PDA

View Full Version : Geen signaal via mic ingang tascam us-122



Moosie
15 februari 2013, 23:56
Ik heb recent een mic aangeschaft (Sennheiser MD421) en de tascam US-122mkii. Als ik de gitaar direct inplug ziet windows wel dat er geluid binnenkomt maar via de mic ingang gebeurt er niets. Laatste driver ge-installeerd maar ook dat wil niet. Ik heb werkelijk geen idee waar ik het moet zoeken. Iemand enig idee waarom er niets binnenkomt via de mic ingang?

Slecht voor je humeur dit, zo op de vrijdagavond :(

Baker
16 februari 2013, 15:20
Leg het eens goed uit want ik snap het niet. Wat is het verschil tussen direct in pluggen, en de mic ingang gebruiken?, heb je bij direct inpluggen zoals jij dat noemt wel geluid?

Moosie
16 februari 2013, 15:28
Als ik de gitaar met de gitaarkabel aansluit op de tascam komt er wel geluid binnen en kan ik ook opnemen. Als ik de microfoon voor de versterker zet en met de xlr ingang probeer op te nemen komt er niets binnen.

Ik ben ook zo'n oelewapper die niet eerst ff alles goed doorleest en heb ook de phantompower aangehad. Zou het kunnen dat ik daarmee de microfoon om zeep heb geholpen?

Baker
16 februari 2013, 15:39
Apart, lijkt me dat één van de 3 kapot is, de mic, de xlr ingang, of de kabel. Wissel alledrie, één voor één en je weet het.

Moosie
16 februari 2013, 16:04
Bedankt voor de tip, morgen heb ik daar gelegenheid voor.

Ernest01
16 februari 2013, 16:49
Phantom-power is voor condensator mics. En die Sennheiser is waarschijnlijk een dynamische ?
Als je hem hebt aangesloten en de phantom-power aan hebt gehad, is het misschien kaduuk....

Misschien dat Han hier nog 'langs komt', want die weet het wel.

Anders is de XLR aansluiting misschien niet van het juiste type voor de Sennheiser ?
(die hebben XLR-3, geloof ik)

Han S
16 februari 2013, 20:50
Weet je zeker dat de microfoon het doet? Heb je een XLR naar jack verloopkabel voor die microfoon? Doet ie het wel op een gitaaramp?

Heeft de geluidskaart een XLR microfoon ingang? Dat moet haast wel met phantom en als je daarmee phantom op een dynamische microfoon zet met gewoon XLR naar XLR is er niets aan de hand want de microfoon 'ziet' dat niet.

The Bertman
16 februari 2013, 21:11
Een US-122 heeft een aparte gitaaringang (jack) en micingang (XLR). Als je de micingang gebruikt moet je ook een knopje omzetten, van git/line naar microfoon.
Snoer is ook altijd verdacht, die gaan gewoon vaak stuk, dus ff testen met een ander snoer.
Een dynamische mic gaat niet stuk van phantompower.

Baker
16 februari 2013, 21:40
Nee, het is anders.
De US 122 heeft alleen op het rechterkanaal een mic line / guitar switch.
Als je het rechterkanaal gebruikt, maakt het niet uit hoe die switch staat, in beide gevallen geeft de xlr mic in signaal door.
(net getest)

The Bertman
16 februari 2013, 22:04
Ah, op die manier. Ik heb zelf zo'n ding, maar ik heb er nog nooit iets anders dan een mic ingepropt. Dan zet ik mijn geld toch op het snoer.

Moosie
19 februari 2013, 19:41
Ah, op die manier. Ik heb zelf zo'n ding, maar ik heb er nog nooit iets anders dan een mic ingepropt. Dan zet ik mijn geld toch op het snoer.Dan heb je goed ingezet want het blijkt inderdaad de kabel te zijn die het soms wel soms niet doet. Pak van m'n hart dat ik met phantomstroom de mic niet om zeep geholpen heb.

The Bertman
19 februari 2013, 23:01
Mooi, altijd fijn als je een probleem gevonden hebt. En inderdaad, een gefrituurde mic is best mogelijk, want als je een goeie kabel hebt gebeurt er niks, maar met sluitinkjes erin wordt het opeens een heel ander verhaal.