijd heeft, 2008, neem ik deze gitaar wanneer er met een Capo gespeeld moet worden.
Voor de nieuwe Guild vind ik dat zonde.

En ja, re- fretten zal ook niet echt goedkoop zijn.
Wat mij gelijk bij een volgende vraag brengt, wat zou het re- fretten kunnen kosten bij een goede gitaarreparateur?
Heb wel eens gehoord dat dit makkelijk € 200,00 kan kosten.

LaurentB
16 februari 2013, 11:04
Dat zou best eens kunnen ja, alhoewel men soms eerst nog eens de fretten opnieuw kan vlakken, als de slijtage nog niet te erg is.

stijnkenens
16 februari 2013, 11:07
De grondstoffen voor fretdraad zijn door de jaren heen niet veranderd.
Dus de kwaliteit is niet beter of slechter dan vroeger (ik spreek hier niet voor goedkope gitaartjes waar ze op elke mogelijke manier proberen te besparen !)

Fretwear heeft bijna niets te maken met benden of lichtjes heen en weer bewegen met je vingers, maar alles met druk van de snaar op de fret door een capo en je vingers.

Wat Luca P dus zegt: bij een nul fret valt dat super hard op, omdat die fret eigenlijk constant 'gefret' wordt !

Bij een goede capo kan je dus de spanning aanpassen, zodat hij net genoeg druk geeft.
Dat is het enige dat je kan doen.



s.

Riny
16 februari 2013, 11:22
Bij een goede capo kan je dus de spanning aanpassen, zodat hij net genoeg druk geeft.
Dat is het enige dat je kan doen.

Dan zal ik nog eens wat verschillende types bijkopen.
Altijd goedkoper dan re- fretten.

Ik gebruik de Capo nogal eens omdat de zangeres in toonsoorten zingt waarbij je constant bierakkoorden (barré) zou moeten pakken en dat vind ik niet klinken, leuk voor rond een kampvuur maar niet voor mij.

Speel vaak met open akkoorden in fingerpicking- stijl en dat komt bij barré akkoorden niet echt mooi over.
Soms zou je dan zo hoog moeten spelen dat het lijkt of je op een ukelele speelt (geen gehoor op een gitaar).

LaurentB
16 februari 2013, 11:25
Fretwear heeft bijna niets te maken met benden of lichtjes heen en weer bewegen met je vingers, maar alles met druk van de snaar op de fret door een capo en je vingers.
s.

Dus volgens jou kan een fret slijten puur doordat een snaar stil op een fret ligt? Lijkt me sterk. Slijtage komt doorgaan door wrijving.

stijnkenens
16 februari 2013, 12:05
Dus volgens jou kan een fret slijten puur doordat een snaar stil op een fret ligt? Lijkt me sterk. Slijtage komt doorgaan door wrijving.

Die snaar ligt daar niet stil op, maar er ontstaat punt belasting, doordat de trillende snaar daar op een heel klein oppervlak veel wrijving veroorzaakt.

Als je frets zouden slijten door het benden, dan zou heel je fret moeten afslijten, maar het is meestal maar net onder de snaar, max 1,5mm breed.

En nogmaals: de 0-fret is daar het perfecte bewijs van.
Maar ik ga die discussie hier niet nog eens aan. Ik heb het al eens proberen te bewijzen. Ik had toen niet aan de 0-fret gedacht als perfecte bewijs, maar dat is er nu dus wel !



s.

LaurentB
16 februari 2013, 12:22
Die snaar ligt daar niet stil op, maar er ontstaat punt belasting, doordat de trillende snaar daar op een heel klein oppervlak veel wrijving veroorzaakt.

Als je frets zouden slijten door het benden, dan zou heel je fret moeten afslijten, maar het is meestal maar net onder de snaar, max 1,5mm breed.

En nogmaals: de 0-fret is daar het perfecte bewijs van.
s.

Ja, dat nulfretverhaal ondersteunt jouw theorie inderdaad ook, dat is waar, dat zag ik verkeerd. Maar bij oude frets zie je ook slijtage over een grotere breedte dan de fret zelf. Ik denk dat ons beider theorieën wel enigszins kloppen.

Riny
16 februari 2013, 12:23
Uiteraard is een discussie "welles of nietes" niet de bedoeling.

Zelf denk ik dat zowel wrijving als druk beiden een nadeel kunnen zijn.
Misschien een vreemde vergelijking; wanneer ik een zwaar object op de vloerbedekking plaats en ik haal vervolgens weg zitten er wel drukpunten in de vloerbedekking maar deze trekken na een paar dagen weg.
Wanneer het object er maanden op staat blijf je precies zien waar het gestaan heeft.
(daar is wel een oplossing voor om de drukplekken weg te krijgen)

Wanneer ik mijn voeten veeg op 1 bepaalde mat op dezelfde plaats zal er na enige tijd ook slijtplekken ontstaan.
Dus zelf denk ik dat druk én wrijving beiden nadelig zijn voor de mindere soort frets.
Hiermee hebben we allemaal een beetje gelijk.

Maar goed Back to topic.

harrie-beton
16 februari 2013, 17:11
Een gitaar is nu eenmaal een gebruiksartikel voor mij en ik gebruik veelvuldig capo's op alle posities, met name op mijn akoestische maar ook op mijn electrische gitaren. Mijn gitaren waren ook niet goedkoop maar ik doe normaal een jaar of 10 a 15 met een gitaar.
Deukje en slijtage hoort er gewoon bij. Ik gebruik wel de goede capo's die de hals niet beschadigen.

-Martijn-
16 februari 2013, 19:47
Vraagje, kan veelvoudig Capo gebruik fretwear veroorzaken?


Zolang je gitaar niet vals wordt bij het opzetten van de capo en je hem niet recht boven de fret zet zullen de frets niet sneller slijten dan wanneer je bijvoorbeeld gewoon met je vinger een snaar indrukt.

Ik vind het wel ver gaan om een oude gitaar te pakken wanneer je met een capo gaat spelen.

sjoerd5
16 februari 2013, 20:01
Omdat de Washburn al een aardige leeftijd heeft, 2008

.

Nou nou, wat een leeftijd...:dontgeti:

petrus
16 februari 2013, 22:55
Ik speel 25 jaar flamenco, gebruik elke dag een capo op verschillend posities, heb nooit zelf gemerkt of gehoord binnen de flamenco wereld dat een capo extra slijtage veroorzaakt.
Natuurlijk slijten de frets, maar dan toch het meest door de vingers.

-Martijn-
17 februari 2013, 01:49
Maar mochten de frets ooit versleten zijn dan is dat nog geen ramp. Voor 200-250 euro kan je een gitaar laten herfretten, vlakken, afstellen enz, dan speelt ie weer net zo goed of zelfs beter dan toen ie nieuw was.



Ik speel 25 jaar flamenco, gebruik elke dag een capo op verschillend posities, heb nooit zelf gemerkt of gehoord binnen de flamenco wereld dat een capo extra slijtage veroorzaakt.
Natuurlijk slijten de frets, maar dan toch het meest door de vingers.

Dat is een nylonsnarige gitaar neem ik aan, aangezien je flamenco speelt?

petrus
17 februari 2013, 02:15
Ja, inderdaad.....dat is wel wat minder agressief dan een staalsnarige....maar de frets slijten natuurlijk ook.

arnoldtims
17 februari 2013, 09:02
Die snaar ligt daar niet stil op, maar er ontstaat punt belasting, doordat de trillende snaar daar op een heel klein oppervlak veel wrijving veroorzaakt.

Als je frets zouden slijten door het benden, dan zou heel je fret moeten afslijten, maar het is meestal maar net onder de snaar, max 1,5mm breed.
En nogmaals: de 0-fret is daar het perfecte bewijs van.
Maar ik ga die discussie hier niet nog eens aan. Ik heb het al eens proberen te bewijzen. Ik had toen niet aan de 0-fret gedacht als perfecte bewijs, maar dat is er nu dus wel !

s.
IK bend nogal veel en bij mij zijn de fretten dus wel over de hele fret heen versleten.
De frets worden afgevlakt en daardoor ontstaan er aan de zijkanten van de fret bramen.
Ik heb daartegen weer bijna geen putten.